Permalänk

Ljudisolering av dörr

Tjenare!

Första tråden här på Sweclockers!

Jag vet inte om detta är rätt forum eller om detta skulle publiceras någon annanstans, men jag gör en chansning här.

Frugan klagar över att det låter för mycket från "mitt spelrum" när hon försöker sova om nätterna. För att lösa detta har jag kollat på olika alternativ för att ljudisolera dörren till till spelrummet.

Jag har köpt tätningslister för dörren, dessa hjälper till viss del men inte fullt ut.

Ett alternativ jag har hittat är detta:
https://www.youtube.com/watch?v=201ITM4ANno
https://www.vocalboothtogo.com/product/producers-choice-noise...
Men jag har inte hittat något liknande här i Sverige som jag kan beställa ifrån. Tips, någon?

Ett annat alternativ är att införskaffa ljuddämpande gardin(er) och sätta för. Jag vet dock inte om detta är ett bra alternativ, är det någon som erfarenhet av detta?

Hur har ni gjort? Tyvärr så kan jag inte byta ut frugan, det är inget alternativ.

Mvh!

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar vara en vanlig filtmatta ? De är inte svåra att få tag på och du kan även använda heltäckningsmattor på liknade sätt, du behöver nog däremot anpassa måtten själv men på löpmeter är det inget svårt att få tag på materialen.
Principen är att använda nått som är tungt och tjockt förutom att dörren ska tätas, kan du byta dörren mot en "tyngre" är det antagligen ännu bättre och så bör du ju ha tysta komponenter, inte bara datorn utan tänk på allt som vibrerar och vart vibrationerna leds vidare, datorlådan ska inte vibrera och inte heller kunna fortplanta vibrationer till omgivningen, tangentbord brukar också ofta skaka om en del bordsskivor så att de är ganska bullriga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

vad är det för dörr? är det en gammal trädörr kan man sätta ljudisolering på utsidan av den men många nya dörrar är ihåliga med reglar, kan man få upp den kan man tex lägga in frigolit i dom ihåliga delarna?

men det är svårt, jag bor i en 2 plans villa och kärringen klagar också på ljudet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Skaffa en skummadrass i lagom storlek, inte nog med att den dämpar ljud och är styv så den är lätt att sätta framför dörren, utan ni får även en extrasäng ifall ni har någon som sover över.

Permalänk

Tack alla för era svar!

Skrivet av mrqaffe:

Det verkar vara en vanlig filtmatta ? De är inte svåra att få tag på och du kan även använda heltäckningsmattor på liknade sätt, du behöver nog däremot anpassa måtten själv men på löpmeter är det inget svårt att få tag på materialen.
Principen är att använda nått som är tungt och tjockt förutom att dörren ska tätas, kan du byta dörren mot en "tyngre" är det antagligen ännu bättre och så bör du ju ha tysta komponenter, inte bara datorn utan tänk på allt som vibrerar och vart vibrationerna leds vidare, datorlådan ska inte vibrera och inte heller kunna fortplanta vibrationer till omgivningen, tangentbord brukar också ofta skaka om en del bordsskivor så att de är ganska bullriga.

Jag ska kolla in heltäckningsmattor och se vad jag kan göra där, jag har faktiskt inte tänkt på det alls!
Jag fick dock en idé om att kanske använda en yogamatta eller gymnastikmatta (kanske lite för tjock). Vad tror du om det? Är inte så sugen på att lägga pengar på en ny dörr till rummet men det kanske är värt det, om man lägger ihop allt?

Skrivet av Aka_The_Barf:

vad är det för dörr? är det en gammal trädörr kan man sätta ljudisolering på utsidan av den men många nya dörrar är ihåliga med reglar, kan man få upp den kan man tex lägga in frigolit i dom ihåliga delarna?

men det är svårt, jag bor i en 2 plans villa och kärringen klagar också på ljudet.

Det är en "ny" dörr, mer eller mindre ihålig. Det går inte att få upp dörren utan att bryta upp den.

Skrivet av loefet:

Skaffa en skummadrass i lagom storlek, inte nog med att den dämpar ljud och är styv så den är lätt att sätta framför dörren, utan ni får även en extrasäng ifall ni har någon som sover över.

Det var ingen dum idé!

Ni gav mig bra tips på lösningar och har hjälpt mig framåt

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du har för ekonomi men det finns ljuddämpade att köpa i olika prisklasser, om man lägger en 4-5000 kan man får något riktigt snyggt och proffigt. Man måste även se till att karm och gummilist runt dörren är tät, hanterverkare vet hur man gör men det går att fixa mycket själv om man är hyfsat händig.

Alternativt sätter man dit en vanlig dörr till och gummilist hela vägen runt, minsta glipa och nästan allt ljud kommer igenom.

Permalänk
Medlem

Som @mrqaffe säger är det annat än fluff och madrasser som gäller.
Beroende på vad för slags dörr du har kanske det går att förstärka den med en MDF skiva eller liknande.
Skumgummi och liknande är mer för att dämpa reflektioner inne i rummet inte för att rätt omgivningen
Men som vanligt är det rejält mycket enklare att dämpa själva ljudkällan än att göra det i efterhand.

Permalänk
Medlem

Man kan bygga egna ljudabsorbenter ganska billigt av plankor och mineralull. Sedan klär man dem med ett snyggt tyg!

Några såna borde äta upp en del av ljudet men det beror så klart på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sätt en gardinstång på ena sidan dörren och sätt upp nåt lite tjockare.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Öronproppar till frugan!?

Skämt åsido, vad är det som låter? Istället för en generell ljudisolering kanske det går att göra något åt det som orsakar ljudet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Gipsskivor är väldigt bra mot ljud! Är förhållandevis billiga också. En sån kanske går att skruva/limma på dörrbladets insida? Du kan även ta loss dörrfodret (alltså listerna runt dörrkarmen) och peta in isolering/bottningslist och till sist foga med en fog speciellt anpassad för just ljudnivå. Foga båda sidor för bäst resultat!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Öronproppar till frugan!?

Skämt åsido, vad är det som låter? Istället för en generell ljudisolering kanske det går att göra något åt det som orsakar ljudet.

Tänkte precis samma.
Vad är det som orsakar ljudet?

Skaffar man hörlurar och låter bli alla sorters "klickiga" tangentbord så borde det inte låta så värst.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk

Jag försöker övertala henne till att vi ska byta sovrum men det går inte.

Det som hörs mest är tangentbordet även om det räknas som ett "tyst" ett och prat. Det hörs när jag pratar med mina polare när vi sitter och spelar. Knapptryckningar osv stör inte längre men just prat är det största "hotet" mot mitt spelande.

Jag funderar som sagt på att sätta upp gardinstång mot ena väggen då det inte är en särskilt bra vägg för dekoration eller sådant. Kanske ska göra en sväng så att gardinen täcker även dörren.

En snabb googling och jag hittade detta:
https://www.bauhaus.se/brand-ljuddorr-ei30-35db-9x21-hoger#go...

Jag står och velar mellan att sätta upp en ljudisolerande dörr eller att fixa till nuvarande dörren med någon form av foam/skum och tätningslister. Ett annat problem jag ser nu är tröskeln, där är nog 1 cm gap.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hardestadt:

Jag försöker övertala henne till att vi ska byta sovrum men det går inte.

Det som hörs mest är tangentbordet även om det räknas som ett "tyst" ett och prat. Det hörs när jag pratar med mina polare när vi sitter och spelar. Knapptryckningar osv stör inte längre men just prat är det största "hotet" mot mitt spelande.

Jag funderar som sagt på att sätta upp gardinstång mot ena väggen då det inte är en särskilt bra vägg för dekoration eller sådant. Kanske ska göra en sväng så att gardinen täcker även dörren.

En snabb googling och jag hittade detta:
https://www.bauhaus.se/brand-ljuddorr-ei30-35db-9x21-hoger#go...

Jag står och velar mellan att sätta upp en ljudisolerande dörr eller att fixa till nuvarande dörren med någon form av foam/skum och tätningslister. Ett annat problem jag ser nu är tröskeln, där är nog 1 cm gap.

En riktig dörr är överlägsen det mesta du kan hitta på utanpå dörren förutsatt att det är en bra vägg....
Har du en rejäl vägg som helst även är isolerad så är lär det bli mycket mer dämpat av ett dörrbyte men är det en tunn vägg typ bara ett par stålreglar med enkelgips och ingen isolering kombinerat med att det är lite glipor mot gol, tak och andra dörrar så går mycket ljud ut genom väggen också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En riktig dörr är överlägsen det mesta du kan hitta på utanpå dörren förutsatt att det är en bra vägg....
Har du en rejäl vägg som helst även är isolerad så är lär det bli mycket mer dämpat av ett dörrbyte men är det en tunn vägg typ bara ett par stålreglar med enkelgips och ingen isolering kombinerat med att det är lite glipor mot gol, tak och andra dörrar så går mycket ljud ut genom väggen också.

Väggen är tyvärr bara gipsvägg mot ett par reglar. Där finns inget mellan väggarna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hardestadt:

Väggen är tyvärr bara gipsvägg mot ett par reglar. Där finns inget mellan väggarna.

Då är väggen i sig tyvärr ganska lyhörd och är den ordentligt tätad i sina kanter ?
Du kanske ska riva väggen och bygga upp en stabilare innervägg ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du har plats i rummet, ljudisolera med absorbenter. Det ser kanske lite nördigt ut men det blir jävligt tyst...

Vanligtvis är sådana svindyra men jag hittade lite länkar via studio.se (forumet) till en tysk sida som har bra priser och där hittade jag även dessa.
https://www.thomann.de/se/the_takustik_hilon25.htm

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Hardestadt:

Dörren från bauhaus lär funka.

Hur bor du? Hus ned oisolerade innerväggar? Jäkla otyg det där.. hade det i en Smålandsvilla som jag byggde 2003..
Slutade med att jag rev bort gipset på ena sidan väggen (vägg mellan ett sovrum och vardagsrum) och isolerade med vanliga isolerskivor. Det kostar inte mycket men lite jobb blir det ju Blev en enorm skillnad

Annars är väl öronproppar till kärringen smidigast

I mitt fall så var det en bäbis som hade sovrummet. Fick inte trycka i proppar i öronen på ungen för frugan...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@Hardestadt:

Dörren från bauhaus lär funka.

Hur bor du? Hus ned oisolerade innerväggar? Jäkla otyg det där.. hade det i en Smålandsvilla som jag byggde 2003..
Slutade med att jag rev bort gipset på ena sidan väggen (vägg mellan ett sovrum och vardagsrum) och isolerade med vanliga isolerskivor. Det kostar inte mycket men lite jobb blir det ju Blev en enorm skillnad

Annars är väl öronproppar till kärringen smidigast

I mitt fall så var det en bäbis som hade sovrummet. Fick inte trycka i proppar i öronen på ungen för frugan...

Kan va känsliga sådär kvinnor. 😉

Visa signatur

Rubbe

Permalänk
Medlem

@Hardestadt: Om du inte orkar DIY så går det att köpa , https://www.swedoor.se/produkter/innerdoerrar/ljudreducerande...

Finns även måttanpassade varianter

Permalänk

Kan väl köpa ljud isolerad mattor som vissa stremers har?

Permalänk

@lappen81: Jag har varit inne och kikat där, får ta mig en titt igen

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

Kan väl köpa ljud isolerad mattor som vissa stremers har?

Vet du vart jag kan hitta dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Kan väl köpa ljud isolerad mattor som vissa stremers har?

Kan ju vara värt om rummen ligger ovanpå varandra. Delar de en vägg så kommer det tyvärr inte göra så mycket.

@Hardestadt: Hur är läget mellan rummen, delar de vägg eller ligger de ovanpå varandra?
Vad är det för material i väggen/golvet?
Bäst är ju att koncentrera insatserna så att de sitter mellan rummen.
Behöver du några tyngre tyg att hänga över en vägg så kan du ju alltid satsa på Flyttfiltar, kostar inte många kronor och är tjocka och bra. Om inte annat så om du hänger upp någon form av draperi/gardin för dörren/vägg för att dämpa ljud åt något håll, så kan du hänga en bakom för mer dämpning.

Permalänk
Skrivet av Trigger:

@Hardestadt:

Dörren från bauhaus lär funka.

Hur bor du? Hus ned oisolerade innerväggar? Jäkla otyg det där.. hade det i en Smålandsvilla som jag byggde 2003..
Slutade med att jag rev bort gipset på ena sidan väggen (vägg mellan ett sovrum och vardagsrum) och isolerade med vanliga isolerskivor. Det kostar inte mycket men lite jobb blir det ju Blev en enorm skillnad

Annars är väl öronproppar till kärringen smidigast

I mitt fall så var det en bäbis som hade sovrummet. Fick inte trycka i proppar i öronen på ungen för frugan...

Jag är rädd för att jag måste göra samma sak, riva väggen och fylla med isoleringsskivor. Jag drar mig dock ganska mycket ifrån att lägga ner för mycket tid på att göra sådant, både byta dörr och riva ner väggen. Därför jag kollar på exempelvis väggabsorbenter, gardiner mm.

Önskar att jag kunnat sälja in öronproppkonceptet men tydligen är det "mitt" problem och inte hennes... vad gör man inte för kärlek..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardestadt:

Vet du vart jag kan hitta dessa?

Googla Akustisk skum.
Förslaget om att sätta upp tjock gardin som du kan dra längst väggarna är en mycket bra idé. Mattor och ljudisolering i tak kommer göra stor skillnad.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Kan ju vara värt om rummen ligger ovanpå varandra. Delar de en vägg så kommer det tyvärr inte göra så mycket.

@Hardestadt: Hur är läget mellan rummen, delar de vägg eller ligger de ovanpå varandra?
Vad är det för material i väggen/golvet?
Bäst är ju att koncentrera insatserna så att de sitter mellan rummen.
Behöver du några tyngre tyg att hänga över en vägg så kan du ju alltid satsa på Flyttfiltar, kostar inte många kronor och är tjocka och bra. Om inte annat så om du hänger upp någon form av draperi/gardin för dörren/vägg för att dämpa ljud åt något håll, så kan du hänga en bakom för mer dämpning.

Tyvärr så är det vägg i vägg. Väggarna består följande: gipsvägg + regel + gipsvägg.
Dörren är en väldigt billig variant, mer papp än träd samt varken karmen eller tröskeln är isolerade.

Permalänk
Skrivet av xprt:

Googla Akustisk skum.
Förslaget om att sätta upp tjock gardin som du kan dra längst väggarna är en mycket bra idé. Mattor och ljudisolering i tak kommer göra stor skillnad.

Ska googla det!

Permalänk
Medlem

@Hardestadt:

ligger det väg till väg, räcker det då inte att göra dörren ljudisolerad tyvär.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gjort som tidigare nämnts och satt upp gardinstång och en tjock och kraftig gardin både över dörren men även hela väggen med tanke på vad som sagts om väggen.

dämpar ljud otroligt bra!