Permalänk
Medlem

Nu blir det en novell.

Har precis bestämt mig för att sluta amortera och utöka mitt sparande. i samband med detta så började jag se över vad jag sparar i.
Då en amortering är 100% försäkran till att minska min skuld så gäller det att inte vara för riskbenägen med de extra pengar jag nu kommer att spara så att jag inte står där utan att amortera och sparpengar uppe i rök.

jag la väldigt många timmar på att handplocka fonder: sprida risken geografiskt och inom olika branscher. långa och korta räntefonder osv. för fram till idag har jag varit galen:
1 netto månadslön på sparkonto utan ränta.
5½ netto månadslöner i högrisk aktiefonder
5 netto månadslöner i enskilda aktier.
helt galet mycket risk egentligen.

Men efter att ja kommit fram till en plan som egentligen bara inkluderade att göra om mina fonder, fler fonder och mycket mer blandad risk så kom jag in på det här med fondrobotar. Varför ska jag sitta och lägga timmar på detta nu och nästa år och året efter det osv när en fondrobot garanterat kommer göra jobbet mycket bättre än mig?
Efter att jag läst tester och bloggar så kom jag inte bara fram till att jag ska köra via en robot, jag ska ändra hela min sparfilosofi.

Mina aktier som jag knappt tittar på utgör för stor del av mitt totala sparandet, det är helt klart för stor risk. Hittills i år har de gått upp strax över 30%, kan jämföras med OMXS30 som i år gått upp ca 17%. Men för stor risk, jag får vara ärlig mot mig själv att jag inte har tiden, energin samt kunskapen om de enskilda aktierna, så idag har jag gjort mig av med två bolag samt nästan halverat innehaven i de andra, så jag ligger just nu på ca 2 nettolöner i aktier.

Mitt sparkonto. En nettolön är ju kanske lite för lite samt att de låg på ett sparkonto utan ränta.
Här är min plan att avveckla sparkontot och skapa en portfölj via en robot där jag kommer ha två månadslöner netto i fonder som är ca 25% aktiefonder och 75% räntefonder.
Jag kommer ersätta sparkontot med ett kreditkort, så när det blir ett "oh-shit" moment kan jag köpa diskmaskin på kreditkortet och sen sälja av fonder från buffertportföljen.
Sparhorisonten kommer vara <0 år, jag ska vara beredd på att jag måste ta av dessa pengar då det är buffert.

Utöver denna portfölj kommer jag köra nästa portfölj där jag planerar att ha ca 60% aktiefonder och 40% räntefonder.
Här lägger jag pengar som är tänkt att ska gå till renoveringar, kanske en resa per 7 års period. Dom här pengarna är tanken att jag kommer behöva nyttja mellan 3-7 års mellanrum.
Tanken här är att ha är att värdet ska vara ca 1 års nettolön.

När buffert- samt mittemellanportföljen är fulla kommer jag gå all in på en sista portfölj där det kommer vara 100% aktiefonder.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Jag hade tänkt börja investera igen. Flyttade ihop med min sambo nyligen och sålde då alla fonder för att finansiera köpet till vi sålt lägenheter. Nu har jag en hel del jag kan lägga på fonder. Samt att vi amorterar då, men dåligt sparande. Men vart börjar man? Har ICA Banken och fixa ISK och köpa fonder via dom är väl enklast. Men vilka fonder?
Vilka guider är bra att läsa. Det är långsiktigt sparande. Typ pension kan man väl säga.
Gärna etiska och miljöfonder men samtidigt så kan man ju skänka pengar istället. Vilket jag redan gör.

Avanza är i särklass enklast att handla aktier och fonder i. Större utbud än många storbanker.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Avanza är i särklass enklast att handla aktier och fonder i. Större utbud än många storbanker.

Tackar ska kolla på dem. NU efter ha läst mer i tråden här börjar jag bli sugen på en fondrobot. Lysa verkar vara den bästa. Eller i alla fall delad bäst med andra. Jag känner inte att jag kommer orka lägga tid på fonder så ofta.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Tackar ska kolla på dem. NU efter ha läst mer i tråden här börjar jag bli sugen på en fondrobot. Lysa verkar vara den bästa. Eller i alla fall delad bäst med andra. Jag känner inte att jag kommer orka lägga tid på fonder så ofta.

Jag är själv lite anti fondrobotar, då jag vill ha insikt i vad jag investerar i. Det är klart fördelaktigt för den som bara vill sätta in pengar och glömma bort.
Men med indexfonder kan du nästan göra samma sak. Du får kanske gå in en gång per år och fördela om, men det tar 15 minuter.
Då skulle du kunna komma undan med 0,25% lägre i avgift, samt ha möjlighet att krydda lite med aktiva fonder om så önskas.

Så du får helt enkelt välja om du tycker det är värt att betala 0,25% extra per år för att någon annan ska göra fördelningen åt dig.

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

Jag är själv lite anti fondrobotar, då jag vill ha insikt i vad jag investerar i. Det är klart fördelaktigt för den som bara vill sätta in pengar och glömma bort.
Men med indexfonder kan du nästan göra samma sak. Du får kanske gå in en gång per år och fördela om, men det tar 15 minuter.
Då skulle du kunna komma undan med 0,25% lägre i avgift, samt ha möjlighet att krydda lite med aktiva fonder om så önskas.

Så du får helt enkelt välja om du tycker det är värt att betala 0,25% extra per år för att någon annan ska göra fördelningen åt dig.

Jo det är ju det där veta vad pengarna investeras i. Så de inte läggs i "Vapen och barnmisshandel AB".

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zaibuf:

Jag är själv lite anti fondrobotar, då jag vill ha insikt i vad jag investerar i. Det är klart fördelaktigt för den som bara vill sätta in pengar och glömma bort.
Men med indexfonder kan du nästan göra samma sak. Du får kanske gå in en gång per år och fördela om, men det tar 15 minuter.
Då skulle du kunna komma undan med 0,25% lägre i avgift, samt ha möjlighet att krydda lite med aktiva fonder om så önskas.

Så du får helt enkelt välja om du tycker det är värt att betala 0,25% extra per år för att någon annan ska göra fördelningen åt dig.

Lysa listar vilka underliggande fonder de investerar i (börshandlade indexfonder, till största del), så det är lika mycket insikt där som någon annanstans. Jag tycker framförallt de är bra för kortare sparande med högre andel räntor, eftersom det kan vara lite knöligt att få en bra diversifiering på det på egen hand.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Gällandefondrobotar och dessa företag så antar jag att man är låst med sin investering till företaget? Dvs enda sättet att frigöra sitt sparande är att sälja av det? Antar att det ej går att flytta sina fonder vid ett givet tillfälle?
För vad händer när Lysa eller Opti fått tillräckligt stor kundkrets, är det då rimligt att anta att de höjer sin avgift då det ändå är för krångligt för många att då byta sparande då man investerat ansenligt. Detta gäller väl i och för sig alla fonder/aktier men känns som mer påtagligt när man betalar avgift på hela portföljen.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Jo det är ju det där veta vad pengarna investeras i. Så de inte läggs i "Vapen och barnmisshandel AB".

Bjussar dig på en skärmdump från Lysa då. Detta är ett av mina aktiva konton. Finns även räntefonder men det är väl inte coolt nog för vapenhandlare och annat löst folk.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@simon15: Som jag har förstått det så kan du endast flytta ditt innehav genom att sälja av alla fonder. Men sen tror jag att du kan flytta pengar från en ISK till en annan ISK med bankens hjälp. Då slipper du iaf dubbel beskattning.

Men vill man flytta från lysa men har varit nöjd med deras portfölj så är det ju bara att kolla upp vilka innehav som finns där, sälja av allt och köpa det på annan plats.

är man även rädd för dubbel beskattning under så rör det sig oftast inte om så många kronor så länge man inte har sjukt mycket pengar.
ponera att du har 500 000 som du flyttar till en annan isk via t.ex. ett lönekonto, då blir den extra skatten 2415 kr.
men med tanke på att schablonskattesatsen har höjts minst 2 gånger fast alla partier lovat att de inte skulle röra den så kan man anta att den även kommer att höjas i framtiden.

om man fortfarande inte vill skatta dubbelt så kan man sälja av allt i november, flytta pengarna till lönekonto/sparkonto för att sedan flytta till ISK i december igen. varje nytt skatteår börjar i december

EDIT: nu hittade jag motsägande uppgifter, på ett annat ställe läste jag att nytt skatteår börjar 1a januari.. måste dubbelkolla vad som gäller

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Lysa listar vilka underliggande fonder de investerar i (börshandlade indexfonder, till största del), så det är lika mycket insikt där som någon annanstans. Jag tycker framförallt de är bra för kortare sparande med högre andel räntor, eftersom det kan vara lite knöligt att få en bra diversifiering på det på egen hand.

Nu har jag ingen erfarenhet av specifikt Lysa.
Men vi kan kika på Avanza Auto 6,
Fonden investerar bl.a. i 37,46% i USA, 10,95% i Sverige och där Finans är störst andel med 20,27%.
Kikar man på top 5 fonderna,

  1. SPP Aktiefond USA

  2. Swedbank Robur Access USA

  3. Öhman Etisk Emerging Markets A

  4. SPP Aktiefond Europa

  5. Swedbank Robur Access Europa

De har alltså två USA fonder och två Europa fonder i sina top 5 innehav. Varför? Jo, för att de har regler att följa och får inte investera för mycket i en och samma fond.
Kikar man på de 5 största innehav i respektiva USA fond så är innehållen i princip likadana.
Fördelar man själv så kan man välja att inte ligga så tungt i USA, sånna val har du inte med en fondrobot.

Inget hindrar dig från att själva placera i,
En Globalfond
En Sverigefond
En Tillväxtmarknadfond
En Asienfond
Och om så önskas, räntefond.

Papper och penna eller excel och du kan skapa din fördelning på 10 minuter, månadsspara i globalfonden och gå in 1 gång per år och fördela om.

Räkneexempel,
Sätt in 500 000kr i 30 år (ej räknat månadssparande)
Lysa 0,41% i avgift = du får betala 441 358kr i avgifter
Egen fördelning ~0,21% avgift = du får betala 221 867kr i avgifter

Grattis! Du har sparat 219 491kr i avgifter genom att göra jobbet själv 10 minuter om året. Plus! Du får själv välja viktningen i din portfölj.

Vill du spara på kortare sikt så hade jag valt ett sparkonto och inte satt något i aktier. Räntefonder är helt värdelöst i dagsläget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simon15:

Gällandefondrobotar och dessa företag så antar jag att man är låst med sin investering till företaget? Dvs enda sättet att frigöra sitt sparande är att sälja av det? Antar att det ej går att flytta sina fonder vid ett givet tillfälle?
För vad händer när Lysa eller Opti fått tillräckligt stor kundkrets, är det då rimligt att anta att de höjer sin avgift då det ändå är för krångligt för många att då byta sparande då man investerat ansenligt. Detta gäller väl i och för sig alla fonder/aktier men känns som mer påtagligt när man betalar avgift på hela portföljen.

Det tycker jag inte man kan anta, för då skulle kunderna (mig inkluderat) försvinna över en natt. Det vore effektivt självmord.

Det stämmer att du inte kan flytta fonderna utan att sälja dem, men eftersom de ligger på ett ISK har du ingen kostnad för att göra så och därmed ingen inlåsningseffekt. Din nya bank hjälper mer än gärna till om det känns krångligt.

Skrivet av issue:

@simon15: Som jag har förstått det så kan du endast flytta ditt innehav genom att sälja av alla fonder. Men sen tror jag att du kan flytta pengar från en ISK till en annan ISK med bankens hjälp. Då slipper du iaf dubbel beskattning.

Men vill man flytta från lysa men har varit nöjd med deras portfölj så är det ju bara att kolla upp vilka innehav som finns där, sälja av allt och köpa det på annan plats.

är man även rädd för dubbel beskattning under så rör det sig oftast inte om så många kronor så länge man inte har sjukt mycket pengar.
ponera att du har 500 000 som du flyttar till en annan isk via t.ex. ett lönekonto, då blir den extra skatten 2415 kr.
men med tanke på att schablonskattesatsen har höjts minst 2 gånger fast alla partier lovat att de inte skulle röra den så kan man anta att den även kommer att höjas i framtiden.

om man fortfarande inte vill skatta dubbelt så kan man sälja av allt i november, flytta pengarna till lönekonto/sparkonto för att sedan flytta till ISK i december igen. varje nytt skatteår börjar i december

EDIT: nu hittade jag motsägande uppgifter, på ett annat ställe läste jag att nytt skatteår börjar 1a januari.. måste dubbelkolla vad som gäller

Flytt av kapital mellan egna ISK triggar inte beskattning, så länge det görs på rätt sätt, som du säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@zaibuf: nu kanske du är sjukt kompetent, men jag tog fram min excel, började leta upp fonder inom varje kategori, började jämföra inom varje kategori, räkna på avgifter, och avgifter kontra andelen % i min portfölj för att kunna få fram vad hela portföljen kostar i avgifter. det tog mig bra mycket mer än 10 minuter. och när jag trodde att jag had hittat min portfölj så läste jag om någon annan supderduper fond som skulle vara bättre än den har redan valt.

visst kan du köpa X antal fonder nu och sedan vikta om dem varje år, och det tar 10 minuter. men vad är det som säger att de fonder du har nu är dom bästa/billigaste nästa år, eller året efter det?

Jag var ärlig mot mig själv, även om jag tycker att sånt här är kul. men jag har inte kunskapen eller tiden för att kunna göra ett bättre jobb. hittade dessa punkter som jag tycker passar in väldigt bra

  • Kan jag skapa en bättre portfölj än fondroboten?

  • Hur lång tid tar det mig att årligen ha koll, välja och ombalansera portföljerna?

  • Vad är min egen tid värd?

  • Kan jag göra det billigare än fondroboten?

  • Har jag intresset att göra det?

  • Har jag kompetensen?

  • Eller förvaltar jag mina egna pengar för att tillfredsställa något annat känslomässigt behov?

Ditt räkneexempel förutsätter ju också att din portfölj går upp lika mycket i värde som den i Lysa. Men om fondroboten gör ett bättre jobb än vad du kan göra och man får högre avkastning trots högre avgift? grattis, du får mindre pengar, men du kan glädja dig åt att du inte betalade lika mycket i avgift.

att bara köpa indexfonder och sedan bara glömma bort dem/vikta om en varje år i 30 år, då tror jag verkligen att fondrobot kommer att vinna.
men har man tiden, engagemanget samt kundskapen, då är absolut en egen portfölj bättre än en robot.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Mentice verkar ju gå stadigt upp än så länge kul men rapporterna är ju alltid det viktigaste

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@simon15: Som jag har förstått det så kan du endast flytta ditt innehav genom att sälja av alla fonder. Men sen tror jag att du kan flytta pengar från en ISK till en annan ISK med bankens hjälp. Då slipper du iaf dubbel beskattning.

Men vill man flytta från lysa men har varit nöjd med deras portfölj så är det ju bara att kolla upp vilka innehav som finns där, sälja av allt och köpa det på annan plats.

är man även rädd för dubbel beskattning under så rör det sig oftast inte om så många kronor så länge man inte har sjukt mycket pengar.
ponera att du har 500 000 som du flyttar till en annan isk via t.ex. ett lönekonto, då blir den extra skatten 2415 kr.
men med tanke på att schablonskattesatsen har höjts minst 2 gånger fast alla partier lovat att de inte skulle röra den så kan man anta att den även kommer att höjas i framtiden.

om man fortfarande inte vill skatta dubbelt så kan man sälja av allt i november, flytta pengarna till lönekonto/sparkonto för att sedan flytta till ISK i december igen. varje nytt skatteår börjar i december

EDIT: nu hittade jag motsägande uppgifter, på ett annat ställe läste jag att nytt skatteår börjar 1a januari.. måste dubbelkolla vad som gäller

Pengar på ett ISK skattas varje kvartal om jag inte minns fel, samt att man betalar skatt för ett kvartal när man sätter in pengar...eller om det var när man tar ut dom, minns faktiskt inte. Oavsett så kan man inte ta ut pengarna i samband med kvartalsskifte för att undvika skatt, som systemet är uppbyggt så betalar man full skatt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Räkneexempel,
Sätt in 500 000kr i 30 år (ej räknat månadssparande)
Lysa 0,41% i avgift = du får betala 441 358kr i avgifter
Egen fördelning ~0,21% avgift = du får betala 221 867kr i avgifter

Grattis! Du har sparat 219 491kr i avgifter genom att göra jobbet själv 10 minuter om året. Plus! Du får själv välja viktningen i din portfölj.

Stämmer detta verkligen? 0.41% av 500 kSEK är väl 2050 kr. 30 x 2050 är 60500 kr. Tänker jag fel?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zaibuf:

Nu har jag ingen erfarenhet av specifikt Lysa.
Men vi kan kika på Avanza Auto 6,
Fonden investerar bl.a. i 37,46% i USA, 10,95% i Sverige och där Finans är störst andel med 20,27%.
Kikar man på top 5 fonderna,

  1. SPP Aktiefond USA

  2. Swedbank Robur Access USA

  3. Öhman Etisk Emerging Markets A

  4. SPP Aktiefond Europa

  5. Swedbank Robur Access Europa

De har alltså två USA fonder och två Europa fonder i sina top 5 innehav. Varför? Jo, för att de har regler att följa och får inte investera för mycket i en och samma fond.
Kikar man på de 5 största innehav i respektiva USA fond så är innehållen i princip likadana.
Fördelar man själv så kan man välja att inte ligga så tungt i USA, sånna val har du inte med en fondrobot.

Inget hindrar dig från att själva placera i,
En Globalfond
En Sverigefond
En Tillväxtmarknadfond
En Asienfond
Och om så önskas, räntefond.

Papper och penna eller excel och du kan skapa din fördelning på 10 minuter, månadsspara i globalfonden och gå in 1 gång per år och fördela om.

Räkneexempel,
Sätt in 500 000kr i 30 år (ej räknat månadssparande)
Lysa 0,41% i avgift = du får betala 441 358kr i avgifter
Egen fördelning ~0,21% avgift = du får betala 221 867kr i avgifter

Grattis! Du har sparat 219 491kr i avgifter genom att göra jobbet själv 10 minuter om året. Plus! Du får själv välja viktningen i din portfölj.

Vill du spara på kortare sikt så hade jag valt ett sparkonto och inte satt något i aktier. Räntefonder är helt värdelöst i dagsläget.

Det du hoppar över är småbolagsfonder, vilket (antagligen) kommer sänka din avkastning och även avgiften för portföljen. Sen håller jag inte med dig om att räntefonder är värdelösa eller att 100% aktier i en portfölj är en viktning som är långsiktigt frisk. Det kan möjligen kännas så just nu, efter 10 år av obruten uppgång.

Nedan är Lysas fördelning av en 60/40 portfölj, om någon är nyfiken.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Stämmer detta verkligen? 0.41% av 500 kSEK är väl 2050 kr. 30 x 2050 är 60500 kr. Tänker jag fel?

Du måste räkna in avkastningen också.
Jag utgick från Lysas egna kalkyl och en avkastning på 7% i snitt per år, vilket är ganska lågt räknat. Borde tagit med det i mitt exempel för att förtydliga.

Skrivet av Aphex:

Det du hoppar över är småbolagsfonder, vilket (antagligen) kommer sänka din avkastning och även avgiften för portföljen.

Du har PLUS Sverige Småbolag för 0,45% i avgift, givetvis kan det vara med i din inräknade Sverigeplacering.

Skrivet av issue:

@zaibuf: nu kanske du är sjukt kompetent, men jag tog fram min excel, började leta upp fonder inom varje kategori, började jämföra inom varje kategori, räkna på avgifter, och avgifter kontra andelen % i min portfölj för att kunna få fram vad hela portföljen kostar i avgifter. det tog mig bra mycket mer än 10 minuter. och när jag trodde att jag had hittat min portfölj så läste jag om någon annan supderduper fond som skulle vara bättre än den har redan valt.

visst kan du köpa X antal fonder nu och sedan vikta om dem varje år, och det tar 10 minuter. men vad är det som säger att de fonder du har nu är dom bästa/billigaste nästa år, eller året efter det?

Jag var ärlig mot mig själv, även om jag tycker att sånt här är kul. men jag har inte kunskapen eller tiden för att kunna göra ett bättre jobb. hittade dessa punkter som jag tycker passar in väldigt bra

  • Kan jag skapa en bättre portfölj än fondroboten?

  • Hur lång tid tar det mig att årligen ha koll, välja och ombalansera portföljerna?

  • Vad är min egen tid värd?

  • Kan jag göra det billigare än fondroboten?

  • Har jag intresset att göra det?

  • Har jag kompetensen?

  • Eller förvaltar jag mina egna pengar för att tillfredsställa något annat känslomässigt behov?

Ditt räkneexempel förutsätter ju också att din portfölj går upp lika mycket i värde som den i Lysa. Men om fondroboten gör ett bättre jobb än vad du kan göra och man får högre avkastning trots högre avgift? grattis, du får mindre pengar, men du kan glädja dig åt att du inte betalade lika mycket i avgift.

att bara köpa indexfonder och sedan bara glömma bort dem/vikta om en varje år i 30 år, då tror jag verkligen att fondrobot kommer att vinna.
men har man tiden, engagemanget samt kundskapen, då är absolut en egen portfölj bättre än en robot.

KISS. Behöver inte göra det mer komplicerat än det behöver vara. Det viktiga är att komma igång och att ett sparande bli av. Ska man sitta och jämföra hela livet så finns det alltid något bättre.

Om du vill göra en 90/10 fördelning.

Aktiefonder
40% i en globalfond (Avanza Global / Länsförsäkringar Global Index)
20% i Sverige (Spiltan Aktiefond Investmentbolag / PLUS Sverige Småbolag / SEB Sverige Index)
10% i Europa (Länsförsäkringar Europa Indexnära)
10% i Tillväxtmarknader (Avanza Emerging Markets)
10% i Asien (Swedbank Robur Access Asien)
--------
Räntefonder
AMF Räntefond Lång 5%
Spiltan Räntefond Sverige 5%

Total förvaltningsavgift: 0,25%

Skapa ett dynamiskt cirkeldiagram i excel där du kan fylla i dina nuvarande värden i en tabell som uppdaterar procenten i diagrammet. På så vis ser du enkelt hur mycket du behöver byta från en fond till en annan för att hålla målfördelningen.
Annars kan du även gå in på "Portföljrapport" på Avanza och få en PDF med din exakta avkastning och fördelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Du måste räkna in avkastningen också.
Jag utgick från Lysas egna kalkyl och en avkastning på 7% i snitt per år, vilket är ganska lågt räknat. Borde tagit med det i mitt exempel för att förtydliga.

Helt enig i att man måste ha med avkastningen, dock var det inte lätt att förstå att det var med i din beräkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Pengar på ett ISK skattas varje kvartal om jag inte minns fel, samt att man betalar skatt för ett kvartal när man sätter in pengar...eller om det var när man tar ut dom, minns faktiskt inte. Oavsett så kan man inte ta ut pengarna i samband med kvartalsskifte för att undvika skatt, som systemet är uppbyggt så betalar man full skatt ändå.

man kan inte undvika skatt, men man kan undvika dubbel beskattning genom att inte flytta pengar mellan ISK via lönekonto under samma kvartal.

om jag läser rätt på skatteverkets sida så mäts pengarna per kvartal + insättningar under hela året, dessa plussas sedan ihop för att sedan delas på 4, för att få fram kapitalunderlaget.
1: 20 000
2: 21 000
3: 40 000
4: 39 000
detta ger ett kapitalunderlag på 30 000.
för att få fram schablonsintäkten så multipliceras 30k med 1.49% och ger värdet 447
det är sen schablonintäkten som beskattas med 30%, så man betalar alltså 134.1kr i skatt det året.

om jag då under kvartal 3 säljer mina 40k i ISK1 och sätter in dem i ISK2 så kommer det se ut som följande i ISK1:
1: 20 000
2: 21 000
3: 40 000
4: 0
detta ger ett kapitalunderlag på 20 250.
för att få fram schablonsintäkten så multipliceras 30k med 1.49% och ger värdet 301
det är sen schablonintäkten som beskattas med 30%, så man betalar alltså 90kr i skatt det året för denna isk

ISK2
1: 0
2: 0
3: 40 000
4: 39 000
detta ger ett kapitalunderlag på 19 750.
för att få fram schablonsintäkten så multipliceras 30k med 1.49% och ger värdet 294
det är sen schablonintäkten som beskattas med 30%, så man betalar alltså 88kr i skatt det året för denna isk.

Om vi däremot säljer fonder/aktier i kvartal 3, tar ut pengarna från ISK1 och väntar till kvartal 4 med att sätta in dem i ISK2 så blir det följande.

ISK1:
1: 20 000
2: 21 000
3: 40 000
4: 0
detta ger ett kapitalunderlag på 20 250.
för att få fram schablonsintäkten så multipliceras 30k med 1.49% och ger värdet 301
det är sen schablonintäkten som beskattas med 30%, så man betalar alltså 90kr i skatt det året för denna isk

ISK2
1: 0
2: 0
3: 0
4: 40 000
detta ger ett kapitalunderlag på 10 000.
för att få fram schablonsintäkten så multipliceras 30k med 1.49% och ger värdet 149
det är sen schablonintäkten som beskattas med 30%, så man betalar alltså 45kr i skatt det året för denna isk.

Så....
behåller man allt i samma ISK under året betalar man ca 135kr i skatt.
flyttar man pengar under samma kvartal så betalar man ca 178kr i skatt
flyttar man ut pengar ett kvartal men in dom nästa kvartal betalar man ca 135kr i skatt.

Så länge skatteverket inte undanhåller information så får du skatta för det du har på din ISK den första varje kvartal plus det du satt in under året.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag ska precis börja spara och har läst på en del. Jag funderar på att spara cirka 2000 i månaden långsiktigt, pensionspengar i princip. Låter 90% Avanza Global och 10% Spiltan Aktiefond Investmenbolag som en bra idé? Sen ska jag köpa lite aktier också.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Hej.

Jag ska precis börja spara och har läst på en del. Jag funderar på att spara cirka 2000 i månaden långsiktigt, pensionspengar i princip. Låter 90% Avanza Global och 10% Spiltan Aktiefond Investmenbolag som en bra idé? Sen ska jag köpa lite aktier också.

Spiltan är fantastiska på att förvalta pengar. I det fall du nämner skulle jag hellre valt 90% spiltan.

Mer realistiskt dock är det bättre du risksprider på fler fonder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Spiltan är fantastiska på att förvalta pengar. I det fall du nämner skulle jag hellre valt 90% spiltan.

Mer realistiskt dock är det bättre du risksprider på fler fonder.

Skickades från m.sweclockers.com

En sak jag inte fattar är dock hur det funkar med avgifterna. Om jag t.ex väljer Lysa fondrobot är avgiften 0,41.%, då gör dom allt. Det sägs att det blir lägre om man väljer fonder själv men om jag väljer själv får jag betala egna avgifter per fond, låt säga 0,10% för dom billiga. Om jag väljer 6 sådana plussas det ihop då och den totala avgiften blir 0.6? Bara Avanza Global och Spiltan Aktiefond ihop är 0,11% + 0,24%. Ska jag då välja några ytterligare blir den totala avgiften högre än Lysa? Eller w00t? Jag är noob.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

En sak jag inte fattar är dock hur det funkar med avgifterna. Om jag t.ex väljer Lysa fondrobot är avgiften 0,41.%, då gör dom allt. Det sägs att det blir lägre om man väljer fonder själv men om jag väljer själv får jag betala egna avgifter per fond, låt säga 0,10% för dom billiga. Om jag väljer 6 sådana plussas det ihop då och den totala avgiften blir 0.6? Bara Avanza Global och Spiltan Aktiefond ihop är 0,11% + 0,24%. Ska jag då välja några ytterligare blir den totala avgiften högre än Lysa? Eller w00t? Jag är noob.

det är lätt att bli förvirrad, men du får räkna på alla fonder och inte bara plussa ihop alla var för sig

så säg att du väljer sex fonder där avgiften är 0.10% styck.. om du då plussar ihop alla sex, sen måste du ju dela med sex för att få ut totala portföljens kostnad, så i detta fall kostar din portfölj 0.10 %

ett till exempel
fond1: 0.10%
fond2: 1.10%
fond3: 0.40%
fond4: 0.20%

plussa ihop alla och dela sedan på 4 så får du ut vad din portfölj kostar, i detta fall 0.45%

sen kan vi krångla till det lite
fond1: 0.10% och här ligger 50% av alla dina pengar
fond2: 1.10% och här ligger 10% av alla dina pengar
fond3: 0.40% och här ligger 20% av alla dina pengar
fond4: 0.20% och här ligger 20% av alla dina pengar

då betalar du u liksom bara 1.10% i 10% av dina sparade pengar

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Hej.

Jag ska precis börja spara och har läst på en del. Jag funderar på att spara cirka 2000 i månaden långsiktigt, pensionspengar i princip. Låter 90% Avanza Global och 10% Spiltan Aktiefond Investmenbolag som en bra idé? Sen ska jag köpa lite aktier också.

Spiltan är bra, SEB småföretag är också bra. Själv investerar jag ca 60% i index fonder, sen 40% i lite mer högrisk fonder för att försöka slå index. Så småningom har jag tänkt ta ca 5-10 procent från högriskarna direkt i aktier, men det blir nog om ett år eller så, min buffert återhämtar sig från ett lägenhetsköp.

Ca 30% Sverige
Ca 30% USA
Ca 20% Asien
Ca 20% Europa

Är min fördelning.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk

Tjänstpensionen i soffliggarfonden (ap7 såfa) som har gått bra (om inte bäst) och det som blir över av lönen lägger jag på bankkontot men det börjar bli ganska mycket pengar där och med 0% ränta går man back med inflationen varje år så jag ska börja titta på att investera i nånting till hösten.

Tyvärr har jag dåliga erfarenheter av aktiemarknaden då jag förlorade allt i börskraschen år 2000 men jag ska jag ska läsa på till hösten och se vad som är mest fördelaktigt till minst risk, kan tänka mig att låsa pengarna en längre tid bara det är riskfritt och ger god garanterad utdelning.

Hävstångar och finniga bankrådgivare eller telefonförsäljare har jag inget förtroende för, bara information jag hittar själv och kan verifiera till 100% ur ett flertal olika källor.

