nu piggare maskin och farfar det var många år sedan jag var påläst...

Permalänk
Medlem

nu piggare maskin och farfar det var många år sedan jag var påläst...

Hallojs!
Jag tänker köpa en lite vassare burk till jobbet, istället för de standard-maskiner med en eller ett par generationer gamla processorer som köps in centralt. Vi kan förvisso även köpa workstation-maskiner med XEON-processorer. men de sticker iväg så våldsamt i pris och det blir ändå lägre klockfrekvenser och det känns tveksamt om det blir bättre än ett eget bygge liknande gaming-maskin. Jag ska bl a köra SolidWorks, lite bildbehandling och andra betnings-/beräknings-program.
För Solidworks rekommenderar Dassault hög klockfrekvens, inte för att jag ritar något våldsamt avancerat, men den maskin jag har nu laggar rätt mycket och varför inte köpa nåt vasst om man har chansen... Dassault rekommenderar förvisso XEON, men även om firman betalar och jag har hyfsat fria tyglar så tänkte jag hålla ner det till en nivå där jag inte behöver attester uppifrån.
Jag är tämligen begränsad i var jag får köpa prylar. Det är bara hos Dustin jag kan handla fritt utan att någon lägger sig i beställningen.

Planen är 9900K/64Gb/2xNVMe-Diskar (en för OS/Prgs och en för lagring/bearbetning) och så ska jag sätta i ett Quadro P4000-kort.
Jag orkar inte kladda med vätskekylning. Det är så mycket annat som surrar mycket mer, så risken att jag hör en fläktkyld dator är inte så stor.

Jag plockade ihop ett kit https://www.dustin.se/favorites/index/12595553

Om det inte funkar med kundvagnslänk så är det detta jag tittat på:
Antal Benämning Artikelnr. Tillv. art. nr. Priser exkl. moms
1 Gigabyte Z390 Aorus Pro 5011102112 Z390 AORUS PRO 1 991 kr
1 Fractal Design Define C 5010995042 FD-CA-DEF-C-BK 790 kr
1 Corsair RM Series RM850 5011138263 CP-9020195-EU 952 kr
1 Noctua NH-D15 5010788583 NH-D15 849 kr
2 Samsung 970 EVO Plus 5011118326 MZ-V7S500BW 1 032 kr
1 Intel Core i9 9900K 5011095726 BX80684I99900K 4 152 kr
1 Corsair Vengeance LPX 5010893673 CMK64GX4M4B3200C16 4 699 kr

(och där blev formateringen inte helt snygg, men det går nog att läsa ändå)

Men jag är osäker på om det är vettiga val...nån som är mer insatt som orkar kolla och ha synpunkter?
Det hamnade på knappa 15 exkl moms och det +/- nån tusing tycker jag är en rimlig nivå som jag inte tror någon kommer ha synpunkter på.

Jag gick upp från Elite till Pro på moderkortet, för det såg ut att vara kylflänsar på båda M2-platserna. Det fanns ju flera kort i liknande prisklass och jag högg ett i högen, mot bättre vetande och utan att ha läst tillräckligt.

Minne - det står i manualen moderkortet stöder 2666, men på div andra config-sidor (t ex här https://www.userbenchmark.com/System/Gigabyte-GA-Z390-AORUS-P... rekommenderas andra högre hastigheter och det fanns även billigare sådana utan LEDar (jag ska ha en svart låda utan fönster...)
Corsair har jag hört bra om från andra...är det ett vettigt val och vilken modell borde jag välja?
Det där med hastigheter och vad som är bakåtkompatibelt/nedåtkompatibelt har jag ingen koll på alls.
Vilka minnen är bäst val?

Kylare - har ingen koll. Letade upp en med två stora fläktar som fick många stjärnor...är den ett bra val? Eller är det någon annan som är mer lämplig. Den där borde i alla fall ha 5 mm marginal på höjden i lådan...

Power supply har jag ingen koll på alls. P4000-kortet kräver enligt manualen 450W power och det missade jag innan jag köpte hem det och konstaterade att det satt ett 270W i min gamla burk, så jag har inte brytt mig om att testa att installera det än.
Jag högg till på ett 750W som såg ut att vara helt modulärt, för det tycker jag verkar praktiskt. Men är det ett bra val, eller borde jag välja nåt annat?

Diskar och resten - är det vettiga val

Hur får jag maximalt med pang för pengarna?

