Permalänk

Hej! I nuläget har jag och sambon bolån på strax under miljonen och jobb med gemensam inkomst på runt 50k i månaden. Jag vill börja studera och sambon är även lite inne på det, så min fråga är då kan banken säga något/se om vi börjar plugga och inkomsten helt plötsligt minskar men vi fortfarande betalar av som vanligt på lånet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Moderkort: ASUS TUF X570-Plus | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | GPU: GTX 1060 6GB | RAM: Corsair Vengeance 3200hz 16GB | PSU: Corsair GS800 | Chassi: Corsair Crystal 460X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasLundin:

Hej! I nuläget har jag och sambon bolån på strax under miljonen och jobb med gemensam inkomst på runt 50k i månaden. Jag vill börja studera och sambon är även lite inne på det, så min fråga är då kan banken säga något/se om vi börjar plugga och inkomsten helt plötsligt minskar men vi fortfarande betalar av som vanligt på lånet?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, banken varken bryr sig eller snokar i din ekonomi så länge du har ett lån beviljat sedan tidigare och betalar som du ska. Plugga på du.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av JonasLundin:

Hej! I nuläget har jag och sambon bolån på strax under miljonen och jobb med gemensam inkomst på runt 50k i månaden. Jag vill börja studera och sambon är även lite inne på det, så min fråga är då kan banken säga något/se om vi börjar plugga och inkomsten helt plötsligt minskar men vi fortfarande betalar av som vanligt på lånet?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Punkfrog:

Nej, banken varken bryr sig eller snokar i din ekonomi så länge du har ett lån beviljat sedan tidigare och betalar som du ska. Plugga på du.

Jag tror inte heller att banken "bryr sig", men vad jag vet står det i villkoren för lånet att man är skyldig att upplysa banken om ev. ändringar i ens ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Jag tror inte heller att banken "bryr sig", men vad jag vet står det i villkoren för lånet att man är skyldig att upplysa banken om ev. ändringar i ens ekonomi.

De varken kollar eller agerar om du byter jobb/blir arbetslös/börjar plugga så länge du betalar. Det är först den dagen då pengarna inte kommer in som de reagerar - enkelt.

Vad som står i just OPs banks lånevillkor vill jag inte spekulera i, men verkligheten fungerar som jag skrev.

.. såg att ovan kan uppfattas otrevligt, vilket inte är min mening. Endast kort och koncist
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funderar på att flytta bolånet till Avanza men har för närvarande >60% belåning.

Ett alternativ är att betala ner lånet till 60% och flytta det sen.
Ett annat alternativ är att få en ny värdering av huset och på så sätt få ner belåningsgraden.
Om det värderas som grannhuset som såldes för ett par veckor sedan, som dessutom är något mindre, är belåningen nere i 55%.

Frågan är, är det smidigt att boka en kostnadsfri värdering hos en mäklare? Om jag inte missförstått något så kan väl detta värde uppges i ansökan?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Funderar på att flytta bolånet till Avanza men har för närvarande >60% belåning.

Ett alternativ är att betala ner lånet till 60% och flytta det sen.
Ett annat alternativ är att få en ny värdering av huset och på så sätt få ner belåningsgraden.
Om det värderas som grannhuset som såldes för ett par veckor sedan, som dessutom är något mindre, är belåningen nere i 55%.

Frågan är, är det smidigt att boka en kostnadsfri värdering hos en mäklare? Om jag inte missförstått något så kan väl detta värde uppges i ansökan?

Jag flyttade över till Avanza i slutet av förra året och hade ingen ny värdering. Men i ansökan så skrev jag in adressen, inköpsbelopp och uppskattat värde (kollade med lägenheter som sålts i närheten). Då gjorde de en teoretisk värdering av lägenheten och på så sätt kom jag ner i <50% belåning.

Behövde inte visa några papper på att jag har en värdering.

Det är lättare i sthlm tex (aah, ser nu att du skrivit göteborg.. borde vara lika lätt där) då det säljs så mycket här. Men du kan ju alltid försöka så.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Funderar på att flytta bolånet till Avanza men har för närvarande >60% belåning.

Ett alternativ är att betala ner lånet till 60% och flytta det sen.
Ett annat alternativ är att få en ny värdering av huset och på så sätt få ner belåningsgraden.
Om det värderas som grannhuset som såldes för ett par veckor sedan, som dessutom är något mindre, är belåningen nere i 55%.

Frågan är, är det smidigt att boka en kostnadsfri värdering hos en mäklare? Om jag inte missförstått något så kan väl detta värde uppges i ansökan?

Min uppfattning är att en kostnadsfri värdering innebär att mäklaren ger en muntlig värdering, och erbjuder sig att sälja bostaden åt dig. En skriftlig värdering som underlag till banken lär du behöva betala för. Så har jag förstått det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag flyttade över till Avanza i slutet av förra året och hade ingen ny värdering. Men i ansökan så skrev jag in adressen, inköpsbelopp och uppskattat värde (kollade med lägenheter som sålts i närheten). Då gjorde de en teoretisk värdering av lägenheten och på så sätt kom jag ner i <50% belåning.

Behövde inte visa några papper på att jag har en värdering.

Det är lättare i sthlm tex (aah, ser nu att du skrivit göteborg.. borde vara lika lätt där) då det säljs så mycket här. Men du kan ju alltid försöka så.

Aha så enkelt då alltså!
Jag prövar med den taktiken.

Skrivet av twk:

Min uppfattning är att en kostnadsfri värdering innebär att mäklaren ger en muntlig värdering, och erbjuder sig att sälja bostaden åt dig. En skriftlig värdering som underlag till banken lär du behöva betala för. Så har jag förstått det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns ingen "gratis lunch" med andra ord

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Hur fungerar det med bolån och kreditupplysning mm när man nyligen fått fast jobb? Är bankerna mottagliga för att man visar upp ett anställningskontrakt eller sätter de sig på tvär när kreditupplysningen från förra året inte ser så imponerande ut?

Lite kort story så är jag och sambon sugna på att köpa bostad, det är nybyggen som ligger på 2.6miljoner med en månadskostnad på ~5k (jupp, inte Stockholm här ) där vi inte har några problem med att lägga upp kontantinsats på 15%. Vi har ~80k i månaden tillsammans innan skatt och jour/övertid mm så bostaden är nog vad man kan anse som billig jämfört med vad många andra lägger på sitt boende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Hur fungerar det med bolån och kreditupplysning mm när man nyligen fått fast jobb? Är bankerna mottagliga för att man visar upp ett anställningskontrakt eller sätter de sig på tvär när kreditupplysningen från förra året inte ser så imponerande ut?

Lite kort story så är jag och sambon sugna på att köpa bostad, det är nybyggen som ligger på 2.6miljoner med en månadskostnad på ~5k (jupp, inte Stockholm här ) där vi inte har några problem med att lägga upp kontantinsats på 15%. Vi har ~80k i månaden tillsammans innan skatt och jour/övertid mm så bostaden är nog vad man kan anse som billig jämfört med vad många andra lägger på sitt boende.

Bankerna jag pratat med har inte haft några problem med det iaf.

Permalänk
Medlem

Pga jobb i Norge så hade jag ingen inkomst i Sverige, så det var bara att skicka in anställningskontrakt och 3 lönespecar så fixade det sig med lån.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tar banken hänsyn till investeringar i t ex fonder när man ansöker om bolån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tar banken hänsyn till investeringar i t ex fonder när man ansöker om bolån?

Beror på vad du menar:

1. De ser en möjlighet att du flyttar över alla dina bankaffärer och ger dig 0.05% rabatt extra är väl något alla banker försöker
2. Du har 5 miljoner i fonder på banken men ingen övrig inkomst kommer leda till att du inte får lån allt som oftast, vilket kan kännas smått ologiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tar banken hänsyn till investeringar i t ex fonder när man ansöker om bolån?

Banken tog hänsyn till vår förmögenhet när vi ansökte bolån trots provanställning/barn/lön m.m. Länsförsäkringar bank. Dock krävs det nog en hel del stålar och att du inte lånar mer än 65%(i vårt fall). Men det varierar från tjänsteman till tjänsteman. Vi hade förmögenhet på cirka 2.3M i fonder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tar banken hänsyn till investeringar i t ex fonder när man ansöker om bolån?

Ja de gör dem, speciellt om du köper bostadsrätt och föreningen är ”högt” skuldsatt. Då är det positivt eftersom du klarar en räntehöjning bättre med en del kapital/buffert vid sidan av.
Så hur mycket det spelar roll är från fall till fall bla. hur stort kapitalet är och även vad för bostad som skall köpas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Banken tog hänsyn till vår förmögenhet när vi ansökte bolån trots provanställning/barn/lön m.m. Länsförsäkringar bank. Dock krävs det nog en hel del stålar och att du inte lånar mer än 65%(i vårt fall). Men det varierar från tjänsteman till tjänsteman. Vi hade förmögenhet på cirka 2.3M i fonder.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Fextreme_fa:

Ja de gör dem, speciellt om du köper bostadsrätt och föreningen är ”högt” skuldsatt. Då är det positivt eftersom du klarar en räntehöjning bättre med en del kapital/buffert vid sidan av.
Så hur mycket det spelar roll är från fall till fall bla. hur stort kapitalet är och även vad för bostad som skall köpas.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju bra. Som det ser ut nu täcker min kontantinsats 30% av lånet, resten av mina stålar har jag i fonder, så tänkte antingen öka på kontantinsatsen eller amortera med de pengarna, beror lite på hur börsen är då.

