Problem för att installera om Windows 10

Permalänk

Problem för att installera om Windows 10

Tjabba!

Min väns bärbara vägrar att starta, vi har googlat och gjort oerhört många försök för att få det igång igen från USB installation och DOS prompt men inget fungerade.

Då som försökte vi installera över Windows 10 via USB (den typ av installation som man behåller sina filer men det gick inte heller, som sista försök vill vi installera om hela Windows MEN.... vi har inte tillgång till OS, hur ska vi ta fram Windows Produkt Nyckel? Det finns inte längre etikett med produkt nyckel längre.

Någon som vet hur vi kan få fram det för att kunna installera om Windows?

Här är bilden som stoppa dator vid uppstart.

Tack på förhand!

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem

@Reborn.swe:
Om det var Win 10 på den innan, så behöver man ingen nyckel vid ominstallation, när det frågas efter det så väljer man "skip".
Windows kommer sedan efter installationen är klar aktiveras automatiskt (kräver dock naturligtvis att det finns internet anslutning).

Man måste dock installera samma version som det var innan, så om det var Home på datorn så måsta man installera det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Reborn.swe:
Om det var Win 10 på den innan, så behöver man ingen nyckel vid ominstallation, när det frågas efter det så väljer man "skip".
Windows kommer sedan efter installationen är klar aktiveras automatiskt (kräver dock naturligtvis att det finns internet anslutning).

Man måste dock installera samma version som det var innan, så om det var Home på datorn så måsta man installera det.

Va bra! tack!

En sak till som jag kom på nu.

Det brukar finnas en dold partition med Windows installation i den. kan man komma åt den för att installera om Windows i det fall att man få den blå skärm och dator inte startar?

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reborn.swe:

Va bra! tack!

En sak till som jag kom på nu.

Det brukar finnas en dold partition med Windows installation i den. kan man komma åt den för att installera om Windows i det fall att man få den blå skärm och dator inte startar?

Mig veteligen så finns det normalt ingen partition som du kan installera windows från efter en normal installation.
Den dolda systempartition som brukar finnas efter installation är för reparation.

Ofta finns det dock en rescue-partition när datorn kommer ny med en OEM-installation av windows.
Å andra sidan eftersom man numer installerar från en usb-sticka är det bara ladda ner windows media creation tool för att får senaste builden av windows 10 vilket nog är att föredra i alla fall.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av WarWolf.667:

Mig veteligen så finns det normalt ingen partition som du kan installera windows från efter en normal installation.
Den dolda systempartition som brukar finnas efter installation är för reparation.

Ofta finns det dock en rescue-partition när datorn kommer ny med en OEM-installation av windows.
Å andra sidan eftersom man numer installerar från en usb-sticka är det bara ladda ner windows media creation tool för att får senaste builden av windows 10 vilket nog är att föredra i alla fall.

Går ju alltid göra en egen startbar partition och kopiera över installationsfiler:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Går ju alltid göra en egen startbar partition och kopiera över installationsfiler:)

Absolut så går det men känns lite meningslöst då det tar några minuter att göra ordning en sticka med senaste builden av win10.
Alternativt går det att köra "återställ den här datorn" för en ominstallation direkt inifrån windows.
Förr så fanns det ju i stort sett bara en release så då spelade det ingen roll och var ganska smidigt att köra installationen från disken.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Skrivet av WarWolf.667:

Mig veteligen så finns det normalt ingen partition som du kan installera windows från efter en normal installation.
Den dolda systempartition som brukar finnas efter installation är för reparation.

Ofta finns det dock en rescue-partition när datorn kommer ny med en OEM-installation av windows.
Å andra sidan eftersom man numer installerar från en usb-sticka är det bara ladda ner windows media creation tool för att får senaste builden av windows 10 vilket nog är att föredra i alla fall.

Tack, för info, jag trodde att det fanns en dold partition med innehållet som fanns en gång i tiden fanns med Windows DVD.

Skrivet av tcntad:

Går ju alltid göra en egen startbar partition och kopiera över installationsfiler:)

Kan vara smidigt när man ska installera om Windows, då slipper man USB minne, allt är redan där men jag vet inte hur lätt eller komplicerad är det att fixa det.

Skrivet av WarWolf.667:

Absolut så går det men känns lite meningslöst då det tar några minuter att göra ordning en sticka med senaste builden av win10.
Alternativt går det att köra "återställ den här datorn" för en ominstallation direkt inifrån windows.
Förr så fanns det ju i stort sett bara en release så då spelade det ingen roll och var ganska smidigt att köra installationen från disken.

Synd att i mitt fall gick det inte att det gick inte att göra en ominstallation, det blev fel, då måste vi installera från "0", det var det som gjorde mig orolig om Windows Nyckeln, vi får hoppas att det kommer att gå bra när vi kör igång.

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Reborn.swe:

Tack, för info, jag trodde att det fanns en dold partition med innehållet som fanns en gång i tiden fanns med Windows DVD.

Kan vara smidigt när man ska installera om Windows, då slipper man USB minne, allt är redan där men jag vet inte hur lätt eller komplicerad är det att fixa det.

Synd att i mitt fall gick det inte att det gick inte att göra en ominstallation, det blev fel, då måste vi installera från "0", det var det som gjorde mig orolig om Windows Nyckeln, vi får hoppas att det kommer att gå bra när vi kör igång.

Då burkern verkar ha W10 så ska du kunna med lugn i behåll ominstallera datorn. Nyckeln sparas hos MS och jämförs mot HWID.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Samma problems som MSI korten ha stäng av wi-fi i bios eller

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=309637.0

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Fick samma problem nu när jag bytte MB och har strulat med detta i 2 timmar nu . Men nu funkar det

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0