Är det någon insatt och glad entusiast orkar reviewa min kundvagn och komma med synpunkter innan jag trycker på skicka-knappen

Permalänk
Medlem

Överlag ser det ut som ett bra bygge.
Huruvida det kunde ha varit en bra idé att vänta på Ryzen 3000 låter jag vara osagt även om jag förstått det som att de kommer klocka rätt högt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Tjenare, jag sitter som CAD/CAM/CAE-ansvarig på IT för ett relativt stort industriföretag och en av uppgifterna är att hjälpa våra ingenjörer som behöver burkar som är lite utanför standardspec.

Så, först och främst: vad är din budget ungefär? Antingen har du ett belopp, och då handlar det om att få ut så mycket som möjligt för den pengen, eller så är din tid högre värderad, och då får det kosta vad det kostar.
Därefter: Vilka (beräknings)program är det du mer ska köra? Är de flertrådiga? Är det dyra licenser? Vilka feature extensions hos CPUn kan programmen dra nytta av?

Sedan kan vi gå tillbaks till hårdvaran och börja med valet av grafikkort. Dassault har ju faktiskt gjort lite av jobbet åt dig här: https://www.solidworks.com/sw/support/visualize-hardware-benc...
Bara baserat på det skulle jag nog råda dig till att gå upp till ett Quadro RTX 4000. Dustin har sådana inne med bara 48 h leverastid.
https://www.dustin.se/product/5011122861/nvidia-quadro-rtx-40...

Därefter processor: Även om det stämmer att SW gillar höga klockfrekvenser är det av intresse vilka beräkningsprogram du tänkt köra eftersom vilka features (extension sets) din CPU har spelar (stor) roll när du ska köra din lösning. Antal minneskanaler CPUn har är också viktigt. Vad är det som känns slött i SolidWorks idag? Regenerering är ju tyvärr något som är svårt att göra flertrådigt.
En Xeon Gold 6134 har 6 minneskanaler och stöder upp till 768 GB minne mot 2 kanaler och max 128 GB minne på en i9 9900K.
Vi köpte in en ny burk till en av våra ANSYS CFD-användare i våras och trots att bas- och turbofrekvenserna inte var så våldsamt mycket högre än hans gamla burk halverade han beräkningstiderna. Gla' som en speleman
Men här är det också en avvägning mot hur licensmodellen ser ut för beräkningsprogrammen. Kan du köra hur många cores som helst, eller är du begränsad till ett visst antal?

RAM: Mer är bättre. Om du satsar på en Xeon-propp, är det en god idé att fylla ut alla minnesplatser (med lika stora moduler) för maximal beräkningsprestanda, och minnesmängden ska då helst vara en multipel av sex gånger antal processorer (eftersom moderkortet har 6 minneskanaler per CPU). Så där blir det 48, 96 eller 192 GB RAM. 48 kan vara gränsfall om du kör väldigt stora assemblies och 192 overkill om du inte kör komplexa mekanikberäkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnbull:

1 Corsair RM Series RM850 5011138263 CP-9020195-EU 952 kr

Är det detta agg:
https://www.dustinhome.se/product/5011138263/rm-series-rm850
För info verkar det felmärkt. Rubriken säger 850W, men alla annan text samt bilden säger 750W.
Nu räcker 750W utan problem, men bra att vara medveten om.

Hoppas det är nya serien av nätaggen. (jag tror det)
Det fanns en RM serie för några år sen som hade problem med semipassiva driften vill jag minnas men det ska nog vara överspelat sen länge. (fläkten drog inte igång förrän agget blev väldigt varmt eller nått sånt, vilket gjorde att aggens slets ut i förtid)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mblaff:

Tjenare, jag sitter som CAD/CAM/CAE-ansvarig på IT för ett relativt stort industriföretag och en av uppgifterna är att hjälpa våra ingenjörer som behöver burkar som är lite utanför standardspec.

Så, först och främst: vad är din budget ungefär? Antingen har du ett belopp, och då handlar det om att få ut så mycket som möjligt för den pengen, eller så är din tid högre värderad, och då får det kosta vad det kostar.
Därefter: Vilka (beräknings)program är det du mer ska köra? Är de flertrådiga? Är det dyra licenser? Vilka feature extensions hos CPUn kan programmen dra nytta av?

Sedan kan vi gå tillbaks till hårdvaran och börja med valet av grafikkort. Dassault har ju faktiskt gjort lite av jobbet åt dig här: https://www.solidworks.com/sw/support/visualize-hardware-benc...
Bara baserat på det skulle jag nog råda dig till att gå upp till ett Quadro RTX 4000. Dustin har sådana inne med bara 48 h leverastid.
https://www.dustin.se/product/5011122861/nvidia-quadro-rtx-40...

