Transformera 12v till 0.7v för fläktstyrning

Permalänk
Medlem

Transformera 12v till 0.7v för fläktstyrning

I korthet:
Jag behöver ha in ca 0.7v på en pinne i en UPS. Hur gör jag detta smidigast från de 12v som finns tillgängliga?
Två motstånd?

Helheten:
Jag påbörjade en tråd där jag beskriver att jag har köpt en UPS där fläktarna låter för mycket. Jag bytte dem till tystare men det visade sig att de gamla fläktarna inte rapporterar varvtal på samma sätt som de nya gör och UPS:en börjar då larma. De gamla (Sanyo Denki San Cooler 80 9A0812G4D01) använder "Locked Rotor Sensor" vilket innebär att de skickar ut 0v på "varvtals-kabeln" om det är problem och ca 0.7v om allt är ok (jag uppmätte 0.68 - 0.69v).
De nya fläktarna skickar ut pulser beroende på varvtal.
Så lösningen verkar vara att transformera de 12v som finns ner till 0.7v och ha det inkopplat på fläkt-pinnen konstant.

Tankar och åsikter om detta?

Permalänk
Rekordmedlem

Är det väldigt låg ström så kan du spänningsdela med ett par resistorer men annars bör du sätta dit en spänningsreguletor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur mycket ström pratar vi om? En likströmsomvandlare (typ 7805, men den är till 5V) är sannolikt det smidigaste för dig, men 12V till 0.7V ger en hel del spillvärme (alltså ett behov av att kyla omvandlaren) om det går en del ström.

Permalänk

googlade lite locked rotor sensor och vad jag läste mig till så ska du ha 0v när fläkten fungerar och spänning när den ej funkar dvs typ tvärt om vad en normal datorfläkt gör har jag för mig.

så borde gå att antingen testa koppla ur rpm sensorn och funkar det så får du klura på någon lösning för att invertera signalen om övervakningen är ett krav.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

googlade lite locked rotor sensor och vad jag läste mig till så ska du ha 0v när fläkten fungerar och spänning när den ej funkar dvs typ tvärt om vad en normal datorfläkt gör har jag för mig.

så borde gå att antingen testa koppla ur rpm sensorn och funkar det så får du klura på någon lösning för att invertera signalen om övervakningen är ett krav.

Jag prövade att koppla ur rpm-sladden och då larmade UPS:en. Fläkten roterade.
Jag mätte upp spänningen på den och den var ca 0.7v vid rotation och noll när jag bromsade den med handen.
Manualen finns här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Hur mycket ström pratar vi om? En likströmsomvandlare (typ 7805, men den är till 5V) är sannolikt det smidigaste för dig, men 12V till 0.7V ger en hel del spillvärme (alltså ett behov av att kyla omvandlaren) om det går en del ström.

Vad en snabb Googling gav var att en standard chassi-fläkt i en dator tar ca 1.8 watt.

Permalänk
Medlem

@AnAx: Din sense pin på upsen behöver nog inga 1.8W, om du vill ha 0.7V (märklig spänning för en IO signal) så skulle nog en spänningsdelare gjord av två motstånd funka hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

@AnAx: Din sense pin på upsen behöver nog inga 1.8W, om du vill ha 0.7V (märklig spänning för en IO signal) så skulle nog en spänningsdelare gjord av två motstånd funka hur bra som helst.

Nej, jag tror inte det heller men det vore något eventuellt max.
Har du något förslag på motstånd för att lyckas med detta, som enkelt går att åka och inhandla?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AnAx:

Nej, jag tror inte det heller men det vore något eventuellt max.
Har du något förslag på motstånd för att lyckas med detta, som enkelt går att åka och inhandla?

Det ska skilja ca 16 ggr i resistans mellan resistorerna för att spänningen ska bli rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan handla hos www.electrokit.com eller om du vill ha en "riktig" butik så har säkert kjell & co.
Här kan du räkna lite på vad du ska ha : http://www.ohmslawcalculator.com/voltage-divider-calculator.
Om man väljer 12V som source och 10kohm och 0.68kohm motstånd får man en spänning på 0.764V.

Permalänk
Medlem

Jag har nu kommit till skott och kopplat in motstånden 10k och 680 ohm. Mäter jag mellan motstånden och minus så får jag de förväntade 0.6 - 0.7V men mäter jag mellan motstånden och RPM-pinnen så får jag -0.1V.
Hur kan detta komma sig?
UPS:en larmar också och gnäller om fläkt-fel.

Jag prövade dock hastigt att koppla in RPM-pinnen direkt på 12V och då kom inget larm.
Detta kan väl dock inte vara något att rekommendera.