Idé attt köpa nytt eller vänta på nästa generations AMD?

Permalänk
Medlem

Idé attt köpa nytt eller vänta på nästa generations AMD?

Hej!

Det går segt på köpa nytt fronten då jag lyckats förtränga behovet ett halvår till
Jag behöver "egentligen" ingen vassare dator än befintlig just nu, men nuvarande är från slutet av 2012, så jag ligger högt i risk för haveri på det mesta. Det som kräver mest av datorn i nuläget är utan tvekan Lightroom, men jag vill ända ha ett hyffsat grafikkort. Efter vad jag läst mig till blir det ett 2070, även om behovet av det nu kanske inte kan motiveras. Det verka inte ha hänt mycket på marknaden sedan jag kollade sist i januari förutom att AMD är på väg med nya processorer.

Jag har landat i att jag köper en färdigbyggd dator. Jag kan bygga, har byggt min nuvarande, men det känns skönare att bara få burken levererad och slippa en dags krångel, installera OS, ta reda på allt skräp osv. Gammal och lat.

T ex denna, men byter chassi till Fractal Design S, lägger till ytterligare 1-2 TB SSD
https://www.komplett.se/product/11351/datorer/komplett-pc/kom...

I nära nog alla köptrådar verkar det rekommenderas att vänta på nästa generation AMD och därav kommande prisfall på nuvarande processorer. Jag är intresserad av en Intel-processor, kommer de också att bli billigare, eller kommer AMD att lägga sina nya modeller högre i pris istället? Kommer gamla modellerna att sälja ut omgående liksom det verkade bli med GeForce 10xx när 20xx-serien kom och blev mycket dyrare?
Jag är alltså inte särskilt intresserad av att köpa en processor ur AMD's nya linje, utan mer av hur det påverkar priset på befintliga Intel-processorer.

Mvh

Permalänk

Vänta absolut till nästa generation från AMD. Du behöver bara hålla ut en vecka till innan ryzen 3000-serien kommer och river stället. Väntar du någon vecka kommer en ny version av 2070-kortet släppas till samma pris som det gamla, men med betydligt högre prestanda. Jag tänker slå till på en ryzen 3000-burk med ett 2070 super detta år iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tja!
Här har du en artikel som Sweclockers publicerade ett tag sedan, https://www.sweclockers.com/nyhet/27774-intel-prissanker-proc...
Enligt artikeln är det väntat att 8:e och 9:e generationen av intel processorer kommer att gå ned med ca 10-15% i pris.
Tog ett snabbt koll på prisjakt och det verkar fortfarande som att priset inte har ändrats någonstans.

Helt ärligt i min värld så tror jag knappast på att vi kommer få se en sådan prissänkning.
Så jag skulle kört på den datorn ifall du behöver den just nu, finns annat som väntas att komma te:x super versionen av 2070.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, det blir till att sitta stilla i båten ett tag till då

Då förstår jag också varför Komplett stoppar 2070 i så många burkar, är väl för att sälja slut på dom gamla.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Hej!

Det går segt på köpa nytt fronten då jag lyckats förtränga behovet ett halvår till
Jag behöver "egentligen" ingen vassare dator än befintlig just nu, men nuvarande är från slutet av 2012, så jag ligger högt i risk för haveri på det mesta. Det som kräver mest av datorn i nuläget är utan tvekan Lightroom, men jag vill ända ha ett hyffsat grafikkort. Efter vad jag läst mig till blir det ett 2070, även om behovet av det nu kanske inte kan motiveras. Det verka inte ha hänt mycket på marknaden sedan jag kollade sist i januari förutom att AMD är på väg med nya processorer.

Jag har landat i att jag köper en färdigbyggd dator. Jag kan bygga, har byggt min nuvarande, men det känns skönare att bara få burken levererad och slippa en dags krångel, installera OS, ta reda på allt skräp osv. Gammal och lat.

T ex denna, men byter chassi till Fractal Design S, lägger till ytterligare 1-2 TB SSD
https://www.komplett.se/product/11351/datorer/komplett-pc/kom...

I nära nog alla köptrådar verkar det rekommenderas att vänta på nästa generation AMD och därav kommande prisfall på nuvarande processorer. Jag är intresserad av en Intel-processor, kommer de också att bli billigare, eller kommer AMD att lägga sina nya modeller högre i pris istället? Kommer gamla modellerna att sälja ut omgående liksom det verkade bli med GeForce 10xx när 20xx-serien kom och blev mycket dyrare?
Jag är alltså inte särskilt intresserad av att köpa en processor ur AMD's nya linje, utan mer av hur det påverkar priset på befintliga Intel-processorer.

Mvh

AMD:s 1000- och 2000-serier säljs ut till bra priser just nu. Behöver du inte de extra 20 % prestanda som 3000-serien ger så är det ingen dum idé att slå till. Se till att köpa ett moderkort med stöd för 3000 bara ifall du vill knipa en sådan på utförsäljning när 4000 kommer
Samtliga B450 och X470 funkar, samt många B350 och X370.

Här är ett bra exempel. För de pengarna får du bara 4 kärnor i 3000-serien.
https://www.dustinhome.se/product/5011012400/ryzen-7-1700x-no...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

AMD:s 1000- och 2000-serier säljs ut till bra priser just nu. Behöver du inte de extra 20 % prestanda som 3000-serien ger så är det ingen dum idé att slå till. Se till att köpa ett moderkort med stöd för 3000 bara ifall du vill knipa en sådan på utförsäljning när 4000 kommer
Samtliga B450 och X470 funkar, samt många B350 och X370.

