Permalänk
Medlem

radiator placering, luftflöde

Frågor ang vattenkylning

1: Spelar det någon större roll om jag placerar radiatorn i toppen av chassit jag ska köpa(h710i) eller i fronten? Om jag ska ha den i toppen ska det vara på utsug då? Kommer det inte varm luft från grafikkortet igenom radiatorn om jag har den där? Och om jag har den i froten ska jag ha insug då?

2. Om man ska ha insug ska fläkten vara monterad först och sen radiatorn efter så det är radiatorn som är längst in i chassit? För luften måste väl gå igenom den antar jag och är det tvärtom för utsug?

3. Hur blir själva luftflödet i chassit med vattenkylning kontra luftkylning? Har noctua nhd15 atm, insug i fronten utsug längst bak i chassit och cpukylaren hjälper ju att föra vidare luften bak. Blir det sämre med vattenkylning?

4. Fortsättning på fråga 3. Hur många vanliga fläktar bör jag ha i chassit på mitt h710 utöver radiatorfläktarna? radiatorfläktarna är 3 120 (kraken x72). Jag tycker att det är snyggast med radiatorn i toppen så då tänkte jag utsug där, 3 120mm fläktar i fronten på insug och sen utsug på en 140mm längst bak i chassit, skulle det bli bra?

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Medlem

Nu chansar jag lite här men oavsett om du kör in/ut på radiatorn så vill du nog att fläktarna antingen drar luft eller trycker ut luft genom den.

Permalänk
Medlem

@hokko: Sätt radiatorn längre ifrån CPU än fläktarna på den, detta då en radiator värmer upp luften, det är ju dit värmen går från vätskan som kyls. På detta vis får du både luftflöde i lådan och kylning av vätskan.

Om du har radiatorn i fronten ha insug, har du den i toppen bör det vara utblås.

Sätt in en fläkt i taget i fronten tills du får övertryck, testa med en utblås där bak, men blir det undertryck så är det nog bättre att inte ha nåt utblås bak alls.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Har du fläktfilter i lådan kan det vara läge att ha den där, det spelar ingen större roll var den sitter annars.
Helst fler insugsfläktar än utblås skall du ha.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Du ska sätta radiatorn som utblås, "alltid" - Varför? För att vid insug krävs dammfilter, då måste fläktarna suga både genom dammfilter samt genom radiator - Det blir för mycket motstånd, samt att det blir svårt att balansera lufttrycket.

Vanliga fläktar fram - Radiatorfläktar passar bra om du har dammfilter (vilket du måste ha annars tar knäckehäxan dig)

Radiator som blåser ut, utan dammfilter, vart den sen sitter spelar inte så stor roll, men bak eller toppen brukar passa fin fint.

Det finns massa komponenter i datorn som mår bra av luftgenomströmming, så försök bygga en vindtunnel där luft passerar alla viktiga komponenter - Allt annat är bara blaha.

Man kan säkert gå ifrån tumregeln jag nämner ovan, men då måste man ju mäta, kolla greja - lättast är ju att hålla sig till ett "recept" - d.v.s max 1 motstånd för fläktarna - Radiator, dammfilter, panel, etc.

Permalänk
Medlem

Corsair rekommenderar att man kör med sin radiator i taket på chassit med fläktarna i push config. Detta kan även göra att diverse luftbubblor som uppstår kan försvinna snabbare. Vissa menar dock att luften i chassit är varmt och därför bör man undvika detta

I front får du kall luft. Dock så kan det att påverka luftflödet i chassit. Dock så finns det gott om test på tuben som säger att det inte spelar någon större roll.

Jag rekommenderar att sätta den iaf i push-config. I slutändan så är det chassits konstruktion och utformning som spelar roll vilken temp du får. Sen kommer estetiska val in. Om man har tid och man tycker temps och luftflöde är viktigt så kan man testa vilken placering som är bäst.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Har nu kommit fram till att jag vill ha den i toppen på utblås tror jag tycker det blir snyggast så också.

Men är fortfarande lite fundersam över hur jag ska placera de andra vanliga chassifläktarna.

På chassit jag ska köpa så sitter det 3 120 i fronten och 1 140 längst bak. Om jag har 3 fläktar på insug i fronten, radiatorn på utblås (3 fläktar) och en 140mm fläkt bak på utblås så har jag i slutändan 4 fläktar på utblås (3 som är radiatorn och 1 140 längst bak.

Läste att någon skrev att man inte ska ha mer fläktar på utblås än in i chassit. Men det blir så galet för känns ju som att jag vill ha en 140mm fläkt på utsug längst bak i chassit för den rätar upp sig ganska bra mot fronten tänker jag. Men det blir ju 1 fläkt mer eftesom det redan sitter 3 på radiatorn

Nu har inte jag chassit än för det har inte släppts men ang dammfilter så vet jag inte riktigt. Kan tänka mig att den har ett i botten vid nätaggregatet och fronten känns ju ganska standard att ha dammfilter på men ska se om jag hittar något om det

edit: verkar som det är filter i botten och fronten så toppen känns som ett bra ställe att placera radiatorn

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Medlem

@hokko: Att ha fler utblås gör att du kommer få undertryck och damm kommer ta sig in i glipor istället för genom dammfiltren och då kan du lika gärna ta bort filtren för ett mer neutralt luftflöde. Bättre att inte använda 140mm fläkten alls isf, eller möjligen köra på låga varv.

Jag har kikat lite på H710i chassit nu och jag hade nog faktiskt satt radiatorn fram med en tryck/drag konfiguration med 6x 120mm, samt en 140mm där bak.
Om du vill kan du då möblera om 1-2 tryckfläktar (ta uppifrån) och sätta i taket som utblås istället, så länge det inte ger undertryck i chassit.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@hokko: Jag har ett Fractal Design S2 som påminner en del om NZXT H710i. Jag har 2*140 mm insug i fronten, 1*140 mm insug i botten, sammanlagt 3*140 insug. En 140 mm utsug bak och 3*120 radiator (CPU) i toppen.

Jag har gjort en liten "specialare" avseende fläktstyrningen där jag låter fläktarna insugsfläktarna gå på högsta tempen av CPU eller GPU medan utsuget bak enbart går på GPU tempen. Radiatorfläktarna går enbart på CPU temp.

Eftersom det är sällan både CPU och GPU går på max samtidigt är min tanke med detta att styra luftströmmen rakt genom chassiet när GPU arbetar hårt medan luften styrs mot radiatorn när CPU pressas …

Det är alltså möjligt att styra luftströmmen och över/undertrycket genom att reglera fläktkurvorna och vad som styr dem. Fläktar med PWM underlättar. Om det här verkligen fungerar som jag tänkt mig, vet jag inte med säkerhet, men kylningen känns bra och jag får minimalt med damm in i chassiet.

Att placera radiatorn i fronten med inblås skulle självklart ge en bättre kyleffekt, men jag tror det är ett sämre alternativ eftersom GPU skulle kylas sämre och när Corsair rekommenderar att kylaren monteras i toppen känns det som ett bättre alternativ. Som sagt, fungerar bra för mig.

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk

Så länge portarna på kylaren sitter över pumpen kvittar det not skulle jag tro typ max 5°c eller nått skillnad tror inte äns så mycket äns.

Du vill hälst ha kylaren högre än pumpen så att ev bubblor inte fastnar i pumpen och lever rajtan iden så de låter som ett tröskverk luftbubblorna kommer samla sig på högsta punkt därför skulle jag tro att ha kylaren i toppen är att föredra men kanske 3x120 är tillräckligt högt för att kylaren ska hamna över pumpen även i fronten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av hokko:

Tack för alla svar! Har nu kommit fram till att jag vill ha den i toppen på utblås tror jag tycker det blir snyggast så också.

Men är fortfarande lite fundersam över hur jag ska placera de andra vanliga chassifläktarna.

På chassit jag ska köpa så sitter det 3 120 i fronten och 1 140 längst bak. Om jag har 3 fläktar på insug i fronten, radiatorn på utblås (3 fläktar) och en 140mm fläkt bak på utblås så har jag i slutändan 4 fläktar på utblås (3 som är radiatorn och 1 140 längst bak.

Läste att någon skrev att man inte ska ha mer fläktar på utblås än in i chassit. Men det blir så galet för känns ju som att jag vill ha en 140mm fläkt på utsug längst bak i chassit för den rätar upp sig ganska bra mot fronten tänker jag. Men det blir ju 1 fläkt mer eftesom det redan sitter 3 på radiatorn

Nu har inte jag chassit än för det har inte släppts men ang dammfilter så vet jag inte riktigt. Kan tänka mig att den har ett i botten vid nätaggregatet och fronten känns ju ganska standard att ha dammfilter på men ska se om jag hittar något om det

edit: verkar som det är filter i botten och fronten så toppen känns som ett bra ställe att placera radiatorn

Det är inte mängden fläktar som spelar roll, det är hur mycket luft som flyttas, Det du måste klura ut är om frontfläktarna + dammfilter flyttar mer luft än radiatorfläktarna lyckas pressa genom radiatorn - Mest troligt är det tyngre att trycka genom radiatorn än genom dammfiltren, så du kommer ha mer luft in än ut.

Det som är trevligt med ett utblås bak, som inte är begränsad av radiator eller dammfilter, kan skjutsa luft ganska fint från området kring CPU, och kanske till och med RAM - Något som radiatorfläktarna knappast mäktar med. Du kan om du är tuff, tända en liten rökelsepinne och hålla vid nedre utblås till exempel, och se om luften sugs in eller ut - Knuffas luft ut genom småhål etc i chassit, så har du positivt tryck - Sugs röken in i chassit, har du negativt, och måste då balansera om fläktarna.

Är ju givetvis inte bra med massa rök på dina grejer, speciellt inte om röken innehåller fukt, men jag har personligen aldrig varit rädd för att göra spontantest med lite vanlig rök - Man ska absolut inte testa "vindtunnel" och köra massa rök igenom, men bara för att kolla läckor bör inte vara skadligt.

Permalänk
Medlem

Med allt detta sagt, oavsett positivt/negativt tryck måste du städa chassit en gång om året ändå med lite tryckluft, Linus Tech Tips har gjort ett test med dator under 1 år där de har fullt negativt, fullt positivt, och balanserat tryck, 24/7 - Mängden damm var faktiskt riktigt lika.

Permalänk

Har själv en fråga om mitt Lian Li PC-O11 Dynamic

Köpte ett Lian Li PC-O11 Dynamic chassi här omdagen och skall bygga i det. Som bekant kan man ju ha radiatorer lite varstans i det. Frågan är nu, vart gör det sig mest rättvist? Ja det är då en radiator 360 mm's till en början jag tänkte köra på. Man kan väl ha 3 st 360 mm radiatorer vad jag förstått. Ja och två nätaggregat efter borttagning av HDD släden. Men det tänkte jag inte ha till en början iallafall. Och det kanske inte spelar någon större roll heller. Är som skrivet inte så kunnig. Men visst måste konceptet flow though vara det bästa, ja vindtunnel? Tack som sjutton på förhand 👍🏼🙏🏼😄

Visa signatur

Hellbound73