Har flyttat - Får ej igån Plex eller Infuse (Nättutag i väggen)

Permalänk
Medlem

Har flyttat - Får ej igån Plex eller Infuse (Nättutag i väggen)

Hej,

Jag har precis flyttat till ett nybygge. Detta har massvis med nätverksuttag i väggarna samt en liten switch i garderoben där man får koppla in vilka uttag som skall bli aktiva.

Jag kopplade in min router för WiFi i nummer 1. Sen kopplade jag in Philips Hue-bryggan i min Router, för annars hittades inte min hub här hemma.

Jag funderade hur det nu skulle gå då med min Plex och Infuse som jag kör via Apple TV. Jag har kopplat min Apple Tv 4K till uttaget i väggen märkt nummer 5, datorn som är min Plex-server och filmkonto är kopplad till uttag nummer 3.

Men på detta viset får jag ingen koppling alls till infuse eller plex? Måste jag koppla in Apple Tvn i routern för att detta skall fungera? (Isåfall kommer mina hål i väggen gå från total glädje till tvärtom då jag nu har routern väldigt långt ifrån Apple Tvn.

Min Default Gateway adress har konstiga 188.148.128.1 och mitt IP har blivit på datorn (Servern) 188.148.155.1?

Jag verkar inte kunna logga in på den där dosan i garderoben iaf. Kommer ej åt routerns sida heller. Fast iof, den kanske inte har fått 192.168.1.1 heller nu då.

Någon som kan guida mig för att få igång detta?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Du lär sätta en router samt en switch mellan då du precis satt alla dina enheter oskyddat rakt på internet...

Permalänk
Medlem

I ett vanligt hemnätverk är alla enheter anslutna genom routern. Om du har dubbla uttag i varje rum kan du använda det ena för att ansluta medieomvandlare och routerns WAN-sida och det andra för att ansluta routerns LAN-sida till någon switch du dumpar vid patchpanelen. Annars får du stoppa in routern i skåpet och köpa en separat accesspunkt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Du lär sätta en router samt en switch mellan då du precis satt alla dina enheter oskyddat rakt på internet...

Hmm så jag skall alltså sätta routern i det skåpet? Ex 1an i skåpet till Routerns WAN? Sen Dra från Routerns uttag in i numrerna i skåpet? Får även koppla in då en Switch för jag behöver mer uttag.

Skrivet av LemonIllusion:

I ett vanligt hemnätverk är alla enheter anslutna genom routern. Om du har dubbla uttag i varje rum kan du använda det ena för att ansluta medieomvandlare och routerns WAN-sida och det andra för att ansluta routerns LAN-sida till någon switch du dumpar vid patchpanelen. Annars får du stoppa in routern i skåpet och köpa en separat accesspunkt.

Det är dubbla uttag jag, varje "enhet" har två stycken nummer på sig, ex 1,2 och 3,4 och 5,6 osv. Jag kopplade port nummer 1 in i Routerns WAN nu då, men då ska jag alltså koppla direkt från skåpets 1a in till WAN-porten i Routern? Sen koppla Routern vidare till mina uttag? Jag hängde inte riktigt med vad du menade med mediaomvandlare och routerns LAN-sida.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Administrativ avgift

@Akerhage: Du ska koppla WAN till routern sen till utaggen du vill ha aktiverade. Tänk dig att det är förlängda sladdar du dragit själv bara det du har framför dig är en tjänstefördelare som delar upp Fiber i Internet/tele/Tv/framtida tjänster.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Sweclockers dog precis när jag fick svar här, tänkte nu har dom tagit mig då jag surfade obevakat

Nåväl, jag har kopplat in routern nu och portionerar ut från min router istället till de portar som finns tillgängliga.

Men varför sitter där då en box med 8st nätverksuttag? Vad är meningen man skall göra med den? Koppla den till 8st routers?

En nackdel med detta är ju nu att jag verkligen fick trycka in routern i det där skåpet nu, öppnar jag skåpet kommer routern falla ner. Sen känns det ju inte optimalt att ha routern inlåst i ett skåp i en garderob för WiFi-täckningen? Kan jag nu då kanske koppla in någon form av WiFi-puck i ett uttag i ex vardagsrummet (Under förutsättning då att jag kopplat upp det numret via routern i skåpet)?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Sweclockers dog precis när jag fick svar här, tänkte nu har dom tagit mig då jag surfade obevakat

Nåväl, jag har kopplat in routern nu och portionerar ut från min router istället till de portar som finns tillgängliga.

Men varför sitter där då en box med 8st nätverksuttag? Vad är meningen man skall göra med den? Koppla den till 8st routers?

En kompis har likadant i sin nybyggda lägenhet. Varken han eller jag har fattat hur fan dom tänker..

Permalänk
Medlem

Plex och Infuse fungerar btw nu, så tack för tipsen.

Hade gärna sett någon kommentar på den här boxen, vad exakt den är tillför med alla uttag?
Samt om det då finns något sätt för mig få bra WiFi i lägenheten nu då routern fått låsas in i typ sämsta platsen i lägenheten in i ett skåp i väggen, i en stängd garderob.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

En kompis har likadant i sin nybyggda lägenhet. Varken han eller jag har fattat hur fan dom tänker..

Var glada, det är ju superlyxigt att ha en CPE med så mycket uttag som faktiskt ger dig en IP på varje och inte jävlas som Telia etc och bara ger någon enstaka

Permalänk
Medlem

Testa annars att göra som @lemonillusion försökte förklara.

Om vi säger att din router står nära uttagen i väggen som är märkt: port 1-2
Koppla då port 1 till WAN på din router och port två till valfri plats i routern.

Sen går du till skåpet igen. Ser till att port 1 går in i port 1 (eller vilken port som är märkt WAN) i switchen i skåpet och port 2 kan sitta på valfritt ställe i switchen.

Vet inte om jag hittade rätt CTS switch, http://framtidsnat.se/CPE_CTS_HES_3106.pdf

På så sätt bör du ha allt bakom routerns IP och du bör kunna köra plex och infuse.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Testa annars att göra som @lemonillusion försökte förklara.

Om vi säger att din router står nära uttagen i väggen som är märkt: port 1-2
Koppla då port 1 till WAN på din router och port två till valfri plats i routern.

Sen går du till skåpet igen. Ser till att port 1 går in i port 1 (eller vilken port som är märkt WAN) i switchen i skåpet och port 2 kan sitta på valfritt ställe i switchen.

Vet inte om jag hittade rätt CTS switch, http://framtidsnat.se/CPE_CTS_HES_3106.pdf

På så sätt bör du ha allt bakom routerns IP och du bör kunna köra plex och infuse.

Hmm, jag försöker i mitt huvud förstå detta. (mitt huvud är bra degigt efter helgens flytt med + magsjuka på det).
I skåpet verkar det inte finnas någon WAN? Det är 8st LAN-portar i "routern" i skåpet och sen finns det 10st "portar" på högersidan.

Så jag kopplat nu gör ju att allt går via Routern iaf, enda nackdelen blir routerns placering i skåpet och räckvidden på WiFi.
Jag försöker förstå din koppling nu, menar du att jag efter den kopplingen då blir fri att koppla direkt från skåpet sen och ändå vara på Routern?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Halloj! Oftast är port 1&2 för internet, port 3&4 för media, tex tv, och port 5&6 för telefon. Så port 1 eller 2 till din router, och därifrån köttar du igång allt som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Tjänstefördelaren kan ha många portar för det är tekniskt sett en managerbar switch, de konfas normalt sett så att man får data, tv och tele via 1 av 3 aktiverade portar, övriga portar används inte.
Du får alltså bara data/internet via en av portarna och till den porten ska du ansluta din routerns wanport, kolla nätoperatörens elerl tjänsteoperatörens instruktioner om vilken port på tjänstefördelaren som ska användas för datatrafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orpan:

Halloj! Oftast är port 1&2 för internet, port 3&4 för media, tex tv, och port 5&6 för telefon. Så port 1 eller 2 till din router, och därifrån köttar du igång allt som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Så då har jag kopplat fel nu då när jag slängde in routern i skåpet? (Fast jag har internet överallt nu, och jag har igång internet på båda TV (som sitter i Port 5 och 7 bland annat). Min Infuse och Plex fungerar fint också. Satte jag Routern vid Port 1 måste jag koppla TVn i sovrummet dit för att få igång Infuse/Plex till sovrummet. (Vill inte dra nätverkssladd genom hela lägenheten för det)

Lägenheten ser ut såhär, där skåpet är det röda. Hue i Port 2, Datorn är i Port 3 nu, TVn i vardagsrummet Port 5 och Apple TV i Port 6. Sen har jag en TV i sovrummet i Port 7.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Akerhage:

Så då har jag kopplat fel nu då när jag slängde in routern i skåpet? (Fast jag har internet överallt nu, och jag har igång internet på båda TV (som sitter i Port 5 och 7 bland annat). Min Infuse och Plex fungerar fint också.

