Permalänk
Medlem

Tänder och tandläkare, Q & A

Tänkte öppna en tråd här för att svara på alla era frågor om tänder och tandvård. Även intressant för mig att få reda på mer om hur vanligt folk (icke tandläkare) tänker om dessa ämnen.

Är allmäntandläkare som alltså behandlar det mesta, även smärttillstånd i käke och huvudmuskler (inklusive spänningshuvudvärk) då detta förvånansvärt ofta beror på tänder.

Bara att fråga på, absolut ok att skicka PM!

Permalänk
Medlem

Är lite nyfiken på yrket eller mer specifikt, skillnaderna på privat tandvård vs folktandvård.

Privat finns ju ett annat vinsttänk, är det så att enskilda tandläkare som jobbar på privata kliniker får belöningar om dom t.ex. lagar mer eller utför dyrare arbete?

Permalänk
Medlem

Jag ställer dessa frågor som allmän kuriosa:

  • Vad är det i efterhand roligaste patientmöte du haft? Fyll gärna på med så mycket du kan dra dig till minnes.

  • Vilka yttringar av 'tandläkarskräck' har du stött på?

  • Vad är den mest positiva förändringen du sett hos patienter du haft?

  • Vad är enklaste justeringarna man kan göra med sin tandhygien, utöver tandborstning, som på lång sikt ger meningsfulla resultat?

Permalänk
Inaktiv

Har gått i ett år nu för att göra en rotfyllning och de är ännu inte klart, 3 gånger för att borra upp 3 kanaler i tanden och döda nerver, varje gång tillfällig lagning och jag skulle göra slutgiltiga lagningen i december 2018 men hade inte tid utan bokade ny tid i februari men då var min tandläkare sjuk, fick ny tid först nu i juni och då hade min gamla tandläkare slutat och en ny tandläkare skulle göra sista jobbet men hon kunde inte komma ner på de djup som dom borrat upp förut utan hon fick lägga igen allt och nu väntar jag på ny tid hos special tandläkare, kan nämna att de är på folktandvården jag går, har nog passerat 5000 kr bara för en tand, lite jobbigt, varje gång jag varit där har dom hållit på ca 90 min.

Permalänk
Medlem

En sak jag aldrig har förstått mig på är varför tandvården inte ingår i den vanliga vården. visst kan jag förstå att "skönhetsoperationer" inte skulle ingår i det. men en frisk människa behöver ju också friska tänder.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

En sak jag aldrig har förstått mig på är varför tandvården inte ingår i den vanliga vården. visst kan jag förstå att "skönhetsoperationer" inte skulle ingår i det. men en frisk människa behöver ju också friska tänder.

Här I Sverige ser man personers ekonomiska situation oftast på tänderna. Många går är med fel pga stram ekonomi. Det borde vara som övrig sjukvård kan jag tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Här I Sverige ser man personers ekonomiska situation oftast på tänderna. Många går är med fel pga stram ekonomi. Det borde vara som övrig sjukvård kan jag tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Sverige är knappast unika med det.
Några av våra grannländer har dyrare tandvård och ta en titt i länder som Irland och England, där kan man verkligen se klasskillnad.
Finnarna verkar dock sticka ut som ett land där det är billigare, men om det är för att det är billigare som utländsk att laga tänker eller att finnarna får högre ersättning för tandvård vet jag inte.

Sen kan saker självklart bli bättre, men om tandvården ska bli avgiftsfri så kommer det ju men en kostnad och betala mer i skatt är ju sällan något som är poppis att tala om.

Permalänk
Medlem

Gå igenom tandvårdförsäkringen och vad det ingår och inte ingår - det har blivit betydligt bättre med större bidragdel från staten/landstinget de sista åren, men det är nog inte alla som vet det och tror att det fortfarande är jättedyrt och därför drar sig... (och det blir snabbt mycket värre och kostsammare och plågsammare att fixa)

Sedan har man det där med tandläkarskräck - då är det inte pengarna som styr eller begränsar... många 70-tals tandläkare gjorde många dumheter på barn vid den tiden med helt onödiga ingrepp och behandlingar och princip gjorde en hel generation tandläkarrädda...

