AMD prissänker Radeon RX 5700 XT och RX 5700 – två dagar innan lansering

Permalänk
Medlem

kan väl tänka mig att dom annonserar t.ex "$400" och i sverige blir priset 24000kr istället.
skatt på skatt på skatt på skatt.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Synd att prissänkningen kommer nå Sverige först om 1-2 månader.

Oj varför det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Är ju nästan så redan.
Kolla bara Mercedes a45 amg modellerna, nu med 417hp från en turboladdad 2liters 4cylinders motor. Upp från 36xhp så ca 15% upp.. Nu sker kanske inte nysläpp lika ofta men coolt det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på hur många år man tittar på. Ta en passat anno 1975 så var det 75hp på 1.5 liter motor.
En passat nu 2019 med 2.0 liter motor 174 hp. Så det blir ca 1.9% per år eller 3.9% var annat år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

kan väl tänka mig att dom annonserar t.ex "$400" och i sverige blir priset 24000kr istället.
skatt på skatt på skatt på skatt.

Kemikalieskatten kommer inte att appliceras här. Inte ens Copyswede lägger extra avgifter på grafikkort...än.

Tittar man krasst på Nvidias och AMDs nya kort erbjuder de inget nytt. Nvidias chip är precis desamma! Det enda som ändrats är lite på pris/prestanda fronten och om man håller artificiellt höga priser så är det ingen skillnad alls mot de tidigare produkterna förutom den glansiga mitten på kylarplåten. AMD har ett nytt chip, men inga nya features eller anslutningar. Fortfarande DP 1.4 och ingen hdmi 2.1. AMD jämför gärna med Vega64 och påpekar att prestanda/W förbättrats, men faktum är att RX5700XT har högre TBP än Vega56! Finliret där kommer att visa sig i tester, men av allt att döma kommer Vega56 att vara en besvärande konkurrent till de nya korten så länge det finns att köpa. Något lägre prestanda till mycket lägre pris. De som köper kort i den här kategorin är budgetmedvetna. Det finns inte mycket grädde att skumma av i den här kategorin, det är ett getingbo av gamla och nya kort som har samma features i respektive familj. Om de prissätts för optimistiskt kommer det finnas en uppsjö av andra kort att välja på.

Permalänk
Medlem

När släpps NDA?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser lite ut som att nästa bygge blir AMD prylar rakt igenom. "bang for buck" eller hur va de?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

@napahlm: Klockan 15:00 svensk tid om jag förstått det rätt. 06:00 PST.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Du har naturligtvis en grundpoäng, men priset för en färdigprocessad 300mm kiselplatta på 7nm litografi är ungefär $10000. Det är en svår siffra att få tag på delvis för att den beror på så många faktorer. De priser som smiter ut till offentligheten är knappast de som Nvidia betalar.
Sedan pluggar du in dina chipdimensioner i en sån här beräkning. Och ut ploppar en uppskattning av hur många felfria chip du får per kiselplatta. Även med kostnaden för att packa chippet ser du att priset för Nvidias grafikkort (som för närvarande görs på en billigare nod) inte har mycket med kiselkostnad att göra.
Det handlar, för att uttrycka sig neutralt, om marknadsanpassad prissättning.

Räknar du med all efterforskning som krävs för att få fram chippena då också?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Räknar du med all efterforskning som krävs för att få fram chippena då också?

Det är en faktor i chipkostnaden naturligtvis. (Eller snarare en konstant term om du ursäktar nördigheten.) Men den har inte så mycket med kiselytan att göra.
Utvecklingskostnaderna för ett chip är fasta och amorteras på det totala antalet kretsar. För TU102 är det förmodligen en relativt hög kostnad/chip men eftersom vi varken har utvecklingskostnaden eller försäljningsvolymen skulle en uppskattning bli blind spekulation.
Nu krävdes det nog inte så mycket efterforskning för att ta fram TU102 specifikt. Kretsarna i Turing serien är bara varianter på hur många av samma byggblock man ger kretsen. Designen av de byggblocken och hur man kopplar ihop dem kostar en hel del, men det tas ju igen på samtliga kretsar i familjen (och har antagligen stora likheter med tidigare generation, ingen vits att uppfinna hjulet igen.)
För TU102 är den stora kostnaden antagligen de litografiska maskerna, det mesta andra var "redan gjort" (inte helt sant naturligtvis, men om vi använder breda penseldrag).

Kort sagt, TU102 är en dyr krets kanske inte för att den är stor utan för att det görs relativt få av den. Hur många är beredda att betala ungefär 7000:- mer för RTX2080Ti än för 2070Super, för att få ungefär 30% högre prestanda? Jag har faktiskt ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Kemikalieskatten kommer inte att appliceras här. Inte ens Copyswede lägger extra avgifter på grafikkort...än.

Tittar man krasst på Nvidias och AMDs nya kort erbjuder de inget nytt. Nvidias chip är precis desamma! Det enda som ändrats är lite på pris/prestanda fronten och om man håller artificiellt höga priser så är det ingen skillnad alls mot de tidigare produkterna förutom den glansiga mitten på kylarplåten. AMD har ett nytt chip, men inga nya features eller anslutningar. Fortfarande DP 1.4 och ingen hdmi 2.1. AMD jämför gärna med Vega64 och påpekar att prestanda/W förbättrats, men faktum är att RX5700XT har högre TBP än Vega56! Finliret där kommer att visa sig i tester, men av allt att döma kommer Vega56 att vara en besvärande konkurrent till de nya korten så länge det finns att köpa. Något lägre prestanda till mycket lägre pris. De som köper kort i den här kategorin är budgetmedvetna. Det finns inte mycket grädde att skumma av i den här kategorin, det är ett getingbo av gamla och nya kort som har samma features i respektive familj. Om de prissätts för optimistiskt kommer det finnas en uppsjö av andra kort att välja på.

Vega56 med OC lär dock prestera närmare 5700 (utan XT)/Vega64/RTX 2060, så jämförelsen med XT modellen som kommer ligga närmare RTX 2070 blir ju intr helt rätt. Om du menar att nuvarande uppradning av graffikkort från båda tillverkare är en besvikelse kan jag bara hålla med från en konsumentsynpunkt, rent tekniskt gillar jag dock Navi med den nya CU och cache arkitekturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Jag tycker att 5700XT designen är mycket snyggare en 5700 standard utseendet

Jag tycker med den ser bättre ut, det är bara den buckla som stör mig.

Skrivet av GuessWho:


Det är inte bara du.
Men det har sagts att designen är funktionell.
Att den är till för att förbättra förhållandet mellan luftflöde och ljudnivå.

Vad prioriterar du?
A) Prestanda och ljudnivå
B) Räta vinklar

Så klart jag väljer A, jag kommer ändå inte ser den då jag har massa andra saker att kolla på.

Skrivet av orginallinus:

Det är väl egentligen bara assymetrin där som stör IMO.

Edit: Man blir ju lite sugen på att lyfta på locket där och se varför de utformat den så, kommer det ha någon konktet effekt osv...

Är med lite nyfiken vad som är orsaken till utseendet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Testat mitt kort lite i 1080p och 4k när jag spelat BF5 och jag är mest imponerad över att jag får 60-104 fps i 4K Ultra settings med 5700XT beroende på karta. Riktigt imponerad hur 5700XT presterade för de 4990kr det kostade..
Tråkiga är att jag förstår inte varför det rycker så mycket när jag ska försöka spela in i 4K, har försökt kolla igenom settings men hittar inget som kanske kan göra så att det funkar bättre.
Men för övrigt så är jag nöjd med kortet och pris/prestanda.