LG NanoCell TV 65" "Nanocell"?? Hyfsad tv?

Permalänk
Medlem

LG NanoCell TV 65" "Nanocell"?? Hyfsad tv?

Svårt att komprimera rubriker.

Kan ingenting om tvapparater numer. Suktar efter Oledtv som jag sett i butik emellanåt.

Såg denna i Elgigantenreklamen https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/24389/lg-nanocel... (LG NanoCell TV 65" - 65SM8200) och undrar nu vad fasen "Nanocell" innebär?

Har inte råd med tvn men är ändå nyfiken med er kunniga, är den prisvärd`"Bra bild"?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bara snömos som ska få dig att lätta på lädret. Det är en IPS LCD skärm, det är allt du behöver veta.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Bildexpert 📺

@Beginner: SM82 är LG:s 2019 IPS-LCD:er och alltså ännu inte nere på sin väntade lägsta prisnivå. Dessa modeller är mellan tumme och pekfinger ungefär likadana som sina 2018-modeller som då heter SK8xxx-någonting. Jag går igenom dessa 2018-modeller i guiden till TV-utbudet: https://www.sweclockers.com/artikel/26529

Där går jag också igenom de grundläggande skillnaderna man behöver veta och hur LCD-IPS skiljer sig från LCD-VA samt OLED.

2019-modellerna guidar jag senare till i höst. Just nu är de ofta för dyra i förhållande till vad man får och priserna kommer sjunka till hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är bara snömos som ska få dig att lätta på lädret. Det är en IPS LCD skärm, det är allt du behöver veta.

Skrivet av Laxpudding:

@Beginner: SM82 är LG:s 2019 IPS-LCD:er och alltså ännu inte nere på sin väntade lägsta prisnivå. Dessa modeller är mellan tumme och pekfinger ungefär likadana som sina 2018-modeller som då heter SK8xxx-någonting. Jag går igenom dessa 2018-modeller i guiden till TV-utbudet: https://www.sweclockers.com/artikel/26529

Där går jag också igenom de grundläggande skillnaderna man behöver veta och hur LCD-IPS skiljer sig från LCD-VA samt OLED.

2019-modellerna guidar jag senare till i höst. Just nu är de ofta för dyra i förhållande till vad man får och priserna kommer sjunka till hösten.

Tack. hade inte råd ändå, hade jag haft det hade jag nog skippat den efter detta.

Mitt problem är att jag skulle behöva ha någon form av "tvtermslexikon" för jag fattar nada om "panelerhitochit" t.ex.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Bildexpert 📺

@Beginner: Det finns endast två typer av TV på marknaden idag. OLED och LCD. Med LCD finns det två typer av paneler, VA och IPS som ger skillnad på kontrast och betraktningsvinkel. Du matchar detta mot den önskad och den budget du har.

Så allt du behöver skilja på i fråga om teknik är detta: OLED, LCD-IPS eller LCD-VA. Artikeln jag länkade till går igenom detta och talar om, i den mån det går att bekräfta, vilken typ av LCD-panel det är hos varje TV-modell samt hur man grovt kan klassa dem i toppklass, mellanklass och budgetmodeller.

Sedan kan tillverkarna hitta på 12 dussin olika namn som heter saker som "nano", "crystal", "pro" och så vidare. Men allt handlar i grunden bara om det tre varianterna ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Beginner: Det finns endast två typer av TV på marknaden idag. OLED och LCD. Med LCD finns det två typer av paneler, VA och IPS som ger skillnad på kontrast och betraktningsvinkel. Du matchar detta mot den önskad och den budget du har.

Så allt du behöver skilja på i fråga om teknik är detta: OLED, LCD-IPS eller LCD-VA. Artikeln jag länkade till går igenom detta och talar om, i den mån det går att bekräfta, vilken typ av LCD-panel det är hos varje TV-modell samt hur man grovt kan klassa dem i toppklass, mellanklass och budgetmodeller.

Sedan kan tillverkarna hitta på 12 dussin olika namn som heter saker som "nano", "crystal", "pro" och så vidare. Men allt handlar i grunden bara om det tre varianterna ovan.

Tackar igen. Ska läsa din artikel när jag har lite lugnt runtom mig.

Stått och dregglat vid Oledapparater och skulle kunna offra min ena lilltå för en.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tackar igen. Ska läsa din artikel när jag har lite lugnt runtom mig.

Stått och dregglat vid Oledapparater och skulle kunna offra min ena lilltå för en.

Det finns två saker som oroar mig med OLED: inbränning och maximal ljusstyrka. Däremot bör man inte stirra sig blind på vad t.ex. Samsung anger för ljusstyrka på sina LCD-TV:n. I många fall får små detaljer mer "ljus" på en OLED eftersom den kan ge full ös till pixlarna medan LCD:n har algoritmer som försöker se till att en punkt i bakgrundsbelysningen inte är för aggressiv och orsakar "haloing"/"blooming" (ser ut som ett sken runt objektet). Jag skulle trots det ändå köra på OLED i dagsläget. Får se när priserna börjar åka ner till 9-serien, tippar på runt November.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Soir: En OLED är ljusstarkare än de flesta mellanklass-LCD:er även vid SDR. Det är väldigt många LCD:er där ute som inte kommer högre än 250–300 nits oavsett. En OLED kan nå 300+ i SDR och mot 700 i HDR. Du måste upp till specifika modeller med LCD-panel för att verkligen få högre ljusstyrka.

Och med 2019 verkar det överlag som det blir större skillnad mellan apparaterna, där till exempel inte ens årets Q60R-serie trots "QLED"-stämplen inte när mer än 350-400 nits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Soir: En OLED är ljusstarkare än de flesta mellanklass-LCD:er även vid SDR. Det är väldigt många LCD:er där ute som inte kommer högre än 250–300 nits oavsett. En OLED kan nå 300+ i SDR och mot 700 i HDR. Du måste upp till specifika modeller med LCD-panel för att verkligen få högre ljusstyrka.

Och med 2019 verkar det överlag som det blir större skillnad mellan apparaterna, där till exempel inte ens årets Q60R-serie trots "QLED"-stämplen inte när mer än 350-400 nits.

Jag syftade enbart på toppmodellerna från Samsung, men jag ser att jag bör ha specificerat det! I mitt tycke finns det ingen mening att jämföra LGs OLED med någon annan LCD-TV från Samsung än deras toppmodeller om vi är ute efter bildkvalitet.

Permalänk
Medlem

Blev en LG 65SM8600 NanoCell TV 65"

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Blev en LG 65SM8600 NanoCell TV 65"

Hej, är du nöjd med den?:)

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoozex:

Hej, är du nöjd med den?:)

Ej mixtrat ett skit än med settings osv, men den är snabb och mkt appar finns!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Ej mixtrat ett skit än med settings osv, men den är snabb och mkt appar finns!

Hej okay, har beställt en som kommer på Onsdag, kändes som en prisvärd tv
Kollade på Oled först men vill inte lägga 17k

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoozex:

Hej okay, har beställt en som kommer på Onsdag, kändes som en prisvärd tv
Kollade på Oled först men vill inte lägga 17k

Exakt så vi kände med, vi ska flytta till hus och blir en Oled i framtiden när dom är bättre och billigare

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |