AMD Ryzen 9 3900X och 7 3700X "Matisse"

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Precis den riggen jag tänkte köra med

Inet har redan lagt upp den nya cpu serien. 3600 går för 2249kr. 3600X 2 949 kr. Verkar inte alls värt att betala 700kr mer för 3600X.
https://www.inet.se/produkt/5301793/amd-ryzen-5-3600-3-6-ghz-...
https://www.inet.se/produkt/5301792/amd-ryzen-5-3600x-3-8-ghz...

Precis, beställde min där och nu är den packad 😁!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig prestanda, omän det hade varit ännu roligare om de haft liiiiiiite mer kräm i spel.

En 3900X förbeställd på faktura så får jag lite tid på mig att bestämma mig 100%, för egentligen är det 3950X jag är ute efter.

Tack till @pv2b för CPU-Kampen förresten!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Så om jag förstår det rätt så klår intels i5:a som är 1000 kr billigare än amds 3700x i titlar som Battlefield 5?

Någon får gärna förklara för mig vad som blev så underbart med dessa efter benchmarksen

Nej? AMD är ju faktiskt bättre i de mest korrekta benchmark inställningarna enligt mig. Sen att i5:an är extremt långt efter i allt annat än spel bör ju väga in en hel del. Och här bör man ju även räkna in både streaming och framtidens spel om man nu bara är en gamer. Det är ju bara en tidsfråga innan även majoriteten av spelen kan börja utnyttja fler trådar än 8 effektivt. Även om jag bara spelade så hade jag tagit en 3800x alla dagar i veckan över en 9700k t.ex också.

Känns nästan lika efterblivet att köpa Intel idag som det var att köpa en AMD FX-processor under många år om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Moderkort som är 1000kr dyrare, processorer som är 500kr dyrare och nästan obefintlig överklockningspotential jämfört med förra generationen. Inte särskilt imponerad med tanke på att det är 7nm. Visst har de mer eller mindre hamnat på samma nivå som Intel, men Intel har varit där i flera år med 14nm. Om läckorna kring sunny cove stämmer eller ens är i närheten av verkligheten, d.v.s. att deras nästa arkitektur vid 3.7GHz presterar som dagens ~5GHz, så är det vad jag kallar ett revolutionärt kliv. AMD har bara kommit i fatt och passar på att ta extra betalt för det. Samma sak med grafikkorten.

Man märker tydligt att AMD försöker utnyttja den "hype" som omger dem för tillfället, men rent objektivt så är det bara bra produkter, inget fantastikt som "hypen" målar upp. Det enda som är riktigt bra är 3900X, men den ligger knappast i en prisklass som vanliga användare är intresserade av.

Jag vill se OC 9700K mot OC 3700X, känns som intel är överlägset i sådana scenarion. Speciellt om Intels påstådda prissänkning sker snart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Treant:

Varför spelar valet av moderkort så stor roll?

Menar du generellt eller i just detta fall? X570 moderkorten är över lag mycket dyrare än föregångarna samt kommer med en fläkt på moderkortet vilka många helst vill slippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Haha vem bryr sig om cpu för spel? Oavsett vilken av de testade processorerna man kör är der grafikkortet som kommer flaska.

Med mindre man tror att man är något spelproffs som måste köra i 200fps i skitupplösning för att då någom ms bättre performance i fps spel.

Hur många här på forumet lever på att spela fps spel? 0?

Skickades från m.sweclockers.com

Av samma anledning att en amatör med intresse för t.ex youtube vill ha fler cores så kan en som är amatör med intresse för fps vilja ha så bra förutsättningar som möjligt. Knasigt va?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tycker det ar lite daligt ni inte har 9600k/9700k/9900k overklockade i OC-tabellerna med. Sa man ser den verkliga skillnaden. De 'flesta' klockar nog anda sina K-processorer har pa forumet.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Det var ju i alla fall skönt att det blir ett enkelt val mellan 3700x och 3900x om man mest game:ar.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

@dcxs: Jag är inte så förvånad över att 3700x inte överklockar bra. Det känns ju lite som de är sämre binnade 3800x om du frågar mig, vad är det annars som skiljer rent konkret? Vi får se vad priserna hamnar på slutändan. Men 9700k överklockar ju inte överdrivet bra heller, känns som vi måste tillbaka några generationer för att hitta riktiga prestandavinster efter överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

9900k fortfarande kungen i spel.
9700k fortfarande bättre än allt AMD har att erbjuda i spel.

Och då pratar vi inte ens om överklockning som är rekorddålig. Så en överklockad 9700k/9900k kan dem inte mäta sig med.

Nu väntar jag vad AMD-fanboysen har har för ursäkter den här gången

(I synnerhet alla som på förhand var säkra på att Zen 2 skulle slå 9700k/9900k i spel.)

Uhm vad yrar du om? Ett standard-exemplar av 9900k överklockar 200-300mhz. Det är 5-6 % vilket är samma som ryzen 3000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hooloovoo:

Jag valde en mellan nivå
ASUS ROG Strix X570-E Gaming - ATX / X570
För mig var det viktigt med att få WiFi 6 (Ax) istället för WiFi 5 (Ac) som TUF har.

Ahh jag såg inte att den också hade wifi (det var därför jag kollade på TUF då jag behöver wifi) då tror jag också att det blir en sån här för min del!

Skrivet av ParasiteX:

Ska du inte överklocka så behöver du inte gå allt för crazy med moderkortet. Då blir istället mängden funktioner mer relevant. Typ mängden USB, SATA och m.2 t.ex

Ah precis tänkte att Crosshair VIII lät lite overkill, fick ett bra tips onb x570-E så blir nog en sådan pga wifi-6, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Menar du generellt eller i just detta fall? X570 moderkorten är över lag mycket dyrare än föregångarna samt kommer med en fläkt på moderkortet vilka många helst vill slippa.

Men det är väl ändå ingen prestandaskilnad mellan X570 och B450 i spel, eller? Och varför vill man inte ha en fläkt på moderkortet?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Trevlig recension av Sweclockers. Kommer att senare under dagen gå igenom den mer grundligt men en sak är dock klar. AMD är nästan helt ikapp Intel.

Skrivet av dcxs:

Jag vill se OC 9700K mot OC 3700X, känns som intel är överlägset i sådana scenarion. Speciellt om Intels påstådda prissänkning sker snart

Knappast överlägsen (Man ska vara försiktig med superlativ) även om Intel skulle gå ifrån något. Det ska däremot inte tas ifrån något från AMD som med typ 1/100 av Intels budget ändå lyckas göra större hopp mellan varje generation än vad Intel lyckats med de senaste 6-7 åren. Idag är man marginellt bakom (mindre än 10%) Intel och majoriteten av detta kommer i form av klockfrekvens.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Haha vem bryr sig om cpu för spel? Oavsett vilken av de testade processorerna man kör är der grafikkortet som kommer flaska.

Med mindre man tror att man är något spelproffs som måste köra i 200fps i skitupplösning för att då någom ms bättre performance i fps spel.

Hur många här på forumet lever på att spela fps spel? 0?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag slutade läsa vid "Haha vem bryr sig om cpu för spel?". Jag tror du hittar målgruppen om du gör lite research.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Så om jag förstår det rätt så klår intels i5:a som är 1000 kr billigare än amds 3700x i titlar som Battlefield 5?

Någon får gärna förklara för mig vad som blev så underbart med dessa efter benchmarksen

Enkelt: Många som behöver mer rå beräkningskraft och inte bryr sig om +- några procent i spel. Gör två blindtest. Ett i BF5 med en 3700x mot en i5a eller annan cpu i samma prissegment. Hur många kommer kunna peka ut skillnaderna? Gör samma test när du kompilerar en 10 minuters film till mp4 eller liknande...

Är spelprestanda allt som räknas, kör på intels 9900k eller nästa i ledet du har råd med och överklocka den. Men gör man något annat eller tänker på ljudvolym, beräkningskraft/kr samt vill ha marknadens bästa energieffektivitet OCH en kylare på köpet, ja då är dessa CPUer toppklass.

Maximal FPS slutar, för väldigt många, att spela roll rätt tidigt i livet... resterande 50 åren vill man bara ha något som fungerar bra och klarar av uppgifter man ber den göra så snabbt som möjligt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Så om jag förstår det rätt så klår intels i5:a som är 1000 kr billigare än amds 3700x i titlar som Battlefield 5?

Någon får gärna förklara för mig vad som blev så underbart med dessa efter benchmarksen

Inte för att den klår 3700X.

Men.

i5 9600K har 6 kärnor och 6 trådar.
3700X har 8 kärnor och 16 trådar.

Gissa vilken som kommer hålla längst.
Gissa vilken som fungerar bäst i annat än spel.

Men.

Låt säga att Sony släpper en konsol med högre prestanda än en uppklockad i5 9600K med ett 2080 kort för 75% av priset. Men du kan bara spela på den och ha tillgång till en webbläsare. Skulle du välja den då? Du verkar ju bara bry dig om att spela?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Treant:

Men det är väl ändå ingen prestandaskilnad mellan X570 och B450 i spel, eller? Och varför vill man inte ha en fläkt på moderkortet?

Det vet man ju inte innan det är testat, därav frågan. Fläktar på moderkort har ett rykte om att vara högljudda och utav dålig kvalitet.

Permalänk
Medlem

Jag byter från Intel till AMD då CPUerna från Intel faktiskt har dokumenterade säkerhetshål. Jag tycker inte det är OK att laga dem med en patch. Har alltid haft Intel innan men tills de hittar på något bättre får de se sig vänta på avbytarbänken.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nyhet:

Med Zen 2 och 7 nanometer lovar AMD en produkt som kan slå Intel. Ryzen 3000-serien är här och efter över ett decenniums frånvaro hälsar vi AMD välkommen tillbaka till toppen.

Läs hela artikeln här

En sak som kanske påverkar Ryzen 3000 serien positivt, är om ni tar hem den nya chipset-drivrutinen som släpptes idag, såvida ni inte fått den i förväg.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Alltid lika underhållande. AMD vs Intel. Ni har sannerligen gjort ett gediget arbete, stort tack till er på SweC.

Nästa - AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det vet man ju inte innan det är testat, därav frågan. Fläktar på moderkort har ett rykte om att vara högljudda och utav dålig kvalitet.

Kenneth svarade just på den frågan ovan där han menade att den inte alls var så högljudd under drift utan bara under uppstart (vilket egentligen gäller alla fläktar).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemor:

Uhm vad yrar du om? Ett standard-exemplar av 9900k överklockar 200-300mhz. Det är 5-6 % vilket är samma som ryzen 3000.

Man kan ju pressa upp en del i 5,2 GHz... Sen att den slukar över 260 W då skiter vi i såklart! #värt!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det vet man ju inte innan det är testat, därav frågan. Fläktar på moderkort har ett rykte om att vara högljudda och utav dålig kvalitet.

50% av kostnaden för de nya X570-moderkorten gick till fläkten för att den inte skulle vara av dålig kvalite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemor:

Uhm vad yrar du om? Ett standard-exemplar av 9900k överklockar 200-300mhz. Det är 5-6 % vilket är samma som ryzen 3000.

Vissa här verkar ju tro att Intel fortfarande har samma överklockningsmarginaler som de hade på Sandy Bridge tiden. Båda tillverkarna har väldigt tråkiga överklockningsmarginaler idag och vi måste tillbaka ett antal generationer för att kunna hämta mycket på överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Man kan ju pressa upp en del i 5,2 GHz... Sen att den slukar över 260 W då skiter vi i såklart! #värt!

Med tanke på att 9900K har maxboost på 5 GHz så är det inte direkt någon imponerande "överklock" oberoende.

Skrivet av 4.0:

Vissa här verkar ju tro att Intel fortfarande har samma överklockningsmarginaler som de hade på Sandy Bridge tiden. Båda tillverkarna har väldigt tråkiga överklockningsmarginaler idag och vi måste tillbaka ett antal generationer för att kunna hämta mycket på överklockning.

Tror nog vi aldrig får se en sådant överklockningsmonster som SB faktiskt var igen. Inte på kisel iallafall eftersom man verkar slagit i en vägg när det kommer till vad kisel faktiskt är kapabelt att prestera när det kommer till frekvens.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

om jag läser fliken testsystem rätt så kör ni ryzen 3 i 3200 mhz medan intels processorer har minnena i 2666 mhz? och ännu långsammare hastigheter för äldre system?

https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_ryzen_7_3700x_ryzen...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

AMD slaktar intel

tycker det passar med lite tung metal för att fira.

https://www.youtube.com/watch?v=m0J7XnbUN5o

Gillar No Prayer som fan. Underskattad skiva. Lite skitigare variant av Maiden.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Med tanke på att 9900K har maxboost på 5 GHz så är det inte direkt någon imponerande "överklock" oberoende.

Tror nog vi aldrig får se en sådant överklockningsmonster som SB faktiskt var igen. Inte på kisel iallafall eftersom man verkar slagit i en vägg när det kommer till vad Kisel faktiskt är kapabelt att prestera när det kommer till frekvens.

Det är ju skillnad på en kärna och alla, eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

om jag läser fliken testsystem rätt så kör ni ryzen 3 i 3200 mhz medan intels processorer har minnena i 2666 mhz? och ännu långsammare hastigheter för äldre system?

https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_ryzen_7_3700x_ryzen...

Det är för att det är vad Intel specificerar. Allt över 2666 MHz vore per definition överklockning och då blir det helt plötsligt stock mot OC och det vore bara skevt. Det i kombination med eventuella stabilitetsproblem är orsaken till denna ställning. Det tåls att nämnas att 3200 MHz inte på något sätt är en "Sweetspot" för AMD heller.

Skrivet av ClintBeastwood:

Det är ju skillnad på en kärna och alla, eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Vill minnas att det inte specificerades om det gällde enbart en kärna eller flera? Men om vi ska fokusera på all-cores så är det 4,7 GHz som gäller för 9900K. Ska du över 5 GHz så måste du börja pumpa in volt i processorn som inte är i närheten av nyttig för den. På luft ska det mycket till för att du ska ens komma över 5 GHz på all core.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Say whaaaaat?!

Inte helt illa i spel heller, får man säga!

Exakt vad jag tänkte.
Galt kul att se.

Igår kunde många fråga sig själv varför man skulle köpa en 2700x. Idag låter samma fråga, varför man skall köpa en 9900k.
Tänk vad några timmars skillnad kan göra.