Ni som har M2 systemdisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Ni som har M2 systemdisk

Har själv en slot ledig och behöver mer plats. Vad kör ni för modeller och har ni några problem med värme?

"Past, present, and future are as one to me"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Feb 2002

Använder samsung 970 och kör i slotten närmast (precis under) cpun.
Har stora problem med värmen där trots att jag monterat en kylfläns på ssdn.

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 8700K | Asus Prime z370-a | 32GB | Asus 2080ti OC | Samsung 970 m.2 250 + 1000 | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS1 Synology DiskStation DS216j 2x8TB WDred / NAS2 Synology DiskStation DS216j 2x8TB Ironwolf

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Hur märker man av om man har problem med värme? Går datorn segt eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

Har en 970 evo, sitter under cpun typ. Inga problem alls här.
Har bra ventilation lådan, inte märkt av några värmeproblem alls.

Skickades från m.sweclockers.com

WS: AMD Ryzen 7 1700 | 48 GB DDR4 @3000 MT/s | Geforce GTX 1060 OC 6GB | 1TB SSD + 480 (nvme) + 256 + 240 GB SSD | Manjaro Linux + Win10 Pro
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Jag kör med en Evo 970 plus och den blir runt 55 grader under hård belastning.
Sitter en bra fläns över den som sitter på rog Strix z390-i moderkort

9700K Asus Rog Strix Z390-i 32GB 3200MHz
1600X @4.3GHz 1.63V AB350N-Gaming WIFI-CF 16GB 3200MHz
https://valid.x86.fr/g5aaif

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
som gud är min närvaro överallt.
Registrerad
Nov 2005

kör samsung 970 pro, inga problem med värme.
har dock bra med kylning över komponenterna.
testade att sätta en kylfläns på den för skojs skull, fungerade lika bra med som utan.

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag;-)

main dator: rampage v10, 6950x, Titan xp,64gig ram,intel 950,2x 10gig nic, asus 2k 165hz ips skärm, 900D custom vattenkylning.
main server: Supermicro, amd 6386se 16 trådar, 20TB i raid 6, 64gig ecc ram, 6x 10 gig nic. custom vattenkylning. 1/1gig nätverk via dedikerad fiberlina, router:usg pro4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

har en 960 evo i ett litet mitx chassi, och jag tror 56-57 har den varit uppe i som max.

Mobo: ASUS Maximus hero X | CPU: i9-9900k | GPU: 2 x Colorful 1080ti Vulkan ad | RAM: G.Skill Trident Z rgb 32GB DDR4 3200MHz | PSU: Corsair RM850x gold | Chassi: Corsair 460X | Kylning: Custom Loop |SSD1: Samsung M.2 960 Evo 500 Gb| SSD2: M.2 Intel 660p 2Tb | HDD ext: WDMybook 8 tb | Monitor: Acer Predator X34 @100hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Darkie:

Har stora problem med värmen där trots att jag monterat en kylfläns på ssdn.

Skrivet av -=fredrik=-:

Har en 970 evo, sitter under cpun typ. Inga problem alls här.
Har bra ventilation lådan, inte märkt av några värmeproblem alls.

Skrivet av Ister:

Jag kör med en Evo 970 plus och den blir runt 55 grader under hård belastning.
Sitter en bra fläns över den som sitter på rog Strix z390-i moderkort

Skrivet av aragon:

kör samsung 970 pro, inga problem med värme.
har dock bra med kylning över komponenterna.
testade att sätta en kylfläns på den för skojs skull, fungerade lika bra med som utan.

Skrivet av HolyPriest:

har en 960 evo i ett litet mitx chassi, och jag tror 56-57 har den varit uppe i som max.

Verkar som att det är Samsung som gäller. Om ni haft vanlig ssd tidigare, märks det någon skillnad i hastighet med M2?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016
Skrivet av firstofmay:

Har själv en slot ledig och behöver mer plats. Vad kör ni för modeller och har ni några problem med värme?

Jag har en 960 evo och om den blir varm vet jag inte men kan heller inte säga att jag märker någon skillnad i prestanda mot min gamla Samsung 830 SSD.

Air Conditioners are a lot like PC's, they work great until you open Windows
1800X - Palit Nvidia GTX 1080 - Samsung (2016) 4K UHD TV som skärm och Samsung HW-K960 till ljudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

@firstofmay

Skrivet av firstofmay:

Verkar som att det är Samsung som gäller. Om ni haft vanlig ssd tidigare, märks det någon skillnad i hastighet med M2?

Absolut kört os på "vanlig" ssd innan, märkt något med ögonen??? njaaaaaa tror inte det, men placebo effekten finns där, så det känns i alla fall som att håret ligger lite mer slickat längs med huvudet när man kör. dock var "vill ha" effekten så stor att det käns helt riktigt...

men det finns nog användare här som kan ge dig exakta siffror, om det är eller inte...

Mobo: ASUS Maximus hero X | CPU: i9-9900k | GPU: 2 x Colorful 1080ti Vulkan ad | RAM: G.Skill Trident Z rgb 32GB DDR4 3200MHz | PSU: Corsair RM850x gold | Chassi: Corsair 460X | Kylning: Custom Loop |SSD1: Samsung M.2 960 Evo 500 Gb| SSD2: M.2 Intel 660p 2Tb | HDD ext: WDMybook 8 tb | Monitor: Acer Predator X34 @100hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av firstofmay:

Det beror snarare på hur du använder datorn och i detta fall enheten. Det finns helt klart skillnader i hastighet för vissa scenarion. Men om man tänker sig relativt normal användning av en dator? Nope, köp den billigaste SSDn du hittar. Du kommer inte märka någon skillnad alls.
Det kommer ej vara någon skillnad i hur snabbt program startar, hur snabbt spel laddar, hur fort du får upp Firefox och lullar in på youtube eller sweC.

Där emot finns det andra områden, som andra på sweC även har skrivit om där en snabb NVMe enhet kan vara till fördel. Men det handlar oftast om folk som använder det i jobbet och jobbar med data i områden av X00GB där stora mängder data behöver laddas eller flyttas runt.

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2003

Samsung 950 Pro.

Aldrig haft problem.

Workstation: i7-6700K @ 4 GHz - Asus Maximus VIII Hero - Corsair Vengeance 2x16GB 3200MHz - MSI GTX 1070 Gaming X 8GB - Samsung 950 Pro MVMe 256GB - Samsung 850 Pro 512GB - Samsung 860EVO 2x1TB - Crucial MX500 2x1TB - Sandisk Plus 2x1TB - Corsair AX850 - Corsair H80i v2 - Silverstone FT02 - Dell 2410 - Corsair RGB Strafe mx-brown

Server: i7-3930K @ 4.3GHz - Asus P9X79WS - Corsair Vengeance 48 GB - Samsung 850 Evo 256GB - Crucial MX300 2x750GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
M-Skåne
Registrerad
Aug 2009

Samsung 960 EVO på Asus Strix X470 Gaming-F. Lite pill att få dit men annars funkar prima, har inte märkt av något värmestrul, men å andra sidan så har jag ingen aktiv övervakning av det.

I skrivande stund säger S.M.A.R.T 36 grader genom Samsung Magician.

Ryzen + Nvidia. Nuff said.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av firstofmay:

Ubuntu Linux bootar märkbart mycket snabbare med min Samsung 970 NVMe - disk än min gamla Corsair SATA SSD: på ett par sekunder mot kanske tio sekunder tidigare.
Linux har inte tricks för sig för att starta snabbare som Windows har. När Windows startar så laddas vissa systemprogram från något som liknar sömnläge istället för att startas från början.

Jag bojkottar butiker som bryter mot Riksbankslagen 5 kap 1 §

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
som gud är min närvaro överallt.
Registrerad
Nov 2005

@firstofmay: Nej inte om jag jämför med mina andra ssd när det gäller boot, möjligen att spel laddar snabbare, för min del är det när jag för över filer det märks. mycket stor skillnad när jag kör backupper.

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag;-)

main dator: rampage v10, 6950x, Titan xp,64gig ram,intel 950,2x 10gig nic, asus 2k 165hz ips skärm, 900D custom vattenkylning.
main server: Supermicro, amd 6386se 16 trådar, 20TB i raid 6, 64gig ecc ram, 6x 10 gig nic. custom vattenkylning. 1/1gig nätverk via dedikerad fiberlina, router:usg pro4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2005

Har en NVMe PM981 och den idlar i runt 37C. I benchmark går den upp i 47-52C. Sitter monterad under en lucka på mobo:t och kyls av en fläkt.

Skrivet av hypermode:

Hur märker man av om man har problem med värme? Går datorn segt eller?

Enheten börjar throttla och man tappar prestanda. Vet dock inte hur pass mycket det märks när man har +3000MB/s läshastighet

Datorn i helhet blir inte seg utan det är endast enheten som throttlar och sölar ner sig.

Skrivet av firstofmay:

Har en 830, 850 EVO och en PM981 (Samsung OEM). Märker absolut ingen skillnad i normalt användande mellan dom 3. Det är bara gött att ha bra lagring på en ultrasnabb enhet. Vissa spel kan flyta bättre med låga latenser

i7 7740X ] [ GTX 1080Ti
16GB RAM ] [ 1TB SSD ] [ 2TB HDD
NZXT H440 White ] [ Asus TUF x299 mk1
Asus PG278QR ] [ EVGA 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Elghinnarisa:

Det beror snarare på hur du använder datorn och i detta fall enheten. Det finns helt klart skillnader i hastighet för vissa scenarion. Men om man tänker sig relativt normal användning av en dator? Nope, köp den billigaste SSDn du hittar. Du kommer inte märka någon skillnad alls.
Det kommer ej vara någon skillnad i hur snabbt program startar, hur snabbt spel laddar, hur fort du får upp Firefox och lullar in på youtube eller sweC.

Där emot finns det andra områden, som andra på sweC även har skrivit om där en snabb NVMe enhet kan vara till fördel. Men det handlar oftast om folk som använder det i jobbet och jobbar med data i områden av X00GB där stora mängder data behöver laddas eller flyttas runt.

Har redan vanlig SSD så köper inte M2 för att få snabbare hastighet, mest att jag behöver mer plats och gärna blir av med en 2.5 enhet. Skulle jag göra prestandavinster i något område blir det mest ett plus i kanten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av firstofmay:

M.2 säger inget om hur snabb SSDn är, det är bara en formfaktor. Vissa modeller, t.ex. Samsung 860 EVO, finns i både 2.5" och M.2 storlek, och presterar i stort sett identiskt eftersom båda varianterna kommunicerar över SATA. Om det är prestanda du vill jämföra så är det istället SATA vs. PCIe du ska jämföra, där t.ex. Samsung 950/960/970 är PCIe-SSDer i M.2 formfaktor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av perost:

M.2 säger inget om hur snabb SSDn är, det är bara en formfaktor.

Sant. Det är viktigt att skilja dem åt.

Själv ser jag dock ingen poäng med att köpa en SATA-SSD i M.2-format till en vanlig PC, och därför förknippar jag "M.2" med "NVMe".
Att dra en sladd och hitta en plats för en 2.5"-disk brukar inte vara ett problem. Däremot kan vissa mITX-moderkort ha M.2-platsen på baksidan av kortet, och i vissa lådor så skulle det t.om vara ett dåligt val då disken skulle få sämre kylning där än en 2.5"-disk skulle.

Jag bojkottar butiker som bryter mot Riksbankslagen 5 kap 1 §

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Findecanor:

Själv ser jag dock ingen poäng med att köpa en SATA-SSD i M.2-format till en vanlig PC, och därför förknippar jag "M.2" med "NVMe".

Jag har sett många som valt en M.2 SATA SSD just för att slippa kablar, så det är inte alla som gör den kopplingen. Och det är ju bra om alla talar samma språk för att undvika missförstånd, det vore ju tråkigt om TS t.ex. köpte en M.2 SATA i tron om att alla M.2 SSDer är snabbare än 2.5" SSDer.

NVMe är för övrigt protokollet som SSDerna pratar, d.v.s. jämförelserna är M.2 <=> 2.5" (formfaktor), PCIe <=> SATA (gränssnitt), samt AHCI <=> NVMe (protokoll). I praktiken så använder alla SATA-SSDer AHCI och alla PCIe-SSDer NVMe, men det har funnits undantag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018

hej jag använder intel 660p 1tb. den sitter under kylflänsen på mitt moderkort z370-a prime . alltid 30-35 grader oavsett vad

9600k gtx 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Samsung 960 evo nvme. Köpte kylfläns när jag köpte den så inte provat utan, inga problem med iaf. Under GPUn.

Snabbare än mina vanliga SSD 850 512gb? Nej inte det minsta i varken spel osv.
Enda gången det märks är om jag hanterar en fil på själva NVME disken, en större fil. Men det gör jag inte ofta så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

@firstofmay:

1TB Intel 660p för 1099kr, extremt prisvärd och du märker inte skillnaden till dyrare diskar såvida du inte flyttar flera hundra GB åt gången då hastigheten kan droppa endel.

Ingen kylning alls, maxar ut runt 46c vilket är otroligt bra då.

CPU: 3600 4200Mhz
RAM: 16GB 3200Mhz
GPU: 1070 TI

Tips: Akta dig för forum experterna, fråga tillverkaren istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018

Har en 960 som fungerar felfritt utan värmeproblem, direkt under CPU i ett ATX chassi.

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | Mitt skrivbord Windows 2019 x64 Enterprise LTSC | ASUS MG279Q | Behöver du hjälp? Egna skriverier

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

Ångrar att jag bytte ut min gamla m2 disk som satt i en OEM laptop mot en 970 plus. Behöver inte prestandan och märker inte heller av den.

Sitter monterad under lucka på mobo, under grafikkort med semi-passiv kylning.

Har sett peak temperatur på 80+ grader på disken. Innan grafikkortets fläktar börjar snurra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Samsung 970 på baksidan av ett m-ITX.
Den ä uppe i ~75C under full load med kylfläns på.

Ryzen 3700X | 32GB Ram @ 3200 Mhz CL14 | 2080 TI | 2X 1TB Samsung 970 | Acer XV273K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av perost:

M.2 säger inget om hur snabb SSDn är, det är bara en formfaktor. Vissa modeller, t.ex. Samsung 860 EVO, finns i både 2.5" och M.2 storlek, och presterar i stort sett identiskt eftersom båda varianterna kommunicerar över SATA. Om det är prestanda du vill jämföra så är det istället SATA vs. PCIe du ska jämföra, där t.ex. Samsung 950/960/970 är PCIe-SSDer i M.2 formfaktor.

Generellt verkar ju dock M2 diskar snabbare både i läs- och skrivhastigheter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av firstofmay:

Generellt verkar ju dock M2 diskar snabbare både i läs- och skrivhastigheter.

Ja, på samma sätt som att bilar utan baksäte generellt är snabbare än de med baksäte. Många M.2-diskar är PCIe-diskar, men långt ifrån alla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Darkie:

Samma här, men har inte haft några större problem med värmen trots relativt kass kylfläns (tills vidare pga platsbrist då jag just nu använder ett stort luft torn till CPU kylningen (håller på att göra om vattenkylningen så har inte alla delar hemma ännu), vet ej varför det verkar skilja så mycket i temperatur dock...

Edit, min är PCIe.

Daisy, Daisy...
On a bicycle built for two!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Kör min 970 Evo Plus i en PCIE port, har en 140mm fläkt som blåser mot den och grafikkortet på 5v. Temperaturen ligger på 48 grader enligt CrystalDisk.