Har jorden besökts av utomjordiska farkoster?

Permalänk
Medlem

Klart det finns liv där ute någonstans. Har sett på Guardians of the galaxy att det finns.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

VARFÖR skulle ett UFO från yttre rymden flyga runt i jordens atmosfär? Det är helt ologiskt för mig.

Är de nyifkna men inte vill bli sedda borde de ha teknologin och tillräckligt bakom pannbenet för att greja det.

Det finns betydlig bättre resurser i asteroider och andra planeter som är mer lättåtkomliga än att invadera just jorden.

Tror inte heller att det söks efter ett nytt hem. Kan man transportera sig mellan olika solsystem har nog begreppet "hemvärld" försvunnit, bättre att bara bygga en från scratch. Energi och material är kung för teknologisk utveckling, inte en blå planet som ligger 3000 ljusår bort.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candybag:

VARFÖR skulle ett UFO från yttre rymden flyga runt i jordens atmosfär? Det är helt ologiskt för mig.

Är de nyifkna men inte vill bli sedda borde de ha teknologin och tillräckligt bakom pannbenet för att greja det.

Det finns betydlig bättre resurser i asteroider och andra planeter som är mer lättåtkomliga än att invadera just jorden.

Tror inte heller att det söks efter ett nytt hem. Kan man transportera sig mellan olika solsystem har nog begreppet "hemvärld" försvunnit, bättre att bara bygga en från scratch. Energi och material är kung för teknologisk utveckling, inte en blå planet som ligger 3000 ljusår bort.

Får mig osökt att tänka på terraforming idéerna kring Mars och andra planeter, intressant tanke egentligen, om inte utvecklingen vänder tillbaka till en dark age igen (vilket jag tror tyvärr; att Einstein hade helt rätt om att vi kommer att slåss med pinnar och stenar i det fjärde världskriget) så borde vi själva förr eller senare vara där då teknologin nått dit att detta blir möjligt och att vi kan färdas utanför vårt solsystem snabbare än idag, eller kanske på generations skepp.
Terraforming av obeboeliga himlakroppar är ju fullt möjligt i teorin med vår egen teknik och med dagens teknik.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det märkligaste är väl ändå att det alltid är i USA det händer ?

Nej, det märkliga är att rapporter strömmar in oftare kring 4 juli.

Från https://www.economist.com/graphic-detail/2019/07/04/are-extra...

Citat:

According to the National UFO Reporting Centre (NUFORC), an American non-profit organisation that has collected reports of unidentified flying objects since 1974, UFO sightings tend to spike on July 4th. Between 1995 and 2018, around 2% of all sightings recorded by NUFORC fell on this date; seven times more than would be expected by chance.

Den är ju lite märklig och är ju inte riktigt kopplad till utbildningsnivå och annat. Inte heller skillnaden mellan delstater känns klockrent. Se

https://www.usatoday.com/story/news/nation/2019/06/19/states-...

Hmmm. De traditionellt outbildade områdena sticker inte ut på ett tydligt sätt.

Kan det vara militära resurser i närheten som påverkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Tror jag det finns utomjordingar?
Ja, absolut. Universum är så fruktansvärt stort. Så chansen att det inte skulle finnas är näst intill obefintlig.

Tror jag de lallar omkring på jorden eller varit här de senaste hundramiljoner åren? Nej.
Skulle ta alldeles för lång tid att ta sig hit såvida de inte kan resa snabbare än ljuset eller klarar av att vika universum.
Om man tittar på hur mycket mänsklig teknologi har gått framåt bara de senaste 200-åren så kan man ju tänka sig vad civilisationer som existerat i säg 200 000 år längre har lyckats åstadkomma.

https://www.youtube.com/watch?v=Uk0pRPIQBY4

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Får mig osökt att tänka på terraforming idéerna kring Mars och andra planeter, intressant tanke egentligen, om inte utvecklingen vänder tillbaka till en dark age igen (vilket jag tror tyvärr; att Einstein hade helt rätt om att vi kommer att slåss med pinnar och stenar i det fjärde världskriget) så borde vi själva förr eller senare vara där då teknologin nått dit att detta blir möjligt och att vi kan färdas utanför vårt solsystem snabbare än idag, eller kanske på generations skepp.
Terraforming av obeboeliga himlakroppar är ju fullt möjligt i teorin med vår egen teknik och med dagens teknik.

Troligtvis går det utför pga anledningar. Känns som det är baksidan hos en driftig och intelligent livsform.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nej, det märkliga är att rapporter strömmar in oftare kring 4 juli.

Från https://www.economist.com/graphic-detail/2019/07/04/are-extra...

Den är ju lite märklig och är ju inte riktigt kopplad till utbildningsnivå och annat. Inte heller skillnaden mellan delstater känns klockrent. Se

https://www.usatoday.com/story/news/nation/2019/06/19/states-...

Hmmm. De traditionellt outbildade områdena sticker inte ut på ett tydligt sätt.

Kan det vara militära resurser i närheten som påverkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu säger jag inte att dessa observationer är riktiga, men det är nog bra många fler människor som tittar upp mot skyarna på deras nationaldag än vilken annan dag som helst.

Permalänk
Medlem

OM det nu kommer hit varelser från andra planeter så kan man undra följande:

A) Om de vill gömma sig för oss så torde de ha den tekniken, med tanke på vilken överjävlig teknik det krävs för att komma hit.

B) Om de inte vill gömma sig för oss så hade vi nog sett dem, och det på ett helt klarare vis än på några suddiga bilder.

Annars håller jag med Stephen Hawkings och anser att vi nog gör bäst i att försöka gömma oss så gott det går, snarare än att försöka kontakta och locka hit.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

Nu säger jag inte att dessa observationer är riktiga, men det är nog bra många fler människor som tittar upp mot skyarna på deras nationaldag än vilken annan dag som helst.

Jul och nyårsafton då, när det dessutom är mörkare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb: Varför skulle man kolla på himlen på julafton?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det märkligaste är väl ändå att det alltid är i USA det händer ?

Kanske finns det viss förklaring i att det amerikanska folket är tungt religiösa? Om jag minns rätt är över 90% av befolkningen troende. Steget till att tro på övernaturliga ting, oavsett ämne, känns som mindre där borta. Upplevde det båda gångerna som jag har besökt landet. Speciellt utanför städerna.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

@sAAb: Varför skulle man kolla på himlen på julafton?

Jultomten i släden med Rudolf och co?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Om en civilisation skulle besitta teknik för interstellära resor på kort tid så skulle de snabbt svämma över galaxen. Och det skulle vara ganska svårt för dem att inte lämna spår.
Så skulle de uppnått denna teknik precis nyligen? Om inte så borde de vara överallt.

Om piloterna över huvud taget sett riktiga fysiska objekt så lär de vara jordiska. Men är inte orimligt att de tar miste och ser något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

OM det nu kommer hit varelser från andra planeter så kan man undra följande:

A) Om de vill gömma sig för oss så torde de ha den tekniken, med tanke på vilken överjävlig teknik det krävs för att komma hit.

B) Om de inte vill gömma sig för oss så hade vi nog sett dem, och det på ett helt klarare vis än på några suddiga bilder.

Annars håller jag med Stephen Hawkings och anser att vi nog gör bäst i att försöka gömma oss så gott det går, snarare än att försöka kontakta och locka hit.

.

Ja jag körde precis med det där argumentet precis nyligen. Det är inte rimligt att de vill vara hemliga och samtidigt flyger runt med fullt synliga farkoster kring våra jaktplan. Vill de studera oss så kan det vara så att de har uppfunnit drönare, kameror och sensorer som gör ett fullgott jobb utan deras fysiska närvaro i stora farkoster mitt på ljusa dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Skulle ta alldeles för lång tid att ta sig hit såvida de inte kan resa snabbare än ljuset eller klarar av att vika universum.

Om man ponerar att det finns möjlighet för högintelligenta utomjordingar så måste man också ta i beaktning att dessa varelser kan ha möjlighet att resa fritt i universum. Båda idéerna är lika hypotetiska och inget av dem är mer märkvärdigt än det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Om man ponerar att det finns möjlighet för högintelligenta utomjordingar så måste man också ta i beaktning att dessa varelser kan ha möjlighet att resa fritt i universum. Båda idéerna är lika hypotetiska och inget av dem är mer märkvärdigt än det andra.

Högintelligenta livsformer är inget konstigt. Överljusresor är däremot högst orimligt då vi har rätt jäkla mycket stöd för den speciella relativitetsteorin. Så jo, det ena är mycket märkvärdigare än det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Högintelligenta livsformer är inget konstigt. Överljusresor är däremot högst orimligt då vi har rätt jäkla mycket stöd för den speciella relativitetsteorin.

Du menar att det finns lika mycket stöd för högintelligenta livsformer? Knappast. Vi lyckades fotografera ett svart hål 2019 men tänk om dessa högintelligenta varelser gjorde det för tusentals år sedan. Är det inte då rimligt att också tro på att de lyckats möjligöra rymdresor på ett sätt som vi ännu inte förstår?

Det är ju inte som att forskningen idag är satt i sten. Sådant revideras och ändras hela tiden.

Permalänk
Medlem

Gällande om det finns liv på andra planeter skulle jag med största säkerhet säga ja, självklart.

Enbart i vår egna galax Vintergatan finns det ca 100 miljarder stjärnor, och det finns fler planeter, än det finns stjärnor. Nu lägger vi till att man räknar med att det finns minst 100 miljarder olika galaxer. När man har den summan framför sig kan man fundera på hur stor möjlighet som förefaller finnas att liv endast skulle finnas på denna lilla stenklump i Vintergatan, all logik i mig protesterar mot den tanken.

Då till frågan: har detta liv besökt oss? Den frågan är knepigare, man kan ju utgå från att de har lika långt till oss som vi har de till dem och att vi med våran teknologi omöjligt skulle kunna ta oss till dem, MEN då kan vi leka lite med tanken här om vi snackar om en civilisation som ligger säg 10000 eller 100000 år framför oss i utvecklingen, vad för upptäckter har en sådan civilisation gjort på den tiden? Tänk bara vår egna utveckling sen första datorerna för under 100 år sedan.

Personligen finner jag inte tanken att liv skulle finnas på andra planeter med teknologi för intergalaktiska resor främmande, jag skulle säga den är rimlig, jag har dock svårare att se varför ett så pass högt stående civilisation skulle ha för intresse av att besöka en planet vars befolkning skulle kunna få för sig att hälsa med en kärnvapenmissil.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om en civilisation skulle besitta teknik för interstellära resor på kort tid så skulle de snabbt svämma över galaxen. Och det skulle vara ganska svårt för dem att inte lämna spår.
Så skulle de uppnått denna teknik precis nyligen? Om inte så borde de vara överallt.

Om piloterna över huvud taget sett riktiga fysiska objekt så lär de vara jordiska. Men är inte orimligt att de tar miste och ser något annat.

Varför skulle det vara svårt att inte lämna spår? Säg att det finns någon civilisation som våran fast som har levt 1 miljon år längre och har kommit längre med vetenskap och teknik. Svårt för oss att förstå oss på hur allting funkar såklart.

Tänk ifall vi hade hittat en planet där civilisationen fortfarande befinner sig i medeltid-stadiet. Dundra in där med rymdraketer, plan och fullt utrustade soldater med gevär etc. Dom hade väl trott vi var änglar eller gud eller något liknande.

Permalänk
Medlem

Hade det varit på riktigt hade alla lagt locket på, aldrig att media skulle ge en så viktig godbit. Jag ser det här som red-herrings, tillsammans med allt Trump-drama osv, för att distrahera populasen från hur saker verkligen utvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om en civilisation skulle besitta teknik för interstellära resor på kort tid så skulle de snabbt svämma över galaxen. Och det skulle vara ganska svårt för dem att inte lämna spår.
Så skulle de uppnått denna teknik precis nyligen? Om inte så borde de vara överallt.

Om piloterna över huvud taget sett riktiga fysiska objekt så lär de vara jordiska. Men är inte orimligt att de tar miste och ser något annat.

Jaså?

Om de nu skulle kunna hoppa mellan galaxer på direkten och utforska varje galax i en timme så skulle det ta 13 miljoner år innan de ens gått genom de galaxerna vi kan se från jorden.
Sen finns det ju ett par hundra miljarder planeter/stärnor i varje galax och enorma avstånd mellan varje planet/stjärna.

Så även om de hoppade till en galax i minuten och scannade av hela galaxen efter intelligent liv så skulle det förmodligen ta hundratusentals år innan de dök upp i vår galax. Samtidigt som vi har tekonologin (senaste decennierna) att se eventuella skepp som hoppade in i vår galax är chansen att de skulle vara här samtidigt försvinnande liten.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Av alla miljoners miljoner planeter som antas finnas i rymden, skulle det då finnas intelligent liv på en planet? Nej, knappast.

Ok, två planeter med Mars inräknad men det är mänsklighetens egna farkoster som åker runt och avbildar penis på ytan.

Den där cigarrformade "kometen" / "asteroiden" som susade igenom vårt solsystem (förra året? året innan?) och som vid ett tillfälle accelerade, den har fortfarande inte fått någon förklaring. Det enda astronomer har sagt är i stil med "Vi har uteslutit en del om vad det inte var för något... ärligt talat så vet vi inte vad som passerade oss.". Den betedde sej helt enkelt inte fullt ut så som vetenskapen är vana vid. Det kan ha varit en utomjordisk sond, det kan ha varit en urgammal ovanligt formad komet / asteroid.

Det finns flera teorier om varför vi på Jorden inte fått någon kontakt med intelligent liv ännu, t ex:
1) dom är såpass avancerade att dom inte upptäcker våra låga frekvenser.
2) dom vet att vi finns, men vi är för primitiva ännu eller helt enkelt för aggressiva ( se bara hur människor behandlar varandra idag och historiskt... )

Den i särklass otäckaste teorin jag stött på är att det finns intelligent liv i rymden, men dom håller en mycket låg profil enligt mottot "Väck inte den björn som sover...". Dom vet något vi inte vet, något obeskrivligt överjävlig ondska som får Tredje Riket att framstå som Rikets Sal (Jehovas Vittnen).

Så har vi då haft besök av utomjordiskt intelligent liv? Inte helt omöjligt att dom gör likadant som vi : skickar sonder för att utforska.

Här är två exempel : Voyager 1 & 2 Mission Status

Dom har säkert så mycket mer avancerad teknik som vi inte ens kan drömma om. Det läskigaste jag tror är att om vi skulle få kontakt så skulle människan göra allt för att utrota det den inte förstår och försöka ta över deras teknik.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Du menar att det finns lika mycket stöd för högintelligenta livsformer? Knappast. Vi lyckades fotografera ett svart hål 2019 men tänk om dessa högintelligenta varelser gjorde det för tusentals år sedan. Är det inte då rimligt att också tro på att de lyckats möjligöra rymdresor på ett sätt som vi ännu inte förstår?

Det är ju inte som att forskningen idag är satt i sten. Sådant revideras och ändras hela tiden.

Det är inte på något minsta vis ovetenskapligt att tro att högintelligent liv kan uppstå i universum. Vi har rätt starka belägg för det. Men det finns inte mycket till utrymme inom naturlagarna för snabba eller ögonblickliga interstellära resor. Även om vi inte kan förutspå all framtidsteknik så har vi idag ganska god förståelse för inom vilka ramar den måste verka.

Skrivet av TimeCommando:

Varför skulle det vara svårt att inte lämna spår? Säg att det finns någon civilisation som våran fast som har levt 1 miljon år längre och har kommit längre med vetenskap och teknik. Svårt för oss att förstå oss på hur allting funkar såklart.

Tänk ifall vi hade hittat en planet där civilisationen fortfarande befinner sig i medeltid-stadiet. Dundra in där med rymdraketer, plan och fullt utrustade soldater med gevär etc. Dom hade väl trott vi var änglar eller gud eller något liknande.

På medeltiden hade man ingen vetenskap eller förståelse för universums uppbyggnad. Det finns saker vi inte vet, men vi har rätt starka bevis för andra saker. En civilisation som befolkat hela galaxen kommer göra avtryck med sin energiförbrukning. Det är lätt att tänka utanför boxen när man inte förstått vad boxens väggar är gjorda av.

Skrivet av Lodisen:

Jaså?

Om de nu skulle kunna hoppa mellan galaxer på direkten och utforska varje galax i en timme så skulle det ta 13 miljoner år innan de ens gått genom de galaxerna vi kan se från jorden.
Sen finns det ju ett par hundra miljarder planeter/stärnor i varje galax och enorma avstånd mellan varje planet/stjärna.

Så även om de hoppade till en galax i minuten och scannade av hela galaxen efter intelligent liv så skulle det förmodligen ta hundratusentals år innan de dök upp i vår galax. Samtidigt som vi har tekonologin (senaste decennierna) att se eventuella skepp som hoppade in i vår galax är chansen att de skulle vara här samtidigt försvinnande liten.

Om intergalaktiska hopp är möjliga så borde de vara möjliga att uppnå i alla tider i alla galaxer. Med triljarder galaxer i vårt synliga universum, var och en har funnits it 12+ miljarder år. Med hundratals miljarder stjärnor i snitt i varje galax. Hur många civilisationer har uppfunnit intergalaktiska hopp? Någon av dem borde ha upptäckt dem för länge sedan, och inte just de senaste hundra åren. Och även om de av någon kosmisk slump bara haft tekniken i 10000 år så lär de ha spridit sig något enormt på den tiden.
Ska alla dessa civilisationer enas om att bara skicka en enda upptäcksresande så tar det givetvis lång tid att upptäcka universum på nära håll. Men tänk att de sprider sig exponentiellt. Har du 100 kolonier inom 100 år, hur många har du då inom 1000 år? Hur många har du efter 3 miljarder år?

Ingen civilisation kapabel till interstellära resor undviker att göra ett ganska stort avtryck med sin energianvändning. Intergalaktiska civilisationer syns på ett eller annat sätt. Inte minst för att de med kosmiska mått mätt sprider sig över hela stället på kort tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Dom har säkert så mycket mer avancerad teknik som vi inte ens kan drömma om. Det läskigaste jag tror är att om vi skulle få kontakt så skulle människan göra allt för att utrota det den inte förstår och försöka ta över deras teknik.

Eller om en stat får förfogande över sådan teknologi skulle försöka bruka den för att tillförskansa sig mer makt på jorden. Om det finns "gröna gubbar" någonstans med koll på oss hoppas jag sannerligen de inte tar kontakt med oss på ett bra tag, de politiska konsekvenser det skulle kunna få på jorden skulle inte vara roliga. Så länge människan drivs av girighet och maktgalenskap så är det nog bäst om ingen får kontakt med en ras kapabel att färdas dessa avstånd, för tyvärr är nog risken stor att människan inte skulle ha förstånd nog att dela med sig av sådan kunskap och bruka den för allas väl.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Högintelligenta livsformer är inget konstigt. Överljusresor är däremot högst orimligt då vi har rätt jäkla mycket stöd för den speciella relativitetsteorin. Så jo, det ena är mycket märkvärdigare än det andra.

Fast om vi kommer på ett sätt att böja rumtiden, så finns det inget som emotsäger...?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är inte på något minsta vis ovetenskapligt att tro att högintelligent liv kan uppstå i universum. Vi har rätt starka belägg för det. Men det finns inte mycket till utrymme inom naturlagarna för snabba eller ögonblickliga interstellära resor. Även om vi inte kan förutspå all framtidsteknik så har vi idag ganska god förståelse för inom vilka ramar den måste verka.

På medeltiden hade man ingen vetenskap eller förståelse för universums uppbyggnad. Det finns saker vi inte vet, men vi har rätt starka bevis för andra saker. En civilisation som befolkat hela galaxen kommer göra avtryck med sin energiförbrukning. Det är lätt att tänka utanför boxen när man inte förstått vad boxens väggar är gjorda av.

Om intergalaktiska hopp är möjliga så borde de vara möjliga att uppnå i alla tider i alla galaxer. Med triljarder galaxer i vårt synliga universum, var och en har funnits it 12+ miljarder år. Med hundratals miljarder stjärnor i snitt i varje galax. Hur många civilisationer har uppfunnit intergalaktiska hopp? Någon av dem borde ha upptäckt dem för länge sedan, och inte just de senaste hundra åren. Och även om de av någon kosmisk slump bara haft tekniken i 10000 år så lär de ha spridit sig något enormt på den tiden.
Ska alla dessa civilisationer enas om att bara skicka en enda upptäcksresande så tar det givetvis lång tid att upptäcka universum på nära håll. Men tänk att de sprider sig exponentiellt. Har du 100 kolonier inom 100 år, hur många har du då inom 1000 år? Hur många har du efter 3 miljarder år?

Ingen civilisation kapabel till interstellära resor undviker att göra ett ganska stort avtryck med sin energianvändning. Intergalaktiska civilisationer syns på ett eller annat sätt. Inte minst för att de med kosmiska mått mätt sprider sig över hela stället på kort tid.

Jo, men så vet vi ju att det finns mörk materia och mörk energi också - i alla fall matematiskt. Det kan ju vara så att det är den energin som de använder, och som gör att vi inte kan "se avtrycket" ?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

@sAAb: Varför skulle man kolla på himlen på julafton?

Fråga de små.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är inte på något minsta vis ovetenskapligt att tro att högintelligent liv kan uppstå i universum. Vi har rätt starka belägg för det. Men det finns inte mycket till utrymme inom naturlagarna för snabba eller ögonblickliga interstellära resor. Även om vi inte kan förutspå all framtidsteknik så har vi idag ganska god förståelse för inom vilka ramar den måste verka.

På medeltiden hade man ingen vetenskap eller förståelse för universums uppbyggnad. Det finns saker vi inte vet, men vi har rätt starka bevis för andra saker. En civilisation som befolkat hela galaxen kommer göra avtryck med sin energiförbrukning. Det är lätt att tänka utanför boxen när man inte förstått vad boxens väggar är gjorda av.

Om intergalaktiska hopp är möjliga så borde de vara möjliga att uppnå i alla tider i alla galaxer. Med triljarder galaxer i vårt synliga universum, var och en har funnits it 12+ miljarder år. Med hundratals miljarder stjärnor i snitt i varje galax. Hur många civilisationer har uppfunnit intergalaktiska hopp? Någon av dem borde ha upptäckt dem för länge sedan, och inte just de senaste hundra åren. Och även om de av någon kosmisk slump bara haft tekniken i 10000 år så lär de ha spridit sig något enormt på den tiden.
Ska alla dessa civilisationer enas om att bara skicka en enda upptäcksresande så tar det givetvis lång tid att upptäcka universum på nära håll. Men tänk att de sprider sig exponentiellt. Har du 100 kolonier inom 100 år, hur många har du då inom 1000 år? Hur många har du efter 3 miljarder år?

Ingen civilisation kapabel till interstellära resor undviker att göra ett ganska stort avtryck med sin energianvändning. Intergalaktiska civilisationer syns på ett eller annat sätt. Inte minst för att de med kosmiska mått mätt sprider sig över hela stället på kort tid.

Det finns saker som vi inte ens vet att vi inte vet. Dom kanske har något annat sätt att använda energi på? Dom syns ifall dom vill synas tror jag. Vi har väl för stark krigsmentalitet för att de ska vilja göra kontakt antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Dom har säkert så mycket mer avancerad teknik som vi inte ens kan drömma om. Det läskigaste jag tror är att om vi skulle få kontakt så skulle människan göra allt för att utrota det den inte förstår och försöka ta över deras teknik.

Det är nog därför de inte tar kontakt. Och avvaktar. Eventuellt blir det världsfred eller så förgör vi la oss själva med kärnvapen. Hoppas på det första xD

Permalänk
Hedersmedlem

Richard Feynman tycker jag nog ändå sa det bäst:

"I think it is much more likely that the reports of flying saucers are the result of the known irrational characteristics of terrestrial intelligence, rather than the unknown, rational efforts of extraterrestrial intelligence."

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."