SweClockers tidskapsel – hur ser datorerna ut om 20 år?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas vi slipper sladdar och att det är mer trådlöst.

Jag tror vi kommer ha kvar PC även om jag gissar att det mesta strömmas (och att den stora massan inte kommer ha PC på samma vis som idag) + VR kommer nog vara mer vanligt. Kanske inbyggt i ett par vanliga glasögon och vi har display i glasögonen.

Kanske så är Google Maps så pass utvecklat så att man kan resa runt i världen med ett par VR-brillor och allt är väldigt högupplöst i realtid även med ljud från olika platser. Man kanske går in i gallerior och klickar på prylar och det kommer budat med post, kanske redan finns..

Kanske har grafiken i datorer blivit så pass realistisk så det inte går att skilja mellan VR och verklighet.

Förmodligen har vi robotar som sköter om massa saker istället för människor, tänker tex i vården där äldre passas av människoliknande robotar som beter sig som människor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

meh, 3,4 världskriget bom bom så fallout typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av marow:

meh, 3,4 världskriget bom bom så fallout typ

Woho.. jag vill ha en pip-boy.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

En gissning, som några var inne på förut, är att utvecklingen troligen allt mer kommer att gå mot enheter som är riktade mot en viss typ av användning (till skillnad mot tidigare multifunktions riggar), troligen även mer integrerad arkitektur, tror inte att hastigheter kommer att vara lika revolutionerande länge, däremot att man kanske löser det med multipla kärnor i högre grad än idag, är faktiskt litet besviken över att det senare inte gått snabbare, hade faktiskt förväntat mig att 8 core och 100% kompatibel mjukvara skulle vara standard idag på tex spelriggar med högsta klockfrekvens, men så är ju knappast fallet, andra saker har bromsat den utvecklingen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Inte för att vara taskig men -80 talet var 40 år sedan, inte 20.

Menar du att jag e gammal? 😳

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Menar du att jag e gammal? 😳

80 talet (och före) är det enda som räknas, då gjorde man datorer.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Flyger vi med bilar idag? Nej...

Då lär det inte hända revolution om 20 år.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

En gissning, som några var inne på förut, är att utvecklingen troligen allt mer kommer att gå mot enheter som är riktade mot en viss typ av användning (till skillnad mot tidigare multifunktions riggar), troligen även mer integrerad arkiktektur, tror inte att hastigheter kommer att vara lika revolutionerande länge, däremot att man kanske löser det med multipla kärnor i högre grad än idag, är faktiskt litet besviken över att det senare inte gått snabbare, hade faktiskt förväntat mig att 8 core och 100% kompatibel mjukvara skulle vara standard idag på tex speriggar med högsta klockfrekvens, men så är ju knappast fallet, andra saker har bromsat den utvecklingen.

Eller hur. Har tänkt så sen jag köpte en X6 1090T för ca 100 år sedan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att orden "good enough" kommer vara vad som kommer definiera vår framtid. Strömmande video slog igenom trots bristande kvalitet därför att det var tillräckligt bra. Våra mobiltelefoner har trots 10 år av extremt snabb utveckling ungefär lika lång batteritid som när första Iphone släpptes 2007 därför att den är tillräckligt bra. Och så vidare.

Att allt mer kommer flytta ut på nätet är nog inget att fundera på, så spel via strömmande video kommer nog vara en självklarhet för de flesta. Likaså film och musik precis som idag.

Vad gäller hur vi interagerar kommer nog även framgent mus och tangentbord vara det naturliga valet då det fungerar tillräckligt väl till alla slags uppgifter. Sedan kommer alternativa metoder existera parallellt. En pekskärm och röstigenkänning kommer vara tillräckligt för väldigt många användare.

Om jag verkar försiktig i mina förutsägelser beror det på att jag följt utvecklingen i nästan ett kvarts sekel och sett hur långsamt det faktiskt går att förändra någonting i grunden. Vem hade 1999 kunnat förutse att vi ännu 20 år senare skulle bygga datorer på ATX-standarden och använda samma typer av tangentbord och möss som då.

Just det ja, fler saker kommer vara uppkopplade, allt från våra bilar till våra kylskåp. Men trots dessa förändringar kommer de i grund och botten erbjuda samma funktionalitet, ta oss från A till B eller hålla ölen kall.

Permalänk
Inaktiv

Blade Runner 2049...

Well, AI tror jag är betydligt mer utvecklat vid den här tiden och spel/program kommer strömmas via 10g.
Vi kommer nog se världen mer i AR och tekniken kommer försöka lösa den isolering majoriteten av befolkningen känner idag och blir nog mer utav framöver.
Vi kommer alltså vända oss till ett program istället för en människa för att inte känna oss ensamma.

Det dör mer människor än det föds, så kanske AI behöver ersätta den delen av människor som inte föds för att upprätthålla konsumtionen.

Jag tror på AI, sen strömning av tjänster. Datorer som vi har idag kommer inte behövas och blir nog för dyrt till slut då allt mer går över till prenumerationer och då minskar efterfrågan på komponenter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tror på att både på gott och ont att mer och mer tjänster blir molnbaserade eller på annat sätt flyttas ut från hemmet. Många tjänster blir prenumerationsbaserade, men där är vi nästan redan idag.

Entusiaster av olika slag kommer dock säkert att ha ett antal mer eller mindre fullvärdiga datorer hemma. Vanligt folk kommer nog då som nu att sitta med mobilen eller en enkel laptop/platta som egentligen bara används för strömmat/webbaserat innehåll. Retro-samlare av olika slag lär fylla halva sitt boende med datorer från olika generationer

Jämför vi idag med för 20 år sedan så är största skillnaden att vi idag har mycket mer kapabla mobila/bärbara enheter. Stationära datorer är förvisso snabbare men när det kommer till rent handhavande är det mesta sig väldigt likt. Lite mer bloatade program och uppdaterade gränssnitt om man ska vara riktigt elak.

Sen är väl frågan om det nån gång kommer en motreaktion till att allt ska vara uppkopplat, smart, åtkomligt och fjärrstyrbart. Ibland känns det väldigt befriande med en vanlig enkel sak som bara gör det den ska, på ett bra sätt och där det enda man behöver tänka på är att starta och stänga av... typ en mikrovågsugn med bara två vred, ett för effekt och ett för tid. Att göra saker enkla och lättanvända ska inte underskattas.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hjärna-dator-interface som på kommando kan ta över alla sinnen och generera RIKTIG virtuell verklighet. Det du. Fast 20 år var det vi pratade om ja, inte 40 eller mer...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Eventuellt dockar man bara sin telefon hemma och vipps har en fullvärdig dator att jobba/spela på, när man drar ut, tar man med sig den i fickan.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Inaktiv

Ingen äger sin dator om 20 år. CopySwede har tagit över och kräver 50% av månadslönen för att äga lite utrymme för lagring. Kemikalieslatten är på19999 kr per kilo och vi har gått tillbaka till pre-industrin-eran.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mobilen är ersatt av AR/VR-mix glasögon med handtracking och en avancerad personlig assistent för navigation. AR för sånt du gör på mobilen nu, i vardagliga situationer när du rör dig runt i den fysiska världen. VR för mer involverade upplevelser.
Vid det här laget kommer vi ha ett etablerat Metaverse. Hur det kommer se ut är väldigt svårt att förutspå, men skulle vara en intressant separat diskussion. (hint)
Dessa AR/VR wearables, som miljardtals går runt med kommer förstås ha kameror som används för att mappa hela den fysiska världen digitalt, tänk Google earth till en sjuk nivå, möjligtvis i realtid.
Grafiken har vid det här laget förstås nått en fotorealistisk standard.
Förhoppningsvis har vi löst problemen med att masstillverka rent graphene i för att utgöra grunden i silikonets ersättare.

Permalänk
Medlem

Spelen kommer att vara helt dynamiska, varje karaktär kommer att ha ett eget utseende och en egen röst tack vare AI. Karaktärerna kommer att kunna svara på vanligt tal från spelaren och gränsen mellan NPC och människor kommer att bli mer suddig.

Mus och tangentbord finns kvar men många spelar också med VR/AR med helkroppsavläsning.

Mycket av spelandet kommer ske i ”molnet” och hårdvaran kommer att finnas där.

Permalänk
Medlem

Om 20år tror jag att telefonerna är så pass kraftfulla att de har ersatt de flesta datorer och spelkonsoler helt. Vill du spela på tvn så strömmas spelet från mobilen direkt till tvn. Och startar du datorskärmen så hoppar telefonen automatiskt över till den. På tangentborded sitter fingersensor som är kopplad till din telefon så datorn håller reda på vem och vilken telefon som loggar in.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vi har mindre än 10 år på oss att fixa miljöförstöringarna och ledarna runt om i världen är inte villiga att ta tag i problemet så om 20 år har vi inga datorer då sitter vi i specialbyggda bunkrar för att överleva (iaf eliten) och dom kommer ha föråldrade system och inget kommer att gå framåt på lång tid.

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk

@hakro807 @OSkar000

Jag håller nog med dessa två herrar i utvecklingstakt iden, att visst kommer det gå framåt, men i lagom fart, till sånt som inte är alltför extremt för vanligt folk att ta till sig.
flygande möss och datorer drivna på raket ånga, kommer säkert finnas i test labb där ny extrem teknik testas och leks med.

har själv varit med då vi sköt sten bumlingar med en muspekar ikon i "Asteroids" för enkronor, nere på den lokala korv mojjen, sedan strax därefter (känns det som) kom 14,4 modem o taskigt internet, o massa mp3 or som tog ett dygn o få hem, och min skivsamling vart värdelös
Visst tycker man att de har gått fort nu när man ser tillbaka, men det sa gamlingarna redan då till oss, att vänta ni bara skall ni se vad fort tiden går.

Men en utveckling som rör sig mot att fler saker kan/vill vara uppkopplade, men ändå med valet kvar att inte behöva vara det.
VR i viss mån, om de lyckas att göra den lättare, bekvämare att ha på sig.
mer eldrivet och såklart mycket höjda priser på elen i samma veva som fossila drifter försvinner.

möjligtvis att de platta tunna vikbara skärmarna också gör entré till den stationära i hemmet
kanske att de kopplas mer samman med våra tv apparater och blir 1 gemensam skärm som fungerar till allt.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Datorer:
Tack vare Jony Ive och hans efterapande idioter, lär datorer bli tunn som folie, med en batteritid om 15 minuter max. Tangentbord (om det nu finns) kommer ha en livslängd på max en vecka.
PGA tunnheten, skippas så klart alla slags anslutningar som eventuellt kan tänkas ut eller behövas.
Form over function. Ni vet.

Operativsystemet:
Microsofts nyaste version heter "Prenumeration 365", kommer med "Metro Ultraflat GUI" och är reducerad till det absolut minimala man kan tänka sig.
När man kör igång "datorn" loggar den in sig i Cloud tjänsten, spelar upp 30 minuter reklam som inte går att klicka bort, spola fram eller skippa på något tänkbart sätt.
Efter man överlevt det, konfronteras man med "startskärmen, där ett stort enfärgad rektangel täcker 80% av skärmens yta.
Maximera, minimera eller stänga fönstret/rektangeln har så klart (tack vare Metro Ultraflat) tagits bort. Men genom att trycka på rektangeln, kan man faktiskt byta färg på den (wooohaaahh!!!).
Ändringarna sparas sen direkt i OS:et, som så klart ligger på Microsofts egen server.
För 15 Spänn om dagen, låter dig Microsoft titta på dina nyaste färgändringar du åstadkommit.
Enterprise Versionen visar klockslaget och där kan man skjuta fram uppdateringar i hela 5 minuter.