Här är ett bra exempel. För de pengarna får du bara 4 kärnor i 3000-serien.
https://www.dustinhome.se/product/5011012400/ryzen-7-1700x-no...

Skickades från m.sweclockers.com

3600 ska ligga på 199 dollar. Och har en frekvens på 3,6-4,2ghz så den kan eventuellt vara snabbare än en 1700x. Skulle nog avvakta tester av 3000 serien och se de svenska priserna innan jag "fyndade" en ur 1000 serien.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

3600 ska ligga på 199 dollar. Och har en frekvens på 3,6-4,2ghz så den kan eventuellt vara snabbare än en 1700x. Skulle nog avvakta tester av 3000 serien och se de svenska priserna innan jag "fyndade" en ur 1000 serien.

Det lär ju bli 2500 kr med dagens dollarkurs, så en 1700z för 1600 är ju fortfarande ett bra köp.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Det lär ju bli 2500 kr med dagens dollarkurs, så en 1700z för 1600 är ju fortfarande ett bra köp.

Skulle fortfarande vänta till man vet. Dessutom tror att vi kommer få se riktigt många 1 och 2000 processorer beg nu när de ska uppgradera till 3000 serien vilket bör medföra riktigt bra priser på modeller som 1700x om man inte måste köpa nytt då.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Jag behöver "egentligen" ingen vassare dator än befintlig just nu

behöver inte en bil med mer 50 hästar men likförbannat har jag det

det är nörderiet som som gör det.

vad har du för dator nu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nu har jag en i5-3570K, 8 GB Ram och GTX 660 ti.

Permalänk
Medlem

Som icke-gamer drog jag slutsatsen att en Intel-processor troligen inte påverkas så mycket i pris av nya Ryzen och att grafikkortet inte kommer att maxas i alla fall, så jag slog till igår på en Gamer Premium 160i enligt ovan, men bytte chassi och lade till en 2 TB EVO 860 och uppgraderade nätagget till ett 750W + Gold istället för 550W utifall jag vill uppgradera i framtiden. Värst vad lagringsutrymme är dyrt idag, men när jag köpte sist för snart 7 år sedan hade man i och för sig knappt fått 2 st 256 GB SSD för 3800 spänn så det har väl gått ned...

Såg sedan imorse att 2070 Super får typ samma pris med är 15% snabbare. Då får det väl vara så då, man kan inte vänta på nytt hela tiden, och jag spelar som sagt inte i dagsläget.

Tack för tipsen!

Mvh

Permalänk

@Nils-Göte: om du inte spelar, varför köpte du inte en ryzen?

Permalänk
Medlem

Är en vecka förlänge att vänta för 15% extra prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Edit: läste fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 76FELIX:

Är en vecka förlänge att vänta för 15% extra prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, inte blev jag besviken i alla fall, tur att jag inte väntade en vecka
Jag ville även få klart datorbytet under semestern, det tar ju någon dag att få igång allting och installera alla nödvändigheter, och sedan någon dag att migrera hela fotobiblioteket m.m.

Komplett passade tyvärr på att göra en smyghöjning på paketet i samband med lanseringen av 2070 Super, så du kan ju glömma att det är 15% bättre grafikkort för samma paketpris.

Jag fick detta för 22051 kr (tog bort onödig info och fetade ändringar och tillägg i grundpaketet Gamer Premium i160, samtliga till dyrare alternativ):

Grundpaketet kostade 15 999 kr utan mina ändringar
Det var heller ingen rea som det brukar kunna vara ibland när de sätter ned vissa paket ett par tusen.

ASUS PCE-N15 N300 Trådlös Adapter

Fractal Design Define C Temp G

Corsair TX750M, 750W PSU
ATX 12V v2-4, 80 PLUS Gold, Semi Modular, 6+2-pin PCIe,

Intel Core i7-8700 Processor
Socket-LGA1151, 6-Core, 12-Thread, 3.2/4.6GHz, 65W, OEM/tray, utan kylare,

CM Hyper H411R RGB Komplett Edition

ASUS TUF B360-PRO GAMING, Socket-1151

Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB

ASUS GeForce RTX 2070 DUAL
Grafikkort, PCI-Express 3.0, 8GB GDDR6, 1410/1620MHz, Turing

Intel 660p 1TB M.2 SSD

Samsung 860 EVO 2TB SSD

Windows 10 Pro OA

APC Överspänningsskydd

Nu var jag in och kollade på Gamer Premium i160 som nu kostar 19 999 kr!
Den enda ändringen man gjort är att man bytt ur grafikkortet mot ett 2070 Super, annars är alla komponenter på pricken samma som när jag beställde.

Gör jag samma ändringar på paketet nu hamnar jag på 25 356 kr, alltså 3 305 kr dyrare. Att det inte blev 4 000 kr dyrare som det borde bli beror troligen på att prisskillnaden man tar för Windows 10 Pro inte är lika stor som när jag köpte av någon anledning (bara 171 spänn nu !?) samt att 860 EVO 2 TB verkar vara slut så jag lägga på en annan i jämförelsen.

TL:DR

Man har visserligen sänkt priset på kortet jag fick med till 5 199 kr, så prisskillnaden mellan korten är prick 2 000 kr, men höjde alltså priset på paketet med 4 000 kr. Lite svinigt faktiskt. Och så mycket för 15 % ökad prestanda "gratis" i och med "Super" verkar som om priset steg en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stumpan12:

@Nils-Göte: om du inte spelar, varför köpte du inte en ryzen?

Mest rädd att byta märke faktiskt. Lite som att byta till Volvo om man kör Saab.