Därefter processor: Även om det stämmer att SW gillar höga klockfrekvenser är det av intresse vilka beräkningsprogram du tänkt köra eftersom vilka features (extension sets) din CPU har spelar (stor) roll när du ska köra din lösning. Antal minneskanaler CPUn har är också viktigt. Vad är det som känns slött i SolidWorks idag? Regenerering är ju tyvärr något som är svårt att göra flertrådigt.
En Xeon Gold 6134 har 6 minneskanaler och stöder upp till 768 GB minne mot 2 kanaler och max 128 GB minne på en i9 9900K.
Vi köpte in en ny burk till en av våra ANSYS CFD-användare i våras och trots att bas- och turbofrekvenserna inte var så våldsamt mycket högre än hans gamla burk halverade han beräkningstiderna. Gla' som en speleman
Men här är det också en avvägning mot hur licensmodellen ser ut för beräkningsprogrammen. Kan du köra hur många cores som helst, eller är du begränsad till ett visst antal?

RAM: Mer är bättre. Om du satsar på en Xeon-propp, är det en god idé att fylla ut alla minnesplatser (med lika stora moduler) för maximal beräkningsprestanda, och minnesmängden ska då helst vara en multipel av sex gånger antal processorer (eftersom moderkortet har 6 minneskanaler per CPU). Så där blir det 48, 96 eller 192 GB RAM. 48 kan vara gränsfall om du kör väldigt stora assemblies och 192 overkill om du inte kör komplexa mekanikberäkningar.

Beträffande budget så har jag inget belopp och jag kan inte heller med att köpa vad som helst, för det blir våldsam overkill. Köper jag något som är samma pris eller 1,5-2 gånger vad en "standardmaskin" (i det här fallet en "märkesmaskin" med i7 (en eller två generationer gammal, 32 GB RAM och en SSD) så kommer ingen krångla. Beställer jag en dundermaskin med dubbla XEONs för närmare 100k så kommer nog chefen undra om jag verkligen behöver en sån och det gör jag inte.... Frihet under ansvar, lixom. Det var därför jag tänkte skippa XEON-spåret och försöka få mer prestanda för inte alltför mycket extra pengar.
Grafikkort har jag redan köpt. Hade jag fått ditt svar först eller hittat den sidan hos Dassault hade jag nog lagt på 2k.
Det jag ritar är nog med en konstruktörs mått tämligen basic och assemblys är sällan mer än 3-10 olika komponenter varav en kan vara utspridd i 8x12 eller 16x24, så totalt strax under 400 pryttlar totalt.
Det som går slött idag är t ex att rotera en assembly med en array av 8x12 eller 16x24 delar för att kunna inspekteras ur alla möjliga vinklar. Men maskinen jag har idag har en i7 6700, 32GB ram och ett GT 220-kort och är från ca 2013...
"Övriga beräkningsprogram" är inom ett helt annat område än CAD. Det är analytisk kemi och ffa ett för LC/MS och jag har ingen aning om huruvida det kan utnyttja flera kärnor. Vi fick första versionen som går att köra under win10 för ca ett år sen. Men med mer minne och SSD-diskar känns det som det rasslar på lite snabbare än innan i alla fall, även om jag aldrig klockat samma processning på olika maskiner.

Det får nog bli en 9900K/64GB/2xNVMe/P4000. Blir en "rimlig" peng som förhoppningsvis gör att allt flyter lite bättre och ingen kommer ifrågasätta och om nån gör det kan jag svara sanningsenligt att det är ett prisvärt och vettigt inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Är det detta agg:
https://www.dustinhome.se/product/5011138263/rm-series-rm850
För info verkar det felmärkt. Rubriken säger 850W, men alla annan text samt bilden säger 750W.
Nu räcker 750W utan problem, men bra att vara medveten om.

Hoppas det är nya serien av nätaggen. (jag tror det)
Det fanns en RM serie för några år sen som hade problem med semipassiva driften vill jag minnas men det ska nog vara överspelat sen länge. (fläkten drog inte igång förrän agget blev väldigt varmt eller nått sånt, vilket gjorde att aggens slets ut i förtid)

Det är nog det jag hittade ja. Hoppas de löst problemen så det funkar numera då...eller ska jag leta efter nåt annat tro?
edit/tillägg:
Det finns ju ett TX oxå: Corsair TX-M Series TX750M för samma pengar...men jag hittar ingen lättillgänglig info till vad skillnaden är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnbull:

Det är nog det jag hittade ja. Hoppas de löst problemen så det funkar numera då...eller ska jag leta efter nåt annat tro?
edit/tillägg:
Det finns ju ett TX oxå: Corsair TX-M Series TX750M för samma pengar...men jag hittar ingen lättillgänglig info till vad skillnaden är...