Permalänk
Medlem

Hur ser chanserna för att ta ett lån ut för en student? Måste man ha en medsökande eller är det ingen chans att ge sig på bolån solo?

Fick ett arv på några hundratusen nyligen och har kring 15-25% av en kontantinsats på 1-1.5 milj. Har csn-lån. Jobbar lite extra då och då. Kommer väl gå ut med en lön kring 30 brutto om 2 år. När jag räknar på siffror skulle jag bo billigare i en insats än min nuvarande hyresrätt på 5200 kronor i månaden..
Punkter att tänka till på, skulle det hjälpa att få lån i min situationen med en ännu större kontantinsats kring ~40%?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag är lite lost.

Jag köpte en bostad 3 100 000 och hade 1 000 000 i kontantinsts och fick den skriftligen värderad till ca 3,8 av mäklaren. Därefter gifte jag mig och frugan flyttade in. Nu funderar vi på att flytta till hus/radhus.

OM jag förutsätter att vi kan sälja lägenheten för 3,8 miljoner, innebär detta att vi då får en kontantinsats på 1,7 miljoner?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag är lite lost.

Jag köpte en bostad 3 100 000 och hade 1 000 000 i kontantinsts och fick den skriftligen värderad till ca 3,8 av mäklaren. Därefter gifte jag mig och frugan flyttade in. Nu funderar vi på att flytta till hus/radhus.

OM jag förutsätter att vi kan sälja lägenheten för 3,8 miljoner, innebär detta att vi då får en kontantinsats på 1,7 miljoner?

Om du säljer den för 3,8 gör ni 700k i vinst vilket beskattas med 22% (minus eventuella avdrag ni kan göra).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om du säljer den för 3,8 gör ni 700k i vinst vilket beskattas med 22% (minus eventuella avdrag ni kan göra).

Men finns det ingen möjlighet att skjuta upp skatten till nästa bostad? I USA kunde man söka uppskov men vet inte hur det är här.

Tack för ditt svar!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Men finns det ingen möjlighet att skjuta upp skatten till nästa bostad? I USA kunde man söka uppskov men vet inte hur det är här.

Tack för ditt svar!

Jo, men vad jag förstått är det inte lönsamt att begära uppskov när räntorna är så låga.

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsa...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag är lite lost.

Jag köpte en bostad 3 100 000 och hade 1 000 000 i kontantinsts och fick den skriftligen värderad till ca 3,8 av mäklaren. Därefter gifte jag mig och frugan flyttade in. Nu funderar vi på att flytta till hus/radhus.

OM jag förutsätter att vi kan sälja lägenheten för 3,8 miljoner, innebär detta att vi då får en kontantinsats på 1,7 miljoner?

Det beror ju på om du har amorterat något eller inte, men sedan kommer du/ni att göra en reavinst. Än så länge så är får du antingen skjuta upp beskattningen och då betala en uppskovsränta (eg. skatt) på uppskovsbeloppet till staten eller skatta av det direkt. Om du skattar av det direkt så försvinner 22% av vinsten på 700000 (skatten är 30%, men vinsten tas inte upp till hela beloppet).

Nu förutsätter ovan att du inte har några försäljningskostnader eller avdragsgilla kostnader för förbättringen på lägenheten. Har du t ex renoverat lite större belopp får du ta upp det som kostnad och då minskar den beskattningsbara vinsten. Sedan har du kanske försäljngskostnader för mäklare, vilket också äter lite i de pengar du får ut, men även på det beskattningsbara beloppet.

Glöm inte heller bort att ni får, om det inte är en bostadsrätt, betala lagfartsvgift på köpebeloppet för er nya villa eller radhus. Finns det inte tillräckligt med pantbrev uttagna för den storlek på lån som ni önska/behöver får ni även betala för att ta ut mer pantbrev. Beroende på prisnivå så kan det här addera tiotusentals eller hundratusentals kronor uppepå det pris ni kommer överens med säljaren om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jo, men vad jag förstått är det inte lönsamt att begära uppskov när räntorna är så låga.

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsa...

