G2A lovar betala utvecklare tio gånger vad de förlorat på nyckelförsäljning

Permalänk
Melding Plague

G2A lovar betala utvecklare tio gånger vad de förlorat på nyckelförsäljning

Efter den senaste veckans hårda kritik mot G2A och dess försäljning av spelnycklar lovar företaget att ersätta utvecklare tio gånger de förlorade intäkter som kan härledas till G2A:s nyckelförsäljning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha aaa, troligt.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Känns som nästa steg blir,
Spelutvecklare - sätter upp olaglig butik och säljer till okänd, - lägger på G2A - köper sin egen nyckel - får 10ggr i kompensation..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Är utvecklare så säkra på sin sak så borde dom välkommna detta med öppna armar och t.om ge lite fikabröd till staff bakom g2a. Nu kommer dom ju tjäna en hel del extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av moreempty:

Känns som nästa steg blir,
Spelutvecklare - sätter upp olaglig butik och säljer till okänd, - lägger på G2A - köper sin egen nyckel - får 10ggr i kompensation..

Affärsmodell värdig Wallstreet

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är utvecklare så säkra på sin sak så borde dom välkommna detta med öppna armar och t.om ge lite fikabröd till staff bakom g2a. Nu kommer dom ju tjäna en hel del extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som någon form av Pyramid-scheme.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Med andra ord så är det väldigt svårt att bevisa, eller så kräver det mycket för att få tillgång till samma verktyg eller kostar mycket pengar att de räknar med att få kommer bedöma det som intressant att lägga tid/pengar på?

Sen handlar väl många av dessa gråzonsnycklar inte om stulna kreditkort, utan att man köpt i bulk i ett land där nycklarna är mycket billigare för att försöka stävja just piratkopieringen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, enligt skivbolagen är de skyldiga cirka 200+ miljarder kronor då.

Permalänk
Medlem

Bara köpt ett spel på G2A... och det blev tillbakadraget efter 4 månader. När jag kontaktade supporten fick jag svaret (efter mycket om och men) att jag var tvungen att polisanmäla det för att få pengarna tillbaka. Inte en chans man slösar polisens tid för sånt trams, men det vet dom ju också att folk inte gör.

Så det är inte bara ur utvecklarnas perspektiv som detta är ett totalt skit företag. Håll er borta.

Permalänk
Medlem

Mig veterligen finns det inte så många ärenden gällande just stulna betalkort. Utan det är mestadels produktnycklar ämnade för andra marknader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det tror jag först när jag ser det men hoppas kan man ju.

@Galvanizer självklart är det ingen som skyltar med det, men dom nycklarna som säljs i bulk till företag får ej säljas vidare.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Smart drag av G2A, sätt stopp på skitsnacket en gång för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Smart drag av G2A, sätt stopp på skitsnacket en gång för alla.

Vilket skitsnack?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vilket skitsnack?

Skitsnack som att alla eller en klar majoritet nycklar som säljs hos G2A är stulna och att dom själva skulle ligga bakom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Skitsnack som att alla eller en klar majoritet nycklar som säljs hos G2A är stulna och att dom själva skulle ligga bakom det.

Så det är bara skitsnack från spelutvecklarna som tycker det är bättre att man laddar ner ett spel på piratebay än att du köper en nyckel från G2A?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Så det är bara skitsnack från spelutvecklarna som tycker det är bättre att man laddar ner ett spel på piratebay än att du köper en nyckel från G2A?

Det är 100% skitsnack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är 100% skitsnack.

Har du nån källa på det?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är utvecklare så säkra på sin sak så borde dom välkommna detta med öppna armar och t.om ge lite fikabröd till staff bakom g2a. Nu kommer dom ju tjäna en hel del extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Mimematis:

Smart drag av G2A, sätt stopp på skitsnacket en gång för alla.

Det här är väl ganska svårt att utreda från utvecklarnas håll. Även för publishers. Eller?
De enda som sitter med korttransaktionerna kopplade till specifika nycklar är G2A själva i kombination med bankernas listor på stulna kort (alltså de som registrerats stulna senare).
Spelutvecklarna kan inte se vems kreditkort som använts på G2A och de har inte en chans att få ut den informationen från bankerna.
Så det som efterfrågas från G2A är informationen de själva sitter på tillsammans med bankerna och som andra inte kommer åt.

Det är helt klart ett smart drag av dem att försöka rikta bort skulden här.

Och det är kanske möjligt att omfattningen på köp av stulna kreditkort inte alls är stor här. Det ska inte uteslutas att G2A har en rimlig poäng.
Men vi lär inte få reda hur det ligger till om inte G2A samarbetar med kredkotkortsföretagen och kartlägger köp kontra spärrningar - och det kommer inte hända.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Har du nån källa på det?

Jag kan tänka själv

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maximo:

Jag kan tänka själv

Det där är inge vidare bra bevisföring.
Jag kan använda precis samma argument och hävda motsatsen.
Ser du problemet med den typen av källhänvisning?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där är inge vidare bra bevisföring.
Jag kan använda precis samma argument och hävda motsatsen.
Ser du problemet med den typen av källhänvisning?

Men durå.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Så det är bara skitsnack från spelutvecklarna som tycker det är bättre att man laddar ner ett spel på piratebay än att du köper en nyckel från G2A?

Spelutvecklare får tycka vad dom vill. Personligen är jag kapitalist och för en fri marknad där konsumenten äger produkten hen betalar för och är fri att konsumera eller sälja vidare.
Spelutvecklare och andra plattformer som Origin, Uplay och Steam delar inte min åsikt utan är mer intresserade av att man hyr och är totalt beroende utav deras ekosystem.

Permalänk
Medlem

Finns alltid de som köper detta. Tror att den gruppen och de som redan köper från G2A är i mycket identiska...

Gäller att justifiera sitt beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Spelutvecklare får tycka vad dom vill. Personligen är jag kapitalist och för en fri marknad där konsumenten äger produkten hen betalar för och är fri att konsumera eller sälja vidare.
Spelutvecklare och andra plattformer som Origin, Uplay och Steam delar inte min åsikt utan är mer intresserade av att man hyr och är totalt beroende utav deras ekosystem.

Så med andra ord tycker du inte heller att häleri borde vara brottsligt? Så fort en "legitim" transaktion görs med en stulen vara, så blir den helt plötsligt "grön" igen och den ursprungliga ägaren förlorar äganderätten?

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det där är inge vidare bra bevisföring.
Jag kan använda precis samma argument och hävda motsatsen.
Ser du problemet med den typen av källhänvisning?

Var är din källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är väl ganska svårt att utreda från utvecklarnas håll. Även för publishers. Eller?
De enda som sitter med korttransaktionerna kopplade till specifika nycklar är G2A själva i kombination med bankernas listor på stulna kort (alltså de som registrerats stulna senare).
Spelutvecklarna kan inte se vems kreditkort som använts på G2A och de har inte en chans att få ut den informationen från bankerna.
Så det som efterfrågas från G2A är informationen de själva sitter på tillsammans med bankerna och som andra inte kommer åt.

Det är helt klart ett smart drag av dem att försöka rikta bort skulden här.

Och det är kanske möjligt att omfattningen på köp av stulna kreditkort inte alls är stor här. Det ska inte uteslutas att G2A har en rimlig poäng.
Men vi lär inte få reda hur det ligger till om inte G2A samarbetar med kredkotkortsföretagen och kartlägger köp kontra spärrningar - och det kommer inte hända.

Så länge man kopplar samman nycklarna med transaktionen så har dom en räkmacka framför sig.
Tinybuild föll på det svärdet för några år sedan för dom inte gjorde det.

Citat:

The statement implies that G2A is prepared to cooperate with tinyBuild to rectify the problem, but notes that it requires a list of suspect game keys in order to determine their origin. “Only then can G2A compare these keys against the confidential G2A marketplace database and report those findings back to tinyBuild,” the statement says. “Unfortunately tinyBuild never came back with the answers to resolve the issue.”

https://www.pcgamer.com/g2a-responds-to-fraudulent-key-compla...

Skrivet av Blomman90:

Så med andra ord tycker du inte heller att häleri borde vara brottsligt? Så fort en "legitim" transaktion görs med en stulen vara, så blir den helt plötsligt "grön" igen och den ursprungliga ägaren förlorar äganderätten?

Du läser mitt inlägg som Fan läser bibeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där är inge vidare bra bevisföring.
Jag kan använda precis samma argument och hävda motsatsen.
Ser du problemet med den typen av källhänvisning?

Det är lika bra "bevisföring" som twitterinlägget denna artikel handlar om.

Permalänk
Medlem

Kul initiativ. Spännande se om någon utvecklare ger sig in i detta, eller om de inte vågar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kasaduras:

Var är din källa?

Jag har inte påstått något i den här frågan.
Vad skulle jag ha källa på då? Eller vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är väl ganska svårt att utreda från utvecklarnas håll. Även för publishers. Eller?
De enda som sitter med korttransaktionerna kopplade till specifika nycklar är G2A själva i kombination med bankernas listor på stulna kort (alltså de som registrerats stulna senare).
Spelutvecklarna kan inte se vems kreditkort som använts på G2A och de har inte en chans att få ut den informationen från bankerna.
Så det som efterfrågas från G2A är informationen de själva sitter på tillsammans med bankerna och som andra inte kommer åt.

Det är helt klart ett smart drag av dem att försöka rikta bort skulden här.

Och det är kanske möjligt att omfattningen på köp av stulna kreditkort inte alls är stor här. Det ska inte uteslutas att G2A har en rimlig poäng.
Men vi lär inte få reda hur det ligger till om inte G2A samarbetar med kredkotkortsföretagen och kartlägger köp kontra spärrningar - och det kommer inte hända.

Fast det där stämmer ju inte. G2A säljer ju inga "primär" nycklar. Det säljer redan sålda nycklar. Så den initiala kort transaktionen är alltid gjord på någon annan butik först. Det kan vara en Steam sale, en Humble bundle eller i en utländsk butik med svag valuta. Sen säljs nyckeln vidare på G2A. Det G2A lovat är att de försöker förhindra vidare säljning av nycklar som är inköpta med stulna kreditkort, om det gör/gjort det är svårt att veta dock. Nu säger det att de är så säkra på att det fått bort detta från sin site att de vågar sätta pengar på det.

I bästa fall så har de rätt (osannolikt bedömer jag personligen det. Alldeles för bra sätt att tvätta pengar på från stulna kort). I värsta fall har det fel men det går inte att bevisa (troligen det G2A "vet"). Det kan man tolka som att G2A gör sitt bästa men det är ospårbart/ostoppbart annat än att spärra de som åker fast med att sälja stulna nycklar på deras marknad. Eller så kan man tolka det som att G2As hela business är beroende av den pengatvätten och bara finns pga av den och därför borde förbjudas/bojkottas.

Har själv köpt en del spel via G2A då de ofta är så mycket billigare men inser att det finns stora problem med affärsmodellen. Hade de slängt in crypto i det hela (vilket de pratat om tidigare) så blir det en gråare Silk Road av det hela.

Min egentliga åsikt i frågan är nog dock att det borde inte ligga på G2A att förhindra inköp med stulna kreditkort. Det är Visa och Mastercard som ska göra det omöjligt. Med alla deras moderna lösningar är det ju smått omöjligt (mitt kort måste man ange BankID för att betala med online. Lycka till med det) kanske borde liknande skydd finnas även för köp i butik om man bryter mönstret? T.ex. handlar spel utomlands om man inte normalt gör det?

Skickades från m.sweclockers.com