Permalänk
Medlem

Bromsar Nissan Qashqai 2016

Hallå.

Köpte en Nissan Qashqai 2016 från en bilfirma och har hela tiden känt att det är något fel på bromsarna, meddelade bilhandlaren det dagen efter jag köpte bilen. Och nej jag tänkte inte på det vid provkörningen.

Firman har kollat på bromsarna och hävdar att felet ligger i att den tidigare ägaren aldrig bromsat hårt och det ligger en beläggning på skivorna, en beläggning dom själva påstår sig ha fått bort genom att åka med bilen och bromsa hårt X antal gånger.

Problemet är dock minst lika illa som det var förut. Hela jäkla ratten vibrerar när man trycker lätt på bromsen vid t.ex en motorvägsavfart. Bromsar man hårt så märker man det inte.

Dom säger att ärendet med mina bromsar "redan är tittat på" och att jag får vänta till Mr X är tillbaka från sin semester.

Ska jag behöva vänta? Vad gör jag om dom vägrar fixa problemet? För mig låter det som att någon skiva är skev.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Låter spontant som en skev skiva...går ju att mäta om man har en indikatorklocka på stativ.
Typ den i länken nedan.
Indikatorklocka

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

Den kan vara skev, men det kan även vara märken på skivan efter att beläggen stått fuktiga mot skivan. Det hade jag på en bil och det lyckades jag aldrig få bort, utan jag tröttnade och bytte skivor. Eventuellt hade det kanske gått att svarva, men jag passade på att byta runt om när jag hade upptäckt gravrost på insidan av en skiva bak för att ett belägg fastnat i oket. I och med att det var tvåkolvsok såg skivan ok ut på utsidan då det yttre belägget fortfarande bromsade.

Om du har den sortens märken borde du kunna upptäcka dem vid en närmare inspektion av skivan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Hallå.

Köpte en Nissan Qashqai 2016 från en bilfirma och har hela tiden känt att det är något fel på bromsarna, meddelade bilhandlaren det dagen efter jag köpte bilen. Och nej jag tänkte inte på det vid provkörningen.

Firman har kollat på bromsarna och hävdar att felet ligger i att den tidigare ägaren aldrig bromsat hårt och det ligger en beläggning på skivorna, en beläggning dom själva påstår sig ha fått bort genom att åka med bilen och bromsa hårt X antal gånger.

Problemet är dock minst lika illa som det var förut. Hela jäkla ratten vibrerar när man trycker lätt på bromsen vid t.ex en motorvägsavfart. Bromsar man hårt så märker man det inte.

Dom säger att ärendet med mina bromsar "redan är tittat på" och att jag får vänta till Mr X är tillbaka från sin semester.

Ska jag behöva vänta? Vad gör jag om dom vägrar fixa problemet? För mig låter det som att någon skiva är skev.

Troligen har skivan tagit skada av att antingen bilen körts väldigt lungt och med lite broms, eller att den stått för länge. Ibland försvinner detta av sig själv (oftast mycket små vibrationer då) men vibrerar det väldigt mycket brukar det sällan läka sig själv. Du kan ju åka till en besiktningstation och fråga om dom kan utföra ett bromsprov för dig för att se vad en professionell oberoende yrkesman tycker om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Troligen har skivan tagit skada av att antingen bilen körts väldigt lungt och med lite broms, eller att den stått för länge. Ibland försvinner detta av sig själv (oftast mycket små vibrationer då) men vibrerar det väldigt mycket brukar det sällan läka sig själv. Du kan ju åka till en besiktningstation och fråga om dom kan utföra ett bromsprov för dig för att se vad en professionell oberoende yrkesman tycker om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har besiktat bilen med detta problem, och dom sa inget om det.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Oftast säger man inget om det inte är så allvarligt att det ska vara en anmärkning. Men frågar man vad dom tycker så brukar en besiktningstekniker säga om det är mycket eller väldigt lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Hade samma fel på en bil för ett tag sen. Var skivorna som var skeva(vet inte hur många dock).
Bytte skivorna och det försvann. Varför de var skeva från första början vet jag ej

Köpte skivor från Tyskland så blev inte så kostsamt.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd

Säg till firman att du ska ha nya skivor eller lämna tillbaka bilen. Du har väl öppet köp även på bilar om inte produkten motsvarar dina önskemål. Har inte full koll men läs på hos konsumentverket.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Expertgissare

Är det skivor bak, vilket jag förmodar så är det vanligas att det är där problemet ligger, den mesta bromskraften ligger på frambromsarna så är det en bil som någon kört väldigt lungt med och tar eco driving på för hårt allvar så brukar bromsarna rosta ihop, lägg sedan till fobin folk har för att använda handbromsen vid parkering i tron om att den ska fastna, resulterar i det motsatta, de fastnar.
utsidan av skivorna kan vara fina, men insidan kan se ut som skit (krävande ok) och är svårt att se om man inte monterar bort skivorna. Så mitt tips är att montera bort skivorna eller be någon med kunskap om det, och se hur skivorna mår, ypperligt tillfälle att kolla beläggen samtidigt. Kolla även fram.

Bilhandlare vill ju så klart inte ha de utgifterna det kostar att byta bromsarna på en bil de sålt, och att dra till med att det bara är att bromsa bort (pulseringen) tycker jag är riktigt amatörmässigt, tunnare ytrost kan bromsas bort, dessutom kan hårda inbromsningar, särskilt i följd med för pulserande bromsar skada bromssystemet mer än "läka/fixa" det.
Och sist men inte minst, stå på dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

@Edvin-89
Fast nu står det specifik att det skakar i ratten och då är det mer rimligt att i första hand misstänka att det är från bromsarna fram som problemet härrör ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Säg till firman att du ska ha nya skivor eller lämna tillbaka bilen. Du har väl öppet köp även på bilar om inte produkten motsvarar dina önskemål. Har inte full koll men läs på hos konsumentverket.

Öppet köp är ett frivilligt åtagande och inget som det finns någon som helst skyldighet att tillämpa. Det som är tvingande är ångerrätt vid distansköp (eller dörrknackarförsäljning), men detta är sannolikt inte tillämpligt i det här fallet.

Firman har rätt att försöka reparera bilen två gånger och lyckas de inte så ska de ta tillbaka den, med eventuellt avdrag för nytta kunden har haft, om felet är kvar/uppstår en tredje gång.

En näringsidkare kan förstås lämna mer generösa villkor än vad lagen kräver, men däremot inte tvärtom. Därav att en del företag tillämpar öppet köp även vid köp i butik.

Permalänk
Medlem

Det där med att använda bromsen vid parkering lärde jag mig med att äga en SAAB - och gör man det dagligen så har man aldrig bekymmer med handbromsen och vågar använda den i ur och skur och det kommer inte vara problem att få den att släppa även vintertid - sedan drar man heller inte till tokhårt utan nyper till precis så att bilen bestämt står still - gärna ett läge där motorn rår på ganska lätt att flytta bilen trots att handbromsen är i om man måste (har aldrig hänt hittills att behöva nyttja det för att handbromsen sitter fast och inte kan släppa utan mer att man backat med handbromsen i av misstag).

Till detta då och då så skadar det inte med en handbromsning istället för fotbroms vid någon lämplig avsvängning/avfart med lite högre hastighet att bromsa ifrån och utan att ha bilar bakom sig (bromljusen tänds ej med handbroms). Då slipar det bort lite eventuell rost på trumman/skivan, blir varmt nog för att driva ut fukt och helt enkelt känner att den fungerar som det skall. Dock skall man tänka på att beläggen är tunna i handbroms av trummodell och överdrivet bromsande med handbroms kan sluta med att man får byta beläggen tidigare än man tänkt sig (= aldrig för de flesta).

Skivor bak har varit problematisk för många bilmodeller i norden och då är det vintern som är svår att genomleva utan att skivorna blir rostiga och oken rostar fast. - på vissa bila som SAAB var det närmast rituell bytande av skivorna bak varje år på vårkanten då det var oerhört svårt att bromsa hårt nog tillräckligt ofta med vinterdäck och kanske isig och övrigt tveksam underlag för att dessa skulle hålla sig varma och rena i normalkörning. Och man fick bromsa bra hårt också innan bakbromsarna började arbeta ordentligt vilket indikerade att bromsarna var överdimensionerade för brukskörning och mer anpassade för hård körning.

