Linus Tech Tips testar fördelarna med 240 Hz bilduppdatering över 60 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Jag började nyligen köra med två skärmar, där huvudskärmen är min nya 144Hz och visst är det en enorm skillnad i spel. Har man vant sig vid det så tror jag det blir mycket svårt att gå ner i Hz. Däremot är jag inte så säker på att det blir en märkbar förbättring att gå från 144 till 240, och testen på Youtube verkar ju bekräfta den teorin.

Klart det kommer bli skillnad, men den är inte lika extrem bara eftersom skillnaden i fördröjning mellan varje bildruta när man går från 60 till 144hz (9,72ms) är klart större än vad den är om du går från 144 till 240 (2,78ms). Men den finns där trots allt och det är klart att den gör det ytterligare lite enklare att utföra exakta musrörelser.

Däremot kan man ju lämna snack om reaktionsförmåga utanför det hela, är mer precisionen som blir bättre med snabbare skärm eftersom vår egen reaktionsförmåga är hopplöst långsam jämfört med vilken skärm som helst. Ytterst marginella skillnader kan man på sin höjd märka. Ytterst ytterst marginella. Något jag tyckte videon visade också. De tog väl ändå upp att precisionen ökade men reaktionen var inte alls påverkad på samma sätt. Såg den förra veckan så minns inte exakt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NaaR:

Men ögat kan ju inte se mer än 24 bilder per sekund...

Fast är det verkligen någon som någonsin hävdat att så är fallet? För denna fras matas om och om igen och tillskrivs ofta konsol-spelare. Men jag vet ingen som hävdar något i stil med ovanstående. Rätt många som säger att de är nöjda med 30 fps så länge det är 30 stabila fps. Men jag vet då ingen med någorlunda insikt i frågan som förnekar att högre frekvens än 30 fps på något sätt skulle vara onödigt eller omöjligt för oss att märka av.

24 fps med 180 grader slutarvinkel är annars en praktisk gräns baserat på vad som var tekniskt praktiskt att filma med för 100 år sedan. Som under alla år blivit kulturellt befäst som ett sätt att visa fiktion, särskilt spelfilm. Har inget med ögats övre gräns eller liknande att göra.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nicoX:

Rekommenderar starkt att inte lyssna på denna killen. Svårt att hitta en mer negativ person än han. Mesta av hans info är rent påhitt.

Vilka av de tre killarna i videon tänker du på? Vad är det här som är påhittat och negativt?

Permalänk
Medlem

csgo hit detection broken är allt man lärde sig den var nog bättre i 1.6

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Märkligt test, som flera påpekat, det räcker att flytta muspekaren i windows för att dra samma slutsats.
De borde testat 144vs240.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Japp, Fler tester per person. 60 - 144 - 240 hz. Fler personer av olika skill-nivåer (nybörjare, gamer och proffs tex). Samt ha rådata tillgängligt men även göra det visuellt enkelt att förstå. Dock något jobbigare att göra än LTT gjorde.
Jag märker skillnad på 60 och 120+ men nä, över det är det nästan samma. Kör 144hz idag och är väldigt nöjd.

Håller med dig till fullo. Fler testrundor och minst ett "proffs". En lirare på hög nivå är mer konsekvent och det sitter mer i muskelminnet än på en glad amatör. Bara att kamerakillen är en av tre testpersoner säger väl det mest...

Permalänk
Medlem

En sak jag tänkte på när jag såg denna videon var om de hade stängt av spread och weapon inaccuracy. Sure autosnipern är nästan spot on, men det är dropoff efter första skottet med ett s.k spraypattern. Så skotten hamnar inte perfekt där du siktar.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Fast är det verkligen någon som någonsin hävdat att så är fallet? För denna fras matas om och om igen och tillskrivs ofta konsol-spelare. Men jag vet ingen som hävdar något i stil med ovanstående. Rätt många som säger att de är nöjda med 30 fps så länge det är 30 stabila fps. Men jag vet då ingen med någorlunda insikt i frågan som förnekar att högre frekvens än 30 fps på något sätt skulle vara onödigt eller omöjligt för oss att märka av.

