Besviken på webhallen efter löfte om lev. :(

Permalänk
Medlem

Besviken på webhallen efter löfte om lev. :(

Som många andra som blir besvikna när de handlar sin elektronik så vill jag också ventilera mig:

Beställde en lagerförd vara i måndagskväll 8/7-19 Blev lovad av chattsupporten att den skulle komma inom 1-2 dagar.
Nu är det snart fredag och varan har fortfarande inte kommit. Nu kommer ni säga att jag ska ta det vidare med posten för det är ju dem som har förstört detta på något sätt. Men är det inte webhallen som ska sköta detta då de lovar saker och ting?

Hursomhelst. Det jag blev mest irriterad över att jag blir återbetalningsskyldig eftersom jag inte kommer kunna hämta ut paketet inom 14 dagar. Den hjälp jag fick var en kostnadsfri retursedel (hör och häpna, webhallen tar 175:- för en retur =/ ) men den fungerar endast inom 14 dagar (kommer ju inte gå för mig)
Fick inte veta vad jag kommer få betala, men jag kommer återkomma i tråden.
Vad tycker ni om detta ärende?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hög belastning på Postnord.
Bara kika in på deras facebook.

Väntar fortfarande på mitt paket från Webhallen. Beställde 2 juli. En liten sak som får plats i brevlåda.

Permalänk
Medlem

@griid: Det är inte lätt att ha synpunkter när din beskrivning av ärendet är närmast obegriplig. Till att börja med har du varit i kontakt med Webhallen och rett ut när varan skickats? Det kan vara bra att reda ut var fördröjningen ligger.

Jag begriper inte var frågan om återbetalningsskyldighet kommer in. Varför är det problem med retur av en vara som inte kommit?

Dessutom om man tittar i kalendern. Du beställde på måndag kväll och saknar leveransen på torsdag förmiddag. Webhallen kunde skicka varan först på tisdagen. Är den skickad som vanligt paket finns det inte att hämta ut förrän på eftermiddagen. Kort sagt ser jag ingen anledning till upphetsning.

Jag tycker också att det är märkligt att kalla torsdag förmiddag för "snart fredag".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag begriper inte var frågan om återbetalningsskyldighet kommer in. Varför är det problem med retur av en vara som inte kommit?

Jag gissar (svårt att göra annat, som du noterar) att det går ut på att trådstartaren har någon tidpunkt efter vilken paketet inte kan hämtas på grund av t ex resa. Paketet ligger bara viss tid och går sedan tillbaka och då vill säljaren normalt sett ha viss ersättning för detta.

Permalänk
Medlem

trist att du hamnade i kläm men 14 dagar är nog kanske inte ett hinder om du ringer och förklarar att du är borta i 2 veckor (semesterresa som du behövde prylen till?)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@griid: Det är inte lätt att ha synpunkter när din beskrivning av ärendet är närmast obegriplig. Till att börja med har du varit i kontakt med Webhallen och rett ut när varan skickats? Det kan vara bra att reda ut var fördröjningen ligger.

Jag begriper inte var frågan om återbetalningsskyldighet kommer in. Varför är det problem med retur av en vara som inte kommit?

Dessutom om man tittar i kalendern. Du beställde på måndag kväll och saknar leveransen på torsdag förmiddag. Webhallen kunde skicka varan först på tisdagen. Är den skickad som vanligt paket finns det inte att hämta ut förrän på eftermiddagen. Kort sagt ser jag ingen anledning till upphetsning.

Jag tycker också att det är märkligt att kalla torsdag förmiddag för "snart fredag".

Webhallen tar betalt för att skicka tillbaka en vara 175;- sedanskulle jag bli betalningskyldig för att inte kunna hämta ut paketet.
Tror inte heller du hade gillat den kostnaden!
Har du blivit lovad lev. inom 1-2 dagar så hade du också brusat upp - garanterat.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

trist att du hamnade i kläm men 14 dagar är nog kanske inte ett hinder om du ringer och förklarar att du är borta i 2 veckor (semesterresa som du behövde prylen till?)?

Redan förklarat och fick svar att de tyvärr inte kunde göra något. Har redan betalat produkten, men att hjälpa till så att jag kan få den utan att behöva betala extra verkar inte vara en alternativ de vill välja..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Du kan be någon annan hämta din vara som ombud om den personen får en legitimation av dig att ta med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av prtscreen:

Du kan be någon annan hämta din vara som ombud om den personen får en legitimation av dig att ta med

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vara ett alternativ. men varan behövs under semestern, annars hade jag naturligtvis gjort så.
Hade jag inte blivit lovad lev. inom 1-2 dagar så hade jag åkt och hämtat produkten för att slippa denna röra. Gillar inte att de kan ta så mycket betalat för att skicka tillbaka + kostnad för att jag inte kan hämta ut den =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Webhallen tar betalt för att skicka tillbaka en vara 175;- sedanskulle jag bli betalningskyldig för att inte kunna hämta ut paketet.
Tror inte heller du hade gillat den kostnaden!

Du verkar tro att vi vet mer än du skrivit. Jag kan inte se någonstans att du nämnt att du inte kan hämta ett paket efter en viss dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du verkar tro att vi vet mer än du skrivit. Jag kan inte se någonstans att du nämnt att du inte kan hämta ett paket efter en viss dag.

Står klart och tydligt i min post. "kommer inte kunna hämta ut paketet inom 14 dagar" vilket kommer resultera i kostnad för mig.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid: Men det har inte gått 1-2 dagar ännu. Det har enbart gått 1 dag. Lägger du en beställning på måndag kväll är samma sak som att lägga den på tisdagen. Alltså var det 1 dag igår onsdag. och idag torsdagen är lunch och det är många timmar kvar som det du beställt kan levereras. Har du fått spårningsnummer? Var är ditt paket i så fall? Märker att du inte vill svara på när webbhallen avlämnade paketet till posten. Sedan om du nu hade möjligheten att hämta upp den så borde du verkligen ha gjort det. Det webhallen har garanterat är att de får iväg paketet till posten inom 1-2 dagar. Sedan så är det upp till posten. Så var säger spårningsnumret att ditt paket är?

Permalänk
Medlem

Det är väl supersimpelt att lösa eller?
Åk och köp varan du behöver på webhallens fysiska butik.
Meddela Webhallen att pga leveransförseningar kommer du inte kunna ta emot paketet och att du önskar att dom avbryter leveransen och återbetalar dig kostnaden (som du har rätt till enligt konsumentlagen).
Pang bom, du har vara till semestern och behöver inte oroa dig över något paket.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@griid: Men det har inte gått 1-2 dagar ännu. Det har enbart gått 1 dag. Lägger du en beställning på måndag kväll är samma sak som att lägga den på tisdagen. Alltså var det 1 dag igår onsdag. och idag torsdagen är lunch och det är många timmar kvar som det du beställt kan levereras. Har du fått spårningsnummer? Var är ditt paket i så fall? Märker att du inte vill svara på när webbhallen avlämnade paketet till posten. Sedan om du nu hade möjligheten att hämta upp den så borde du verkligen ha gjort det. Det webhallen har garanterat är att de får iväg paketet till posten inom 1-2 dagar. Sedan så är det upp till posten. Så var säger spårningsnumret att ditt paket är?

På posten finns ingen information. gissar på att den inte är behandlad ens. jag undangömmer inget alls. paketet skickades tisdagmorgon. posten har fått information tisdag eftermiddag. mer än så står det inte.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Det är väl supersimpelt att lösa eller?
Åk och köp varan du behöver på webhallens fysiska butik.
Meddela Webhallen att pga leveransförseningar kommer du inte kunna ta emot paketet och att du önskar att dom avbryter leveransen och återbetalar dig kostnaden (som du har rätt till enligt konsumentlagen).
Pang bom, du har vara till semestern och behöver inte oroa dig över något paket.

Ja, den lösningen hade jag gillat, men jag blir så trött på att jag ska stå för extrakostnader, för att ordern inte går att dra tillbaka nu när den redan är skickad.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Står klart och tydligt i min post. "kommer inte kunna hämta ut paketet inom 14 dagar" vilket kommer resultera i kostnad för mig.

"inom 14 dagar" räknat från vaddå??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

"inom 14 dagar" räknat från vaddå??

borde logiskt sett vara från när paketet finns för uthämtning... vill du bara kommentera hur dåliga mina poster är, kan du ta det i pm. Andra här har försökt hjälpa till, vilket jag är tacksam till. du å andra sidan, verkar bara vilja klanka ned på det jag skriver. hjälper inte mig alls.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Har du postnord appen kan du verifiera dig med bankid och sen kan vem som helst hämta paketet utan ditt id/körkort.
Om du har någon vän eller dyligt som kan hämta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ja, den lösningen hade jag gillat, men jag blir så trött på att jag ska stå för extrakostnader, för att ordern inte går att dra tillbaka nu när den redan är skickad.

Från hallåkonsument;

Häva köpet

Om du har gett företaget en tilläggstid utan att varan har levererats kan du ha rätt att häva köpet.

Om förseningen är av väsentlig betydelse för dig kan du ha rätt att häva köpet även om du inte har gett företaget en tilläggstid. Det kan exempelvis handla om att du innan köpet har informerat företaget om att leveransdatumet är avgörande för ditt köp.

I vissa fall kan det vara uppenbart att en försening är av väsentlig betydelse utan att du har informerat om det, exempelvis om du beställer en bröllopsklänning

.”

Eftersom du redan varit i kontakt med dom gällande leveranstid har du enligt konsumentköplagen då rätt att häva köpet = du betalar ingenting
Varken för frakt, retur, eller vara. De fördyrningar som Webhallen får i detta fall får de sedan ta vidare med PostNord men inget du behöver bry dig om.

Så ring eller chatta med dom igen, gör det klart att du har för avsikt att häva köpet, hänvisa till konsumentköplagen och dina tidigare meddelanden om de skulle säga något annat.

Slutligen: Köp varan i fysisk butik och ha en trevlig semester

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kört på det @anon298854 skriver för att sedan köpa varan i butik.

Låt en kompis eller släkting hämta ut paketet. Du åker och köper ett likadant och sedan skickar du tillbaka det andra (eftersom det skickas ju gratis).

Det är nog enklaste och billigaste lösningen för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Som många andra som blir besvikna när de handlar sin elektronik så vill jag också ventilera mig:

Beställde en lagerförd vara i måndagskväll 8/7-19 Blev lovad av chattsupporten att den skulle komma inom 1-2 dagar.
Nu är det snart fredag och varan har fortfarande inte kommit. Nu kommer ni säga att jag ska ta det vidare med posten för det är ju dem som har förstört detta på något sätt. Men är det inte webhallen som ska sköta detta då de lovar saker och ting?

Hursomhelst. Det jag blev mest irriterad över att jag blir återbetalningsskyldig eftersom jag inte kommer kunna hämta ut paketet inom 14 dagar. Den hjälp jag fick var en kostnadsfri retursedel (hör och häpna, webhallen tar 175:- för en retur =/ ) men den fungerar endast inom 14 dagar (kommer ju inte gå för mig)
Fick inte veta vad jag kommer få betala, men jag kommer återkomma i tråden.
Vad tycker ni om detta ärende?

Signera avin i postnord-appen med bankid, skicka sedan till en vän som kan plocka ut det åt dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

På posten finns ingen information. gissar på att den inte är behandlad ens. jag undangömmer inget alls. paketet skickades tisdagmorgon. posten har fått information tisdag eftermiddag. mer än så står det inte.

Om posten har fått (förhands-)information på tisdag eftermiddag så har inte paketet skickats på tisdagsmorgonen. Jag gissar att posten hämtar upp paket hos Webhallen efter de fått informationen (säkert en bestämd tid på eftermiddagen) och då är det den tiden man kan räkna som leveransstart.

Men som någon/några andra skrivit redan, det har ju inte gått ens den tid de lovat.

Förstår inte heller att man beställer en vara med leverans med speditör om det är så att man skall resa bort två dagar senare. Det är ju verkligen att utmana ödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Från hallåkonsument;

Häva köpet

Om du har gett företaget en tilläggstid utan att varan har levererats kan du ha rätt att häva köpet.

Om förseningen är av väsentlig betydelse för dig kan du ha rätt att häva köpet även om du inte har gett företaget en tilläggstid. Det kan exempelvis handla om att du innan köpet har informerat företaget om att leveransdatumet är avgörande för ditt köp.

I vissa fall kan det vara uppenbart att en försening är av väsentlig betydelse utan att du har informerat om det, exempelvis om du beställer en bröllopsklänning

.”

Eftersom du redan varit i kontakt med dom gällande leveranstid har du enligt konsumentköplagen då rätt att häva köpet = du betalar ingenting
Varken för frakt, retur, eller vara. De fördyrningar som Webhallen får i detta fall får de sedan ta vidare med PostNord men inget du behöver bry dig om.

Så ring eller chatta med dom igen, gör det klart att du har för avsikt att häva köpet, hänvisa till konsumentköplagen och dina tidigare meddelanden om de skulle säga något annat.

Slutligen: Köp varan i fysisk butik och ha en trevlig semester

Skickades från m.sweclockers.com

Det här skulle vara det absolut bästa. ske se om de är villiga att köra på det förslaget som ni säger.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Om posten har fått (förhands-)information på tisdag eftermiddag så har inte paketet skickats på tisdagsmorgonen. Jag gissar att posten hämtar upp paket hos Webhallen efter de fått informationen (säkert en bestämd tid på eftermiddagen) och då är det den tiden man kan räkna som leveransstart.

Men som någon/några andra skrivit redan, det har ju inte gått ens den tid de lovat.

Förstår inte heller att man beställer en vara med leverans med speditör om det är så att man skall resa bort två dagar senare. Det är ju verkligen att utmana ödet.

Det var därför jag frågade webhallen om varan skulle hinna fram innan jag åkte. nu kommer det inte bli så och de är inte villiga att lösa detta smidigt. hade de bara tvekat på att den inte skulle koma hade jag köpt den på plats såklart. därför tycker jag det är deras fel.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Signera avin i postnord-appen med bankid, skicka sedan till en vän som kan plocka ut det åt dig.

Dock har postnord ändrat denna rutinen så du behöver id handlingar även signering i appen och lär ha med säkerhet att göra

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Dock har postnord ändrat denna rutinen så du behöver id handlingar även signering i appen och lär ha med säkerhet att göra

De ändrade det under några dagar för att någon hittade ett sätt att exploita detta, men är nu tillbaka till avd det var från början.

Permalänk
Medlem

Kan flika in att jag beställde en bok från adlibris i onsdags - räknade inte med att den skulle komma denna vecka, men den kom bra mycket snabbare än webhallens leverans =/ tog en arbetsdag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det här skulle vara det absolut bästa. ske se om de är villiga att köra på det förslaget som ni säger.

Uppdatering? Hur har det gått?

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Be någon hämta ut den och sedan skicka tillbaka den med retursedeln.

Med PostNords app kan du legitimera med BankID och sedan SMS:a den nya streckkoden till valfri vän eller familjemedlem som kan hämta ut paketet utan ditt leg. Sedan e-postar du fraktsedeln och ber personen att sätta den på paketet och sedan lämna in det igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Uppdatering? Hur har det gått?

Skickade mail till dem igår. Har de inte svarat vid lunch idag, kommer jag slå en pling. Läste på deras hemsida. lev.tid på 1-3 arbetsdagar. Kommer den inte idag så borde det gå att häva köp enligt deras hemsida. I och med att den beställdes måndagskväll borde tis-tor. räknas som 3 arbetsdagar?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"