De absolut mest problemfria bromsar jag haft på en bil så länge jag körde med dem var på en nissan micra - var gång man bytte sommar/vinterdäck så förundrade man sig hur dom där små moppe-bromsarna fungerade så bra som de gjorde - för de var verkligen inte stora... en förklaring var nog att i och med att de var så små så höll de sig varma och torra även vintertid, ingen rost, skivorna fram hölls rena och inga andra besvär med kärvning inträffade.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Ska stå på mig och kräva att dom åtgärdar problemet, då jag nu är ännu mer övertygad om att det är en eller flera skivor som är skeva.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Efter många om och men så tog dom in bilen (igår) och bytte bromsskivor bak. Sen ringde dom mig i eftermiddags och sa att trots bytet så är problemet kvar så imorgon torsdag ska dom byta skivor fram också.
Dom har aldrig nämnt något om beläggen, så jag får anta att dom inte bytts, men ska fråga imorrn.
Annars tänker jag att bilen är ca 3 år gammal, beläggen har TROLIGTVIS aldrig bytts. Så nu när jag får nya skivor runtom borde jag inte själv bekosta nya belägg också då?
Eller hur hade ni gjort?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jerban:

Uppdatering:

Efter många om och men så tog dom in bilen (igår) och bytte bromsskivor bak. Sen ringde dom mig i eftermiddags och sa att trots bytet så är problemet kvar så imorgon torsdag ska dom byta skivor fram också.
Dom har aldrig nämnt något om beläggen, så jag får anta att dom inte bytts, men ska fråga imorrn.
Annars tänker jag att bilen är ca 3 år gammal, beläggen har TROLIGTVIS aldrig bytts. Så nu när jag får nya skivor runtom borde jag inte själv bekosta nya belägg också då?
Eller hur hade ni gjort?

beläggen är slut när det låter när du bromsar.

Permalänk

@Jerban: hade bytt belägg också

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Jerban:

Uppdatering:

Efter många om och men så tog dom in bilen (igår) och bytte bromsskivor bak. Sen ringde dom mig i eftermiddags och sa att trots bytet så är problemet kvar så imorgon torsdag ska dom byta skivor fram också.
Dom har aldrig nämnt något om beläggen, så jag får anta att dom inte bytts, men ska fråga imorrn.
Annars tänker jag att bilen är ca 3 år gammal, beläggen har TROLIGTVIS aldrig bytts. Så nu när jag får nya skivor runtom borde jag inte själv bekosta nya belägg också då?
Eller hur hade ni gjort?

Jag skulle gjort det, för de gamla beläggen har ju slitits/formats efter de eventuellt dåliga skivorna, har man kvar sådana belägg så ser de nya skivorna ut som de gamla dåliga snart igen med stor risk.
Jag skulle verkligen försöka få firman att stå för det bytet också, man kan ju fråga varför en "seriös" firma bara byter ena halvan av problemet/det dåliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Hallå.

Köpte en Nissan Qashqai 2016 från en bilfirma och har hela tiden känt att det är något fel på bromsarna, meddelade bilhandlaren det dagen efter jag köpte bilen. Och nej jag tänkte inte på det vid provkörningen.

Firman har kollat på bromsarna och hävdar att felet ligger i att den tidigare ägaren aldrig bromsat hårt och det ligger en beläggning på skivorna, en beläggning dom själva påstår sig ha fått bort genom att åka med bilen och bromsa hårt X antal gånger.

Problemet är dock minst lika illa som det var förut. Hela jäkla ratten vibrerar när man trycker lätt på bromsen vid t.ex en motorvägsavfart. Bromsar man hårt så märker man det inte.

Dom säger att ärendet med mina bromsar "redan är tittat på" och att jag får vänta till Mr X är tillbaka från sin semester.

Ska jag behöva vänta? Vad gör jag om dom vägrar fixa problemet? För mig låter det som att någon skiva är skev.

Troligen en skev skiva som blivit när ett av bromsoken kärvat och legat åt vid körning.
Skivan måste bytas, och man byter dom parvis (byter man en så kommer bilen att dra snett vid bromsning = livsfarligt).
Med lite tur är det bara glidytorna på oken som kärvar (flytande OK vad jag kan se), vilket är lätt att fixa.
Men det kan även vara rost på själva bromskolven, och då bör man byta oket (även om det är enkelt att "fulfixa" med lite 5-56 och tid).

Bromsar är en sån där grej som bilhandlare inte kan slingra sig undan.
Och en skev skiva är potentiellt farlig vilket gör att bilen inte går genom besiktningen.
Så stå på dig och se till att dom gör ett bra jobb.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Så här är det

Skorrar det i röven vid inbromsning, bromsarna bak..

Ratten vid inbromsning, fram...

Orsak?

Har bilen stått länge så försvinner det. Inget snack.
Bra att uppmärksamma vid köp, lättare att komma tillbaka senare.

Att det låter kan ha med ovanstående att göra och mest troligt.

Skivorna bak rostar, ja.. då kör man till dagis fram och tillbaka i max 50, orsak
Fram (de rostar sällan) då har man kört fort som fan med hårda inbromsningar under lång tid och inte låtit skivorna kylas av innan parkering. Har svårt att tro att den bilen utstått bankörning...

Men prova en uppgörelse med nya skivor och belägg! Hälften var?

Nya skivor (raka) och gamla belägg gör man inte... då har du samma problem i övermorgon...

Mina rips

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Troligen en skev skiva som blivit när ett av bromsoken kärvat och legat åt vid körning.
Skivan måste bytas, och man byter dom parvis (byter man en så kommer bilen att dra snett vid bromsning = livsfarligt).
Med lite tur är det bara glidytorna på oken som kärvar (flytande OK vad jag kan se), vilket är lätt att fixa.
Men det kan även vara rost på själva bromskolven, och då bör man byta oket (även om det är enkelt att "fulfixa" med lite 5-56 och tid).

Bromsar är en sån där grej som bilhandlare inte kan slingra sig undan.
Och en skev skiva är potentiellt farlig vilket gör att bilen inte går genom besiktningen.
Så stå på dig och se till att dom gör ett bra jobb.

Skrivet av Trigger:

Så här är det

Skorrar det i röven vid inbromsning, bromsarna bak..

Ratten vid inbromsning, fram...

Orsak?

Har bilen stått länge så försvinner det. Inget snack.
Bra att uppmärksamma vid köp, lättare att komma tillbaka senare.

Att det låter kan ha med ovanstående att göra och mest troligt.

Skivorna bak rostar, ja.. då kör man till dagis fram och tillbaka i max 50, orsak
Fram (de rostar sällan) då har man kört fort som fan med hårda inbromsningar under lång tid och inte låtit skivorna kylas av innan parkering. Har svårt att tro att den bilen utstått bankörning...

Men prova en uppgörelse med nya skivor och belägg! Hälften var?

Nya skivor (raka) och gamla belägg gör man inte... då har du samma problem i övermorgon...

Mina rips

Ni får nog läsa hela tråden innan ni svarar.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Uppdatering:

Efter många om och men så tog dom in bilen (igår) och bytte bromsskivor bak. Sen ringde dom mig i eftermiddags och sa att trots bytet så är problemet kvar så imorgon torsdag ska dom byta skivor fram också.
Dom har aldrig nämnt något om beläggen, så jag får anta att dom inte bytts, men ska fråga imorrn.
Annars tänker jag att bilen är ca 3 år gammal, beläggen har TROLIGTVIS aldrig bytts. Så nu när jag får nya skivor runtom borde jag inte själv bekosta nya belägg också då?
Eller hur hade ni gjort?

Hade definitivt bytt belägen samtidigt. Det sparar du på genom att skivan sliter rätt från början. Ibland blir belägg vågiga eller sliter lite snett och det resulterar ju i att dina nya skriver också kommer bli vågiga eller snedslitna.
Lycka till! 👌🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Beror på bil och vinterns och slaskperiodens längd när det gäller rost på skivorna - speciellt bakbromsarna om de är skivor - på SAAB fick man i stort sett byta var vår, och då försökte man ändå motionera dessa så fort det var lite barmark - å andra sidan var det inget stort jobb att göra själv och skivorna billiga.

Problemet vintertid är att man ofta inte kan bromsa så hårt som behövs för att rensa skivorna och problemet är större ju motorstarkare bil man har och därmed större bromsar då man helt enkelt inte få upp värmen på dem med underlaget som erbjuds - då speciellt just bakbromsar då dessa inte greppar speciellt hårt innan tämligen hård inbromsning i jämförelse med framhjulens inbromsning.

De mest underhållsfria bromsar jag har haft var på en Nissan Micra av rullande kistmodellen - de var helt gigantiskt - ...små... har sett moppebromsar som är större, på cyklar också.... - man stannade upp och stirrade på de små ynkligheterna till bromsar och man visste inte om man skulle skratta galghumoristiskt eller bli förfärad i hur små de är, var gång man skiftade däck...

Men de höll sig varma vid normal körning även vintertid och bakbromsarna var trumma och bättre skyddade - aldrig någonsin problem eller minsta tendens att dra snett under dom 8000 milen jag hade denna - bytte inte ens bromspads på den sträckan...

Permalänk
Medlem

@Jerban: Moderna bilar har sensor som känner när beläggen behöver bytas. Om du upplever vibrationer bara när du bromsar ligger det nära till hand att misstänka skeva skivor i första hand. Svårt att tolka text men upplever du "mycket" vibrationer i ratten bara när du bromsar är det troligen skivorna fram. Skivor slår sig när de är varma och kyls ned fort. Undvik vattensamling om du har kört fort. Eller om de inte används och rostar, vilket är mindre troligt på fordon med ABS.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Hård inbromsning från hög hastighet och sedan hålla bromsen ganska hårt vid tex. rödljus kan 'stämpla' skivan och en del av beläggningen på padsen gifter sig med ytan i skivan - ytan får annan hårdhet som sedan blir en 'bump' som sakta kan bli värre - många tror att de kan bromsnöta bort det men ofta blir det istället värre.

Vid lågfartsinbromsning så är det slipning (kristallbrytande) som gör bromsning - från hög fart så bildas det snarare en viskös pasta med delar av metall från skiva och material från bromspadden som till samman bromsar på samma sätt som en mycket tjock olja som masseras och ytorna blir mycket varma.

När man ansätter bromsarna ganska hårt vid tex. rödljus strax efter hård inbromsning och skivorna svalnar från den heta läget och 'pastan' omvandlas när det blir kallare så får man den här 'stämplingen' med blandning av järnspån och bromspadsmaterial fastsittande på skivytan och en annan hårdhet...

---

Skivor och Bromspads är förslitningsvara och hur länge de håller eller inte - hänger faktiskt ganska mycket på föraren och hur denne hanterar bromsningen. - har man möjlighet att begära att får bromsarna genomgångna och smörjda vid varje service utan att det kostar för mycket - så skall man kosta på sig detta...

Permalänk
Medlem

Kan nämna att jag upplevde en liknande sak med min bil när den var hyfsat nyköpt. Då bodde jag fortfarande i stan och körde den som mest någon gång i veckan.

Kände hur det vibrerade vid bromsning och ibland till och med även när jag inte bromsade. Eftersom det slutade efter ett par halvkraftiga inbromsningar så gissade jag att västkustvädret orsakade en massa rost som försvann med inbromsningarna. (Det var min första bil och lite snabba googlesökningar antydde att det kunde vara så.)

Spola fram tiden någon månad eller två...

Jag kör i stadstrafik med en del bromsande och vibrationerna vägrar försvinna. Efter en halvtimmes körning märker vi hur det luktar redigt bränt. Stannar förstås bilen och nör vi går runt så är ena bromsskivan ordentligt varm. Så varm att själva däcket, alltså gummit, blivit smått obehagligt varmt att ta på.

Tar in den på verkstaden och för höra att bromsoket varit defekt och att dessutom bränt sönder skivan och lite annat. Så det blev en dyr historia...

Sex månader senare upplever jag samma sak men på det andra framhjulet. Med min tidigare erfarenhet åker jag snabbt till verkstaden och efter ett enkelt bromsoksbyte har bilen nu rullat ytterligqre 3000 mil utan problem. Bortsett från att ena bromsskivan bak behövde bytas ut, men det fixade till och med jag själv...

Det är en Audi A3 som hade stått ett par månader när jag köpte den. Vet inte om bromsproblemen berodde på att den stått stilla, den tidigare ägaren eller att det är ett vanligt problem för modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Kan nämna att jag upplevde en liknande sak med min bil när den var hyfsat nyköpt. Då bodde jag fortfarande i stan och körde den som mest någon gång i veckan.

Kände hur det vibrerade vid bromsning och ibland till och med även när jag inte bromsade. Eftersom det slutade efter ett par halvkraftiga inbromsningar så gissade jag att västkustvädret orsakade en massa rost som försvann med inbromsningarna. (Det var min första bil och lite snabba googlesökningar antydde att det kunde vara så.)

Spola fram tiden någon månad eller två...

Jag kör i stadstrafik med en del bromsande och vibrationerna vägrar försvinna. Efter en halvtimmes körning märker vi hur det luktar redigt bränt. Stannar förstås bilen och nör vi går runt så är ena bromsskivan ordentligt varm. Så varm att själva däcket, alltså gummit, blivit smått obehagligt varmt att ta på.

Tar in den på verkstaden och för höra att bromsoket varit defekt och att dessutom bränt sönder skivan och lite annat. Så det blev en dyr historia...

Sex månader senare upplever jag samma sak men på det andra framhjulet. Med min tidigare erfarenhet åker jag snabbt till verkstaden och efter ett enkelt bromsoksbyte har bilen nu rullat ytterligqre 3000 mil utan problem. Bortsett från att ena bromsskivan bak behövde bytas ut, men det fixade till och med jag själv...

Det är en Audi A3 som hade stått ett par månader när jag köpte den. Vet inte om bromsproblemen berodde på att den stått stilla, den tidigare ägaren eller att det är ett vanligt problem för modellen.

I princip alla nyare bilar får problem när de står ett tag med bromsarna, bilar är byggda för att rulla varje dag flera timmar om dagen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Uppdatering:

Efter många om och men så tog dom in bilen (igår) och bytte bromsskivor bak. Sen ringde dom mig i eftermiddags och sa att trots bytet så är problemet kvar så imorgon torsdag ska dom byta skivor fram också.
Dom har aldrig nämnt något om beläggen, så jag får anta att dom inte bytts, men ska fråga imorrn.
Annars tänker jag att bilen är ca 3 år gammal, beläggen har TROLIGTVIS aldrig bytts. Så nu när jag får nya skivor runtom borde jag inte själv bekosta nya belägg också då?
Eller hur hade ni gjort?

Beror på hur mycket bilen körts under denna tid såklart.

Min bil som är från 2016 och endast körts dryga 3000 mil har bromsarna bara slitits någon mm på. Även bakre bromsskivorna är riktigt blanka och fina.

Skiljer även något enormt från bil till bil. På vissa kan man ju se enorma spår i skivorna på.

Permalänk
Medlem

Beror också var man kör - Sitter man mest på motorvägar så nöter det inte så mycket medans det nöter mer i kökörningar runt storstäderna, sedan brukar det nöta ännu mera om man har automatlåda då man inte motorbromsar på samma sätt innan bromsen används (hybridbilar låter dock en del av bromsningen göras elektriskt och återmata batterier - men det brukar inte vara allt för mycket bromsmoment innan de riktiga bromsarna går in istället).

---

Har fordonet stått ute ett tag (några månader fuktigt/vinter) utan att användas så skall man räkna med bromsproblem och vara glad om man slipper bromsproblem.

Bromsar behöver användas regelbundet så att okens glidytor och kolvar motioneras för att fungera som de skall - samma sak med handbromsen, drar man till handbromsen lagom lätt varje gång man parkerar så är det inga bekymmer - fungerar utmärkt med handbroms även vintertid och inga frusna handbromsar och låsta hjul hittills på de 15 åren jag har haft den nuvarande bilen - men det var på SAAB jag lärde mig vanan med handbroms...

Däremot om man köpt en beg-bil och man kan med stor sannolikhet anta att förre ägaren knapp rört handbromsen så kan det bli problem till en början innan det hela har motionerats upp och ev åtgärdat det som visade sig sitta fast och är ihoprostat med envägsrörelse.

Handbroms skall användas dagligen/varje färd - inte bara någon gång då och då - för sällan så abonnerar man på problem...

Permalänk

Har inte lusläst alla inlägg men byter man skivor så byter man belägg, detta skall ingå vid byte av skivor. någon nämnde att material vandrar från bromsklossarna till skivan när det är varma, det är en önskvärd effekt vid helt nya skivor vilket kräver nya klossar då yttersta lagret är annorlunda för att förstärka denna effekt.

summering firman skall redan ha bytt klossarna om de bytt skivor.
litar du ej på firman så kontrollera direkt om det är nya eller gamla belägg, du behöver nya belägg till nya skivor.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Jerban:

Ni får nog läsa hela tråden innan ni svarar.

Besserwisser

Men som sagt, rätt svar finns i tråden just nu

Visa signatur