De problemen med Corsair RM var typ 2013 verkar det som när jag googlade runt lite snabbt, så ska rimligen vara en icke-fråga nu

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnbull:

Det är nog det jag hittade ja. Hoppas de löst problemen så det funkar numera då...eller ska jag leta efter nåt annat tro?
edit/tillägg:
Det finns ju ett TX oxå: Corsair TX-M Series TX750M för samma pengar...men jag hittar ingen lättillgänglig info till vad skillnaden är...

Jag har agget tror jag, se min sign, ej haft några problem. Var schysta recensioner vill jag minnas, skulle inte köpt det annars.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag har agget tror jag, se min sign, ej haft några problem. Var schysta recensioner vill jag minnas, skulle inte köpt det annars.

De gamla som hade problem hette bara "RM", dvs de hade inte ett "x" eller "i" på slutet... (så jepp ditt agg är bra - jag har en RM750x själv )
Men som sagt, det problemet är inte aktuellt längre! Det är jag som har lite för långt minne

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@johnbull: P4000 är ett bra CAD-kort. Vi kommer säkert inte se vansinniga prestandaökningar i vanliga CAD-applikationer pga RTX-korten på ett bra tag ändå så du kommer säkert bli mer än nöjd.

Jag förstod att du inte hade obegränsad budget, men ibland finns det en risk att arbetsplatser/chefer är lite dumsnåla, helt enkelt för att de inte har kunskap. Och det ÄR skillnad på en gaming-rigg och en arbetsstation. Fit for purpose så att säga.
Sjukskrivning pga frustration blir snabbt dyrare än 32 fjuttiga GB RAM

Om du såg en stor skillnad vid övergången till SSD och mer RAM i beräkningsprogrammet KAN det indikera att du skulle ha nytta av ännu mer minne. Varför? Om inte beräkningsmodellen får plats i interminnet behöver den swappa mot disk. Det kan också vara så att övergången till NVMe gör att swappandet kommer gå så snabbt att det är mer bang for the buck än mer internminne. Men det är klart, kör du beräkningar som blir klara på ett antal minuter spelar det ingen större roll. Handlar det om timmar kanske man är mer villig att lägga ner pengar för att få ner tiden.

Permalänk
Rekordmedlem

Chansen finns väl att 9900k inte är så prisvärd efter söndag så vänta och se vad Ryzen 2 kommer att innebära, det kommer ju definitivt att finnas 12 kärnigt till skrivbordet på måndag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kom på att jag slutsummerade ju aldrig den här tråden.

Det blev till slut:
Gigabyte Aorus Pro (Z390)
9900K
64GB Corsair Venegeance
2 st Samsung 970 EVO-diskar (en till OS och applikationer och en till att swappa på och att ha arbetsmaterialet på)
EVO 860 SATA-disk (som jag hade liggande till mer långtidslagring med snabbare access än filservrarna)
Corsair RM750X
Noctua NH-D15S med en extra 120-fläkt
Fractal Design Meshify C (svart utan fönster och LED:arna på moderkortet gick att stänga av)

Den jag bytte ut var visst en 3770 med ett GT640. Råkade visst skriva 6700K ovan nånstans och hade glömt att jag bytt 220-kortet mot ett nyare för ganska många år sen.

Men skillnaden att jobba på den nya blev rejäl!
Nu snurrar objekt mjukt och fint när jag vrider och vänder även på assemblies.
Varken Solidworks eller nåt annat program har kraschat och jag kan ha massor med program öppna samtidigt med bra prestanda. Den startar om på några sekunder och är helt enkelt en fröjd att arbeta på Värd varenda krona firman betalade i minskad frustration!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnbull:

...
Den jag bytte ut var visst en 3770 med ett GT640. Råkade visst skriva 6700K ovan nånstans och hade glömt att jag bytt 220-kortet mot ett nyare för ganska många år sen.
...

Kul med en summering efteråt. Det är ju kul (och användbart) för andra. Men visst blev det ett Quadro P4000-kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mblaff:

Kul med en summering efteråt. Det är ju kul (och användbart) för andra. Men visst blev det ett Quadro P4000-kort?

Jajjamen, ett P4000 blev det.

Skickades från m.sweclockers.com