G2A lovar betala utvecklare tio gånger vad de förlorat på nyckelförsäljning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

@videopac: Ganska lite? Spel på G2A kostar ofta precis lika mycket eller precis under priset som hos auktoriserade återförsäljare eller plattformarna/butikerna själva. De vill ju tjäna så mycket som möjligt givetvis.

Inte som Kinguin et al? Då förstår jag inte varför man skulle handla via G2A om det är så att det inte är någon direkt skillnad i pris mot att köpa direkt från butik.

Då blir jag ytterligare ett steg mer mörkrädd helt plötsligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Killen kommer råka lika illa ut som de som åker dit på att sälja nycklar. En tillsägelse och sen så får han byta namn om han vill fortsätta jobba för dem.

"Killen" behöver inte ens vara en kille. Det kan vara ett svepskäl för att deras PR-plan gjorde en tolkning av Vasaskeppets sjösättning. Sättet de hanterar sitt språkbruk i bara det Twitter-inlägget är inte vad jag har för vana att se från en PR-kanal. Ett företag kommunicerar offentligt som en samlad enhet, inte som ett förvirrat hus där alla får bestämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Hur ska man annars få bukt med problemet tycker du?
I din värld skulle man inte få lov att sälja vidare i andra hand alls.

Problemet är att utvecklare som Tinybuild är enormt oseriösa och inte hade något bevis på vilka nycklar om är olagliga eller lagliga.

Det är som att få din bil stulen, se att den ligger på Blocket, gå bananas på twitter om hur allt som säljs på blocket är stulet.
Sen när Blocket kontaktar dig om information som kan knyta bilen till dig så är allt du ger dom "men det är ju min bil!".
Vilken otroligt bra situation du sätter Blocket i.

Jag är absolut en förespråkare av andrahandsförsäljning mellan privatpersoner eller secondhand.
Men här är det uppenbart att folk "arbetar" med att sälja tusentals saker med tveksamt ursprung, och offren för detta blir ignorerade av den så kallade marknadsplatsen, eller häleriplatsen.
Jag tycker att det är något helt annat.

Grundproblemet enligt mig är inte att Tinybuild och hans gelikar "inte har några bevis" utan att iden bakom G2A är att vara en marknadsplats för tveksamma affärer.
Det finns inte nycklar att köpa i EU för priset de säljs för på G2A, alltså är nycklarna skaffade på otillbörligt vis.
G2A blundar för detta eftersom det är en del av deras affärsidé, det är inte mer komplicerat än så.
Exakt hur nycklarna har skaffats/stulits/etc är egentligen ur detta avseende irrelevant.
Det finns hur många olika vis som helst att göra bedrägerier på internet, och kriminella personer hittar alltid på nya sätt.

Om min bil nu är stulen och blocket vägrade plocka ner annonsen så förbehåller jag mig rätten att gråta på twitter.
Mig veterligen har detta dock inte hänt, eftersom Blocket (till skillnad från G2A) försöker vara en seriös marknadsplats:
https://www.blocket.se/inspiration/kundsakerhet-pa-blocket
Sen är inte bil kanske det bästa exemplet, eftersom alla ägarbyten måste ske via en myndighet (transportstyrelsen).

Att sälja en stulen svensk bil i Sverige skulle jag säga är omöjligt. Det är ju därför stulna bilar skeppas till öst där det ställs färre frågor.... inte helt olikt hur G2A fungerar.

en bil hade försvunnit
Permalänk
Skrivet av Yonie:
  • Folk blir bättre chaufförer av att vara onyktra, tills det händer.

  • Man kommer aldrig bli träffad av blixten ute på ett tomt fält. Tills det händer.

  • Varför skulle jag teckna en försäkring? Mitt lägenhetshus står ju hur stabilt som helst.

  • Personförsäkring? Varför? Jag mår ju bra och kan ta hand om mig själv utan problem!

  • A-kassa? Jag har fast anställning.

Jag är ledsen, men din anekdotiska upplevelse kan inte användas som ett övergripande argument för att styrka eller dementera om G2A har rent mjöl i påsen.

Bevisen ligger i utvecklarnas egna siffror och vittnesmål.

Samma saker händer på andra ställen också, men bedragare försvinner rätt snabbt när det uppdagas. Hos G2A får de fortsätta efter eget bevåg.

Bortsett ifrån fyllan, blixten och a kassan så träffade du mig rätt väl. Min anekdotiska upplevelse är inte bara från min sida, min flickvän och min bror har inhandlat där rätt många gånger också.

Men det kommer vara pengarna som styr. Kan man spara 100 spänn på ett spel så gör man det. Brukar vara så det slutar.

Jag varken styrker eller dementerar uppgifterna om rent mjöl. Sakerna jag har köpt har fungerat som aviserat. Och det är min personliga upplevelse, inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Intressant.
Frågan är ju då hur G2A kommer hantera det.
Rimligtvis så är inte alla dom nycklarna sålda på G2A, då det finns ett gäng andra liknande sidor som kan ha använts, men att anta att minst 10% av dom är sålda på G2A som är ett av de mest, om inte den mest, kända sidan av sin typ vore ju mer än rimligt, vilket då borde sluta med att utvecklarna får tillbaks minst den summa som dom förlorat på charge-back fees.
Finns ju risken att dom svarar något i stil med "2 keys were found to have been sold on our website, so we payed back $100", och sedan tar 4 månader på sig innan dom äntligen faktiskt betalar ut det.
Ett annat alternativ är ju att dom tar smällen och betalar ut en mycket större summa för att få bra press, och sedan skiter i att betala ut något till andra utvecklare.

Fast visst, det finns ju alltid en chans att dom verkligen anlitar en reputabel 3e-part, ger dom full tillgång till deras datorbas och följer deras fynd och betalar ut 10x kostnaden för utgivarna. Jag finner det dock ytterst tveksamt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Frågan är ju då hur G2A kommer hantera det.

Min lite vilda gissning (vilken naturligtvis påverkas av min syn på G2A) är att de antagligen (efter en myckenhet av att dra ut på tiden) kommer avvisa listan med nycklar med grund att det inte finns något som visar att någon av nycklarna är sålda via dem. Att Factorio-gänget har kommunikation från slutanvändare av typen "Jag köpte/fick min nyckel via G2A och nu funkar den inte, wut!" är naturligtvis en försvårande omständighet men inte precis något bevis utan snarare en utsaga.
G2A kan sätta ribban ganska högt och efter eget behov höja den, vilket jag tycker de gjorde i sitt uttalande genom att kräva bevisning istället för att vara mer öppna för en ömsesidig dialog med utvecklarna.
Intressant blir det hursom att se om G2A mest pyser luft eller om de är villiga att försöka lösa problematiken.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Min lite vilda gissning (vilken naturligtvis påverkas av min syn på G2A) är att de antagligen (efter en myckenhet av att dra ut på tiden) kommer avvisa listan med nycklar med grund att det inte finns något som visar att någon av nycklarna är sålda via dem. Att Factorio-gänget har kommunikation från slutanvändare av typen "Jag köpte/fick min nyckel via G2A och nu funkar den inte, wut!" är naturligtvis en försvårande omständighet men inte precis något bevis utan snarare en utsaga.
G2A kan sätta ribban ganska högt och efter eget behov höja den, vilket jag tycker de gjorde i sitt uttalande genom att kräva bevisning istället för att vara mer öppna för en ömsesidig dialog med utvecklarna.
Intressant blir det hursom att se om G2A mest pyser luft eller om de är villiga att försöka lösa problematiken.

Ja, risken känns ju rätt stor att så kan bli fallet. Dom sa ju dock att dom skulle anlita en utomstående firma som gör analysen.
Är det inte så att nyckeln skickas ut automatiskt av G2A när man köper den? Eller är det säljaren själv som mailar ut det?
Jag minns inte själv hur det fungerar, har endast köpt Rust där en gång för ett antal år sedan medans det var i tidig early access.
Om det är så att G2A skickar ut nyckeln, så är det ju enkelt att bara jämnföra nycklarna som Factorio utvecklarna skickade ut mot listan över sålda kopior av Factorio på G2A. Förutsatt att G2A inte "redigerar" den listan innan dom lämnar ut den till firman som ska göra utredningen det vill säga...

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2