24 fps med 180 grader slutarvinkel är annars en praktisk gräns baserat på vad som var tekniskt praktiskt att filma med för 100 år sedan. Som under alla år blivit kulturellt befäst som ett sätt att visa fiktion, särskilt spelfilm. Har inget med ögats övre gräns eller liknande att göra.

"The human eye cannot see more than 24 fps" är ju en trollmeme för att trigga PC-gamers, bildentusiaster etc bara.

En annan meme är att 30 fps ger en mer "cinematisk" upplevelse, fast det här kommer ju även delvis från ett uttalande från Ubisoft. https://www.rockpapershotgun.com/2014/10/10/30-fps-more-cinem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Håller med dig till fullo. Fler testrundor och minst ett "proffs". En lirare på hög nivå är mer konsekvent och det sitter mer i muskelminnet än på en glad amatör. Bara att kamerakillen är en av tre testpersoner säger väl det mest...

Kamerakillen är dock en välvan gamer, men ja. 3 testpersoner är ingenting. Och att ha en konsekvent bra spelare såsom proffs ofta är krävs för att få bra testresultat. Gärna 10+ personer varav minst 2 proffs. Men hade nog räckt med 5-6+ för att få något att övervinna detta test.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Json_81:

Märkligt test, som flera påpekat, det räcker att flytta muspekaren i windows för att dra samma slutsats.
De borde testat 144vs240.

Jag tror inte det är möjligt att muspekaren i Windows kan hjälpa någon att kvantifiera reaktionstider och träffmönster i CSGO.

Men ja, 144 vs 240 är den stora frågan.

Permalänk
Medlem

Läser väldigt mycket om att proffs spelare bör göra testet, men då frågar jag mig, är det enbart proffs spelare som köper skärmarna?

Så vitt jag förstår det så marknadsförs dessa skärmar mot helt vanliga gamers som oftast inte kan liknas vid proffs, så vad är då vitsen med att proffs ska utföra testerna för att se om de genererar resultat?

Är inte testet mer naturligt och verklighets troget nu när glada amatörer ser om de gör någon skillnad på 60hz eller 240hz?

Permalänk
Medlem

Nog väldigt individuellt. Jag märker ingen skillnad mellan 60 och 144, men åt "fel" håll, dvs jag upplever båda som flimrande/eftersläpande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fast är det verkligen någon som någonsin hävdat att så är fallet? För denna fras matas om och om igen och tillskrivs ofta konsol-spelare. Men jag vet ingen som hävdar något i stil med ovanstående. Rätt många som säger att de är nöjda med 30 fps så länge det är 30 stabila fps. Men jag vet då ingen med någorlunda insikt i frågan som förnekar att högre frekvens än 30 fps på något sätt skulle vara onödigt eller omöjligt för oss att märka av.

24 fps med 180 grader slutarvinkel är annars en praktisk gräns baserat på vad som var tekniskt praktiskt att filma med för 100 år sedan. Som under alla år blivit kulturellt befäst som ett sätt att visa fiktion, särskilt spelfilm. Har inget med ögats övre gräns eller liknande att göra.

Absolut. Sett det många gånger förr i tiden, även om det var ett tag sen nu. Helt säker på att det inte var troll då jag hört detsamma irl. Antar att 144hz skärmarna ändrat på den uppfattningen samt att allmänbildningen ökat gällande ämnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Den största skillnaden ser man ju i snabba spel i närstrid (bland de mest extrema exemplen kanske är tribes:ascend, där man kan stå och försvara en flagga och någon kommer i 300km/h och tar den.
Nu är det kanske det snabbaste fps-spelet som gjorts, men frågan är ju om hönan eller ägget; görs det inte fler snabba spel för att hårdvaran inte klarar att visa så snabb action och marknaden blir för liten, eller tvärtom?
"Consolitis"-sjukdomen drar ju definitivt ned tempot i spel som skall fungera både på pc och konsol, nästan alla konsol-fps är som sirap.
Även långsammare spel som mmorpgs kan ha snabb burst-movement där någon i din närhet chargar förbi dig i sidled och man i låg fps tappar bort dem.

Som ett illustrerende konservativt exempel kan man ju tänka sig att man är i en 1m bred korridor med en 4-vägskorsning, och någon korsar korridoren i mänsklig sprintspeed, 10m/s. (tribes/warframe/kanske quake med flera är ju minst 10x snabbare, som sagt).

