Permalänk
Medlem

mITX vs mATX?

Tjenare allesammans!

Jag funderar nu på att nedgradera från ATX till något mindre och kompaktare. Jag har just nu en ganska "game-ig" svart och röd pc och skulle vilja köra på en lite stilrenare black & white build. Jag kollar just nu på dom vita versionerna av NZXT Manta (mITX) och Corsair Crystal 280X (mATX). Jag lutar mest åt NZXT chassit, men jag har fastnat lite i min planering då jag inte riktigt vet hur stor förlust det är att gå ner i storlek på moderkort.

Så min fråga är denna: Vad förlorar man på att gå ner till mITX? Är det bara antalet RAM minnen och PCI-E platser?

Dessutom har de flesta mITX moderkort inbyggt wifi medans inte ett enda mATX har det (på komponentkoll.se) och det är ett stort plus eftersom jag inte har något wifi på min nuvarande rigg.

Permalänk
Medlem

Det du säger och SATA-platser i princip.
Ofta blir det en begränsning i längd på grafikkort också (till följd av chassit)

Permalänk
Medlem

Tänk också på att det kan vara svårare att hantera värmen i små kompakta chassin som kan leda till högre ljudvolym.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Mitt Phanteks enthoo evolv itx chassi är lite av ett mellanting i storlek (inget extremt kompakt). Knäpptyst när det kommer till kylning (aio vattenkylare och strixkort), dock fick jag montera av en fläkt på vattenkylaren då den är väldigt låg i tak så pumpen på min kraken x62 låg ivägen. Minns att matx-varianten av chassit endast var 6cm högre och skulle lösa detta men inte säker.

Kolla så inte dessa problem medföljer itx chassit du tänker välja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Chassi: raijintek metis plus
Mobo: asus rog z390-i
Cpu: 9900K
Ram: 2x16GB 3200MHz corsair
Lagring: Samsung SSD 860 EVO 500GB och Samsung SSD 970 EVO plus 500GB som systemdisk.
Gpu: Evga 1080 SC
Psu: Corsair SF600
Kylning: Noctua D15S med 2st Arctic Cooling F12 PWM 120mm.
Samt 2 st i top + 1 st i botten och en i back på chassit.
Ljudkort: Soundblaster G6
Skärm: BenQ ZOWIE 25" DyAc LED XL2546 240Hz

+ ett grövre dammfilter som ligger över fläktarna i Top :), kan tas bort vid behov.

Mod: Jag har sågat upp för en extra 120mm fläkt i top så det är 2st fläktar samt tagit bort plåt där back fläkten sitter som hämnar flödet + en 120mm i botten.

Så totalt 6st 120mm pwm fläktar.

To do: Skifta loggan på grafikkortet.

Datorn är i stort sätt knäpptyst, fläktarna varvar upp till ca 800-900 rpm under hög belastning så kylningen är god så fläktarna behöver inte öka till max fart.

Permalänk
Medlem

NZXT Manta är ju större än många mATX chassin.

Visa signatur

Nerd is the new Cool