Fläktar slutar snurra/ börjar öka och sänka rpm ibland.

Permalänk

Fläktar slutar snurra/ börjar öka och sänka rpm ibland.

Hej, har en grej jag undrar över. 2st fläktar i min pc strular ibland. Den ena kan stanna helt ibland efter datorn varit på ett tag, då kan man höra ett missljud. Det är noctuas nya modell på 120mm 4pin. Den andra brukar öka och sänka rpm efter datorn varit på några timmar. Det är en fläkt som kom med chassit från corsair (3pin). Båda fläktarna är kopplade till moderkortets fläkt uttag. Efter en omstart på datorn drar noctua fläkten igång igen. Har gigabytes mjukvara för moderkortet där jag kan styra rpm på fläktarna, då jag ändrar rmp på 3pin fläkten börjar den snurra jämt igen. (Detta funkar inte på noctua fläkten). Kan det vara mjukvaran som strular?
Hoppas alla haft en bra helg

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

@RoxonMicke: Det låter som mjukvaruproblem, men för att utesluta fel på fläktarna så kan du koppla dem direkt till nättaggregatet med en molex till 3-pin addapter om du har det. Jag skulle gissa på att fläktstyrningen på ditt moderkort sänker/höjer spänningen till fläkt-kontanterna utifrån hur varm din cpu är. Alltså om du inte gör något krävande vid datorn så att processorn är sval så sänks spänningen till fläktarna så att de snurra långsammare, men det kan vara så att den sänks för mycket så att de inte orkar snurra alls istället. Det jag hade gjort är att kolla igenom inställningarna för moderkortets fläktstyrning och se om du kan höja minsta rpm/voltage.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

@Xeraton: Alright, fläkten som ökar och sänker rpm går upp till max sen ner igen 2 sekunder senare sen till max osv. Tack för visat intresse

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.