I 24fps får man då i genomsnitt se 2 frames. Hack-hack borta. Antagligen omöjligt för hjärnan att tolka det som rörelse utan motion blur.
Med tribes-speed är det sannolikt att du får se 0 frames i 24 fps, dvs du sitter och vaktar korridoren och det renderas inte ens en frame på en förbipasserande.. Jag får det till 24% chans att man får se 1 frame passera. Utan motion blur kan man då inte ens avgöra vilket håll den rör sig åt.

I 60fps får man se 6 frames, antagligen få nog att man kan räkna dem med lite god vilja. Antagligen för få att simulera rörelse utan motion blur.
I tribes-tempo är det fortfarande bara 60% chans att du ens får se objektet som passerar. Fortfarande en total katastrof för närstridsscenarion och tracka rörelser på objekt nära dig, medans det antagligen ser helt flytande ut i en sniper-duell på 200m, i tex öppna ytor i battlefield.

I 120 fps får man se 12 frames, och antagligen är det runt här ett människo-stort objekt i mänsklig sprint-speed börjar rent objektivt se solitt ut (men suddigt). Många spel passar ju detta scenariot på i verkligheten, och de flesta tycker ju att 120fps är nog, för det allra mesta.
I tribes-tempo är det dock fortfarande bara 1 frame i genomsnitt.

I 240 fps är det fortfarande bara 2 frames i det snabba scenariot. Antagligen ok kombinerat med motionblur.

För att få ok rörelse i detta ganska extrema scenario (extremt men realistiskt, spelen finns ju faktiskt), dvs närstrid i 300km/h i tribes (man KAN ju hamna i någon liknande situation i tex GTAV med, tex om du lurpassar i en tunnel och vill kasta något på en 300km/h dödsbil eller något sådant), så krävs det faktiskt ~1000fps att få acceptabel rörelse. (Eller antagligen 240+ kombinerat med motionblur).
För att få helt perfekt rörelse (dvs hur du än försöker kan du inte avgöra om det är verklighet eller inspelning du ser på) i samma scenario krävs det antagligen flera tusen fps utan motion blur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SypherZ:

Läser väldigt mycket om att proffs spelare bör göra testet, men då frågar jag mig, är det enbart proffs spelare som köper skärmarna?

Så vitt jag förstår det så marknadsförs dessa skärmar mot helt vanliga gamers som oftast inte kan liknas vid proffs, så vad är då vitsen med att proffs ska utföra testerna för att se om de genererar resultat?

Är inte testet mer naturligt och verklighets troget nu när glada amatörer ser om de gör någon skillnad på 60hz eller 240hz?

Testet handlar om 60hz vs 240hz. För att uppmäta skillnader krävs upprepningar, ju fler desto bättre. Ett proffs är överlägsen en glad amatör när det kommer till att konsekvent reagera och sätta skottet/skotten. Att "vanliga" spelare deltar i testet är bara positivt.
Sen kan man göra videos om proffs vs amatörer och mäta skillnaderna. Det är dock något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Bullshit, det gör enorm skillnad både för responsen och hur man upplever flytet. 60hz är horribelt och har alltid varit. 100+ hz borde ha blivit standard för minst 10 år sen men utvecklingen har gått saktaSkickades från m.sweclockers.com

Som sagt, jag har hela tiden pratat om den eventuellt märkbara skillnaden mellan 144Hz och 240Hz i spel. Det är nog ingen, i varje fall inte jag, som påstår att det inte finns någon skillnad mellan 60Hz och 144Hz.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Cineastisk film handlar om rolling shutter, dvs slutartiden matchar 24 fps och du ser hela tiden hela rörelsen som motion blur i varje frame.
Med kortare slutartid som på modern hollywood-film blir det ryckigt och hackigt när man ser CGI effekter eller panoreringar på en stor bioduk.

Det här testet var ändå ganska trovärdigt,
reaktionstiden och tiden som krävdes för att följa 'personen man skulle döda' innan de sköt var ganska konsekvent, men den jämnare uppdateringen ökade träffsäkerheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Klart det kommer bli skillnad, men den är inte lika extrem bara eftersom skillnaden i fördröjning mellan varje bildruta när man går från 60 till 144hz (9,72ms) är klart större än vad den är om du går från 144 till 240 (2,78ms). Men den finns där trots allt och det är klart att den gör det ytterligare lite enklare att utföra exakta musrörelser.

