Bollplank inför köp av NAS till företag

Permalänk

Bollplank inför köp av NAS till företag

Hej!

Tänkte bara bolla lite med er proffs innan jag börjar investeringen för att se om jag har tänkt rätt! Detta är också min första erfarenhet av NAS, om det är något så förklara gärna som om jag vore född igår.

Jobbar med ett företag på 10 personer och hade tänkt installera en NAS för att alla ska lättare kunna dela filer med varandra, oavsett var vi är på planeten (då vi reser runt en hel del). Det blir huvudsakligen mesta dels Bilder, PDF och office-filer och kanske någon enstaka korta videoklipp om man har svårt att förklara med bild och text, men inga jätte stora filer alltså.

Kravet är RAID1, för att kunna ha någon form av backup och vi vill kunna ansluta oss till NAS:en som en nätverksenhet (går detta att göra med alla NAS?).

Eftersom det är mer ett önskemål och test från min sida, så vill jag gärna hålla kostnaden så lågt som möjligt, men ändå att vi får valuta för pengarna.

Efter att ha googlat en del så uppfattar jag ZyXEL NAS326 med två modulplatser som ett bra val.
Till detta har jag tänkt köpa 2st WD Red WD40EFRX hårddiskar på 4TB vardera (räcker gott och väl för våra små filer)

(Givetvis tar jag tacksamt emot förslag om någon har andra rekommendationer)

Och nu till det som egentligen är klurigt för mig... Efter att ha pluggat in NAS:en till routern/modemet och givetvis slagit på strömmen, så uppfattar jag att man behöver in till routern för att låsa IP-adressen tilldelad till NAS:en.

1. Är det så simpelt sedan att jag bara mappar upp varje kollegas dator med exempelvis "\\192.168.123.456\Mapp"?
2. Hur ger jag behörighet till varje kollega att få ansluta sig till NAS:en så få skriv- eller läsbehörighet?
3. Finns det någon form av mjukvara i ZyXEL:n som gör att jag kan komma åt den precis som routern, med en IP-adress?
4. Hur är det med belastningen om alla 10 kollegorna skulle vara inne och skriva/läsa i NAS:en samtidigt?

Tacksam för svar!

MVH / Martin

Permalänk

Hej,

Varför inte en molnlösning? Du lär ju vilja ha en för backup oavsett.

Permalänk
Medlem

Som terrakowski redan påpekat, det här låter som ett klockrent fall för molnlagring. RAID är ingen backup och har aldrig varit, skriver du över eller tar bort en fil av misstag så kan du räkna med att filen är så gott som borta. Oavsett hur litet företaget är så vill ni säkert inte bli av med informationen ni sparat.

Det är mycket som kan hända med NAS:en också, t ex stöld eller trasig hårdvara som gör att all lagring plötsligt är borta. Om kollegorna dessutom reser runt i världen så vill ni inte behöva synka allt mot en NAS i Sverige.

Permalänk
Inaktiv

I ert fall hade en molnlösning varit ett betydligt bättre alternativ. Jag har jobbat mycket hos kunder med att flytta från nas till en molntjänst. Det kräver betydligt mer tid och underhåll med en egen Nas-lösning i längden. Inte värt besväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VipMartie:

Kravet är RAID1, för att kunna ha någon form av backup...

RAID är inte backup!

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Måste klara av det obligatoriska först.
1. Molnlösning skulle passa bättre
2. RAID är inte backup

Om ni är ute och reser i världen, hur ska ni ansluta mot NASet på kontoret?
Öppna brandväggen fritt?
VPN?
har ni kunskapen att sätta upp en sån lösning säkert?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Kan inte uttala mig om Zyxel, men en Synology (som jag använder både på jobbet och privat) skulle klara det du vill, inklusive fixa en riktig backup till t ex molnet.

MEN. Förstår vad du är ute efter men det är inget bra sätt att lösa ert behov på. Med t ex Office 365 kan du på ett enkelt och säkert sätt dela filer exakt som du vill med OneDrive. Blir ju en prenumeration per användare, men det är antagligen billigare i längden. Speciellt om du har e-post och annat där.

Permalänk

Office 365 samt sharepoint

Permalänk
Rekordmedlem

Raid har absolut inget med backup att göra, det är det viktigaste att förstå innan du gör något annat!
Du skulle alltså även behöva en backuplösning och troligen också en vpnlösning om det ska användas av folk som inte är lokalt på kontoret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej!

Tack för alla svar!

Jag insåg att jag valde fel ord med "Backup", det var inte alls min tanke. Jag menade mer som ett skydd mot om ena hårddisken havererar mekaniskt.

Nu har jag väldig liten erfarenhet av molntjänster också men går det att mappa upp utrymmet som nätverksenhet? Vi vill helst slippa installera extra program eller betala per månad för tjänsten.

Egentligen är detta lite av en lång historia som jag försökte göra kort, men om jag omformulerar mig så kanske ni kan tipsa om vad som kan passa oss? Vi har VPN tjänst och så litet företag är vi egentligen inte i verkligheten. Vi är ett arbetslag som vill ha ett litet utrymme gemensamt för att kunna dela mindre viktiga filer och gemensamma office-mallar bara.

Våra kriterier:
1. Vi vill snabbt kunna komma åt filerna utan att behöva logga in ytterligare (därav förslaget om att kunna mappa upp som nätverksenhet).
2. Vi vill kunna redigera filer direkt i utrymmet utan att behöva ladda ner, redigera och ladda upp.
3. Det ska vara något som inte kostar per månad då vi i gruppen vill finansiera detta själva med en engångskostnad. Gratis-lösningar tages tacksamt emot också!
4. Filerna är jätte konfidentiella och göra inte så mycket om de läcker ut, men däremot vill vi ha något som kan stå emot attacker utifrån någorlunda.
5. Det viktigaste är egentligen att utrymmet tillåter att vi är inne i våran delade excelblad, som vi kan gå in och redigera oberoende av varandra. (Också därav att jag önskar att få till utrymmet som nätverksenhet, då jag inte känner till något annat).

Hoppas jag har formulerat mig bättre nu

MVH / Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av VipMartie:

Hej!

Tack för alla svar!

Jag insåg att jag valde fel ord med "Backup", det var inte alls min tanke. Jag menade mer som ett skydd mot om ena hårddisken havererar mekaniskt.

Nu har jag väldig liten erfarenhet av molntjänster också men går det att mappa upp utrymmet som nätverksenhet? Vi vill helst slippa installera extra program eller betala per månad för tjänsten.

Egentligen är detta lite av en lång historia som jag försökte göra kort, men om jag omformulerar mig så kanske ni kan tipsa om vad som kan passa oss? Vi har VPN tjänst och så litet företag är vi egentligen inte i verkligheten. Vi är ett arbetslag som vill ha ett litet utrymme gemensamt för att kunna dela mindre viktiga filer och gemensamma office-mallar bara.

Våra kriterier:
1. Vi vill snabbt kunna komma åt filerna utan att behöva logga in ytterligare (därav förslaget om att kunna mappa upp som nätverksenhet).
2. Vi vill kunna redigera filer direkt i utrymmet utan att behöva ladda ner, redigera och ladda upp.
3. Det ska vara något som inte kostar per månad då vi i gruppen vill finansiera detta själva med en engångskostnad. Gratis-lösningar tages tacksamt emot också!
4. Filerna är jätte konfidentiella och göra inte så mycket om de läcker ut, men däremot vill vi ha något som kan stå emot attacker utifrån någorlunda.
5. Det viktigaste är egentligen att utrymmet tillåter att vi är inne i våran delade excelblad, som vi kan gå in och redigera oberoende av varandra. (Också därav att jag önskar att få till utrymmet som nätverksenhet, då jag inte känner till något annat).

Hoppas jag har formulerat mig bättre nu

MVH / Martin

Jag skulle kika på en synology som jag använder hemma, enkla och lätt att komma igång med mycket möjligheter och olika typer av bacuper som sköts automatiskt.
qnap är ett annat känt nas företag som jag har låg erfarenhet av.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@VipMartie: Hur mycket lagring behövs tror du? Är det bara några hundra GB eller en TB så erbjuder Binero en Owncloud-lösning som är gratis utöver att ni har en domän och konto hos dem. Kostar ca 1 000kr per år totalt, vilket är många år av arbete om du ska köpa en NAS och hårddisk själv. Vill ni ändå köra själva så sätt en dator och kika på Owncloud/Nextcloud- tråden i Server-forumet. Kostar gratis och är bra men ni behöver själva sköta backuper och stå för hårdvara.

Permalänk

Tack för svaren! Egentligen behöver vi ytterst lite utrymme för våra små filer. Jag tror att 500MB hade till och med räckt gott och väl, men säger väl max 1 GB för säkerhetsskull. Tittade lite på onedrive nyss men då krävs det att man registrerar konto verkar det som.

Jag tror ändå att bekosta hårdvaran själv blir det mest krångelfria då jag kan släppa detta efter att ha installerat denna. Det är inte hela världen om vi förlorar filerna, värre om vi lyckats släppa in hackers och virus, som tar sig in i våra datorer via utrymmet och letar sig in i stora huvudservern däremot. Ska kolla på ditt tips...

En del som kommer använda detta har nära till pension och vill gärna komma åt utrymmet med bara någon musklick och inga extra inloggningar.

Jag funderar på om man till och med kan koppla på en USB sticka på 8GB eller nåt mot en router. Hur sköter man gränsnittet då? Går det att tilldela fast IP till en sticka och sköta behörigheterna via routern?

Permalänk
Medlem

Ska du köpa en nas så ska du köpa en Synology eller QNAP.
De uppdateras kontinuerligt framöver till skillnad mot de flesta andra modellerna ute på marknaden som droppas som en het potatis efter några år.

Sedan sätter du upp en valfri gratis skitburk på annan plats som du lägger in nextcloud (gratis och enkelt) eller liknande på och synkar upp foldrarna till med kryptering (ifall någon sjuk typ snor datorn)

Permalänk
Medlem

@VipMartie: Det räcker dock med ett konto för er som tar några sekunder att registrera. Alla anställda i mina företag har ett eget Onedrive- konto på antingen 5GB (gratis) eller 100GB (16kr/månaden) vilket fungerar bra och är uppskattat. Vi kör lokala Office 2013 licenser i övrigt och e-post via imap så det är en billig lösning som slutanvändaren inte märker någon skillnad på.

Permalänk

Spiffman>>> Är anledningen att man kopplar upp NAS:en mot en "skitburk" med nextcloud bara för säkerheten, eller måste jag ha det för att kunna använda utrymmet som nätverksenhet?

MsSmith>>> Tack men jag kommer få motstånd om vi ska registrera ett konto till tyvärr. För att släppa lite mer info på våran komplicerade sits, så är vi egentligen olika företag. Vi har mail, office och vpn osv... men olika mappstrukturer. Vi har begärt ett gemensamt utrymme med IT vill inte hjälpa oss. Därför går vi ihop privat och kopplar ihop, exempel en NAS, för att få ett tillfälligt utrymme att kunna dela större filer som inte kan mailas pga storlek och sedan kommer våran aktivitetslista (i excelformat) att ligga där så alla kan gå in och uppdatera.

Permalänk
Medlem

@VipMartie: Vad lustigt - IT är väl en slavavdelning som ska se till att verksamheten flyter på? Det är inte direkt bra om ni börjar använda externa (privata) källor heller.
Även om ni sätter upp ett Owncloud så måste ni ha ett eller flera konton för att logga in där. Om jag var i er sits skulle jag faktiskt försöka göra det så seriöst som möjligt. Inte bara i själva NASens vara eller icke vara utan även övrigt, ni har mycket pengar att spara på det. Då menar jag att ni borde gå ihop som en ekonomisk förening och jaga finansiella avtal genom denna osv.

Permalänk
Medlem

Nu är detta inte ett svar på din fråga (och förmodligen inte vad du vill höra) men jag tycker att ni definitivt ska kolla så detta är OK med er IT-avdelning innan ni slänger in en egen NAS. Det är inte ens säkert att ni kommer kunna använda den som ni tänkt.

Jag skulle se väldigt allvarligt på om någon inom vårt företag "gick rogue" och började koppla in egna prylar på nätet.

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Medlem

@bmr: Det är småföretag, antagligen en till två anställda per företag och de sitter gissningsvis i en science park eller liknande så det är inte en dedikerad IT-avdelning så som du tänker dig här utan de efterfrågar en tjänst som flera företagare.

Permalänk
Medlem

@VipMartie: Vi har kört Synology 916+ och 918+ vardera i varsitt kontor.

Om du är kunnig inom fildelning SMB och liknande (du kan titta på hemsidan vad för protokoll de stödjer) så är du hemma med detta. Smidigt och massor av inställningar för säkerhet och prestanda.

Vi hade 3+1 diskar i Raid 1, alltså 3 aktiva i speglande Raid 1 och en hot spare som väntade på att en disk skulle krasha i båda fallen.
Fungerade smidigt då en disk fallerade efter ett år och den återskapade automatiskt speglingen på "spare"-disken.

Vi har även satt versions-backup så att varje fil har upp till 32 versioner per timme, sedan trappas det ner till 4 per dag de första dagarna och sen 1 per dag och sedan 1 per vecka osv ner till 1 per månad. Ni kan välja själv hur ni vill ställa in historik-backupen.

Bra stöd för vår UPS från APC för batteribackup, bör stödja de andra vanliga också men vi har bara testat APC.

För remote:
Om du inte kör VPN för t.ex SMB så finns synologys online tjänst som hjälper dig att koppla upp mot nas:ens webbgränssitt och få åtkomst av både filer och dess inställningar via den (alltså bara webbgränssnittet). Du kan läsa på sidan vad för protokoll utöver dessa och ftp (med SSL) som stöds och om du vill ha andra remote lösningar.

För säkerheten så använde vi den inbyggda 2stegs verifiering för alla admins som skulle ha en åtkomst till webbgränssnittet, oavsett remote eller lokalt.
Du kan sätta permissions med users och groups utöver det vanliga för mappar och filer även för programmen/tjänsterna som finns i webbgränssnittet som t.ex. webbåtkomst, ftp, övervakningskamera m.m.

Har du två kontor så kan du koppla 2 eller flera Synology nas med varandra på olika sätt som t.ex. backup eller sync samt åt vilket håll eller båda hållen, läs mer på sidan om det är intressant för er.

Utöver allt detta så skapade vi en virtuell maskin som DS918+ kunde köra för vår eset smc (nod32 antivirus och brandvägg).
Mycket smidigt att även kunna köra en licensserver på nas:en. Kunde köra två st VM smidigt utan att störa arbetet på 10 pers, en licensserver och en liten lätt linux OS.

Har du mer specifika frågor så ställ dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@bmr: Det är småföretag, antagligen en till två anställda per företag och de sitter gissningsvis i en science park eller liknande så det är inte en dedikerad IT-avdelning så som du tänker dig här utan de efterfrågar en tjänst som flera företagare.

Mycket möjligt men det låter inte som det om personen skriver "Vi har VPN tjänst och så litet företag är vi egentligen inte i verkligheten. Vi är ett arbetslag som vill ha ett litet utrymme gemensamt för att kunna dela mindre viktiga filer och gemensamma office-mallar bara."
samt
"Vi har begärt ett gemensamt utrymme med IT vill inte hjälpa oss. Därför går vi ihop privat och kopplar ihop, exempel en NAS."

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bmr:

Mycket möjligt men det låter inte som det om personen skriver "Vi har VPN tjänst och så litet företag är vi egentligen inte i verkligheten. Vi är ett arbetslag som vill ha ett litet utrymme gemensamt för att kunna dela mindre viktiga filer och gemensamma office-mallar bara."
samt
"Vi har begärt ett gemensamt utrymme med IT vill inte hjälpa oss. Därför går vi ihop privat och kopplar ihop, exempel en NAS."

Vet inte riktigt vart du läser det men jag utgick från följande

Citat:

För att släppa lite mer info på våran komplicerade sits, så är vi egentligen olika företag. Vi har mail, office och vpn osv... men olika mappstrukturer. Vi har begärt ett gemensamt utrymme med IT vill inte hjälpa oss.

Det mest troliga för mig är att det här stället som alla sitter på tillhandahåller en VPN tjänst och övriga tjänster.
Kan vara vilket som egentligen, men just science parks är något jag är ganska bekant med och beskrivningen passar in där.

Permalänk

Jag förstår att det blir knepigt att relatera i mitt fall, men våran organisation är utspridda i flera länder, dessutom med olika företag, och faktiskt väldigt knepigt att förklara,. Detta skulle nog bli Sweclockers längsta tråd om vi satte igång den diskussionen

För att stilla nyfikenheten med en kort historia: Vi kommer att hosta den hos kollegans företag, som faktiskt inte har någon IT avdelning, men den chefen har godkänt våran lösning. IT-avdelningen hos oss har också godkänt detta med att säga liknande: "gör vad ni vill, bara vi slipper stå för det". Ur mitt perspektiv är IT-avdelningarna oftast maffian i företaget, det gäller att vara vän med dem

Tack HappyPie, det var precis det spåret som jag tänker på! Jag har offererat chefen en Synology D218j med två diskar och RAID1 för mekaniskt haveri. Att det finns versionsbackup var en trevlig överraskning mot klanterier från icke-datorkunniga som råkar radera filer.

Är det find.synology.com tjänsten du menar med remote? Måste jag vara uppkopplad mot nätverket för att komma åt gränssnittet eller kan jag göra det från överallt i världen?

Vi börjar med att inhandla prylarna först efter semestern. Sen kanske det uppstår fler frågor när allt är på plats.

Tusen tack för alla svar!

MVH / Martin