Permalänk
Medlem

Budgetskärm för fotoredigering

Hejsan!
känns lite som jag sökt med ljus men hittar ingen skärm som överlag får bra recensioner.
har kikat på dessa:
Dell 2717D
Benq PD2700Q
AOC Q2790PQU

och tycker de verkar som att Dell:en fått överlag bäst kritik, förutom att vissa exemplar verkar ha lite mer bleed än vanligt.
Det jag söker är:

  • ca 27 tum

  • helst pivot

  • 2560x1440

  • 60 hz

  • 100 % srgb

  • IPS

Spelar inte mycket, och de få gånger jag gör det är det mest Cities:skylines eller Satisfactory.
Tänker en budget kring helst 4 men inte över 5k.
Förstår att man inte får en superskärm för de pengarna, men finns de någon som är någolunda okej kanske?
Tack på förhand!

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Bildexpert 📺

@zetrri: Du är inne på den kategori som jag klassar som allroundskärm där du på gott och ont (mest gott) faktiskt har en väldigt hög lägsta nivå. Jag har ännu inte sett någon modell i den här klassen med just 60 Hz, IPS, 2560x1440-panel som varit dålig på något sätt med bilden. En hel del enkla modeller med enkla stativ och plastigt intryck. Men bildkvaliteten har jag ännu inte märkt någon som leder till varningsflagg.

Så sikta på den modell som passar dina behov främst och finns hos en butik du uppskattar. Vill du ha kontroll över färgerna behöver du mätutrustning, förslagsvis X-rite i1 Display Pro: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=923328

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@zetrri: Du är inne på den kategori som jag klassar som allroundskärm där du på gott och ont (mest gott) faktiskt har en väldigt hög lägsta nivå. Jag har ännu inte sett någon modell i den här klassen med just 60 Hz, IPS, 2560x1440-panel som varit dålig på något sätt med bilden. En hel del enkla modeller med enkla stativ och plastigt intryck. Men bildkvaliteten har jag ännu inte märkt någon som leder till varningsflagg.

Så sikta på den modell som passar dina behov främst och finns hos en butik du uppskattar. Vill du ha kontroll över färgerna behöver du mätutrustning, förslagsvis X-rite i1 Display Pro: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=923328

Åh okej det låter ju som att det inte borde vara så svårt då? Men en sista fråga, gör de någon större skillnad för mig som bara är amatör inom foto om skärmen är 8 eller 10 bitar ? dvs 16,7 miljoner eller 1,07 miljarder färger ? Vet inte om de spelar roll men har ett rtx 2060 som driver den isåfall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

Jag letade efter en bra skärm för samma ändamål i vintras. Kom fram till att för mina amatörbehov räckte 8 bitar bra. Jag prioriterade dock en bra design; platt med ett bra gränssnitt och möjlighet att enkelt använda två olika datorer. Tunna kanter och bra fot med rejäl höjdinställning. Det senare då jag är lite längre. Mitt val blev en Dell D2719D.

Permalänk
Bildexpert 📺

@zetrri: Alla paneler i den här prisklassen och kategorin är 8-bitarspaneler i någon form. Sedan använder de olika halvtonstekniker, likt FRC för att approximera 10 bitar. Mer beskrivet en bit ned på denna sida: http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Det som sedan skiljer sig är hur tillverkaren specar det hela. Vissa är ärliga med 8 bitar. Andra med 10 bitar eller "1 miljard färger" och det vanliga är "10 bit (8 bitar + FRC)". Det är heller inte ovanligt att det stor olika i specen på produktsidan och en annan sak i handboken.

Absoluta majoriteten program i Windows arbetar dessutom med 8 bitars upplösning i vilket fall, så 8 bitar är vad som fungerar i praktiken. Du kan få 10 bitars precision vid andra omständigheter, likt med Adobe Photoshop. Men där verkar såväl AMD som Nvidia hålla detta till sina Pro-grafikkort. Radeon Pro, Quadro etc. Har inte haft möjlighet att fördjupa mig i detta.

Permalänk
Medlem

Är lite ute efter samma, foto- och videoredigering (8- och 10 bit videos) fast med 32'' och 4K. Det känns som man måste drämma till med en BenQ PD3200U 32" 4K men det är lite väl mycket onödiga tillskott i dessa med CAD/CAM som jag aldrig kommer att använda mig av. Finns det någon lite billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stilfull:

Är lite ute efter samma, foto- och videoredigering (8- och 10 bit videos) fast med 32'' och 4K. Det känns som man måste drämma till med en BenQ PD3200U 32" 4K men det är lite väl mycket onödiga tillskott i dessa med CAD/CAM som jag aldrig kommer att använda mig av. Finns det någon lite billigare?

Kollar faktiskt på precis samma även fast den är utanför min budget , men funderar på om det är värt att gå upp dit . Har ju visserligen inget grafikkort som kan hantera 10 bit iof, men kanske i framtiden . Funderar dock fortfarande om jag kommer börja arbeta i Adobe rgb i framtiden , därav är jag lite fundersam än så länge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@zetrri: Alla paneler i den här prisklassen och kategorin är 8-bitarspaneler i någon form. Sedan använder de olika halvtonstekniker, likt FRC för att approximera 10 bitar. Mer beskrivet en bit ned på denna sida: http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Det som sedan skiljer sig är hur tillverkaren specar det hela. Vissa är ärliga med 8 bitar. Andra med 10 bitar eller "1 miljard färger" och det vanliga är "10 bit (8 bitar + FRC)". Det är heller inte ovanligt att det stor olika i specen på produktsidan och en annan sak i handboken.

Absoluta majoriteten program i Windows arbetar dessutom med 8 bitars upplösning i vilket fall, så 8 bitar är vad som fungerar i praktiken. Du kan få 10 bitars precision vid andra omständigheter, likt med Adobe Photoshop. Men där verkar såväl AMD som Nvidia hålla detta till sina Pro-grafikkort. Radeon Pro, Quadro etc. Har inte haft möjlighet att fördjupa mig i detta.

Skrivet av Stilfull:

Är lite ute efter samma, foto- och videoredigering (8- och 10 bit videos) fast med 32'' och 4K. Det känns som man måste drämma till med en BenQ PD3200U 32" 4K men det är lite väl mycket onödiga tillskott i dessa med CAD/CAM som jag aldrig kommer att använda mig av. Finns det någon lite billigare?

Det fick bli en PD3200U tillslut för min del för kändes som att de va lika bra att köpa något bra nu istället för att köpa något nytt senare. Dessutom kanske denna inte är i lika stort behov av att kalibreras som de andra. har haft den i ungefär 2 veckor nu och kunde inte vara med nöjd, så rekommenderar verkligen denna om du fortfarande letar @Stilfull . Enda jag fick göra när jag fick den var att ställa ner ljusstyrkan från 75% till 30% (ibland 10% på kvällarna), annars blev det väldigt ljust!

Vill också tacka så mycket för hjälpen @laxpudding både här i tråden och i dina guider ang Glow och bleed och liknande, väldigt lärorikt!

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk

Skakar liv i den här tråden igen. Är på jakt efter en skärm likt trådskaparen men ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag
Sitter idag på en DELL U2711 som det egentligen inte är något fel på men den ska få vandra vidare till annan familjemedlem så behöver en ny.

Har ungefär samma krav och budget som ts men kan man komma undan lite billigare så är det ett stort plus.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT