AMD Ryzen 9 3900X och 7 3700X "Matisse"

Permalänk
Medlem

X570 moderkorten var ju inte lite dyra.
Satan vilka priser på moderkorten, cpuerna är ok prissatta. Men moderkorten känns åt helvete för dyra.
Ligger ju fan 2000kr ÖVER motsvarande Z390 modell.

Lite konstigt att AMD försöker prispressa Intel på CPUer men moderkorten blir betydligt dyrare än Intel ??
Så i slutändan blir det inte billigare på något sätt ändå (Om man vill ha senaste gen såklart, vilket borde vara självklart om man köper nytt)

Hoppas verkligen inte Intels kommande gen moderkort ligger på samma hutlösa pris som AMDs X570, samt att Intel lyckas lösa så man inte behöver en sketen jävla fläkt.

Permalänk
Medlem

Priserna sjunker alltid över tid.

Är nöjd med mitt X470 som klarar de nya processorerna efter bios uppgradering, som redan är gjord, även om kanske vissa funktioner inte finns fullt ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

9900k fortfarande kungen i spel.
9700k fortfarande bättre än allt AMD har att erbjuda i spel.

Och då pratar vi inte ens om överklockning som är rekorddålig. Så en överklockad 9700k/9900k kan dem inte mäta sig med.

Nu väntar jag vad AMD-fanboysen har har för ursäkter den här gången

(I synnerhet alla som på förhand var säkra på att Zen 2 skulle slå 9700k/9900k i spel.)

Jag är inget fanboy av någon sida utan som 2 barnsförälder så tittar jag mer på vad jag får för mina pengar och min uträkning enligt swecs tester är 3700x extremt svårslagen

Spel 3700x 1 fps kostar 20.2 9700k 21.5 så ingen större skillnad där jämt strå då kostar även 3700x ca 350kr mindre

Men sen kommer juh även allt annat man gör på datorn. Spelar du bara SPELAR det ingen roll vad du väljer (om du inte stremar då ör amd bättre) men gör du nått annat så är amd svårslaget

Swec flertrådsprestanda

3700x 1 poäng kostar 20.44kr 9700k 181.3
Total utklassning
Och en avg avg av avg tror jag det blir dont quote me

Ren prestanda är 3700x 20.32kr och 9700k 101.4 så i mina ögon finns det bara en cpu att kolla på 3700x.

Här är även 9900k resultaten 3900x är värdelös för gamers utan bara bra vid tunga applikationer

1 fps = 25.9kr
1poäng = 33.4kr
Avg avg av avg 29.65kr
Ser fortfarande 3700x som klar vinnare i alla lägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Knuppe

Tänk även på att testerna visar Intel cpuer med 2667MHz minnen som inte många kör med.
Blir mycket bättre prestanda med tex 3200MHz minne som många kör med.

Mvh

Beror på upplösning. Spelar man i 1440p eller 4k är det ingen skillnad alls i dem spelen jag har testat.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Just nu 555 inlägg i tråden. Wow!

Skickades från m.sweclockers.com

För att vara en diskussionstråd till recensionen av 3700X och 3900X är det tyvärr alldeles för många inlägg som avhandlar en viss användares tolkning av boost för en helt annan CPU, 9900K, vilken skiljer sig från resten av forumets. Får hoppas tråden rensas lite under dagen.

Finns en hel del inlägg och diskussioner som är on-topic som försvunnit typ helt.

Permalänk
Medlem

Jag är så nyfiken på 3800x att jag nästan spricker, det står mellan den och 3600x och då spelar jag nästan uteslutande, och enbart i 1440p.

3800x kommer vara bättre, men frågan är hur mycket bättre. Det är 4600 kr mot 2800 kr i pris.

Techdeals är en mindre YouTuber men han likställer 3600x med 8700k:
https://www.youtube.com/watch?v=n0uB17Io2is

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

3700x @ 3650kr för CPUn (via jobb).
Sen säljer man 3 Månaders gamepass som följer med samt kylaren, vilket blir typ minus 400kr.

Min gamla Freezer 33 eSports ONE (250kr kylare) kommer göra jobbet galant då min 1600x @ 4.1Ghz inte går över 65c och den är 95w TPD (65w på 3700x). XFR och PBO för hela slanten så finns ingen vits med överklockning i mitt fall.

Ingen uppgradering av moderkort behövs heller vilket är en ENORM tumme upp.

Snacka om prisvärt monster, kan leva med att Intel drar hem någon enstaka procent i vissa titlar då min GPU kommer vara flaskhalsen i det mesta ändå.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilenceLotto:

Hej! Någon som har hittat någon recension som jämför prestandan mellan olika styrkretsar? Jag sitter på ett 350 moderkort och är lite nyfiken på ifall prestandan på 3600 är lika på exempelvis ett 350 och ett 570 moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Från https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-3900x-3700x-test...

Citat:

With this data, and the data from our PCIe gen 4.0 scaling article, we are happy to report that you can save yourself anywhere between $70 to $150 by choosing an X470 motherboard over an X570 variant.

Citat:

There are no tangible performance gains to be had as there is no apparent overclocking headroom increase with our review cooling solution and memory kit (which uses Samsung B-die), and certainly nothing is to be gained from PCIe gen 4.0 for now. You even get the added benefit of a motherboard chipset that truly runs Cool & Quiet.

Numera väntar jag på vad nya Threadripper kommer att erbjuda.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Jag vet inte hur du får det till att namnet Sweclockers betyder "spel och överklockning". Det sistnämnda kan jag ju hålla med om. Visst många trådar och recensioner handlar om hur hårdvara presterar i spel, så absolut är det en viktig del av Swec. Att de flesta nog också är intresserade av teknisk utveckling på framkant av hårdvara torde också vara sant. Här är ju också både det som presterar allra bäst i de scenarier som man själv råkar föredra intressant, liksom vad man får för pengarna man spenderar utifrån den köpkraft man råkar besitta.

Helt rätt, det skapar viss agitering hos flertalet märker jag.
Det finns nog alla slags datorintresserade här. Både vi som aldrig kommer överklocka någonting utöver ev. xmp i uefi, och kanske inte gejmar alls, till totala spelnörden med 240 Hz skärm och SLI.
Att utgå från min egen referensram och dra generella slutsatser är fel. Det som är viktigt för dig behöver inte betyda nämnvärt för mig och vice versa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Metro

Hej, hade gärna sett att Metro Exodus hade varit med i testet, någon som har prövat det med ny processor?
Med vänlig hälsning Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

Är det bara jag lr är moderkorts priserna för en mainstream plattform uppe i samma prisklass som HDT plattformen?

Vill du inte ha de nya features så finns en uppsjö 400-kort att köpa så man kan komma undan billigt. Det kommer även billigare 500-kort. Då det redan billiga kort i de tidigare serierna så valde man från moderkortstillverkare att kunna presentera toppkort i samband med release. Man har ofta sett samma sak med Intel-lanseringar där de billigare modellerna kommer senare.
Jag gillar det inte, men då det som sagt redan finns bra, billigare kort tack vare 400-serien så räddar det situationen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cacwf9/psa_ryzen_3000_g...

Såg denna samt det här med buggade bios som ger gen 1 MB problem att hitta nya prollen. Tror man får vänta lite och se hur det blir efter ha landat.

Utöver detta är jag lite besviken över att det är ännu en lansering där man får vänta 1-1½ vecka innan man kan hämta en prolle i faktiskt butik.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvickstick:

Beror på upplösning. Spelar man i 1440p eller 4k är det ingen skillnad alls i dem spelen jag har testat.

Det är för att grafikkortet sätter stopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorcist:

Så med datorspelande i fokus...

Intel visar alltså, åter igen, att de med sina processorer kan utföra fler beräkningar för varje klockcykel. Advanced Micro Devices klarar alltså inte av att gå förbi, trots en nyare tillverkningsteknik. Det är också tydligt att den senare pressar sina CPU'er nästintill max direkt ifrån fabrik.

Intel bibehåller tronen för gaming och överklockning, vilket känns tråkigt ur konsumentsynpunkt. Konkurrensen har dock hårdnat något, vilket alla kan glädjas av framöver, då vi kan komma att få se en snabbare utveckling, till något vettigare prissättning än vad som nu råder.

Njae... vad testet vid lika frekvens visar är precis det motsatta. AMD presterar fler beräkningar per klockcykel och har gått förbi. Det Intel "vinner på" i vissa laster (fåtrådade applikationer) är att de kör högre frekvens.

Skillnaderna, trotts att AMD kör i lägre klockfrekvens, är dock oftast minimala. Och sedan när det handlar om en applikation som drar nytta att hela processorn är Intel omkörda med råga.
En intressant sak är att i CSGO, ett spel som notoriskt föredragit Intel, så presterar AMD bäst.
Inte bara är det i sig imponerande utan vittnar om att det i de titlar där det skiljer några få fps är det inte alls omöjligt att AMD via optimeringar kan gå om i framtiden.

Så en CPU som presterar i paritet med Intel i spel (och vinner över Intel CPU:er vi bara för ett år sedan sa var full tillräcklig spelprestanda) och fullständigt dominerar i de mesta andra workloads tycker jag är en otrolig prestation.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slägge:

@Xinpei: Är det Intel som valt vilka minnen som som ska testas med? ...ÖÖÖÖ. Klart att man hade förväntat sig ett test med lika förutsättningar på minnen på alla CPU. Känns oseriöst att rada upp ett test med Mattise tillsammans med starkare kringutrustning än alla CPU:S som är testat tidigare AMD som Intel

om du vill ha ett testa med lika minnesfrekvenser så ser det sämre ut för intel

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorcist:

Så med datorspelande i fokus...

Intel visar alltså, åter igen, att de med sina processorer kan utföra fler beräkningar för varje klockcykel. Advanced Micro Devices klarar alltså inte av att gå förbi, trots en nyare tillverkningsteknik. Det är också tydligt att den senare pressar sina CPU'er nästintill max direkt ifrån fabrik.

Intel bibehåller tronen för gaming och överklockning, vilket känns tråkigt ur konsumentsynpunkt. Konkurrensen har dock hårdnat något, vilket alla kan glädjas av framöver, då vi kan komma att få se en snabbare utveckling, till något vettigare prissättning än vad som nu råder.

Om jag förstått det rätt är 9700K kungen gällande spel pga att den boostar högre direkt ur kartong. Hade 3700X boostat lika högt hade det antingen varit jämnt skägg eller så hade 3700X vunnit eftersom 3700X är mer effektiv. Kan tänka mig att det hade vart samma sak med 9900K vs 3900X. Därför hoppas jag innerligt att optimerad BIOS släpper kärnorna fria så de kan boosta så som det var tänkt från början vilket då kommer att stänga gapet mellan 9700K och 3700X gällande gaming (där råprestanda är det viktiga).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Hej, hade gärna sett att Metro Exodus hade varit med i testet, någon som har prövat det med ny processor?
Med vänlig hälsning Paul

Här har du test i metro för 4 upplösningar

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-3700x/15.html

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ok så testerna visar klockade amd cpuer?

testerna visar undeklockade cpu:er

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Förstår inte varför du gör dig lustig över detta. Sweclockers är Sveriges största forum för teknik intresserade så rimligen borde många här jobba med musik/video redigering, programmering osv.

Mitt jobb skalar nästan linjärt med antal threads. Är en liten avvikelse för dependencies och på slutet av varje jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Det lustiga är inte att det finns folk som använder cpu för mycket musik/video/etc redigering. Det lustiga är att vissa verkar tro att denna grupp är i majoritet och kallar gruppen som endast spelar på sin dator för "omogna" och dylikt. Går du tillbaka i tråden kommer du hitta dessa kommentarer.

Jag har respekt för alla grupper oavsett vad man gillar att använda sin dator till och tycker att man ska köpa sin hårdvara därefter vilket har varit min utgångspunkt i Intel vs AMD för spel och varför jag föredrar Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ah, kul!

Vem skriver oparallelliserat 2019?

De flesta program går inte att skriva paralleliserat över mer än 1-2 trådar. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med jobb att utföra. En simpel app som hämtar / skickar behöver oftast endast 1-4 trådar. En för GUI och några för transaktioner av data. Det är svårt att saturera kärnorna om man inte har långt körande beräkningsarbeten. I de fallen så behöver man oftast inte mer än en tråd för transaktioner.

Om man tittar på en webb så påminner det väldigt mycket om appar. Action -> data transaktion/transformering -> resultat.

I spel, som är en simulation med mycket beräkningar så kan man i många fall dela upp jobb över många trådar, men de flesta utvecklare jag känner jobbar med appar och webbar. Ganska få som jobbar med os, tunga program och liknande där man kan få ut något av det. De fallen jag stött på är när jag byggt genetiska algoritmer (tung beräkning), import / export (för att saturera API:n/db:s och korta av tiden mot ett seriellt förfarande).

Är du själv en programmerare?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@Jacob
Jag kanske missade något men tester som t.ex. Handbrake med argumentet "Den som är på jakt efter en processor att koda om hela sitt fysiska filmbibliotek […] bör utan tvekan kika närmare på någon av de två Ryzen 3000-processorerna."

Vem vid sina fulla sinnens bruk använder CPU för att rippa filmer när en GPU gör samma jobb på bråkdelen av tiden? Bärbar utan diskret GPU undantaget såklart. Visst, kul med grafer men är det ens relevant? Bara undrar...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur bra en Ryzen 3900X bryter Monero. Nog rätt bra hashrate misstänker jag

Permalänk
Medlem

Ett test att tillägga i era recensioner: dawbench ?

Permalänk
Medlem

Kl 15.00 öppnar amerikanska börsen, det är jag mer hyped för än processorerna som sådana. Ser vi 50 USD iår måntro? detta är grymt bra för AMD, inte förvånad om de dubblar sin marknadsandel från 15 till 30% på ett års sikt. Intel har ju inget att kontra med i närtid.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det är för att grafikkortet sätter stopp.

Ja, det är väl ganska logiskt. Därav spelar upplösningen roll.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Kul att AMD är med på tåget igen.. Men dåliga klockresultat med Ryzen låter inte så bra, särskilt inte på detta forumet i och med Clockers i forumnamnet. Att klocka sin prolle är ju liksom en stor del i det roliga med att uppgradera burken sin!
Aja, ska bli kul och intressant och se vad Intel kokar ihop härnäst som svar på detta. Billigare CPUer från blåa laget är aldrig fel.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Leoms:

Ett test att tillägga i era recensioner: dawbench ?

Tack för tipset! Ska kika på det och se vad som går att göra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av htbtoma:

Kl 15.00 öppnar amerikanska börsen, det är jag mer hyped för än processorerna som sådana. Ser vi 50 USD iår måntro? detta är grymt bra för AMD, inte förvånad om de dubblar sin marknadsandel från 15 till 30% på ett års sikt. Intel har ju inget att kontra med i närtid.

Vi får väl se.
Köp på rykte sälj på nyhet brukar det väl heta.
Nyheten (i detta fall reviews) är nu ute.

Alltså ja, det kan gå upp. Det verkar vara bra produkter som mottas väl av recensenterna.

Men det kan också vara så att börsen redan har prisat in det här i kursen senaste tiden och att första timmarna kommer domineras av sälj istället. Hände väl AMDs förra processorrelease tror jag.
Värt att nämna är väl att PE inte ser så bra ut. Utveckling åt fel håll där de gått från ca 50 ull till över 100 igen. Kanske finns en bra förklaring men... det är väl inte jättegrejt om man önskar se ökat aktievärde tänker jag.

Aja. Ska bli kul att se vad som egentligen händer när det öppnar ;). Jag har själv ingen aning

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

En i5-8400 ser ut att matcha 3900X i spel. Enda sättet för mig att få högre prestanda är tråkigt nog att köra vidare på Intel. Får hoppas på att Intel kommer med en prissänkning snart, alternativt att AMD sänker priserna på 3700X så att man kan motivera ett byte utan prestandafördelar i spel.

Permalänk
Skrivet av TechGuru:

Temperaturen är nyckeln. När tempen går upp krävs högre spänning för stabilitet på samma frekvens - det leder till högre temp som kräver högre spänning ... det här ekorrhjulet är det som sätter stopp för högre frekvens.

När färre kärnor är aktiva går CPUn svalare - därför behövs inte högre spänning trots att boost går till högre frekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har tänkt köpa en R5 men som det ser ut nu så är de överklockade till maximum från kartong. Inte bra för oss som tycker om överklocka manuellt.

Förr var det spänningen som avgjorde stabiliteten....nu är det temperaturen-
Så för att få den boost som AMD kommer ut med...är den maximala frekvensen som fås endast vid optimala förrhållandena!!! 95% av användarna kommer knappast att se den boost som AMD "missleder" med.

Så enligt denna tabell "all core" 4,5Ghz får vi glömma och bara drömma om.
https://www.youtube.com/watch?v=WXbCdGENp5I

jag säger bara som der8auer....WHY AMD???