Köpa eletronikverktyg med mera, vad och var?

Permalänk
Medlem

Köpa eletronikverktyg med mera, vad och var?

Hej!

Har fått upp intresset för lite lättare elektronik. Tänkte därmed inhandla en multimeter samt en lödstation för att ha något att leka runt med i början (något i stil med att mörda någon gammal radiostyrd bil). Kan tänka mig att lägga runt 1000 kronor för att enbart testa intresset, men frågan är från vilket/vilka företag man ska köpa från och vilka märken rekommenderas inom "branschen" (vet såklart att jag befinner mig i budgetsortimentet).

Duger Kjell eller Biltema, eller ska man beställa från något "renodlat" elektronikföretag?

Med vänliga Hälsningar Elloy

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Elloy:
Det är vettigast i mitt tycke att börja med en simpel men ställbar lödningsstation, förslagsvis från Kjell.
Det första du gör är att köpa vettiga spetsar, behöver inte vara dyra men en liten och en lite större mejselspets är typ tusen gånger bättre än kon-spetsen som hänger med varje station.

Investera sedan i en duglig multimeter, behöver inte vara en Fluke utan räcker med en med 3.5 siffra. Oftast räcker det med att du tittar på precisionen på resistansmätningarna då dessa är en riktlinje för hur bra spänningsmätningen är. Har du ±1% är den duglig, är det ±4% ska man kolla efter en annan mätare.

Inget man gör på hobbynivå behöver supergrym precision i första taget.

Detta är ett bra startkit för strax över tusenlappen. Det mesta är vanliga förbrukningsvaror och kan hänga med om hobbyn växer. Komplettera gärna med en tredje arm, ögonlup/förstoringsglas. Eventuellt en tennsug beroende på vad du vill pilla med.

Sedan behövs ju sidavbitare, komponenter, sorteringlådor för komponenter, skruvmejslar etc, men verktygen brukar man ha. Det mesta kommer därefter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad du än gör köp INTE Dibotechs Analoga lödstation som @DavidtheDoom skickade bild på. Sämre skit får du leta efter. Jag har haft en sån och den är inte bra alls!

Jag har en AOYUE 937+ som jag är sjukt nöjd med. Jag skulle rekommendera dig att investera i en lödstation för ca: 500 - 700 kr

Electrokit är ett bra ställe att kika på (electrokit.com).
Digikey (digikey.se) och elfa (elfa.se) är också bra ställen att kika på.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Buffer:

Vad du än gör köp INTE Dibotechs Analoga lödstation som @DavidtheDoom skickade bild på. Sämre skit får du leta efter. Jag har haft en sån och den är inte bra alls!

Jag har en AOYUE 937+ som jag är sjukt nöjd med. Jag skulle rekommendera dig att investera i en lödstation för ca: 500 - 700 kr

Electrokit är ett bra ställe att kika på (electrokit.com).
Digikey (digikey.se) och elfa (elfa.se) är också bra ställen att kika på.

Dibotechen tar lång tid att värma upp men med mejselspetsen är den helt okej. Visst inte i samma nivå som de mer välrenommerade modeller från "äkta" märken.

Vad är det för upplevelse du har haft med Dibotech-modellen? Låter som att du försökt löda något med för hög värmeledningsförmåga eller helt enkelt försökt använda kon-spetsen som medföljer. Då instämmer jag. Värdelös.

Något som dock inte ens borde vara ett alternativ är de som kopplas direkt i AC-uttaget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Dibotechen tar lång tid att värma upp men med mejselspetsen är den helt okej. Visst inte i samma nivå som de mer välrenommerade modeller från "äkta" märken.

Vad är det för upplevelse du har haft med Dibotech-modellen? Låter som att du försökt löda något med för hög värmeledningsförmåga eller helt enkelt försökt använda kon-spetsen som medföljer. Då instämmer jag. Värdelös.

Något som dock inte ens borde vara ett alternativ är de som kopplas direkt i AC-uttaget.

Det första jag gjorde med den som jag köpte var att byta till en mejselspets. kon-spetsen har för liten kontaktyta för att kunna överföra värmen till det som en hobbyist normalt löder... Efter några olika lödningar (utspritt på någon månad) börjar muttern att släppa när lödpennan är varm. Innan jag kastade den var jag tvungen att dra åt muttern flertalet gånger under varje lödningssession. Glapp i pennan resulterar även i att värmeöverföringen från elementet till spetsen blir bristfällig.

Det är effektivare att värma en skruvmejsel med hjälp av ett värmeljus och löda med den jämfört med att löda med Dibotech-stationen...

@Elloy
Hade jag köpt en idag, så hade jag satsat på en TS100.
Recension hittar du på hackaday: https://hackaday.com/2017/07/24/review-ts100-soldering-iron/
Pennan finns att köpa på bla. cdon!

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Elloy:
Det är vettigast i mitt tycke att börja med en simpel men ställbar lödningsstation, förslagsvis från Kjell.
Det första du gör är att köpa vettiga spetsar, behöver inte vara dyra men en liten och en lite större mejselspets är typ tusen gånger bättre än kon-spetsen som hänger med varje station.

Investera sedan i en duglig multimeter, behöver inte vara en Fluke utan räcker med en med 3.5 siffra. Oftast räcker det med att du tittar på precisionen på resistansmätningarna då dessa är en riktlinje för hur bra spänningsmätningen är. Har du ±1% är den duglig, är det ±4% ska man kolla efter en annan mätare.

Inget man gör på hobbynivå behöver supergrym precision i första taget.

https://i.imgur.com/OE2gD7u.png

Detta är ett bra startkit för strax över tusenlappen. Det mesta är vanliga förbrukningsvaror och kan hänga med om hobbyn växer. Komplettera gärna med en tredje arm, ögonlup/förstoringsglas. Eventuellt en tennsug beroende på vad du vill pilla med.

Sedan behövs ju sidavbitare, komponenter, sorteringlådor för komponenter, skruvmejslar etc, men verktygen brukar man ha. Det mesta kommer därefter.

Skulle precis beställa varorna på Kjell men tydligen saknar mitt bankkort 3D-Secure(?!) och därmed går det inte att genomföra köpet. Tänker inte handla på Klarna faktura vilket försvårar det hela...

Tips på andra företag mottages gärna!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Elloy:

Skulle precis beställa varorna på Kjell men tydligen saknar mitt bankkort 3D-Secure(?!) och därmed går det inte att genomföra köpet. Tänker inte handla på Klarna faktura vilket försvårar det hela...

Tips på andra företag mottages gärna!

Kjell finns ju typ i hela Sverige? Traska in i en butik och shoppa? Annars är det de vanliga ställen (dyrare misstänker jag)
Elektrokit
Farnell
Digikey

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Detta kanske gäller mer komponenter, men microkit.se är en mellanhand mellan stora komponent försäljare och privatpersoner. Kan ibland vara krångligt eller omöjligt för privatpersoner att handla direkt från dessa stora.