Men nu har jag faktiskt slut på sarkasmen, baserat på den aktuella trenden och utvecklingen.
Jag ta en promenad i skogen nu.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Tjaa, med tanke på att datorerna ser ganska exakt ut som de gjorde för 20 år sen så tror jag inte det hänt något revolutionerande. Mindre och tunnare, marginellt snabbare, kanske streaming av mjukvara är stort. Annars i princip samma som idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Well datorer kommer finnas i princip som idag, med olika kategorier (hem,spel,kontor m.m.) dock tror jag inte det blir lika mycket skärm (fyrkantig box) och tangentbortdsknappande som idag! Utan det blir mycket mer Ai där man snackar (iRobot/Avatar liknade) och har gester mer med sin dator, och man projektar sin bild (ej fysisk skärm) samt att datorn blir mer ett nav i ett hem. Sedan kommer för enklare bruk alla ha någon form av klient i form av Surface Pro/iPad/iphones liknade enheter som kan då kopplas ihop med huvudenheten i hushållet. Likaså kommer allt att vara uppkopplat, Kök (inkl alla husållsmaskiner, spis,ugn m.m.) damsugare, säng, duch, möbler, cyckel, kläder(skor och jackor) samt att vi kommer ha ett litet chip någonstans på kroppen som är vår id som gör att vi kan snacka och komunicera i hemmet men ävn utanför hemmet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Lawnmover man 1992

Aerosmith - Amazing 1993

Ungefär då jag körde VR för första gången på amigabaserad arkadmaskin.
(Dactyl Nightmare - Multiplayer map with several levels and platforms; grenade launcher weapons and pterodactyl enemy.)

Problemet med allt sånt här att det som redan finns inte kommer att förändras så mycket.
Hur stor skillnad är det mellan en P3 från då med en modern dator. Högre prestanda, större skärm osv. Men i stort sett samma sak som då.

Samtidigt kommer säkert hälften av dom som läser den här kommentaren göra det på en maskin som ingen kunde a gissat sig till för 15år sen.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Fortsätter vi dagens utveckling så har vi klientdatorer i form av mobiltelefon och så prenumereras det på spel. Allt lagras på prenumerationstjänstens servrar. Telefoner och annan portabel elektronik kommer vara så kraftfull och uppkopplingen tillräckligt snabb trådlöst. Kan kopplas upp med kabel mot nätet, större bildskärm och laddstation.

Du som användare har ingen kontroll över din egna elektronik. Allt spionerar på dig konstant för din säkerhet. Du kanske är en omedveten tankebrottsling och behöver hjälp att tänka rätt. Det upptäcks i chattar och det du säger i spel. Du kanske uttrycker en otillåten åsikt och kort därefter knackar det på dörren.

Din spelidentitet är kopplat till ett social credit system så du måste se till att spela med rätt vänner annars kan du förlora förmågan att flyga (Endast för högsta toppen pga klimatdebattens framfart även då koldioxiddebatten är diskuterbar... Tankebrottsling!!!!), åka tåg eller få vissa jobb. Är du ett hot mot systemet så begränsas dina möjligheter att kommunicera via mobilen eller helt stängs av från nätet. Inga pengar, ingen identitet, ingen uppkoppling, helt utslängd ur samhällets alla funktioner. Ut i skogen och lev på kottar.

Mobiltelefonen och chip i handen är krav för att fungera i samhället. Spårar hela tiden vart du befinner dig. Om du inte skulle ha det skulle andra i befolkningen undra vad du är för en konstig människa och kanske rapportera dig till staten.

Chippet synkas med ansiktsscanning, fingeravtryck att öppna telefon. Systemet måste veta att det verkligen är du som använder telefonen.

Underhållningen är VR för i denna högteknologiska framtid där mänskligheten är helt bortkopplad från naturen och mår dåligt inombords så är flykten från sin smärta in i en falsk verklighet i VR-världen. Som vi ser dagens stadsbor fast värre. Större intag än idag av droger och kriminalitet.

Tappar man sin mobiltelefon så kan den enkelt ersättas för all information lagras på nätet. Det är endast ett kommunikationsverktyg.

16K+ raytracing i 244+hz HDR via VR-glasögon som är smidiga som vanliga glasögon. Om ens det, hologram istället för projektion. System som läser av vart du befinner dig och via hologramteknik visar en perfekt bild som bara du ser. Andra kan i samma rum se olika bilder och inte se varandras även när dom sitter bredvid varandra i en soffa. Olika bilder projiceras via hologram som upplevs som en stor TV/projektorbild flytande i luften.

Permalänk

Precis som nu kommer vi ha datorer runt om oss utan att tänka på det och entusiasterna blir de absolut sista att ha en burk som dator. Inte ens offentliga sektorn kommer använda arbetsstationer längre.

RISK CPU kommer (äntligen) slå stort, surfplattor ses som "hemdatorn" och de som vill gå lite mer hardcore kommer använda en set-top-box eller liknande med mera kräm.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

I alla fall har allt-i-ett datorn tagit över, oavsett hur mobil och/eller stor din dator är. Stationära datorer kommer att finnas för museum-besökarna, serverhallar och dator-entusiaster. Microsoft och Windows är borta men vad som tar över är inte helt klart (en rejält upphottad version av Android, kanske).
Mobiltelefonerna är den vanligaste datorn och kan busenkelt kopplas trådlöst till datorskärmarna som i sin tur drivs med batteri. Skärmarna är även hopvikbara. Att köpa ett separata grafikkort, ljudkort kommer att vara skitdyrt men det beror på att de tillverkas i väldigt små volymer. Marknaden för tillbehör kommer i stort sett att vara död - vem behöver mer än en allt-i-ett skrivare som tillbehör.

Permalänk

Vi kan redan nu se en utveckling bort från stationära datorer. Om 20 år tror jag knappt någon har en vanlig stationär dator som utför de flesta beräkningar själv, utan att det är i molnet. Så alla tyngre beräkningar som spel, rendering av filmer (för privatpersoner) osv. sker då via inköpta molnbaserade tjänster. Samt fler mindre enheter eftersom tillräckligt kraftfulla delar för att göra det mesta redan idag kan byggas litet och det kan krympa betydligt mer.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Inga större ändringar, krympningen av processorer avstannad vid ~1nm. Skärmar nu liknande plast/glasskivor, möss och tangentbord samma men allt mer röst styrt och datorerna överlag inbyggd i andra produkter. Mekaniska diskar är passé och samma med all fysiskt distribuerad media. Wi-fi lite snabbare men hemmanätverk mot optiska kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Det finns inga datorer om 20 år. Alla spelar på mobiler.
Lol skojar bara! Ingen spelar alls, alla kollar på streamade spel med bots....

Gå och titta på en skola, det spelas och det som det spelas på är mobiler. Barns hela uppväxt och konsumtion av media, dvs musik, film och spel är koncentrerat runt mobilen. Ge barn av idag ett val mellan nätbräda och dator och 99 väljer nätbrädan. Datorer blir mer och mer ovanligt i hemmen. Föräldrarna kanske har en laptop som dom soffsurfar i om inte dom oxå redan kör 100% mobil.

Skrivet av smkr:

Och Qualcomm har köpt Ikea

Ikea är väldigt skyddat från uppköp då ägandet ligger i stiftelser som familjen kontrollerar.

Skrivet av ZecretW:

Inte för att vara taskig men -80 talet var 40 år sedan, inte 20.

Skall man vara riktigt petig så var 80talet för 30-39 år sen och bara för ett år sen var det nere på 20-nånting

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730