Vi har tandläkarvård i värdsklass enligt släktingar som bor i USA och Canada som berättar hur jäkla bra vi har det i det avseendet - dom åker till sverige för att göra arbeten trots utan tandvårdförsäkring och det med lätthet betalar flygresor och hotell med marginal och dessutom bättre utförande och modernare behandlingsmetoder (inklusive bedövning mm) än om det skulle utföras i sina hemländer - där sådant kostar både ben och arm i pengar, där om något syns den sociala statusen i munnen... England är också väldigt eftersatt och det syns...

Permalänk
Medlem

En fråga till tandläkaren.

* Vad tycker du om 80-90 talets initiativ med flourtanten i skolorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Sverige är knappast unika med det.
Några av våra grannländer har dyrare tandvård och ta en titt i länder som Irland och England, där kan man verkligen se klasskillnad.
Finnarna verkar dock sticka ut som ett land där det är billigare, men om det är för att det är billigare som utländsk att laga tänker eller att finnarna får högre ersättning för tandvård vet jag inte.

Sen kan saker självklart bli bättre, men om tandvården ska bli avgiftsfri så kommer det ju men en kostnad och betala mer i skatt är ju sällan något som är poppis att tala om.

jag skulle heller betala lite mer i skatt för att täcka hela folkets grundläggande tandvård än har det så som vi har det nu. sen är det väl igentligen mer en fråga av prioritäring av hur skattemedel fördelas än allt annat. vill inte gå för djupt i politiska tema men tycker vi kasta pengar i sjön på mycket saker som skulle kunna hjälpa hela folket mer om man skulle fördela det bättre.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

jag skulle heller betala lite mer i skatt för att täcka hela folkets grundläggande tandvård än har det så som vi har det nu. sen är det väl igentligen mer en fråga av prioritäring av hur skattemedel fördelas än allt annat. vill inte gå för djupt i politiska tema men tycker vi kasta pengar i sjön på mycket saker som skulle kunna hjälpa hela folket mer om man skulle fördela det bättre.

Kan inte annat än instämma.
Det är ändå skitsummor för den enskilde sett till vad man har igen totalt.

Problemet är inte skatterna utan inkomstfördelningen i vårt land.
(men nu skall jag inte gå in på politik)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har gått i ett år nu för att göra en rotfyllning och de är ännu inte klart, 3 gånger för att borra upp 3 kanaler i tanden och döda nerver, varje gång tillfällig lagning och jag skulle göra slutgiltiga lagningen i december 2018 men hade inte tid utan bokade ny tid i februari men då var min tandläkare sjuk, fick ny tid först nu i juni och då hade min gamla tandläkare slutat och en ny tandläkare skulle göra sista jobbet men hon kunde inte komma ner på de djup som dom borrat upp förut utan hon fick lägga igen allt och nu väntar jag på ny tid hos special tandläkare, kan nämna att de är på folktandvården jag går, har nog passerat 5000 kr bara för en tand, lite jobbigt, varje gång jag varit där har dom hållit på ca 90 min.

5000:- är ca 5-6 tankar bensin för en större bil eller knappt 2 månaders avbetalning för en ny bil i 3000:-/mån klassen - till skillnad från det nyss nämnda som är till för bekvämligheten och konsumtion så behöver man faktiskt ha kvar tanden! - helst hela livet ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har gått i ett år nu för att göra en rotfyllning och de är ännu inte klart, 3 gånger för att borra upp 3 kanaler i tanden och döda nerver, varje gång tillfällig lagning och jag skulle göra slutgiltiga lagningen i december 2018 men hade inte tid utan bokade ny tid i februari men då var min tandläkare sjuk, fick ny tid först nu i juni och då hade min gamla tandläkare slutat och en ny tandläkare skulle göra sista jobbet men hon kunde inte komma ner på de djup som dom borrat upp förut utan hon fick lägga igen allt och nu väntar jag på ny tid hos special tandläkare, kan nämna att de är på folktandvården jag går, har nog passerat 5000 kr bara för en tand, lite jobbigt, varje gång jag varit där har dom hållit på ca 90 min.

Hände mig exakt samma sak, bara att jag hade ytterligare en tand bredvid tanden som också skulle rotfyllas, hade alltså två tänder som skulle rotfyllas under samma period. Blev aldrig riktigt bra och hade smärta hela tiden tills det visade sig efter ca 6-7 besök att jag hade en 4e kanal i ena tanden som orsakade smärta. Rotfyllningar är svåra, som tur är så är jag 24 år och har gratis tandvård i Västra Götaland där jag bor, annars hade det blivit en dyr historia!

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem

Wow det var många frågor snabbt, ska försöka.

*Folktandvård och privat tandvård är nästan samma sak, Folktandvården är företag som hör till regionerna. Alla har vinstkrav på sig, alla har tillgång till samma avtal, den statliga tandvårdsförsäkringen osv. Som tandläkare föredrar jag att jobba på min egna praktik, då jag kan köpa in de material jag vill ha, gå på de kurser jag vill gå osv

*Tandläkarskräck är vanligt, brukar inte vara ett problem. Man får kommunicera med patienten, hitta lösningar som alla inblandade klarar av. Olika tandläkare är olika bra på patienter med detta problem.

*Bästa förändringen var en knegare jag fixade hela överkäken på, broar för att ersätta förlorade tänder och kronor för att bygga upp det som slitits bort. Såg minst 10 år yngre ut efter, skojade med mig att hans fru inte släppte in honom för att hon inte kände igen honom 😀

*Borsta tänderna, använd tandtråd minst 2 ggr i veckan, skölj med fluorskölj efter tandtråden.

*Rotfyllningar kan kräva flera besök, mycket tråkigt att första tandläkaren inte bara kunde göra färdigt. Beror lite på vart du går, men egentligen ska du bara betala när rotfyllningen är färdig, annars har man inte utfört något enligt hur den statliga tandvårdsförsäkringen ser det.

*Tandvården är ju idag väldigt mycket mer tillgänglig än sjukvård, och man får som patient välja vilken lösning man vill ha. Detta är helt annorlunda i länder som England, där svarta amalgamfyllningar, tanduttagnig och avtagningsbara proteser (lösgommar) är det enda som bjuds.

*Varje år får man ett litet bidrag för tandvård, men den riktiga statliga tandvårdsförsäkringen får man tillgång till när kostnader överstiger 3000, då man börjar få rabatt upp till 50%. Överstiger dina totala kostnader 15000 så får man upp till 85% rabatt. Detta räknat på perioder om 12 månader. Systemet premierar alltså att man höjer standarden med en ordentlig behandlingsgång. Den statliga tandvårdsförsäkringen har alla med svenskt personnummer rätt till, och är den bästa i världen.

Fortsätt gärna med frågorna, skriver på telefon just nu men följer tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

jag skulle heller betala lite mer i skatt för att täcka hela folkets grundläggande tandvård än har det så som vi har det nu. sen är det väl igentligen mer en fråga av prioritäring av hur skattemedel fördelas än allt annat. vill inte gå för djupt i politiska tema men tycker vi kasta pengar i sjön på mycket saker som skulle kunna hjälpa hela folket mer om man skulle fördela det bättre.

Kan bara hålla med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

*Varje år får man ett litet bidrag för tandvård, men den riktiga statliga tandvårdsförsäkringen får man tillgång till när kostnader överstiger 3000, då man börjar få rabatt upp till 50%. Överstiger dina totala kostnader 15000 så får man upp till 85% rabatt. Detta räknat på perioder om 12 månader. Systemet premierar alltså att man höjer standarden med en ordentlig behandlingsgång. Den statliga tandvårdsförsäkringen har alla med svenskt personnummer rätt till, och är den bästa i världen.

Är det 85% rabatt på det som överskrider 15000, eller blir det 85% på hela beloppet? Dvs om det blir exakt 15000, betalar man det, eller 2250 kr?
Säkert en dum fråga men jag har aldrig riktigt förstått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är det 85% rabatt på det som överskrider 15000, eller blir det 85% på hela beloppet? Dvs om det blir exakt 15000, betalar man det, eller 2250 kr?
Säkert en dum fråga men jag har aldrig riktigt förstått det.

http://www.folktandvarden.se/regler-rattigheter/tandvardsstod...

Permalänk
Medlem

Undrar om tandtråd.
Finns det ens något att göra om man har väldigt trångt mellan tänderna.

Har köpt alla tandtrådar och petare som varit de absolut minsta, men inget går mellan vissa tänderna (framförallt i mitten på underkäken)
När jag var yngre ville de dra ut tänder och sätta tandställning, något jag sa nej till då man precis hamnat i ett förhållande och ville inte få sådant skit i munnen (Något som nog hade varit bra i efterhand )

Jag har som tur är bra tandflora eller vad nu någon kallade det.
Varit hos tandläkaren ca 4 gånger senaste 12 åren och inte haft något hål. Däremot tandsten som de tagit dessa 4 gångerna.

Jag sköter mig extremt dåligt med tänderna, borstar nästan aldrig på morgonen (tar typ munskölj efter frukost) och borstar på kvällen.
Försöker få in morgon borstning också nu dock.

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad är det på materialval för lagningar av tänder?
Kan man kräva att ens tandläkare använder det bästa materialet och hur kan jag veta om man gör det?
Jag minns att min gamla tandläkare sa till mig att han bara köpte de bästa plasterna eller vad det nu är men han hade mycket kunder som inte var priskänsliga men påstod att det kan skilja rätt mycket i kvalitet på material som påverkar hur länge en lagning håller samt hur stark den blir.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Vad är svaret? Menar de att skulle det kosta 20000kr totalt, så får man betala 15000kr + (5000-85%) ?
Tycker inte länken gav ett rakt svar ?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är det 85% rabatt på det som överskrider 15000, eller blir det 85% på hela beloppet? Dvs om det blir exakt 15000, betalar man det, eller 2250 kr?
Säkert en dum fråga men jag har aldrig riktigt förstått det.

Det är för överstigandes 15000, och det är inte alltid exakt 85%, men upp till. Detta sköter din tandläkare åt dig, och räknas alltid med. Står tydligt utskrivet på kostnadsförslag. Pengarna följer även patienten, så om du först går till 1 tandläkare för akut behandling, och en annan för fortsättningen, räknas allt du betalat inom en 12 månaders period mot din rabatt.

Skrivet av Nivity:

Undrar om tandtråd.
Finns det ens något att göra om man har väldigt trångt mellan tänderna.

Har köpt alla tandtrådar och petare som varit de absolut minsta, men inget går mellan vissa tänderna (framförallt i mitten på underkäken)
När jag var yngre ville de dra ut tänder och sätta tandställning, något jag sa nej till då man precis hamnat i ett förhållande och ville inte få sådant skit i munnen (Något som nog hade varit bra i efterhand )

Jag har som tur är bra tandflora eller vad nu någon kallade det.
Varit hos tandläkaren ca 4 gånger senaste 12 åren och inte haft något hål. Däremot tandsten som de tagit dessa 4 gångerna.

Jag sköter mig extremt dåligt med tänderna, borstar nästan aldrig på morgonen (tar typ munskölj efter frukost) och borstar på kvällen.
Försöker få in morgon borstning också nu dock.

Låter som att du egentligen behöver tandställning. Kan egentligen inte ta ställning utan att ha undersökt dig, men det går förmodligen att behandla utan att dra ut tänder, och med en genomskinlig skena istället för räls.

Skrivet av lasseTM:

Hur stor skillnad är det på materialval för lagningar av tänder?
Kan man kräva att ens tandläkare använder det bästa materialet och hur kan jag veta om man gör det?
Jag minns att min gamla tandläkare sa till mig att han bara köpte de bästa plasterna eller vad det nu är men han hade mycket kunder som inte var priskänsliga men påstod att det kan skilja rätt mycket i kvalitet på material som påverkar hur länge en lagning håller samt hur stark den blir.

Det gör skillnad i vilken tillverkare man köper fyllningsmaterial ifrån, men det gör mycket större skillnad hur duktig man är som tandläkare och hur mycket tid man lägger på sina fyllningar. Kompositfyllningar (plastmaterial) är den vanligaste fyllningstypen, och man har verkligen sett stor variation i kvalité på dessa. För svårare fyllningar debiterar jag mer, men då gör man verkligen allt för att fyllningen ska bli bra och hållbar över tid.

Permalänk
Medlem

@Phiphler: Vad kul att vi även har tandläkare på detta forum! Jag har problem med att det knäpper i höger sida av käken och att det ibland går trögt att öppna munnen helt. Munnen öppnas liksom halvvägs, men ska jag öppna den sista biten så kan det gå trögt och knäppa till. Och när jag sover på hårdare underlag, t.ex. i tält så kan jag vakna av att det värker i käken som jag sovit på. När jag var yngre så fick jag tandställning för att korrigera mitt överbett. Jag fick även en bettskena i slutet av behandlingen som jag dumt nog då inte ville använda och tappade bort.

Tror du att en ny bettskena skulle kunna råda bot på dessa besvär? Och vad kan en sådan kosta då?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Är det vettigt att bleka tänderna med hemmakit, eller kommer resultatet att lida? Finns det risk för skador på tänderna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Precis dragit en visdomstand från helvetet i tisdags i nederkäken, det tog dem närmare en timme av bändande, vickande, dragande och sex sprutor bedövning för att få ut den. Har fortfarande så ont att jag knappt kan sova och har värk i hela nacken från att ha hållt mot under dragningen och öm i hela sidan av över och under -käken från allt bändande och ryckande...

'Allt är som vanligt imorgon' Jo, tjena...

Hur länge brukar besvären eferåt egentligen sitta i? För just nu går jag på morfin, alvedon och ipren för att sova drägligt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vad är svaret? Menar de att skulle det kosta 20000kr totalt, så får man betala 15000kr + (5000-85%) ?
Tycker inte länken gav ett rakt svar ?

Den gav ju ett oerhört rakt svar. Om referenspriset landar på 20k så får du betala 3000+(15000-3000)*0,5+(20000-15000)*0,15=9750.

Min gissning är att de använder referenspriser för att olika tandläkare kan kosta olika mycket och de har en uppfattning om “vad det skall kosta” och ger bara ersättning baserat på

Skrivet av roxkz:

Precis dragit en visdomstand från helvetet i tisdags i nederkäken, det tog dem närmare en timme av bändande, vickande, dragande och sex sprutor bedövning för att få ut den. Har fortfarande så ont att jag knappt kan sova och har värk i hela nacken från att ha hållt mot under dragningen och öm i hela sidan av över och under -käken från allt bändande och ryckande...

'Allt är som vanligt imorgon' Jo, tjena...

Hur länge brukar besvären eferåt egentligen sitta i? För just nu går jag på morfin, alvedon och ipren för att sova drägligt.

När jag tog en visdomstand där de behövde borra bort delar av käkbenet för att komma åt (räknades som operation) så hade iaf jag ont i ca en månad och åt väl värktabletter i en vecka eller så. Visserligen inga morfintabletter men så tycker jag å andra sidan att morfintabletter krävs knappt till något över huvud taget utan man kan bita ihop.

Permalänk
Skrivet av Xeraton:

@Phiphler: Vad kul att vi även har tandläkare på detta forum! Jag har problem med att det knäpper i höger sida av käken och att det ibland går trögt att öppna munnen helt. Munnen öppnas liksom halvvägs, men ska jag öppna den sista biten så kan det gå trögt och knäppa till. Och när jag sover på hårdare underlag, t.ex. i tält så kan jag vakna av att det värker i käken som jag sovit på. När jag var yngre så fick jag tandställning för att korrigera mitt överbett. Jag fick även en bettskena i slutet av behandlingen som jag dumt nog då inte ville använda och tappade bort.

Tror du att en ny bettskena skulle kunna råda bot på dessa besvär? Och vad kan en sådan kosta då?

Jag är inte tandläkare men låter som din käkled är lite kärv. Har haft samma problem och gick till tandläkaren och fick ett träningsprogram. Tog bara några veckor så hade jag inga problem längre .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Låter som att du egentligen behöver tandställning. Kan egentligen inte ta ställning utan att ha undersökt dig, men det går förmodligen att behandla utan att dra ut tänder, och med en genomskinlig skena istället för räls.

Jo det borde jag nog ha.
Däremot kommer jag aldrig lägga 20-50k+ på tandställning då jag tycker det är helt sjuka priser.

En bekant skaffade tandställningen som vuxen, gick på låga 35k

Speciellt när det kostade hela 0 kr innan man fyllde 18 eller vad det nu var

Permalänk
Medlem

@Roxkz

3-4 dagar får man räkna med att det är så besvärande att man behöver äta värktabletter

Jag rekommenderades att köra en tablett ibuprofen (400 mg) och en med paracetamol (1 gram) som tas samtidigt per 8 timmar (3 ggr i dygnet) i samma situation för ett antal år sedan - just den kombinationen då det har synergiverkan - inte att man tar två av den ena eller den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

@Aktsu

3-4 dagar får man räkna med att det är så besvärande att man behöver äta värktabletter

Jag rekommenderades att köra en tablett ibuprofen (400 mg) och en med paracetamol (1 gram) som tas samtidigt per 8 timmar (3 ggr i dygnet) i samma situation för ett antal år sedan - just den kombinationen då det har synergiverkan - inte att man tar två av den ena eller den andra.

Ja? Skrev ju själv att jag åt värktabletter i en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja? Skrev ju själv att jag åt värktabletter i en vecka.

jag skrev fel namn och du hann svara före innan jag hann rätta