Permalänk
Medlem

byta nätverk ethernet?

Hejsan!
jag har ett litet problem. Jag har två stycken nätverk som jag kan koppla till. Den vanliga och sedan 5GHz. Jag får bara ut 100/100 på det vanliga medans jag får ut 250/100 på 5GHz nätverket. När jag kopplar datorn med kabel får jag bara ut 100/100 och det ansluts till det vanliga. Finns det på nått sätt att byta till 5GHz nätverket genom kabel?

Permalänk
Medlem

Enda möjliga anledningen till att du får lägre hastighet med kabel är om ditt nätverkskort eller router inte länkar i mer än fastethernet (100mbit). Antingen är nåt fel, eller så behöver du byta nätverkskort till ett nyare.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Rekordmedlem

Eller så är det fel på kabeln så att bara 2 par har kontakt, vad visar nätverkskortet för länkhastighet ?
Det kan ju också vara en mjukvaruspärr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eller så är switchen/routern du kopplar mot bara specificerad för 100 Mbit.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med en enkelt maskin på nätverkat när en cat5 kabel på nåt sätt hade infiltrerat mitt hem. Jag trodde jag hade gjort mig av med alla, så kabeln var typ det sista jag kollade i min felsökning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätverksutrustning?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av richie80:

Jag hade samma problem med en enkelt maskin på nätverkat när en cat5 kabel på nåt sätt hade infiltrerat mitt hem. Jag trodde jag hade gjort mig av med alla, så kabeln var typ det sista jag kollade i min felsökning.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var nog att kabeln var trasig och inte att den var cat 5 som var problemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.