Sant men det finns en viss incitament med att utföra uppskov, vid dyrare köp och där man inte har pengarna så kan det vara värt att ansöka. Man ska ju kunna betala tillbaka när som, tror att de kallar det frivillig återföring. Så långt har man koll men annars är jag helt lost

Tack återigen för ditt svar, högst uppskattat!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hur ser chanserna för att ta ett lån ut för en student? Måste man ha en medsökande eller är det ingen chans att ge sig på bolån solo?

Fick ett arv på några hundratusen nyligen och har kring 15-25% av en kontantinsats på 1-1.5 milj. Har csn-lån. Jobbar lite extra då och då. Kommer väl gå ut med en lön kring 30 brutto om 2 år. När jag räknar på siffror skulle jag bo billigare i en insats än min nuvarande hyresrätt på 5200 kronor i månaden..
Punkter att tänka till på, skulle det hjälpa att få lån i min situationen med en ännu större kontantinsats kring ~40%?

Ytterst tveksamt.

Bankerna räknar med att du ska kunna klara av en ränta på 5-8% (8% när jag lånade hos Handelsbanken) samt att det numera är krav på amortering givet att du lånar över 50% av bostadens värde. Med klara av betyder inte bara att du ska klara av att betala så mycket - utan du ska också ha pengar över till övriga levnadskostnader.

Att ha en förälder eller något annan som medsökande är nog enda möjliga alternativet. Du kan ju dock alltid testa kolla online på t.ex SBAB som väl också är en av de mer generösa långivarna.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det beror ju på om du har amorterat något eller inte, men sedan kommer du/ni att göra en reavinst. Än så länge så är får du antingen skjuta upp beskattningen och då betala en uppskovsränta (eg. skatt) på uppskovsbeloppet till staten eller skatta av det direkt. Om du skattar av det direkt så försvinner 22% av vinsten på 700000 (skatten är 30%, men vinsten tas inte upp till hela beloppet).

Nu förutsätter ovan att du inte har några försäljningskostnader eller avdragsgilla kostnader för förbättringen på lägenheten. Har du t ex renoverat lite större belopp får du ta upp det som kostnad och då minskar den beskattningsbara vinsten. Sedan har du kanske försäljngskostnader för mäklare, vilket också äter lite i de pengar du får ut, men även på det beskattningsbara beloppet.

Glöm inte heller bort att ni får, om det inte är en bostadsrätt, betala lagfartsvgift på köpebeloppet för er nya villa eller radhus. Finns det inte tillräckligt med pantbrev uttagna för den storlek på lån som ni önska/behöver får ni även betala för att ta ut mer pantbrev. Beroende på prisnivå så kan det här addera tiotusentals eller hundratusentals kronor uppepå det pris ni kommer överens med säljaren om.

Detta är nog en dum fråga men ska kostnaden för lagfart och pantbreven betalas årligen?
Jag googlade runt och förstod lagfart men pantbrev var nog lite för komplicerat för mig att förstå. Har du någon möjlighet att förklara som om jag vore 7 år

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Detta är nog en dum fråga men ska kostnaden för lagfart och pantbreven betalas årligen?
Jag googlade runt och förstod lagfart men pantbrev var nog lite för komplicerat för mig att förstå. Har du någon möjlighet att förklara som om jag vore 7 år

Lagfart betalas enbart vid köptillfället, en engångssumma som beräknas på beloppet du betalar för huset.
Pantbrev betalas varje gång du belånar bostaden och måste ta ett "nytt" lån.
Så om det finns ett pantbrev på 1miljon kronor, sen köper du bostaden och behöver låna 1.5 miljoner, då får du betala avgift på dom där extra 500 000. en engångssumma.. men om du sen vill belåna bostaden igen för att renovera och höjer lånebeloppet till 1.7m, då blir det nytt pantbrev på 200 000k

om pantbrevet är "värt" 1.5 miljoner och du har amorterat ner till 1.2 miljoner, då kan du låna upp till 1.5 miljoner sen igen utan att ta ut ett nytt pantbrev.

Pantbrev kan bli snuskigt dyrt om dom som bott där innan t.ex bort där väääldigt länge och inte har några lån på bostaden. om ni då behöver låna 3 miljoner så måste ni betala en avgift på dom 3 miljonerna.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Funderar på att flytta bolånet till Avanza men har för närvarande >60% belåning.

Ett alternativ är att betala ner lånet till 60% och flytta det sen.
Ett annat alternativ är att få en ny värdering av huset och på så sätt få ner belåningsgraden.
Om det värderas som grannhuset som såldes för ett par veckor sedan, som dessutom är något mindre, är belåningen nere i 55%.

