Permalänk
Medlem

Extern vattenkylning

Jag planerar en ny dator med vattenkylning och för att få in så lite damm som möjligt i chassit vill jag ha radiatorn och fläktarna helt utanför chassit. Var finns det sådan utrustning? Kanske det finns färdiga chassin att köpa?
Det blir inget hett grafikkort som genererar värme, bara ett litet fläktlöst.

Permalänk

Skaffa ett chassi med damfilter istället annars fastnar det i radiatorn istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att ett dammfilter klarar det finaste dammet, t ex pollen.

Permalänk

När jag höll på att clocka så var det pollen ute och fönstret var öppet. Hela filtret var gult så visst tar det pollen oxå. Har inte undersökt så jättenoga inne i chassit men lite slank säkert igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Det är ju bra!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag kör min vattenkylning externt.

Räcker med att du har möjlighet till genomdragning av vattenslackar. Vissa chassin har redan genomdragningshål för extern vattenkylning. Mitt Ncase är ett exempel. Jag använder quick-disconnect fittings + pump, radiator och reservoar fastskruvade på en träskiva på väggen.Detta kyls passivt och drivs via en 12 V adapter i väggen + en Buck-converter som styr hastigheten på pumpen, alternativt via pumpen själv.

Är det ekonomiskt att göra detta?
Nej!

Är det snyggt på väggen?
Möjligen för någon annan, min ser sådär ut.

Är det tyst?
Jepp!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Jepp, jag har dragit ut slangarna genom en plåt med kopplingar, inte nödvändigt med kopplingarna egentligen, det var mest på grund av monteringen i mitt chassi när man behöver rengöra eller liknande storservice.
(Kyler dock mycket i min burk då jag har en del expansionskort och annat i den, just nu sitter det ett 24V DC system med egen, analog PSU, men det var mest för att jag redan hade delar till det hemma i "bra att ha" lådorna och att det också driver ett gäng tunga metall fläktar avsedda för industriutrustning, mest för att jag också redan hade dem och att de är tysta och välbalanserade, gissar dock att de lär kostat mer än hela datorn en gång i tiden... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@robby: Finns färdiga externa kit att köpa med extern radiator.
Annars går det ju säkert att köpa ett vanligt kit och dra slangarna ut genom en sån här pci täck kåpa/plåt/lucka (vad dom nu kallas)

Skall du ha någon fläkt alls till chassit? Tänkte att eftersom du skall köra ett passivt kylt grafikkort kan det vara bra att ha en viss luftström ändå.
Finns ju även vissa som spänner upp ett finmaskigt tyg på framsidan för att få ett extra dammskydd innan filtrena som inte begränsar luftflödet för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Jag planerar en ny dator med vattenkylning och för att få in så lite damm som möjligt i chassit vill jag ha radiatorn och fläktarna helt utanför chassit. Var finns det sådan utrustning? Kanske det finns färdiga chassin att köpa?
Det blir inget hett grafikkort som genererar värme, bara ett litet fläktlöst.

De flesta chassin har genomföringar för slang. Det enda som behöver vara utanför chassit är radiator och reservoar, resten kan få plats i...eller utanför om du har litet chassi. Blocken bör nog dock sitta i chassit eller åtminstone på de komponenter du skall kyla.

De flesta vattnekylningskit som finns på marknaden går att använda för extern montering utan större ansträngning, lite värre blir det om du kör slutna loopar och inte custom-loop.

Jag vet inte hur många ggr jag måste skriva följande;
Ja, en customloop är en ganska dyr investering men slå ut kostnaden på dess livslängd så blir det inte många kronor per år. Min nuvarande loop har hängt med sedan min AMD-Athlon, det enda som bytts är CPU/GPU-block.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)