Känns trist om jag skall koppla in routern i port 1 i vardagsrummet och isf dra en internetsladd från routern till TVn i sovrummet? Försvann ju glädjen över nätverksuttag i varje rum direkt.

Lägenheten ser ut såhär, där skåpet är det röda. Datorn är i Port 3 nu, TVn i vardagsrummet är i Port 5 och Apple TV i Port 6. Sen har jag en TV i sovrummet i Port 7.

https://i.imgur.com/e4sSmP2.png

Fel och fel ... Om du har kopplat så och det fungerar har du inte skapat ett eget lan utan allt är exponerat direkt mot internet med de risker det innebär, du lär dessutom kunna få problem med adresseringen för du lär inte få särskilt många publika ipnummer, de flesta operatörer ger bara ut 1.
Dessutom så kan bandbredden mellan dina egna klinter vara lägre än om du haft ett eget lan där du anslutit allt via din egen switch i hemmet.

Du har fått internetåtkomst att fungera men det är inte en jättebra lösning vare sig säkerhetsmässigt eller sett till prestanda i lanet. och ansluter du fler klienter än du får publika ip så kommer det att bli "underliga effekter/oförklarliga problem" typ sporadisk funktion och låg prestanda pga att det kan krävas mycket felkorrektion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Attans då!

Så för att jag skall kunna köra infuse/plex från sovrummet måste jag alltså dra en nätverkssladd till routern som då skall sitta i Port 1?

Datorn, Hue-bryggan och Apple TVn får jag koppla till Routern också direkt (Som står i Port 1)?

Kan jag kanske kompromissa bort då Tvn i sovrummet och iaf koppla den rakt in i väggen där för att få igång Netflix/Viaplay. Så får jag hoppa tillgången till Plex och Infuse då. (Om det inte går att lösa på något sätt?) Att TVn sitter rakt in så kan väl inte vara någon säkerhetsbrist (Port 7)?

Sitter Routern med WiFi i Port 1 kommer jag få ganska dåligt WiFi på ex balkongen vid sovrummet med, går det att fixa på ngt sätt?

En mätning med bredbandskollen från datorn gav med denna koppling 96.53mbit/s på en 100-lina.
Trodde meningen med dessa uttag var att man skulle kunna koppla in sig enkelt via väggens alla uttag överallt.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Akerhage:

Attans då!

Så för att jag skall kunna köra infuse/plex från sovrummet måste jag alltså dra en nätverkssladd till routern som då skall sitta i Port 1?

Datorn, Hue-bryggan och Apple TVn får jag koppla till Routern också direkt?

Kan jag kanske kompromissa bort då Tvn i sovrummet och iaf koppla den rakt in i väggen där för att få igång Netflix/Viaplay. Så får jag hoppa tillgången till Plex och Infuse då. (Om det inte går att lösa på något sätt?)

Sitter Routern med WiFi där kommer jag få ganska dåligt WiFi på ex balkongen vid sovrummet med, går det att fixa på ngt sätt?

En mätning med bredbandskollen från datorn gav med denna koppling 96.53mbit/s på en 100-lina.

Du får tänka på vad en router är för nått, tyvärr hänger man på accesspunkter på många så du är inte ensam om att tro att en router har med wifi att göra, det är accesspunkter du behöver för att kunna ansluta dina klienter trådlöst mot lanet.

Den viktiga principen är att man ska ansluta routern till inkommande anslutning och alla klienter ska befinna sig på dess lansida.
Behöver man fler portar än routern har eller tillgång till wifi så använder man switchar och accesspunkter.

Har man en patchpanel som kopplar till "alla rum" så sätter man lämpligen en switch vid den och kopplar in alla uttag i switchen.
Till switchen koppar man sedan in sin router, vill man ha både lan och wan i samma kabel så går det att lösa med vlan om hårdvaran kan hantera det.

Hur du gör får du själv bestämma men din koppling minskar säkerheten och kommer att ge problem om du har fler klienter än publika ip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Testa annars att göra som @lemonillusion försökte förklara.

Om vi säger att din router står nära uttagen i väggen som är märkt: port 1-2
Koppla då port 1 till WAN på din router och port två till valfri plats i routern.

Sen går du till skåpet igen. Ser till att port 1 går in i port 1 (eller vilken port som är märkt WAN) i switchen i skåpet och port 2 kan sitta på valfritt ställe i switchen.

Vet inte om jag hittade rätt CTS switch, http://framtidsnat.se/CPE_CTS_HES_3106.pdf

På så sätt bör du ha allt bakom routerns IP och du bör kunna köra plex och infuse.

Efter att du satt in "lägenhetsport 2 på valfritt ställe i switchen" - kan man då köra kablar mellan de resterande portarna i switchen och alla andra lägenhetsportar där då enheter inkopplade i dessa reagerar som att de vore inkopplade direkt i routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyButcher:

Efter att du satt in "lägenhetsport 2 på valfritt ställe i switchen" - kan man då köra kablar mellan de resterande portarna i switchen och alla andra lägenhetsportar där då enheter inkopplade i dessa reagerar som att de vore inkopplade direkt i routern?

Det stämmer.

Routern tar hand om internetdelningen och switchen är bara en utökning av antalet portar i routern.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Så exakt hur skall jag koppla nu då, jag har 1st Router (4 Portar) och 1st Extern Switch (4 Portar) hemma. + Det här skåpet då med en vänstersida LAN 1-8 och en Högersida med 1-10.

Blir så snurrig i huvudet av "switch" hit och dit, för vet inte om ni pratar om den som sitter i skåpet eller en extern vanlig switch jag skall koppla till routern.

Så om ngn kan förklara hur jag skall dra sladdarna så allt snurrar vore jag verkligen jättetacksam!
(Och förklara gärna tydligt så jag vet hur ni menar i skåpet sen, om ni menar nummer 1-8 på vänstersidan eller 1-10 på högersidan där)

Vill koppla in detta än så länge (siffran i parantes är var den sitter nu i för port);

Vardagsrum
1st Huebrygga (2)
1st Dator (3)
1st Apple TV (Infuse/Plex) (5)

Sovrum 1:
1st Smart TV (Infuse/Plex) (7)

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SneakyButcher:

Efter att du satt in "lägenhetsport 2 på valfritt ställe i switchen" - kan man då köra kablar mellan de resterande portarna i switchen och alla andra lägenhetsportar där då enheter inkopplade i dessa reagerar som att de vore inkopplade direkt i routern?

Nja, du kan ju alltid prova...
Det blir en loop och om switchen stödjer spanning tree så kommer den att hantera det genom att stänga av porten annars krachar den nog rätt fort pga överbelastning men om du använder vlan så går det att koppla så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Typ såhär. Ursäkta min dåliga ritning. Och någon får gärna rätta till mig om det är fel. Min syster har precis flyttat och har samma situation, det är ungefär såhär jag tänkte lägga upp hennes nätverk. Nu är allt kopplat via switch till routern som sedan är kopplad endast via port 1 till mediaomvandlare

alternativt behöver du inte ha hue bryggan i skåpet, utan kan koppla till valfri ledig LAN port på routern

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

Gör så här:

* Koppla port 5 i vardagsrummet direkt till din routers WAN port.
* Koppla port 6 i vardagsrummet direkt till din routers LAN port.
* I skåpet koppla port 5 till port 1 på CPE
* Köp en liten switch på 8 portar möjligvits denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-oc...
* Sätt denna switch i skåpet och koppla valfri port på denna switch till port 6
* När du ska koppla in nya enheter kopplar du bara dessa från porten de sitter på direkt till switchen.

På detta sätt får du ett korrekt nätverk med en publik IP skyddat av din router. Jag valde att placera routerna i vardasgrummet då det borde ge bäst wifi täckning där. Men du kan sätta den vart du vill bara du följer samma princip.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

@ Breakwin - Grym ritning, toppen för den beskrivningen, skall ta och testa detta direkt sen när jag kommer hem

Såg detta svar med direkt efter, tack för det också. Vet dock nu inte vilket sätt jag ska följa till pricka
Är anledningen till att du väljer port 5-6 läget för WiFi (Mer centralt?)

