Permalänk
Medlem

Laptop blir varm och laggar

hej kan inte lista ut vad som är fel med min dator när jag surfar ligger temperaturen på cpu-n ungefär 70 grader grafik kortet ligger just nu på 50 men problemet är så fort jag startar ett spel så går cpu-n till 90 grader och gpu ligger på 70-80 grader har beställt kylplatta men så fort man har startat spelet jag brukar se på Youtube eller netflix medans jag väntar men då tabbar jag ur o de laggar bilden fryser på filmen vad är det för fel har dammat ut datorn försökt ominstallerat den ifall det skulle vara någon driv rutin men inget hjälper har ni it tekniker någon koll btw har en asus g75vx

Rubrik /Mod
Permalänk
Medlem

@frejsan: Bärbara datorer brukar, generellt, bli rätt så varma med tiden. Hur länge har du haft den och hur har du skött underhåll av den? Ex. rengöring från damm, ny kylpasta.

Du skriver att du dammat ut den, hur gick du tillväga?

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Plocka isär den, byt kylpasta, använd tryckluft för att blåsa ur dammet, montera ihop och kolla temps igen:)

Permalänk
Medlem

hej jag har blåst ur hela datorn så bra jag kan men hur jobbigt är de att byta kyl pasta allså måste man plocka isär hela datorn eller några skruvar tänkte jag är defensivt ingen it tekniker kan bara mycket av mjukvara tacksam för svar

Skickades från norrländska skogarna

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av frejsan:

hej jag har blåst ur hela datorn så bra jag kan men hur jobbigt är de att byta kyl pasta allså måste man plocka isär hela datorn eller några skruvar tänkte jag är defensivt ingen it tekniker kan bara mycket av mjukvara tacksam för svar

Skickades från norrländska skogarna

Lite olika krävande beroende på vad det är för modell.
Ibland kanske det räcker med att ta bort undersidan och i vissa fall måste man även plocka bort tangenbord och "allt"
Det kräver en del tålamod och lite googling på nätet för att hitta "disassembly guides" för den laptop man har.

Permalänk
Medlem

ok ska beställa ny kylpasta tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com