Priser för Nvidia Geforce RTX Super-serien hittar ut på webben

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: alla vet ju redan att nvidia super är skräp så det går la jämnt ut då

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Slap in the face för att det med tiden släpps en kort som presterar något bättre? Det är ju inte speciellt otippat.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo visst men med så liten prestations ökning? Känns slappt från deras sida. imo

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Jo visst men med så liten prestations ökning? Känns slappt från deras sida. imo

Det har inte ens gått ett år sedan RTX släpptes. Dessa kort bör nog ej ses som ersättare till RTX korten utan snarare som komplettering gissningsvis för att bättre möta/matcha/konkurrera med AMD:s kommande kort.

Vet inte hur ofta de brukar släppa nya serier, är det typ vartannat år? Isf blir det först 2020 som nästa gen Nvidia kommer.
Du får hoppas mer på AMD 7/7, de skall ju släppa en ny serie då.

Ser man på trenden som helhet så verkar den inte peka mot prisvärda billiga kort så man bör nog inte ha allt för höga förväntningar vad beträffar billigare kort. Men det skall bli intressant och se testresultat och vilket pris Super hamnar på men även för AMD:s kommande kort.

Permalänk

Verkar som att RTX 2070 super kommer att ligga nära 1080 ti i prestanda. Säga vad man vill om prisutvecklingen, men tror att kortet kommer att hänga med ett bra tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jaha så nu var det helt dumt att köpa ett 2080 för en vecka sen, ska man lämna in på öppet köp och ta ett 2080 super istället?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Vash:

@Ratatosk: alla vet ju redan att nvidia super är skräp så det går la jämnt ut då


Nja men många tycker nog att dagens grafikkort är superdyra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Jo visst men med så liten prestations ökning? Känns slappt från deras sida. imo

Så det är snarare slap in the face mot de som köper nya korten?

Eller är det möjligen så att det viktiga är att klaga, oavsett vad Nvidia gör?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Så det är snarare slap in the face mot de som köper nya korten?

Eller är det möjligen så att det viktiga är att klaga, oavsett vad Nvidia gör?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade ett 970, sen blev det ett 1080 och nu har jag ett 2080.

Har aldrig haft något emot AMD heller.

Och jo jag tycker det är dåligt att de gjorde så här med RTX.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Hade ett 970, sen blev det ett 1080 och nu har jag ett 2080.

Har aldrig haft något emot AMD heller.

Och jo jag tycker det är dåligt att de gjorde så här med RTX.

Vad var dåligt? Att de släppte nytt eller att det nya inte var snabbt nog? Eller båda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad var dåligt? Att de släppte nytt eller att det nya inte var snabbt nog? Eller båda?

Skickades från m.sweclockers.com

Att dom släppte nytt efter mindre än ett år som inte ger någon större prestanda boost över den nuvarande generationen.

Trodde hela idéen med att släppa nya kort var att den nuvarande generationen inte var tillräcklig.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Att dom släppte nytt efter mindre än ett år som inte ger någon större prestanda boost över den nuvarande generationen.

Trodde hela idéen med att släppa nya kort var att den nuvarande generationen inte var tillräcklig.

Hela idén är att tjäna pengar. De driver ju företag trots allt.
Jag har inget emot att ge dem pengar för nåt som jag anser vara värt dessa pengar.
RTX kommer jag aldrig betala för. Speciellt inte 2080Ti. Jag har under många år betalat för att ha det bästa i min burk, men dessa idiotsummor kommer jag inte lägga. Inte för runt 30% mer prestanda och nya teknologier som bara stöds av ett fåtal spel.

Permalänk
Medlem

Är detta ett erkännande av på tok för höga priser och en pudel för att kunna ställa saker till rätta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Du äger ju ett 1080 och kallar RTX för skräp, hela dit utlåtande skylls nog på allt du läser, hade du haft ett låt säga 2080 från ett 1080, då hade du nog inte kallat det för ett skräp.

Tänk positivt, låt oss säga om du köpte dig ett nyligen och fått höra om nya "Super" tror i mina öron att du hade kallat det för ett super skräp då.

Jag har ett 2080 och bryr mig inte om super. Super är bara en reaktion, inte något de tänkte släppa från början. Bara en backupplan. Eller så är det ett sätt att förlänga sin serie så att den inte känns lika utdaterad efter ett tag.

Men jag tycker hela 20-serien är skräp. Jag hade hellre haft ett 1680 Ti om det hade funnits. ***bort/mod***

Olämplig formulering /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Jaha så nu var det helt dumt att köpa ett 2080 för en vecka sen, ska man lämna in på öppet köp och ta ett 2080 super istället?

Vänta tills på Tisdag då nVidia släpper informationen officiellt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Jaha så nu var det helt dumt att köpa ett 2080 för en vecka sen, ska man lämna in på öppet köp och ta ett 2080 super istället?

