Skalbar server för användare världen över

Permalänk
Medlem

Skalbar server för användare världen över

Jag håller på att utveckla en mobilapp som regelbundet kommunicerar med en server.

Jag har kollat på vps och cloud vps lösningar då båda hos vissa företag går att skala upp prestandan riktigt högt.
Behovet i början kommer såklart inte kräva speciellt mycket prestanda från servern, gissningsvis 1 core, 1gb ram och några ynka gb lagring.

Om man ska ha användare från alla möjliga länder, är det något land som är mer fördelaktigt att ha server placerad?

Permalänk
Medlem

Frågan är väl snarare du har för avsikt att ha på hostingen.. är det en webbserver eller annan trafik. Är det latenskänsligt så kan det vara en tanke att börja kolla på CDN hosting snarare än vanlig webbhosting, finns massa intressant om du googlar på CDN

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Har du tittat på molnbaserade lösningar, tex AWS eller Azure Cloud?
Låter som att något sådant kan vara smidigt om du förväntar dig stor variation i last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Frågan är väl snarare du har för avsikt att ha på hostingen.. är det en webbserver eller annan trafik. Är det latenskänsligt så kan det vara en tanke att börja kolla på CDN hosting snarare än vanlig webbhosting, finns massa intressant om du googlar på CDN

Komme köra webRTC med signaling och TURN/STUN. Är absolut ingen serverexpert, men tveksamt om CDN stödjer denna typ? Som jag tolkar det så fungerar det utmärkt till en webbsida med CDN

Skrivet av willesakken:

Har du tittat på molnbaserade lösningar, tex AWS eller Azure Cloud?
Låter som att något sådant kan vara smidigt om du förväntar dig stor variation i last.

Jo jag har kollat på dessa, även google har en. Men prissättningen känns extremt luddig då man inte betalar ett fast pris? Vet att man betalar per minut. Men hur ligger tex AWS i pris jämfört mot en VPS från en vanlig hosting med fast månadskostnad med likvärdig prestanda?

Permalänk
Medlem

@qaws: Kostnaden varierar såklart på hur mycket du använder. Det är väl medvetet luddig prissättning, något ska dom tjäna pengar på. Prissättningen skiljer också mycket beroende på vilka tjänster du använder hos de olika leverantörerna. Ju "dummare" tjänster (mer liknande webhosting) du använder desto billigare blir det. Men då får du själv såklart ta höjd för olika spikar osv.
Har själv ingen ingående erfarhenhet av någon har bara labbat lite med AWS och olika tjänster där.