Nytt datorbygge för Linuxdator

Permalänk
Medlem

Nytt datorbygge för Linuxdator

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12644761

Tänkte bygga en ny dator, men håller mig gärna långt borta från buggar och dåligt stöd i öppna drivrutiner, och tänkte därför bygga en ny dator med förra generationens AMD komponenter (och ironiskt nog en Intel SSD). De spel jag vill spela finns antingen för Linux eller tillgängliga via Steamplay, så kommer inte installera Windows alls.

Har redan hårddiskar för masslagring, så enbart SSD för operativsystemet.

Vet att detta inte är exakt rätt forum, men vill ha hänsynen till Linux kompabilitet och öppna drivrutiner i kommentarerna.

Permalänk
Medlem

1TB är väl onödig stor systemdisk när man kör linux..
Hade köpt ett bättre nätagg (80+ gold).

Billigt Vega 56:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Jag väljer nog helst ett Nvidia till Linux, men det är nog för att jag aldrig haft några problem med Nvidia och Linux (inga som jag inte kunnat lösa i alla fall). Radeon har jag haft problem med men det var för länge sedan.... kanske blivit bättre på senare år.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@Eazy: vill man använda öppna drivrutiner är nog Radeon bäst.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Sant, tänkte inte på det. AMD är nog ett bättre val då. Jag borde läst bättre...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Skulle satsat på snabbare minne, 3200MHz. 80+ guld nätagg. Vega 56 som länkades ovan och eventuellt Ryzen 5 3600.
Det beror på vad du ska göra med datorn, kommer du att använda alla trådar på en Ryzen 7?
Om du köper Ryzen 3000 serien, kolla upp att moderkortet är uppdaterat, annars kommer den inte att starta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Har server för extra saker, så kommer bara använda datorn för spel, surf, skriv osv.

Föredrar öppna drivisar, speciellt nu när utvecklingen går så snabbt som den gör med Valves AMD backend och annat spännande. Bra tips med snabbare RAM!

Är mest osäker på CPU, finns tydligen en bugg med Ryzen 3000 serien och nyare distributioner, känns säkrare med beprövade Ryzen 2000 serien. Uppfattar det som att man behöver mer kärnor och trådar för moderna spel, men det kanske inte är helt korrekt? Inte byggt dator på ett tag nu.

Vad är skillnaden med 80+ Gold nätagg, är de betydligt säkrare?

Skickades från m.sweclockers.com

Felstavning
Permalänk
Medlem

Läs på om QVL och sweclockers test av 660p,
har någon testat linux på en sådan disk?
För mig hade det blivit stora git och databaslaster..

Bättre nätagg kan vara semipassiva och helt tysta vid låg last.

Permalänk
Medlem

@Phiphler: Verkar som man får hålla sig till Ubuntu 18.04 LTS med Ryzen 3000 serien. Hoppas det kommer en lösning snart. Vilken distribution har du tänkt köra?

För dagens spel är det ingen större skillnad mellan Ryzen 5 och 7. Bättre att lägga pengar på grafikkort.

80+ guld har högre kvalité, mindre värmeutveckling, oftast bättre garanti och många har semipassiv drift. Som nämndes ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubuntu 18.04 på min R5 2600X / Radeon VII. Har dock inte hunnit testa GPU prestandan men drivrutinerna gick fint att installera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gjorde ett nytt förslag via Netonnet för att få med Vega GPUn som länkats i tråden:

https://imgur.com/ntjXEZN

Ryzen 5, snabbare RAM, 80+ Gold nätagg, Vega 56 GPU. Fortfarande 1 TB SSD, vet att man kan lägga olika kataloger på olika diskar men har alltid fyllt upp min SSDs för snabbt tidigare med spel och annat.