Jovisst, men min frågeställning är ju om skillnaden är värd hypen kring 240Hz. Jag tror inte jag är i närheten av att vara tillräckligt duktig för att det skulle förbättra mina resultat i spel t.ex. Men är man professionell så kanske det ger en fördel.

I övrigt tycker jag att det är lite för mycket Jamie Oliver-kvalité på Linus och hans tester. Mycket snack, för liten verkstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Testet handlar om 60hz vs 240hz. För att uppmäta skillnader krävs upprepningar, ju fler desto bättre. Ett proffs är överlägsen en glad amatör när det kommer till att konsekvent reagera och sätta skottet/skotten. Att "vanliga" spelare deltar i testet är bara positivt.
Sen kan man göra videos om proffs vs amatörer och mäta skillnaderna. Det är dock något helt annat.

Ja, och det som utgör studien som LTT gör är Nvidias marknadsföring (läs Nvidias studie på frags per refreshrate) vilket också framgår i videon.
I det fallet, så utgör amatörer/gamers större delen av Nvidias kundbas, vilket också deras marknadsföring försöker reflektera, genom att få fler att köpa skärmar med högre refreshrate.

Så att blanda in proffs i detta, går lite emot vad LTT testade, eftersom Nvidias marknadsföring riktades inte mot proffs.

Det jag håller med om däremot, är att fler personer bör ha ingått i testet, dock ej proffs i detta fall.

Permalänk
Medlem

Skillnaderna mellan 60, 144, 240Hz och fördelarna med en hög uppdateringsfrekvens ligger inte i vad man medvetet ser på skärmen eller "hur bra man upplever att det flyter" som många verkar tro. Det handlar i princip bara om att få så låga latenser som möjligt vilket ökar precision i hur man siktar. Med andra ord försöka minimera alla flaskhalsar mellan dina egna reflexer och vad som faktiskt händer i spelet. Och ja, om du är bra nog i ett spel som kräver snabba reflexer så skulle du förlora mot dig själv om du själv sitter på 144Hz och ditt andra jag sitter på 240Hz.

OBS har inte orkat kolla in videon.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Skillnaderna mellan 60, 144, 240Hz och fördelarna med en hög uppdateringsfrekvens ligger inte i vad man medvetet ser på skärmen eller "hur bra det flyter" som många verkar tro. Det handlar i princip bara om att få så låga latenser som möjligt vilket ökar precision i hur man siktar. Med andra ord försöka minimera alla flaskhalsar mellan dina egna reflexer och vad som faktiskt händer i spelet. Och ja, om du är bra nog i ett spel som kräver snabba reflexer så skulle du förlora mot dig själv om du själv sitter på 144Hz och ditt andra jag sitter på 240Hz.

OBS har inte orkat kolla in videon.

Det är ju inte antingen eller, utan både ock.

Ja, om du ser fienden snabbare så kan du också skjuta honom snabbare, om vi mäter på CS:GO i elitnivå. Då har vi också räknat med en spelare med en relativt hög skill som kan sikta snabbt och konsekvent

Men även på lite mer "casual"-nivå så är det betydligt mer komfortabelt att spela ett FPS-spel på en 144 Hz-skärm än en 60 Hz-skärm, för att det flyter på mer naturligt. Då spelar jag Overwatch i typ silver/gold-rankings (d.v.s. inte elitspelare på något sätt), och jag känner en stor komfortskillnad mellan att spela på min 144 Hz-skärm hemma och när jag provade spela på en 60 Hz-skärm. Vad skillnaden i min prestation är vet jag inte, det har jag inte mätt, men det är rimligt att anta att man spelar bättre när man har en bekväm setup.

Jag föreställer mig att det är därför de flesta VR-headsets jobbar i 90 Hz eller högre uppdateringsfrekvens - av komfortskäl. Också därför mobiltelefoner börja komma med bildskärmar med hög refresh numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Den största skillnaden ser man ju i snabba spel i närstrid (bland de mest extrema exemplen kanske är tribes:ascend, där man kan stå och försvara en flagga och någon kommer i 300km/h och tar den.
Nu är det kanske det snabbaste fps-spelet som gjorts, men frågan är ju om hönan eller ägget; görs det inte fler snabba spel för att hårdvaran inte klarar att visa så snabb action och marknaden blir för liten, eller tvärtom?
"Consolitis"-sjukdomen drar ju definitivt ned tempot i spel som skall fungera både på pc och konsol, nästan alla konsol-fps är som sirap.
Även långsammare spel som mmorpgs kan ha snabb burst-movement där någon i din närhet chargar förbi dig i sidled och man i låg fps tappar bort dem.

Som ett illustrerende konservativt exempel kan man ju tänka sig att man är i en 1m bred korridor med en 4-vägskorsning, och någon korsar korridoren i mänsklig sprintspeed, 10m/s. (tribes/warframe/kanske quake med flera är ju minst 10x snabbare, som sagt).

I 24fps får man då i genomsnitt se 2 frames. Hack-hack borta. Antagligen omöjligt för hjärnan att tolka det som rörelse utan motion blur.
Med tribes-speed är det sannolikt att du får se 0 frames i 24 fps, dvs du sitter och vaktar korridoren och det renderas inte ens en frame på en förbipasserande.. Jag får det till 24% chans att man får se 1 frame passera. Utan motion blur kan man då inte ens avgöra vilket håll den rör sig åt.

I 60fps får man se 6 frames, antagligen få nog att man kan räkna dem med lite god vilja. Antagligen för få att simulera rörelse utan motion blur.
I tribes-tempo är det fortfarande bara 60% chans att du ens får se objektet som passerar. Fortfarande en total katastrof för närstridsscenarion och tracka rörelser på objekt nära dig, medans det antagligen ser helt flytande ut i en sniper-duell på 200m, i tex öppna ytor i battlefield.

I 120 fps får man se 12 frames, och antagligen är det runt här ett människo-stort objekt i mänsklig sprint-speed börjar rent objektivt se solitt ut (men suddigt). Många spel passar ju detta scenariot på i verkligheten, och de flesta tycker ju att 120fps är nog, för det allra mesta.
I tribes-tempo är det dock fortfarande bara 1 frame i genomsnitt.

I 240 fps är det fortfarande bara 2 frames i det snabba scenariot. Antagligen ok kombinerat med motionblur.

För att få ok rörelse i detta ganska extrema scenario (extremt men realistiskt, spelen finns ju faktiskt), dvs närstrid i 300km/h i tribes (man KAN ju hamna i någon liknande situation i tex GTAV med, tex om du lurpassar i en tunnel och vill kasta något på en 300km/h dödsbil eller något sådant), så krävs det faktiskt ~1000fps att få acceptabel rörelse. (Eller antagligen 240+ kombinerat med motionblur).
För att få helt perfekt rörelse (dvs hur du än försöker kan du inte avgöra om det är verklighet eller inspelning du ser på) i samma scenario krävs det antagligen flera tusen fps utan motion blur.

Oavsett hur många fps du har hinner du aldrig reagera, klämma avtryckaren och pricka ett objekt av mänsklig storlek farandes i 300km/h, möjligtvis ett tåg. Men jag gillar inlägget, bra skit.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det handlar i princip bara om att få så låga latenser som möjligt vilket ökar precision i hur man siktar. Med andra ord försöka minimera alla flaskhalsar mellan dina egna reflexer och vad som faktiskt händer i spelet.

Jag skulle säga att det har väldigt lite med latenser att göra när man passerar en viss gräns (*). Det är bortom vår förmåga att upptäcka skillnader på de här millisekundnivåerna som 60 vs. 240 Hz ger oss per uppdatering. Reaktionstiderna och reflexer hos människan är någonstans mellan 200-300 ms med stor individuell variation, vilket också är vad videon visar. Då kommer inte en latens på 16,67 eller 4,17 ms göra vare sig till eller i från.

Vid 60 Hz tar det alltså 16,67 millisekunder för skärmen att uppdateras vilket sker uppifrån och ned med LCD. Hade vi haft förmågan att skilja på latenser på den här nivån hade vi också varit varseblivna om hur skärmen är "snabbare i toppen" och "långsammare i botten", samt också sett för blotta ögat hur grafiken ganska bokstavligen rinner ned från topp till botten. Än har jag inte hört klagomål på det.

(*) Var den gränsen går är öppen för diskussion och forskning. Den siffra som nämns är att allt som sker inom 100 ms är för hjärnan "samma" eller snarare något som hjärnan tolkar åt oss. Över 100 ms och vi börjar urskilja det som en serie händelser. Detta stämmer också ganska väl för exempelvis anime som ofta ritas/renderas i 12 FPS, alltså 83,3 ms per ruta och precis på gränsen för när vi ser det som en rörelse respektive en serie stillbilder.

Permalänk
Avstängd

Halvt off topic, men eftersom ni mände det, så vill jag bara inflika att, för den vanlige användare och en dator man främst spelar på och liknande, dvs inte håller på med professionell foto/filmredigering och liknande så har ju upplösningen att göra med skärmens exponentiella yta, dvs tex 3x 24" ger 4k ingen större användbar skillnad medan däremot en skärm som ensam täcker motsvarande yta kommer att behöva 4K för att få motsvarande upplösning över hela ytan utan att bilden blir ful.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag skulle säga att det har väldigt lite med latenser att göra när man passerar en viss gräns (*). Det är bortom vår förmåga att upptäcka skillnader på de här millisekundnivåerna som 60 vs. 240 Hz ger oss per uppdatering. Reaktionstiderna och reflexer hos människan är någonstans mellan 200-300 ms med stor individuell variation, vilket också är vad videon visar. Då kommer inte en latens på 16,67 eller 4,17 ms göra vare sig till eller i från.

Vid 60 Hz tar det alltså 16,67 millisekunder för skärmen att uppdateras vilket sker uppifrån och ned med LCD. Hade vi haft förmågan att skilja på latenser på den här nivån hade vi också varit varseblivna om hur skärmen är "snabbare i toppen" och "långsammare i botten", samt också sett för blotta ögat hur grafiken ganska bokstavligen rinner ned från topp till botten. Än har jag inte hört klagomål på det.

(*) Var den gränsen går är öppen för diskussion och forskning. Den siffra som nämns är att allt som sker inom 100 ms är för hjärnan "samma" eller snarare något som hjärnan tolkar åt oss. Över 100 ms och vi börjar urskilja det som en serie händelser. Detta stämmer också ganska väl för exempelvis anime som ofta ritas/renderas i 12 FPS, alltså 83,3 ms per ruta och precis på gränsen för när vi ser det som en rörelse respektive en serie stillbilder.

Hur hänger det här ihop med diskussionen om tearing? Tearing är ju ändå förnimbart, och anledningen till att man kör adaptiv synk. Jag kan absolut se tearing när det uppstår. Och det handlar ju egentligen om lite samma sak, d.v.s. att den del av bilden är en bildruta äldre än en annan.

Permalänk
Medlem

Har vi slagit hål i myten om att ögat inte skulle kunna uppfatta mer än 24/30fps nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Bildexpert 📺

@pv2b: Snarlikt? Tearing är störande därför att grafiken är bruten. Ju högre FPS desto mindre störande omkastningar i grafiken och dessa som kommer syns också i kortare perioder. Tätare periodicitet = allt blir bättre. Typ.

Permalänk
Medlem

Suttit och tänkt länge att man skulle gått upp till iaf 120hz men frågan är ju om man kan använda det fullt ut då min dator sällan kör över 120fps och jag har ingen lust att gå ner till low på grafiken heller för och få dem där 120fps...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Playboy_1338:

Har vi slagit hål i myten om att ögat inte skulle kunna uppfatta mer än 24/30fps nu?

Myten som aldrig funnits menar du? Eller misstolkats utifrån perspektiven för vad som är tillräckligt för att skapa film och TV-serier de senaste 100 åren? Se tidigare inlägg.

Permalänk
Avstängd

Asså det här med FPS: faktum är att vi kan se skillnad på dåliga animationer och bra animationer även om vi inte kan sätta fingret på det. Bra animationer har oftast fler bilder per sekund så att rörelsen ser mer smidig ut trots att den korsat samma sträcka.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |