Permalänk

Köpråd ~15 000kr

Tjena!

Jag har bestämt mig för att köpa en ny dator i 15k prisklassen. Det enda jag har lite koll på är grafikkort och då har jag kollat lite på det nya RTX 2070 Super som just kom ut och tycker att det verkar vara ett vettigt köp, i alla fall så kommer jag hålla på med musikproduktion samt spela spel som kanske inte är allt för krävande så som lol, csgo, wow. Tänker dock att jag behöver ett relativt skarkt grafikkort och processor då jag har tänkt ha 2-3 skärmar varav en är 32" 2560 x 1440 (https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...). De andra skärmarna ligger på 24".

Tack på förhand!

Permalänk

En annan medlem länkade denna builden i en annan tråd, några invändningar på den?

Permalänk

Om det är för saftigt så är den här näst intill identisk men aningen billigare. Om du köper allt från Webhallen har de nu kampanj så de bygger åt dig för 1 kr.

Visa signatur

R5 1600 @3,925 GHz 1,25V, KFA2 GTX 1080 EXOC, Asus B350-F gaming, 2x8 Corsair Vengance 3000MHz, Samsung 860 500GB, EVGA Supernova G3 750W, 1 TB WD Blue, Fractal Design Meshify C

Permalänk

@Emillundberg: Grejen är att 2080 kortet bara går att få tag på så billigt på netonnet. Har därför tvingats inse att jag kanske får bygga den själv ändå, vilket efter lite research kanske inte är så svårt. Behöver jag verkligen köpa en cpu kylare när jag köper ryzen, man får väl en med i paketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BarbieOnWeeD:

@Emillundberg: Grejen är att 2080 kortet bara går att få tag på så billigt på netonnet. Har därför tvingats inse att jag kanske får bygga den själv ändå, vilket efter lite research kanske inte är så svårt. Behöver jag verkligen köpa en cpu kylare när jag köper ryzen, man får väl en med i paketet?

@Emillundberg bygge ser jättebra ut tycker jag. Antagligen kan man - om man vill spara pengar - gå ned till 3600X utan att tappa nämnvärt mycket prestanda i spel.

För att svara på din fråga så ingår det en kylare, ja. Däremot är det en kylare som är hyfsat högljudd och höga temperaturer. Men är det inte något som man tycker är jätteviktigt så duger den förstås. Man kan ju alltid köpa en annan kylare vid senare tillfälle om man ändå vill testa med den som följer med.

Jag hade dock rekommenderat Cryorig H5 Ultimate istället för H7:an. Den är bättre och finns just nu nedsatt till 395kr. Man måste dock köpa till brackets för 9kr.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@BarbieOnWeeD: Ja, det första tipset är ett överprisat bygge om man utgår ifrån budget. Ska du bygga idag behöver du ta ställning till följande:

*6 cores 12 threads för 2200 kronor eller 8 cores 16 threads för 3800 kronor. Idag presterar de likvärdigt, men om 1-2 år kan det se annorlunda ut. PS5/Xbox Scarlett kommer att ha 8c/16t.

Emils bygge ser bra bra ut. Ta dock ställning till det ovanstående.

Jag hade rekommenderat följande om man har en tight budget:

CPU: Ryzen 5 3600
MB: MSI B450 Tomahawk (som du får flasha, om du inte kan/ingen kan hjälpa dig så bör du avvakta).
RAM: G.Skill Ripjaws 3200 mhz/LPX Vengeance 3200 mhz.
GPU: Det dyraste du har råd med inom din budget. Troligen ett 2070 super eller om du väntar lite, ett 2080 super (om du ska spela i 1440p, för 1080p kör du på ett 2060 super eller 5700-serien från AMD).
Nätagg: 650 watt nätagg - Typ EVGA supernova G3 lr något likvärdigt.
CPU-kylare: https://www.sweclockers.com/test/27533-be-quiet-dark-rock-sli...
SSD: Samsung är ofta ett bra köp.

Välj en av de ok presterande luftkylarna för 500 spänn så slipper du störigt radiatorljud + dyra pengar.

Chassi: Smaken är som baken.

En fotnot: Jag har inga förbannade möjligheter att flasha ett Tomahawk (försökt lägga vantarna på en billig Athlon för 300-400, men misslyckats) och jag orkar inte böka eller låta något företag bygga datorn åt mig. Så jag har skippat mitt eget råd och köper troligen följande. MSI X570 Gaming Plus för 2400 kronor + 3700x (jag vill inte köpa en 3600 till den brädan. Brädorna är egentligen byggda för 3900x och 3950x) + Ripjaws minnena på 3200 mhz. Problemen med x570 är:

X570-brädorna är oprövade. Det finns alltid 3-4 moderkort som är skit vid nya släpp, vem vet vilken bräda det är på förhand.
-Manbetalar för en PCI-E 4.0 som jag inte kommer använda.
-Man betalar för VRM och kylning på MB som jag inte behöver.
-Man får den där fattiga fläkten på moderkortet.
+ Modern plattform med uppgraderingsmöjligheter... om man vill ha det.

EDIT: Det blev en Tomahawk och enligt nedanstående post behöver man inte ens en propp för att uppdatera den! MSI Ett bra val för en 3600 eller 3700x!

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

En fotnot: Jag har inga förbannade möjligheter att flasha ett Tomahawk (försökt lägga vantarna på en billig Athlon för 300-400, men misslyckats) och jag orkar inte böka eller låta något företag bygga datorn åt mig. Så jag har skippat mitt eget råd och köper troligen följande:

Är du medveten om att du kan flasha BIOS på B450 Tomahawk med en USB-sticka? Du behöver alltså varken processor, grafikkort eller RAM.

Köper man förövrigt från Inet eller Webhallen kan de säkert hjälpa dig om man köper en bräda utan "USB-Flash".

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Tror det blir detta, dock är jag lite osäker på chassit då man ej kan styra fläktarnas hastighet. Tycker dock det är lite kul med rgb belysning men de som hade funktionen att kontrollera fläktarnas hastighet låg på över 2k. kör nog på den cpu kylaren som ingår till att börja med men kan ju köpa någon annan vid ett senare skede om jag känner för det.

Edit: Såg att man kunde få en kylare på köpet när man köper 570 moderkortet på inet, det får jag titta närmare på https://www.inet.se/kampanj/5354/msi-x570

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Ofan, bemödade mig inte ens att kolla det med tanke på priset. Dock så ändrade jag mig i sista sekund faktiskt och köpte en Tomahawk! Vad bra, då slipper jag ju böka med extra-cpun!

Så, då är ju moderkortet givet :P.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q