Skrivet av AquaRelliux:

Gör så här:

* Koppla port 5 i vardagsrummet direkt till din routers WAN port.
* Koppla port 6 i vardagsrummet direkt till din routers LAN port.
* I skåpet koppla port 5 till port 1 på CPE
* Köp en liten switch på 8 portar möjligvits denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-oc...
* Sätt denna switch i skåpet och koppla valfri port på denna switch till port 6
* När du ska koppla in nya enheter kopplar du bara dessa från porten de sitter på direkt till switchen.

På detta sätt får du ett korrekt nätverk med en publik IP skyddat av din router. Jag valde att placera routerna i vardasgrummet då det borde ge bäst wifi täckning där. Men du kan sätta den vart du vill bara du följer samma princip.

Behöver jag i dagsläget en 8-portars switch? Kanske kan börja koppla in min 4-portars nu (om den räcker). Får räkna lite. Om jag som Breakwin säger kan jag kanske då i dagsläget koppla Hue-bryggan till routerns lediga LAN-portar med. Då räcker en 4-port-switch i skåpet.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage: återkoppla gärna om du får det att funka eller ej

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

@Akerhage: Ja han har valt 5-6 för att det låg mer centralt i hemmet. Men det följer exakt samma princip. Det skall alltså gå i denna ordning. Mediaomvandlare (CPE) PORT 1 - Router WAN, Därefter, Router LAN - Switch - Enheter.

Tips, bestäm först var du vill lägga router för best wifi täckning, och jobba därifrån

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

@Akerhage: återkoppla gärna om du får det att funka eller ej

Givetvis! Återkommer med testresultat runt 18-19-tiden kanske

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

@ Breakwin - Grym ritning, toppen för den beskrivningen, skall ta och testa detta direkt sen när jag kommer hem

Såg detta svar med direkt efter, tack för det också. Vet dock nu inte vilket sätt jag ska följa till pricka
Är anledningen till att du väljer port 5-6 läget för WiFi (Mer centralt?)

Behöver jag i dagsläget en 8-portars switch? Kanske kan börja koppla in min 4-portars nu (om den räcker). Får räkna lite. Om jag som Breakwin säger kan jag kanske då i dagsläget koppla Hue-bryggan till routerns lediga LAN-portar med. Då räcker en 4-port-switch i skåpet.

Nä du behöver bara en tillräckligt stor switch för att tänka antalet enheter du har så behåll din Köp korta nätverkskablar också så det blir lite snyggt i skåpet. Finns 30cm längder!

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Edit...allt fungerar!

...internetsladden i datorn hade såklart åkt ut första gången jag kopplade enligt ert schema, så trodde inte det funkade. Den hade ingen hulling på sig, när den kopplades in så funkade allt prima.

Edit, testat allt och det funkar jättebra, tack för det!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

@Akerhage: återkoppla gärna om du får det att funka eller ej

Jag uppgraderade mitt bredband från 100/10 till 100/100 men får endast ut 97mbit/3mbit via datorn. Detta då jag testar bredbandskollen.

Kör jag via telefonen får jag ut 98/98 över WiFi.

Jag kontaktade Comhem som sade att jag kopplat helt fel när jag visade hur jag blivit instruerad att koppla här.

Vägguttagen kopplas såhär:
Routern kopplad till vägguttag 5 WAN
Routern kopplad till vägguttag 6 LAN1

Till routerns 3 resterande LAN har jag kopplat Smart TV, Apple TV och Yale Doorman dongle.

Philips Hue är kopplad till vägguttag 1
Min PC är kopplad till väggutag 5
Min sovrums tv är kopplad till väggutag 7
Har kopplat en AP till vägguttag 8.

Patchskåpet:
CPE 1 till 5an.
6an till Switchen
Switchen har jag sedan kopplat till de uttagen jag har i lägenheten.

Enligt Comhem har jag nu 3st MAC-adresser på LAN 1, vilket jag också ser (edit jag ser 4st) på min router? Alla enheter som kopplas via switchen i patchskåpet hamnar ju på routerns LAN 1 nu.

ComHem skall ringa mig imorgon för att guida mig koppla rätt, vart är det jag gjort fel här?
Förstår om ingen orkar sätta sig in i detta kopplingsschemat just nu, men uppskattar all hjälp!

Edit, bild på hur jag kopplat (vägguttagen 1-8) patchskåpet och switchen nedan:

Visa signatur

Intel NUC :(