Har man förlorat allt en gång så är 0% ränta bättre än 0kr i tillgångar

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

@Stefanp67: Får man fråga vad/hur du investerade i då du blev av med allt?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Jag hade tänkt börja investera igen. Flyttade ihop med min sambo nyligen och sålde då alla fonder för att finansiera köpet till vi sålt lägenheter. Nu har jag en hel del jag kan lägga på fonder. Samt att vi amorterar då, men dåligt sparande. Men vart börjar man? Har ICA Banken och fixa ISK och köpa fonder via dom är väl enklast. Men vilka fonder?
Vilka guider är bra att läsa. Det är långsiktigt sparande. Typ pension kan man väl säga.
Gärna etiska och miljöfonder men samtidigt så kan man ju skänka pengar istället. Vilket jag redan gör.

Rikatillsammans bloggen har många tips. Du kan spana in t ex nybörjarportföljen:

https://rikatillsammans.se/fondportfolj/

https://rikatillsammans.se/fondportfolj/nyborjarportfoljen-ba...

Hans tips och portföljer är relativt säkra men du får såklart lägre vinst. Ett alternativ är ju att köra på Lysa eller en annan fondrobot.

Appropå amortering kan detta vara extra intressant: https://rikatillsammans.se/amortera-spara-investera/
Angående miljömedvetna fonder så kostar de lite extra: https://rikatillsammans.se/spara-etiskt-hallbart-klimatsmart/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Tjänstpensionen i soffliggarfonden (ap7 såfa) som har gått bra (om inte bäst) och det som blir över av lönen lägger jag på bankkontot men det börjar bli ganska mycket pengar där och med 0% ränta går man back med inflationen varje år så jag ska börja titta på att investera i nånting till hösten.

Tyvärr har jag dåliga erfarenheter av aktiemarknaden då jag förlorade allt i börskraschen år 2000 men jag ska jag ska läsa på till hösten och se vad som är mest fördelaktigt till minst risk, kan tänka mig att låsa pengarna en längre tid bara det är riskfritt och ger god garanterad utdelning.

Hävstångar och finniga bankrådgivare eller telefonförsäljare har jag inget förtroende för, bara information jag hittar själv och kan verifiera till 100% ur ett flertal olika källor.

Har man förlorat allt en gång så är 0% ränta bättre än 0kr i tillgångar

Investera i globalfonder så lär du åtminstone inte bli av med alla pengar såvida inte alla världens företag kraschar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

det är lätt att bli förvirrad, men du får räkna på alla fonder och inte bara plussa ihop alla var för sig

så säg att du väljer sex fonder där avgiften är 0.10% styck.. om du då plussar ihop alla sex, sen måste du ju dela med sex för att få ut totala portföljens kostnad, så i detta fall kostar din portfölj 0.10 %

ett till exempel
fond1: 0.10%
fond2: 1.10%
fond3: 0.40%
fond4: 0.20%

plussa ihop alla och dela sedan på 4 så får du ut vad din portfölj kostar, i detta fall 0.45%

sen kan vi krångla till det lite
fond1: 0.10% och här ligger 50% av alla dina pengar
fond2: 1.10% och här ligger 10% av alla dina pengar
fond3: 0.40% och här ligger 20% av alla dina pengar
fond4: 0.20% och här ligger 20% av alla dina pengar

då betalar du u liksom bara 1.10% i 10% av dina sparade pengar

Aha, då är jag med. Då kan jag checka av en grej av "Jag fattar inte"-listan av allt jag försöker lära mig innan jag börjar spara.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Tjänstpensionen i soffliggarfonden (ap7 såfa) som har gått bra (om inte bäst) och det som blir över av lönen lägger jag på bankkontot men det börjar bli ganska mycket pengar där och med 0% ränta går man back med inflationen varje år så jag ska börja titta på att investera i nånting till hösten.

Tyvärr har jag dåliga erfarenheter av aktiemarknaden då jag förlorade allt i börskraschen år 2000 men jag ska jag ska läsa på till hösten och se vad som är mest fördelaktigt till minst risk, kan tänka mig att låsa pengarna en längre tid bara det är riskfritt och ger god garanterad utdelning.

Hävstångar och finniga bankrådgivare eller telefonförsäljare har jag inget förtroende för, bara information jag hittar själv och kan verifiera till 100% ur ett flertal olika källor.

Har man förlorat allt en gång så är 0% ränta bättre än 0kr i tillgångar

Att gå in i aktiemarknaden nu med "riskfritt" är nog inte optimalt. Jag tror vi är påväg in i en lågkonjunktur, ni såg ju bara hickan börsen fick i slutet på 2018.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.