Permalänk
Medlem

Hög temp med H60 vattenkylning

Jag bestämde mig för att söka få ned temperaturerna på min 7700k och bytte således ut min luftkylare LH9i till vattenkylningssystemet H60 från corsair.

Jag hade hoppats slippa tänka på höga temperaturer efter detta, men blev något besviken då jag inte har kunnat se någon förbättring alls (mer eller mindre det samma som förut). Jag kör civilzation V + opera i 60% load och temperaturen ligger i snitt på 85 grader; vilket verkar något högt.

Vad kan vara fel tror ni?

Permalänk
Medlem

IHS:en på 7700K är under all kritik så utan delid kan du nog räkna med dåliga temps oavsett vilket. Alternativt har det blivit knasigt vid montering, pröva att plocka av kylaren och rengör ordentligt med kemiskt ren bensin eller liknande och applicera ny kylpasta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Den är "deliddad" av den anledningen. En annan sak jag tänkte på var att "backplaten" inte gick att dra åt när jag monterade den utan går att glappa upp och ned. Frågan är om det här spelar in? Det ser ut som på följande youtube video:

https://www.youtube.com/watch?v=8ivDUcf7PHQ

Permalänk
Medlem

@JBMan: Är den så glapp med kylaren monterad är det nåt som är fel. Saknas distanser? Fixa med brickor kanske så den sitter tight mot moderkortet så lär du få bättre resultat

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

@immutable: Nej, den är så glapp innan kylaren har monterats. Jag upplever inte att den glappar med kylaren monterad. Men det får mig ändå att fundera på om det verkligen blir bra kontakt? Tydligen menar crosair att det ska vara så här, men sedan har jag läst runt lite och sett folk som fått bättre temps med någon form av brickor.

Vart skulle man kunna få tag i små gummiringar för detta ändamål?

Permalänk
Medlem

@JBMan: Känns det att den dras fast ordentligt när du skruvar dit kylaren är det nog lugnt. Tveksamt om det hjälper med brickor i så fall, men du skulle ju kunna köpa exempelvis små o-ringar i gummi (finns på biltema, jula etc) för att testa.

H60 är väl dock en ganska liten radiator, kanske för liten för din cpu? Jag har alltid kört med luftkylning så jag har dålig koll på vattenkylning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

@JBMan: Det är ju möjligt att H60 som är en 120 mm kylare med dito fläkt inte orkar med att kyla tillräckligt vid hög belastning och att du helt enkelt behöver en större radiator med fler fläktar ...

Men hur snabbt ökar temperaturen på kylaren (vattnet/vätskan) vid belastning, om den inte ökar märkbart efter några minuters hög belastning på CPU tyder det på dålig värmeöverföring till kylblocket. Å andra sidan, om CPU temp vid måttlig belastning är OK och den sticker iväg först vid hög belastning kan det vara ett tecken på att radiatorn är för liten/klen.

Ytterligare en sak att exprimentera med är fläktkurvan till radiatorfläkten, sannolikt måste fläkten gå riktigt hårt vid hög belastning, gör den det? Jag kör mina radiatorfläktar (H150i) på CPU temp (inte vattentemp) vilket gör att de reagerar snabbt på ökad belastning och kyler bra.

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

har inte haft ngn AIO vattenlösning som varit bättre än ett torn från Noctua - typ DH15.

H60 är ju dessutom deras minsta vattenkylare - så troligen får du "rätt" prestanda

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

@Mountain Man:

Temperaturen kryper långsamt uppåt och då är det kanske som du säger: dålig värmeöverföring till kylblocket?

Ja, fläkten går hårt.

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: Jag hade gärna stoppat i en sådan tornkylare i datorn, men det går tyvärr inte i mitt obsidian 250d.

Dessutom, tycker jag att en vattenkylningslösning (även om liten) borde kyla betydligt bättre än min tidigare lågprofilskylare "noctua Nh-L9i".

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBMan:

@Mountain Man:

Temperaturen kryper långsamt uppåt och då är det kanske som du säger: dålig värmeöverföring till kylblocket?

Ja, fläkten går hårt.

Nej, att den kryper långsamt uppåt är resultat av att den gör vad den ska men inte klarar av att kyla mer.
Vattnet blir varmare och varmare.

Vad du kan prova är följande.

1. Som du var inne på så är det någon form av brickor som behövs för din backplate, det är nästan standard med AIO.
Även om dom kyler som dom ska. Just för att få dom att sitta mot utan att glappa.

2. Alltid ha två fläktar med högt statiskt tryck i push/pull på radiatorn. Den medföljande fläkten är inte mer än "ok".

3. Ha korrekt luftflöde i chassit.

4. Byt till en bättre kylare. Det är inte svårt att hitta kylare på luft eller vatten som är bättre än den du har.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Är den clockad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@JBMan: Utgå från CPU temp!
Jag kylde ner en överklockad i7-920 som alstrade nästan 150W med en Corsair H80 för en massa år sedan. Vist, inga magiska temperaturer, var upp på runt 80c, men det fungerade. Då gick den på max!

Du försöker kyla ner 140W (Oklockad), du behöver större kylare, eller en processor som sväljer mindre el.
Jag skulle införskaffat mig en tre gånger så stor kylare! Eller åtminstånde en dubbelt så stor (Fläktarna kommer dock låta mer)

Vatten tempen är egentligen oväsentlig, så länge den håller sig under vad som är skadligt för pumpen.
Det du är intresserad av är det du försöker kyla! Så håll dig till CPU tempen.

Om det var dålig kontakt mellan kylare/CPU, skulle CPU-temp rusa upp på bråkdels sekund.
Långsam ökning, beror på att det tar en stund för vattnet att komma upp i temp. Då har du mao OK värme överföring i blocket.

CPU temp givare har alla moderna moderkort inbyggt. Du kan se den med medföljande program. Eller så kan du ladda ner ett, typ "Coretemp" från nätet. Coretemp visar också TDP och ett uträknat effekt uttag baserat på dina inställningar.

Skrivet av JBMan:

Dessutom, tycker jag att en vattenkylningslösning (även om liten) borde kyla betydligt bättre än min tidigare lågprofilskylare "noctua Nh-L9i".

Skrivet av Saxat från Noctuas hemsida angående Nh-L9i kylaren.:

While it provides first rate performance in its class, it is not suitable for overclocking and should be used with care on CPUs with more than 65W TDP (Thermal Design Power)

Det är ju duktigt att den klarar av din 7700K som levererar 2x så mycket TDP.
Läser man runt lite, får man rekomendationen att inte använda Corairs minsting på CPU som alstrar mer än 65W TDP. (Samma som din Noctua kylare)

Så i båda fallen har du gått på en alldeles för klen kylning för din valda CPU.
Gör om, gör rätt!

EDIT:
Såg efteråt att du hade en 7700K. Den drar lite mindre watt, men den drar ändå strax under 140W oklockad.
Din kylare rekommenderas för max 65W.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Något är galet om du ligger på 85 i spel med en oklockad cpu. Spel är ju inte ens krävande för cpu. Med min D15 låg jag på typ 65 med en clockad 9900k. Låter ju nästan som Intels stockkylare gör jobbet bättre. Du skulle ju aldrig kunna köra smal FTT. Ta bort IHS och kör utan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Turbonisse m.fl.: Ja, så kanske det är, men när man läser följande recensioner, kan jag ändå inte hjälpa mig själv från att tycka att den SKA kyla bättre än vad den gör:

Nedan följer tre exempel baserat på att kyla en 6700k med H60 (inte en 7700k, men ändå en tämligen kraftfull processor inte sant?)

"The cooler has worked splendidly since I installed it, although I'm a fan of Arctic Silver 5 compound so I scraped off the stuff that came on the heatsink, cleaned and re-tinned it. The cooler is efficient and keeps my 6700K at 64C or less under full load, gaming at about 50C."

exempel nr 2 (6700k):

"On Friday (10/5/2018), I noticed that my i7 6700k was hitting temperatures of 90C when gaming. I have a Corsair H50, and after hours of troubleshooting, I concluded that the cooler isn’t working anymore.

Running Prime95, I am getting around 50C with 100% CPU load."

exempel nr 3(6700k):

"I didn't know if i wanted to get a water cooler cuz it could possibly leak, was looking and it says it fits an lga 1150 and doesn't mention the lga 1151 but it does fit perfectly. I upgraded from a box fan cuz I wanted to overclock my cpu so i bought this as a smaller cheaper alternative to others. I use it as an exhaust so it doesnt stay as cool as it would if it were an intake but it keeps my i7-6700k oc at 4.6ghz 1.4v below 80°c while running a stress test."

Detta var anledningen till att jag köpte den, att jag såg att dem med tämligen kraftfulla processorer hade uppnått mycket bra resultat. Nu förväntar jag mig inte 50c i Prime95, men i alla fall att den skulle ha hållt sig under 70c vid 50% load i spel - är det verkligen att förvänta sig för mycket - om man får tro flertalet av er som svarat?

Permalänk
Medlem

@JBMan: Nu är Corsair väldigt dåliga på att ange vad kylaren klarar av. Till skillnad mot Noctua. (Ser inte ut att spelat någon roll, då du ändå valde, fast Noctua skriver i klartext vad som bör vara max)

Men när du väljer kylare efter vad folk skriver online, spelar "käll kritik" en direkt avgörande roll.
Jag hittade både fantasi siffror och rekommendationer som sa max 65W för H60 inom loppet av fem minuter.
Jag tror du valt att tro mera på den ena änden, än den andra?

Men förutom det! Fundera på detta:
Om en 120mm fläkt måste föra bort värmen från min CPU? Hur kommer den låta?
Om två 120mm fläktar måste föra bort värmen från min CPU? Hur kommer de låta?
Om två 140mm fläktar måste föra bort värmen från min CPU? Hur kommer de låta?

Ljudet hänger liksom lite ihop med max kapaciteten. Jag antar att du inte störs av oljud? Då du chansade på singel 120mm?
Ett sista försök i hopp om att slippa köpa större kylare, är att komplettera med ytterligare en fläkt och montera på den lediga sidan av kylaren, så du kör Push/Pull. Med risken att det inte kommer räcka, och då du kommer ha två fläktar som går hårt, kommer du fortfarande ha mycket ljud.

Min rekommendation, sätt ut din H60 under köp/sälj och införskaffa åtminstone en 240 AIO. Då får du inte bara ner tempen, utan också ljudnivån i rummet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Kommer inte luckan som håller IHS på plats, att vara i vägen då och förhindra bra "kontakt"? Vågar man sig verkligen på en sådan här lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBMan:

@Mountain Man:

Temperaturen kryper långsamt uppåt och då är det kanske som du säger: dålig värmeöverföring till kylblocket?

Ja, fläkten går hårt.

Då är det precis som @SCORPIO skriver snarare ett tecken på att kylaren gör sitt jobb men inte orkar med att kyla den värme som CPU utvecklar … men det beror ju så klartl på hur snabbt temperaturen stiger …

Du bör absolut testa en ommontering av kylblocket med ny kylpasta. Gör det skillnad är det bra, gör det inte skillnad så bör du nog byta kylare till något mer effektivt som klarar de effekter CPU utvecklar.

Lycka Till!

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

@JBMan: Det fattas vitala info i båda dina exempel.

"The cooler has worked splendidly since I installed it, although I'm a fan of Arctic Silver 5 compound so I scraped off the stuff that came on the heatsink, cleaned and re-tinned it. The cooler is efficient and keeps my 6700K at 64C or less under full load, gaming at about 50C."
Rumstemp? Många amerikaner har sin PC aldeles vid ett AC utblås. Torr fin 18c luft rakt in i kylaren är en jätteskillnad mot svennes 30 gradiga sommar luft. Lägg därtill "käll-kritik", ta det med en nypa salt.

exempel nr 2 (6700k):

"On Friday (10/5/2018), I noticed that my i7 6700k was hitting temperatures of 90C when gaming. I have a Corsair H50, and after hours of troubleshooting, I concluded that the cooler isn’t working anymore.

Är skribenten expert på datorer? Jag känner folk som inte har i en dator att göra. Det är de ändå, sedan ringer de mig när de äntligen inser att det är mer än de klarar av.
Har man felsökt i timmar över en enkel kylare? Så ljuger man, (Man har lagt max 10 minuter) eller så är man INTE kvalificerad.

Men det spelar inte så stor roll. Vi kan väl vara överens om att AIOn är underdimensionerad för uppgiften?
Som jag skrev tidigare, körde jag en H80 (1x120mm) med en CPU som hade TDP 130W. Hög temp, högt ljud!
Överklockad körde jag den med Push/Pull med två kraftigare Noctua fläktar. Klarade att hålla den under där den värme throtlar, men tyst var den inte!
Dessutom var det på det berömda. För att klara mig under gränsen där CPU throtlar ner, byggde jag en kanal till kylaren, så den fick 100% luft från utanför chassit och 100% av kyl luften landade på utsidan igen, så jag inte värmde upp komponenterna med spill luft. (Utan kanalen throtlade den)

Din valda CPU ligger snäppet över i TDP. Tycker du inte det låter som en större vore bättre?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Du skriver saker i dina inlägg som jag inte vill höra! Jag ska mekka lite med gummibrickor, kylpasta etc. och efter det är jag kanske beredd att ta in det du säger?

Permalänk
Medlem

@JBMan: Med den kylaren kommer du alltid att höra fläkten i alla fall!
Bortkastad tid att fortsätta meka med pasta o brickor, det är inte där felet sitter.
Köp en till likadan fläkt och montera i tandem med den första, de har bra statiskt tryck i alla fall. (Inte som en Noctua, men good enough!)
Så får du igenom mera kyl luft med dubbelt tryck.

Medföljande Corsair fläkt -> Fan Static Pressure - 2.36 mm H₂O. (Köp en till så har du 4.72 mm H₂O.) Vid 2000rpm.
Eller byt till Noctua fläkt -> Static pressure - 3,94 mm H₂O. (Köp två, så har du 7.88 mm H₂O) Vid 2000rpm.

Räcker inte det? Så har Noctua en 3000rpm också. Då kan du få 7.63 mm H₂O ur en fläkt. Dubbelt med två.

Det är väl alternativen, om du vill sitta på din H60 radiator? (En H100 får plats i ditt chassi.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Min dator följder rumstemperatur ganska precis. Ömkar rummet 5 grader ökat vattentemperaturen lika mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Något är galet om du ligger på 85 i spel med en oklockad cpu. Spel är ju inte ens krävande för cpu. Med min D15 låg jag på typ 65 med en clockad 9900k. Låter ju nästan som Intels stockkylare gör jobbet bättre. Du skulle ju aldrig kunna köra smal FTT. Ta bort IHS och kör utan.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av JBMan:

@Turbonisse m.fl.: Ja, så kanske det är, men när man läser följande recensioner, kan jag ändå inte hjälpa mig själv från att tycka att den SKA kyla bättre än vad den gör:

Nedan följer tre exempel baserat på att kyla en 6700k med H60 (inte en 7700k, men ändå en tämligen kraftfull processor inte sant?)

"The cooler has worked splendidly since I installed it, although I'm a fan of Arctic Silver 5 compound so I scraped off the stuff that came on the heatsink, cleaned and re-tinned it. The cooler is efficient and keeps my 6700K at 64C or less under full load, gaming at about 50C."

exempel nr 2 (6700k):

"On Friday (10/5/2018), I noticed that my i7 6700k was hitting temperatures of 90C when gaming. I have a Corsair H50, and after hours of troubleshooting, I concluded that the cooler isn’t working anymore.

Running Prime95, I am getting around 50C with 100% CPU load."

exempel nr 3(6700k):

"I didn't know if i wanted to get a water cooler cuz it could possibly leak, was looking and it says it fits an lga 1150 and doesn't mention the lga 1151 but it does fit perfectly. I upgraded from a box fan cuz I wanted to overclock my cpu so i bought this as a smaller cheaper alternative to others. I use it as an exhaust so it doesnt stay as cool as it would if it were an intake but it keeps my i7-6700k oc at 4.6ghz 1.4v below 80°c while running a stress test."

Detta var anledningen till att jag köpte den, att jag såg att dem med tämligen kraftfulla processorer hade uppnått mycket bra resultat. Nu förväntar jag mig inte 50c i Prime95, men i alla fall att den skulle ha hållt sig under 70c vid 50% load i spel - är det verkligen att förvänta sig för mycket - om man får tro flertalet av er som svarat?

En AIO 120 klarar lätt av stock och hyffsad OC
Kör en intel aio på min 9900K och i stock 3.6Ghz@0.95v ligger den på idle=30grader load(aida64)=50grader
Under OC får den klart jobba, men klarar hålla 5Ghz@1.3v runt 80grader under load aida64.

Så ja som Knotvillage säger så är nåt nog galet.
Ge din siffror till corsair Johan så kanske han kan ordna en RMA av kylaren, men du borde prova den på annan dator först så resultat blir detsamma.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag ingen möjlighet att pröva den på annan dator.

Permalänk
Skrivet av JBMan:

Tyvärr har jag ingen möjlighet att pröva den på annan dator.

Har du kollat om IHS är skev?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag kollade i alla fall om det existerade en dålig koppling mellan IHS och kylaren, men av dessa bilder att döma, verkar det inte vara så eller vad ser ni?

http://forumbilder.se/I5VO1/20190707-192054-1
http://forumbilder.se/I5VO1/20190707-192403-1

Applicerandet av min egen pasta verkar inte heller göra någon nämnvärd skillnad... Förresten, när jag kollar temperaturen har jag använt GPU-z då temperaturen inte hoppar runt så mycket, som t.ex. i core temp (däremot verkar core temp överlag visa några grader mindre)

Permalänk
Skrivet av JBMan:

Jag kollade i alla fall om det existerade en dålig koppling mellan IHS och kylaren, men av dessa bilder att döma, verkar det inte vara så eller vad ser ni?

http://forumbilder.se/I5VO1/20190707-192054-1
http://forumbilder.se/I5VO1/20190707-192403-1

Applicerandet av min egen pasta verkar inte heller göra någon nämnvärd skillnad... Förresten, när jag kollar temperaturen har jag använt GPU-z då temperaturen inte hoppar runt så mycket, som t.ex. i core temp (däremot verkar core temp överlag visa några grader mindre)

HWinfo?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Om du ökar fläkthastigheten eller på något sätt får mer luftflöde genom kylaren bara för testets skull, får du då ner tempen? Kryper tempen sakta uppåt så låter det snarare som att kylaren inte orkar med än att något skulle vara direkt fel.

Du kan ju mäta utluften och jämföra med inluften så märker du hur bra den kyler för att ge en fingervisning.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: HWinfo: Visar någonstans mellan 78-88c, när jag kör på ca 57% load (i en halvtimma). Den har hoppat upp på max temp 97c vid något tillfälle.