Frågan är, är det smidigt att boka en kostnadsfri värdering hos en mäklare? Om jag inte missförstått något så kan väl detta värde uppges i ansökan?

Jag har kört en fuling förut och tagit en gratis värdering av en mäklare och fått det på papper som en "vanlig" värdering som funkar hos banken.
Jag förklarade jag att jag behövde en värdering för att få lånelöfte från banken när jag skulle köpa nytt hus eftersom vi hade spenderat närmare 1,5 miljoner på material när vi renoverade, jag gjorde jobbet själv.
Jag förklarade helt sonika att vi då först behövde ett lånelöfte sedan köpa bostad och sedan sälja huset.
Eftersom mäklarna verkar ha det lite lugnare här i Stockholm just nu så var detta inget problem och jag fick min värdering gratis, kanske något fult men när en mäklare får runt 100k för vad jag tycker mig se en arbetsdags insats när de väl säljer ett hus så känns det inte lika fult längre.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hur ser chanserna för att ta ett lån ut för en student? Måste man ha en medsökande eller är det ingen chans att ge sig på bolån solo?

Fick ett arv på några hundratusen nyligen och har kring 15-25% av en kontantinsats på 1-1.5 milj. Har csn-lån. Jobbar lite extra då och då. Kommer väl gå ut med en lön kring 30 brutto om 2 år. När jag räknar på siffror skulle jag bo billigare i en insats än min nuvarande hyresrätt på 5200 kronor i månaden..
Punkter att tänka till på, skulle det hjälpa att få lån i min situationen med en ännu större kontantinsats kring ~40%?

Jag tror inte att de kommer att tillåta det, tyvärr. När jag försökte gör samma för några år sedan räknade banken CSN-bidrag, CSN-lån samt extrajobb som 0 kr inkomst. I verkligen fick jag in över 10 000 kr/mån. Det spelade ingen roll att lägenheten jag skulle köpa skulle bli betydligt billigare än en hyresrätt. För mig löste det sig med en medlåntagare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hur ser chanserna för att ta ett lån ut för en student? Måste man ha en medsökande eller är det ingen chans att ge sig på bolån solo?

Fick ett arv på några hundratusen nyligen och har kring 15-25% av en kontantinsats på 1-1.5 milj. Har csn-lån. Jobbar lite extra då och då. Kommer väl gå ut med en lön kring 30 brutto om 2 år. När jag räknar på siffror skulle jag bo billigare i en insats än min nuvarande hyresrätt på 5200 kronor i månaden..
Punkter att tänka till på, skulle det hjälpa att få lån i min situationen med en ännu större kontantinsats kring ~40%?

Du får inget lån som student, möjligen att någon tillåter medlåntagare i form av förälder eller liknande om det är rimligt att anta att du kommer kunna ta över lånen själv efter studierna.

Skrivet av Dashio:

Jag är lite lost.

Jag köpte en bostad 3 100 000 och hade 1 000 000 i kontantinsts och fick den skriftligen värderad till ca 3,8 av mäklaren. Därefter gifte jag mig och frugan flyttade in. Nu funderar vi på att flytta till hus/radhus.

OM jag förutsätter att vi kan sälja lägenheten för 3,8 miljoner, innebär detta att vi då får en kontantinsats på 1,7 miljoner?

Minus skatt, ja. Räkna gärna ner försäljningspriset med 10% eller något så ni har lite marginal inför nästa köp om ni väljer att köpa innan ni säljer.

Skrivet av Särimner:

Banken tog hänsyn till vår förmögenhet när vi ansökte bolån trots provanställning/barn/lön m.m. Länsförsäkringar bank. Dock krävs det nog en hel del stålar och att du inte lånar mer än 65%(i vårt fall). Men det varierar från tjänsteman till tjänsteman. Vi hade förmögenhet på cirka 2.3M i fonder.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns väldigt tydliga riktlinjer (iaf hos oss) för hur vi ska beräkna förmögenhet vid KALP (kvar-att-leva-på) så jag tror faktiskt inte att det gör någon större skillnad vilken rådgivare du får träffa.

Har som ni kanske märker inte direkt haft möjlighet att svara här på sista tiden, har köpt hus själv så det är full fart med renoveringar och trädgården etc.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en övernattningslägenhet/lägenhet för uthyrning i Åre. Har en lägenhet i Sthlm för tillfället som är värderad till 3,1 miljoner men bara lån på ca 1 miljon.

Är det fortfarande totalt 4,5 ggr årsinkomsten som gäller när man köper en till lägenhet?

Tänker då första lägenheten är så pass lågt belånad.
Lägenheter jag kollat på ligger mellan 2-3 miljoner i inköp.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |