Permalänk

Displayport ingen signal

Får ingen signal till min BenQ XL2420T med dp kabel utan står bara och hoppar runt på "no signal" provat med hdmi kabel och då får jag bild, har försökt massor av olika guides för att lösa det utan framgång tyvärr. Någon som haft samma problem och hittat en bra lösning?

GPU: RTX 2070

edit: Går det att få 144hz på 1920x1080 genom en adapter från dp till dvi-d te.x?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evensteven:

Går det att få 144hz på 1920x1080 genom en adapter från dp till dvi-d te.x?

Kort svar: Nej.
Långt svar: https://www.sweclockers.com/artikel/27530-throwback-thursday-...

Har tyvärr inte svar på resten av din frågeställning.

Permalänk

@pv2b: Trist... varför gör dem ens dp på nya korten helt jävla värdelöst alltså haha

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evensteven:

@pv2b: Trist... varför gör dem ens dp på nya korten helt jävla värdelöst alltså haha

Nu tror jag att du missförstår mig.

Displayport och Dual Link DVI-D är det enda som kommer funka med 144 Hz på din bildskärm. (HDMI klarar numera också hög uppdateringsfrekvens, men det kräver att skärmen också är tillräckligt ny för att stödja den standarden, vilket din inte gör.)

Men ditt grafikkort har inte Dual Link DVI-D. Du kan inte heller köra hög uppdateringsfrekvens med en DVI-adapter (se artikeln för en förklaring). Därför kvarstår DisplayPort som enda alternativ för dig.

Kan du inte få igång det är det kört.

Permalänk
Medlem

@evensteven: på min Benq XL2411T finns det en meny för å byta till DVI/D-Sub och Hdmi. inget sånt du har missat?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V| Intel® Core i7-3770K Processor |EVGA GTX 970 ACX 2.0 |Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB |Silver Power SP-S650M 650W |

Permalänk

@pv2b: Jaha okej nu hänger jag med, vet inte riktigt vad som hänt om det är nya hårdvaran i datorn som ändrat något, jag har i princip byggt helt ny dator ända jag behöll var grafikkortet och det funkade utmärkt på 1080p 144hz med min gamla setup konstigt nog, hade bild med dp kabeln i början på windows installationen tills jag kört igenom uppdateringarna. Efter uppdateringarna var gjorda på windows så känner den inte ens av DP kabeln längre, står inte att den är inkopplad ens om man kollar i kontrollpanelen

Permalänk

@MooKn: Menar du byte av input eller någon annan inställning? Varit inne och letat i menyn ett tag men tycker inte jag fyndar något :/ Denna skärm har några år på nacken

Permalänk
Hedersmedlem

Om du stänger av datorn, kopplar in bildskärmen med Displayport, och sen startar datorn, får du då upp startskärmen för Windows på skärmen då?

Tänker att då kollar vi om det kan vara något strul med dina drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att manuellt ställa om skärmen till 60Hz för att testa? Jag hade en gammal samsung 120Hz som gjorde precis som du beskriver när den skulle köras i 120Hz, men jag fick iaf bild när den gick på 60Hz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk

@pv2b: Tyvärr inte, helt svart skärm medans datorn är igång och en ruta som hoppar runt med "no signal detected", tydligen så är en jätte vanlig fix att bara koppla ur å låta va i 30-60 sekunder sen koppla in på nytt och starta, gjort det 5+ gånger men som vanligt funkar det inte för mig

Permalänk

@Hugashaka: Skärmen är låst i 60hz då jag just nå måste använda mig av hdmi iställlet för DP kabel, försöker jag något med DP kabeln så har jag bara en svart bild. Tror enklast blir att köpa ny skärm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evensteven:

@Hugashaka: Skärmen är låst i 60hz då jag just nå måste använda mig av hdmi iställlet för DP kabel, försöker jag något med DP kabeln så har jag bara en svart bild. Tror enklast blir att köpa ny skärm

Kan ju vara värt att prova skärmen med en annan dator först. Kan ju vara något fel på grafikkortet också.

Eller kabeln!

Permalänk

@pv2b: Provade i polarns datorn samma där, tror det kan vara kabeln som har åkt ska se om man kan lösa ny och prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av evensteven:

Har du kollat att du verkligen valt på skärmen att den ska ha DP som ingångskälla, den inställning finns på skärmens OSD, rubrik System>Input

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har nästan samma skärm (BenQ XL2430T) och för min del fungerar displayport bra med 144hz. hade tidigare DVI och även det fungerade bra. när jag skulle köpa en DP kabel läste jag dock en del om olika kablar som är byggda på olika sätt. verkar finnas kablar med 20 pins och 19 pins, där 19 pins är vad du vill ha. Du kanske har en dålig kabel? finns en del sidor på internet med folk som haft problem att få kabeln att fungera eller fått förstört grafikkort, tex denna: https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/a1nmej/psa_please_do...
Nu vet jag inte vad du har för kabel, men kan ju vara värt att kolla upp.

Annars ett problem som jag själv har är att det är så svårt att få in DP kabeln i grafikkortet på grund av att bakplåten är i vägen. jag måste verkligen sätta in kabeln helt exakt annars går den inte in. i skärmen går den in och klickar fast.

edit: (bara för att vara tydlig) vet inte hur allvarligt och utbrett problemet med 20 pin DP kablar är, inget jag har själv varit med om bara något jag läste innan jag köpte min kabel.
Här är en bättre källa också: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Permalänk
Medlem

@evensteven: Nått liknande det här.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V| Intel® Core i7-3770K Processor |EVGA GTX 970 ACX 2.0 |Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB |Silver Power SP-S650M 650W |

Permalänk

Det är nog grafikkortet, RTX 2070 har haft väldigt mkt problem med att det bara lägger av. Jag fick det problemet för några veckor sen, testade allt och inget funkade, fick skicka tillbaka det och dom skickade ett nytt kort ist av annan tillverkare. Jag hade GIGABYTEs RTX 2070 windforce, kontakta leverantören. Hoppas det ordnar sig.

Visa signatur

We got this brother

Permalänk

@MooKn: Mjo har ändrat input och funkar inte, fungerade med gamla datorn för ett par dagar sen dock och i börjar på windows installationen.

Permalänk

Provade nyss med en annan dp kabel, och samma där ingen signal. Så börjar fundera om det är något med skärmen alternativ grafikkortet. Om det är så att en dålig dp kabel skulle ha skadat grafikkortet så borde det väl märkas rätt lätt?

edit: Kan det vara så att problemet ligger i att jag har en 1.2 dp och under tekniskt info på kortet står det "Standarder som följs DisplayPort 1.4"

Permalänk

@Tauc: Vet du vilket märke/modell av DP du köpte? Har du länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evensteven:

Provade nyss med en annan dp kabel, och samma där ingen signal. Så börjar fundera om det är något med skärmen alternativ grafikkortet. Om det är så att en dålig dp kabel skulle ha skadat grafikkortet så borde det väl märkas rätt lätt?

Hade du inte testat skärmen med en polares dator med samma resultat? Sannolikheten att båda era kort skulle vara skadade är ju rätt liten, det låter snarare som att det är skärmen som inte fungerar korrekt.

Om du inte gjort det redan så testa att starta om skärmen när du bytt kabel, d.v.s. ryck ur strömmen helt till skärmen en stund och testa sen med den nya kabeln.

Skrivet av evensteven:

edit: Kan det vara så att problemet ligger i att jag har en 1.2 dp och under tekniskt info på kortet står det "Standarder som följs DisplayPort 1.4"

Nej, DP är både bakåt- och framåtkompatibelt. D.v.s. det spelar ingen roll vilken DP-version skärmen eller grafikkortet har så länge som båda stödjer bandbredden som krävs. 1080p@144Hz kräver ca 8 Gb/s, medan ett 2070 klarar ca 26 Gb/s per DP-utgång.

Permalänk

@perost: .... fick det att funka nu och tror tammefan jag sliter frillan av mig snart haha, det jag provat är.

-Testat skärm i annan dator, funkade ej
-Testat annan kabel, funkade ej
-Testat dra ut DP och ström kabel vänta 1-3 min och koppla tbx och har ej funkat heller.

Provade en sista gång med nya kabeln som du sa att prova dra ut och vänta ett tag, gjorde det och till förvåning hör jag hur windows installerar ny drivrutin och skärmen är tillbaks till liv!

Lite osäker om det kommer funka men går fint för tillfället!

Tack alla som försökt hjälpa det uppskattas rejält!