Dumt? Varför skulle det vara dumt?
Om man planerar att alltid ha det senaste, då blir datorn inte påslagen många timmar utan blir snarare bara en meckar plats.

Du har ett 2080..så du kan tveklöst klara allt som finns på marknaden i spelväg i åratal framöver utan att ens svettas så länge resten av datorn hänger med givetvis.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag har ett 2080 och bryr mig inte om super. Super är bara en reaktion, inte något de tänkte släppa från början. Bara en backupplan. Eller så är det ett sätt att förlänga sin serie så att den inte känns lika utdaterad efter ett tag.

Ja, så har både AMD och nVidia gjort i decennier...man släpper något mittmellan generationsskiften om 2-3 år...rebrands (det här skulle jag vilja kalla för rebrand) är en strategi för att tjäna mer pengar och för att få uppmärksamhet för varumärket. Underhållande att det är 10x mer klagande när nVidia gör det.

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag på ett GTX 780, så för min del är en uppgradering helt klart värt en smula omtanke, men om man idag har ett top of the line kort och måste ha ett nytt bara för det kommer ett som heter super eller ketchup eller 2.0... kanske se över anledningarna först. Annars blir det in my humble opinion bara ett skrytbygge med pengarna i sjön.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Savage_Gray:

Ja med tanke på att vendors rtx 2060 ligger just nu mellan 4000 och 4500kr vilket är ca 500-1000kr dyrare än rek priset för founders edition, och att founders edition är dessutom högre för RTX 2060 är vendor price, så kommer RTX2060 Super ligga på ca 5000-6000kr hemma i Sverige.

Visst kommer de fylla gapet mellan RTX2060 och RTX 2070, men jag förväntar mig inte priserna i samma nivå som RTX2060 idag.

Med dem priserna så tror jag faktiskt jag struntar i att uppgradera o börjar med Warhammer istället....

Man vet att världen är knäpp när Warhammer är billigare än grafikkort.....var tvärtom förr....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Detta är nästan inte kul längre, hur fasen ska jag ha råd med både navi och detta? Det börjar bli jobbigt att köpa varenda ny generation av hårdvara.

Ligger till och med en generation efter nu då jag inte skaffat RTX korten

Priserna på dagens hårdvara alltså. Var ju mycket mer najs när man kunde köra quadfire för inga pengar alls nytt, samtidigt som man kunde maxa det mesta...

Minns när jag byggde min första X58 rigg, hade ett 3850X2 sen innan och ett nytt köptes här på swec(tror kortet var ett år gammalt när det köptes, gav 500kr med frakt för det då 4870 nog hade varit ute ett tag hade kommit ut, 5870 och DX11 var inte ute då iaf!

körde iaf med quadfire och ett 9800GT som physX och dom grejerna höll bra och lirade Metro 2033 utan problem med allt på max. Gjorde stor skillnad när jag skaffade mina tre 4870 kort därefter, dom var ju sju mil bättre och drog i princip densamma.

Visserligen så satt jag på CRT och körde 1152x864 (har haft CRT som main skärm tills 240Hz skärmarna kom)

Aja, dom tiderna har varit förbi ganska länge, det hade varit mycket roligare och haft dom hoppen. Kanske därför man inte blir lika enthusiastisk längre när nya grafikkort och processorer kommer.

Nog med min rant.

Antar jag har andra prioriteringar

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Mindre kul när det inte var länge sedan man inhandlade sitt 2070. Hoppas att AMD lanserar något bra, så att man kan hoppa tillbaka till en vettigare tillverkare.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Mindre kul när det inte var länge sedan man inhandlade sitt 2070. Hoppas att AMD lanserar något bra, så att man kan hoppa tillbaka till en vettigare tillverkare.

Är det något speciellt ditt 2070 inte klarar av om du tänker på en uppgradering, eller funderar du på att uppgradera PGA nåt annat?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det känns verkligen som att GPU marknaden har stagnerat. Väntar fortfarande på en värdig ersättare i mellanklassen. Varken dessa Super kort eller Navi för den delen är mellanklass anser jag. Finns egentligen inget vettigt kort runt 2000 kronor längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Känner likadant, varför jag slog till på ett Vega 56 för 3100 istället, för mitt 290X måste bytas nu. Hoppas verkligen vi får lite mer konkurrens i toppskiktet och pressade priser till nästa år.

Permalänk
Medlem

Vilken tid sker det officiella avtäckandet och när tror ni att vi kan förvänta oss prisuppgifter från svenska ÅF? Korten ska enligt ryktena finnas tillgängliga i handeln inom ett par veckor så det borde väl snart läcka ut lite europeiska prisuppgifter kan man tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag har förresten noterat att priser på både 2070 och 2080 har börjat sjunka. Är detta ett tecken på att man justerar prisnivåerna inför superkorten eller är det bara en naturlig reaktion då de snart har ett år på nacken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz