SSD till MacBook Pro Mid 2012

Permalänk
Medlem

SSD till MacBook Pro Mid 2012

Tjena,

Min MBP Mid 2012 börjar bli lite långsam.

Känns som att en SSD skulle kunna snabba upp den lite.

Tänkte byta själv, verkar ju inte supersvårt.

Vilken SSD skulle ni rekommendera?

Funderar på Samsung 860 EVO 500 GB.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wayney:

Tjena,

Min MBP Mid 2012 börjar bli lite långsam.

Känns som att en SSD skulle kunna snabba upp den lite.

Tänkte byta själv, verkar ju inte supersvårt.

Vilken SSD skulle ni rekommendera?

Funderar på Samsung 860 EVO 500 GB.

Tack på förhand!

De är hur bra som helst och prisvärda. Jag hade kört på ba'

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När du ändå är där inne och bökar så se till att sätta lite isoleringstejp mellan case och flatkabel.
Råkade ut för detta ett par gånger innan jag tog till nedan metod varpå problemet inte återkom.

Med en SSD så visar sig av någon anledning problemen tydligare än med en HDD varpå problemen kan dyka upp tidigare.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Jag bytte i min MBP 2012 för tre år sedan. En väldigt bra uppgradering som gav datorn nytt liv och den tickar på fortfarande. Jag blev då rekommenderad Crucial MX300 före Samsung 840 och satte i en 500GB. En snabb koll på nätet verkar tyda på att det fortfarande finns en del problem med Samsung i äldre MBP. Jag skulle välja en Crucial MX500 som tydligen fungerar bra.

Ett tips, gör en Time Machine uppdatering innan bytet om något trasslar. Mitt vanliga användarkonto försvann men det var då enkelt att hämta backup och få tillbaka allt. Fast allra bäst är givetvis att göra en ny installation om det fungerar.

Permalänk
Medlem

Bytte till en SSD igår, blev en Samsung 860.

Riktigt enkelt att byta själv och jäklar vilken skillnad det blev på datorn, blev som en helt ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

Jag bytte i min MBP 2012 för tre år sedan. En väldigt bra uppgradering som gav datorn nytt liv och den tickar på fortfarande. Jag blev då rekommenderad Crucial MX300 före Samsung 840 och satte i en 500GB. En snabb koll på nätet verkar tyda på att det fortfarande finns en del problem med Samsung i äldre MBP. Jag skulle välja en Crucial MX500 som tydligen fungerar bra.

Ett tips, gör en Time Machine uppdatering innan bytet om något trasslar. Mitt vanliga användarkonto försvann men det var då enkelt att hämta backup och få tillbaka allt. Fast allra bäst är givetvis att göra en ny installation om det fungerar.

Hade redan köpt och bytt disk innan jag läste detta, får hoppas att SSD:n jag köpt fortsätter funka, än så länge funkar den kanon i alla fall.

Vad menar du med det fetmarkerade? Att det är bättre att rensa datorn helt och hållet och installera om allt från grunden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

När du ändå är där inne och bökar så se till att sätta lite isoleringstejp mellan case och flatkabel.
Råkade ut för detta ett par gånger innan jag tog till nedan metod varpå problemet inte återkom.
https://www.youtube.com/watch?v=Amg5w0rlwDo

Med en SSD så visar sig av någon anledning problemen tydligare än med en HDD varpå problemen kan dyka upp tidigare.

Såg detta efter att jag bytt, nu när allt funkar bra tänker jag inte öppna datorn igen då det känns som att det finns en risk.
Men tack för tipset

Permalänk
Medlem

@wayney: Jo, jag brukar göra en ”ren” installation med ett par års mellanrum på mina datorer. Det blir en hel del installationer, avinstallationer och uppdateringar med tiden. Fast i detta avseende är Mac bättre än Windows så på dem har jag bara gjort det ett par gånger.

Om datorn fungerar med 860 EVO nu så kan du nog slippa problem. De som fått problem verkar ha fått det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wayney:

Såg detta efter att jag bytt, nu när allt funkar bra tänker jag inte öppna datorn igen då det känns som att det finns en risk.
Men tack för tipset

Skulle säga att risken är större om du inte gör det utifrån den erfarenhet jag haft med flera failade kablar. Är ju inte många skruvar att lossa på för att sova gott. Nu när frakten är dyr och långsam från Kina så gott en ta vara på det en redan har IMO.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com