Permalänk
Medlem

Uppgraderingsråd, nya Ryzen

Hej!
Jag kommer att införskaffa mig ett Ryzen 5 3600 inom snar framtid, frågan är ju nu vilket moderkort ska man ha?

Jag uppgraderade tidigare farsans burk och har ett ASUS ROG STRIX B450-F GAMING liggandes om jag inte lämnar tillbaka detta via öppet köp då jag köpt ett mATX istället till honom.
Jag har hört att MSI B450 TOMAHAWK ska vara bland de bättre B450 moderkorten. De ligger ju även på samma prisklass.

Min setup idag är:
Fractal Design Define R5
i5 4670K
Asus Z97-A
GTX 1080 8GB
8GB Ram

Jag har inget fönster på min låda så ett RGB moderkort som ASUS är gör mig ingen skillnad, om det är bättre prestanda i något som kostar snarlikt så tar jag ju hellre det.
Budgeten jag har är runt 5000:-

Har försökt läsa mig till vad skillnaden är mellan ett 3600x mot 3600 men jag hänger inte riktigt med, någon vänlig själ som kanske har en bra förklaring? Är x versionerna mer överklockningsvänliga?
Är det värt 600:- mer?

Tack för er tid.

Visa signatur

//Hallon

Intel i5 4690K - ASUS Z97-A - KFA2 GeForce GTX1080 EX OC 8GB - 8GB Cruicial BallistixSport - Samsung 128GB SSD PRO - EVGA Super Nova 750W

Permalänk
Medlem

3600X har högre klockfrekvens, högre TDP och bättre kylare.

Moderkortet ASUS ROG STRIX B450-F GAMING ska fungera med bios uppdatering.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Bra tråd! Jag funderar över samma sak! Planerar nybygge och då troligen med en B450 Tomahawk (men hittar ingen med uppdaterat bios eller den kanske kan uppdatera utan CPU när jag tänker efter?)

Avseende 3600 och 3600x så är jag nog inne på 3600 och uppgradera till en bättre kylare. Kylaren på 3600x är ändå onödigt högljudd jämfört med Noctua eller även billig 3epartskylare. Överklockningspotentialen var dock begränsad på båda modellerna tror jag? +100mhz ca?

För 1080 så tänker jag att 3600 räcker gott och väl om du inte kör mkt i 1080p och jagar väldigt hög bildfrekvens? Jag tänker köpa 5700XT eller 2070Super och lirar i 3440x1440 så tänker att CPUn aldrig bör bli flaskhals?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lindstroem:

Bra tråd! Jag funderar över samma sak! Planerar nybygge och då troligen med en B450 Tomahawk (men hittar ingen med uppdaterat bios eller den kanske kan uppdatera utan CPU när jag tänker efter?)

Avseende 3600 och 3600x så är jag nog inne på 3600 och uppgradera till en bättre kylare. Kylaren på 3600x är ändå onödigt högljudd jämfört med Noctua eller även billig 3epartskylare. Överklockningspotentialen var dock begränsad på båda modellerna tror jag? +100mhz ca?

För 1080 så tänker jag att 3600 räcker gott och väl om du inte kör mkt i 1080p och jagar väldigt hög bildfrekvens? Jag tänker köpa 5700XT eller 2070Super och lirar i 3440x1440 så tänker att CPUn aldrig bör bli flaskhals?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du någon källa/review ? Försökt hitta själv men inte hittat.

Permalänk
Medlem

Jag har en liknande setup som dig, en 4770k tillsammans med RTX 2070. Tycker det känns tråkigt med en 3600x så körde på en 3700x som är lite med framtidssäker plus några fler kärnor.

Dvs:

Minnen: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/b...
CPU: 3700x
Moderkort: https://www.inet.se/produkt/1901229/msi-b450-tomahawk

Permalänk
Medlem

AMD tycks ju mer eller mindre dödat överklockning på Ryzen 3000-serien så det bästa är väl att köpa det billigaste B450 man kan hitta undantaget modellerna med "HDV" som har obefintlig vrm-kylning. Tycker däremot det är svårt att utröna om moderkorten stöder flashning av bios utan att ha en cpu installerad. Eller har alla B450 moderkort den funktionen numera? Att välja biffigare kylning tycks vara bortkastat i alla fall med tanke på att de inte överklockar och om man nu manuellt överklockar så får man sämre prestanda. Om det bara är klockfrekvens som skiljer 3600 och 3600X så är det det mindre än 5% prestandaövertag för 3600X. Min gissning är ändå att något mer kanske skiljer. Hur.länge boostfrekvens kan bibehållas osv kan säkert skilja för att motivera högre pris?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Hallon83:

Hej!
Jag kommer att införskaffa mig ett Ryzen 5 3600 inom snar framtid, frågan är ju nu vilket moderkort ska man ha?

Jag uppgraderade tidigare farsans burk och har ett ASUS ROG STRIX B450-F GAMING liggandes om jag inte lämnar tillbaka detta via öppet köp då jag köpt ett mATX istället till honom.
Jag har hört att MSI B450 TOMAHAWK ska vara bland de bättre B450 moderkorten. De ligger ju även på samma prisklass.

Min setup idag är:
Fractal Design Define R5
i5 4670K
Asus Z97-A
GTX 1080 8GB
8GB Ram

Jag har inget fönster på min låda så ett RGB moderkort som ASUS är gör mig ingen skillnad, om det är bättre prestanda i något som kostar snarlikt så tar jag ju hellre det.
Budgeten jag har är runt 5000:-

Har försökt läsa mig till vad skillnaden är mellan ett 3600x mot 3600 men jag hänger inte riktigt med, någon vänlig själ som kanske har en bra förklaring? Är x versionerna mer överklockningsvänliga?
Är det värt 600:- mer?

Tack för er tid.

Som tidigare talare skrev dem har dödat överklockning på 3000 serien. Vill du lägga ut 600kr mer för att få 2-3fps mer i bästa fall? Pengar kastade i sjön. Lägg hellre dem pengarna på ett grafikkort isåfall för där kommer du märka skillnad. Du kan också spara in ytterliggare ca 350kr genom att köra med stockkylaren då det ändå inte verkar lönt att överklocka. Så 600+350kr extra att spara eller lägga på snäppet starkare grafikkort. Kör bara på ett vanligt B450 kort som tidigare nämnts hade jag gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tycker däremot det är svårt att utröna om moderkorten stöder flashning av bios utan att ha en cpu installerad. Eller har alla B450 moderkort den funktionen numera?

Det finns en lista men så vitt jag vet är det bara Asus Crosshair och ett par modeller från MSI som stöder flash utan CPU så de flesta gör det inte. Inet och Webhallen kan annars flasha in nytt bios för ca 200kr vilket det kan vara värt för att slippa krånglet med att göra det själv.

Även om man har tillgång till en tidigare CPU hade jag hellre betalat 199kr för att slippa montera, avmontera och återmontera CPU+kylare förutsatt att de inte har lång väntetid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Ja 450 Tomahawk stödjer inte uppdatering utan CPU (såg jag) igår så blir att betala 200kr om man inte köper allt från en butik i vilket fall man kanske kan övertala dem att släppa den kostnaden

Som ni är inne på är det lite avigt att lägga ut +500 på en tredjepartskylare då man inte kan överklocka med än typ 3% men samtidigt värderar jag en tyst burk och kör man med en överklockad 5700XT/2070Super (icke-blower som dumpar varmluft i lådan) så antar jag att man tjänar på en bättre CPU fläkt för att få ut mer luft ur chassit? Räcker egentligen med en EVO212 för typ 250kr för att förbättra lättflödet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Jag har en liknande setup som dig, en 4770k tillsammans med RTX 2070. Tycker det känns tråkigt med en 3600x så körde på en 3700x som är lite med framtidssäker plus några fler kärnor.

Dvs:

Minnen: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/b...
CPU: 3700x
Moderkort: https://www.inet.se/produkt/1901229/msi-b450-tomahawk

Nice där! Hur argumenterade du kring minnena? Läst att sweetspot ska vara 3600mhz men kanske kan överklocka dedär minnena till det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

3600x klockar troligen högre, det finns ju en anledning till att AMD har släppt den flera hundra dyrare. Troligen så klarar inte 3600 samma frekvenser och fick då inte säljas som x.

Är det värt det, ja det är frågan.
Köper man en 3600 utan x kan man fläska på en dyrare kylare annars.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tycker däremot det är svårt att utröna om moderkorten stöder flashning av bios utan att ha en cpu installerad.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1562656-moderkort-som-...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Ja 450 Tomahawk stödjer inte uppdatering utan CPU (såg jag) igår så blir att betala 200kr om man inte köper allt från en butik i vilket fall man kanske kan övertala dem att släppa den kostnaden

Som ni är inne på är det lite avigt att lägga ut +500 på en tredjepartskylare då man inte kan överklocka med än typ 3% men samtidigt värderar jag en tyst burk och kör man med en överklockad 5700XT/2070Super (icke-blower som dumpar varmluft i lådan) så antar jag att man tjänar på en bättre CPU fläkt för att få ut mer luft ur chassit? Räcker egentligen med en EVO212 för typ 250kr för att förbättra lättflödet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå 450 tomahawk stödjer bios uppdatering utan CPU ,står på deras hemsida:
Product overview

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

Jodå 450 tomahawk stödjer bios uppdatering utan CPU ,står på deras hemsida:
Product overview

Vafan! Ja se!
"Flash BIOS Button: Simply use a USB key to flash any BIOS within seconds, without installing a CPU, memory or graphics card."
Varför skriver så många i forum att man måste betala för att få det installerat. Även på utländska forum. Tack då sparar man in 200kr man kan lägga på något roligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

3600x klockar troligen högre, det finns ju en anledning till att AMD har släppt den flera hundra dyrare. Troligen så klarar inte 3600 samma frekvenser och fick då inte säljas som x.

Är det värt det, ja det är frågan.
Köper man en 3600 utan x kan man fläska på en dyrare kylare annars.

Ja precis, här kan man se en jämförelse
3600 vs 3600X benchmark

Tar ut några citat från sammanfattningen:
"My pick out of these two chips is the Ryzen 3600, you are getting better performance than the I7-8700K in basically everything we threw at it for almost half the price". "The 3600X is slightly faster at multithreaded workloads and faster in some games, but its not 74$ dollars faster". The 3600 is going to be my favourite zen 2 chip."

Tolkade det som att 3600x kommer med en bättre kylare? Men den verkar ändå inte så bra/tyst, annars skulle man få en good enough stockkylare hade det kunna vara värt 3600x istället

Permalänk
Medlem

Ja, mellan 3600 och 3600X väljer man helt klart 3600. Lägg mellanskillnaden på att köpa en tyst kylare från tex Noctua eller BeQuiet! istället.

AMDs stockkylare är "Ok", men den låter inget snack om saken.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Nice där! Hur argumenterade du kring minnena? Läst att sweetspot ska vara 3600mhz men kanske kan överklocka dedär minnena till det?

Skickades från m.sweclockers.com

Frågade i Matisse tråden och var en som skrev att enligt sweclockers testet så skulle det inte göra så stor skillnad.

Permalänk
Medlem

3900X kördes ju till och med på en av de sunkigaste B350-brädorna.
VRMen var uppe i 110C på luft och 140C på vatten.

Skall testa köra en sådan på min B350 som har ~30% bättre VRMs.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Stort tack till alla som svarat i tråden.

Har bestämt mig för att köpa följande:

Känns som att jag kommer bli supernöjd.
Nu såg jag att moderkortet inte fanns i lager så lär ju inte få grejjerna innan helgen. Men den som väntar på nått gott...

Igen, tack alla för ert engagemang.

Visa signatur

//Hallon

Intel i5 4690K - ASUS Z97-A - KFA2 GeForce GTX1080 EX OC 8GB - 8GB Cruicial BallistixSport - Samsung 128GB SSD PRO - EVGA Super Nova 750W

Permalänk
Medlem

Ok, verkar inte som att Inet eller Webhallen som jag hittade Tomahawk på kommer få in detta under närmaste tiden...
Fick däremot detta tipps, https://www.inet.se/produkt/1901229/msi-b450-tomahawk
Något att köpa istället? Är iof dubbla pengarna, men kanske lättare i framtiden om man vill byta processor?

Verkar även vara slut på RAM minnet, är dessa likvärdiga de jag lagt i listan?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/b...

Beställde processorn på Netonnet så kanske även tar minnet där också.

Visa signatur

//Hallon

Intel i5 4690K - ASUS Z97-A - KFA2 GeForce GTX1080 EX OC 8GB - 8GB Cruicial BallistixSport - Samsung 128GB SSD PRO - EVGA Super Nova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallon83:

Ok, verkar inte som att Inet eller Webhallen som jag hittade Tomahawk på kommer få in detta under närmaste tiden...
Fick däremot detta tipps, https://www.inet.se/produkt/1901229/msi-b450-tomahawk
Något att köpa istället? Är iof dubbla pengarna, men kanske lättare i framtiden om man vill byta processor?

Verkar även vara slut på RAM minnet, är dessa likvärdiga de jag lagt i listan?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/b...

Beställde processorn på Netonnet så kanske även tar minnet där också.

Har exakt samma setup som du har tänkt köpa! Funkar klockrent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Bra tråd! Jag funderar över samma sak! Planerar nybygge och då troligen med en B450 Tomahawk (men hittar ingen med uppdaterat bios eller den kanske kan uppdatera utan CPU när jag tänker efter?)

Avseende 3600 och 3600x så är jag nog inne på 3600 och uppgradera till en bättre kylare. Kylaren på 3600x är ändå onödigt högljudd jämfört med Noctua eller även billig 3epartskylare. Överklockningspotentialen var dock begränsad på båda modellerna tror jag? +100mhz ca?

För 1080 så tänker jag att 3600 räcker gott och väl om du inte kör mkt i 1080p och jagar väldigt hög bildfrekvens? Jag tänker köpa 5700XT eller 2070Super och lirar i 3440x1440 så tänker att CPUn aldrig bör bli flaskhals?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör med B450 Tomahawk till min 2600. Nöjd med det moderkortet. För priset så kanske till och med mer än nöjd.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

@harmonica22: Fast man vill ha en tyst dator. Jag planerar köra med True Spirit 140.