Någon idé att spara på detta moderkort samt CPU ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Någon idé att spara på detta moderkort samt CPU ?

Tjenare!
Tänkte kolla med eliten här på forumet om vad man anser om min nuvarande situation.

Datormaskinens GPU är nu totalt värdelöst och jag måste göra en uppgradering.
Det stackars NVIDIA GeForce GTX 560 Ti orkar inte med något mer så ett nytt hade jag tänkt att handla.

Dock så undrar jag om jag kan köra på mitt gamla moderkort samt CPU en stund till, och ber här om eran åsikt.

CPU: Processor Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz, 3401 Mhz, 4 kärnor, 4 logiska processorer
Moderkortet: ASUSTeK COMPUTER INC. P8Z77-V LX
Minne: DDR3 8 GB (Kanske bör uppgraderas också ? )

Jag är inte ute efter att kunna spela spel på upplösning ala ultra HD, men önskar samtidigt en trevlig spelupplevlse
Så inte nödvändigtvis budget, men inte overkill heller.

Hoppas att jag lyckats skapa en relativt tydlig bild av vad jag önskar att få hjälp med här.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Trossan:

Tjenare!
Tänkte kolla med eliten här på forumet om vad man anser om min nuvarande situation.

Datormaskinens GPU är nu totalt värdelöst och jag måste göra en uppgradering.
Det stackars NVIDIA GeForce GTX 560 Ti orkar inte med något mer så ett nytt hade jag tänkt att handla.

Dock så undrar jag om jag kan köra på mitt gamla moderkort samt CPU en stund till, och ber här om eran åsikt.

CPU: Processor Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz, 3401 Mhz, 4 kärnor, 4 logiska processorer
Moderkortet: ASUSTeK COMPUTER INC. P8Z77-V LX
Minne: DDR3 8 GB (Kanske bör uppgraderas också ? )

Jag är inte ute efter att kunna spela spel på upplösning ala ultra HD, men önskar samtidigt en trevlig spelupplevlse
Så inte nödvändigtvis budget, men inte overkill heller.

Hoppas att jag lyckats skapa en relativt tydlig bild av vad jag önskar att få hjälp med här.

Tack på förhand!

Ska du spela på ultra HD så är nog byta rubbet som gäller beror visserligen vilka spel du tänkte köra då de kan vara lite olika påfrestande men generellt rekomenderas det oftast att gå ner till 1440p upplösning i spel även med top of line hårdvara.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Mar 2019

@Trossan:

Sitter nu med z77 bord från MSI och samma processor + 8gb ddr3 minne.
Datorn byggd 2012.
DVS liknande setup som du har.

Har bestämt mig för att bygga nytt och hittills har köpt följande;

ryzen 2700 begagnat från marknad för 1500kr
16gb ram från gskill b.die moduler 3200mhz 15 cl begagnat för 1000kr
750w corsair psu begagnat för 700kr
h100i corsair vattenkylning begagnat för 300kr

kvar är att köpa moderkort, blir msi 450b tomahawk ca 1300kr
chassi. antagligen fractal design eller fantecks ca 1200kr
och GPU. vill ha en RX5700 XT med ordentliga fläktar, men vet ej om jag orkar vänta till mitten av augusti. ca 5000kr.
Om jag nu inte orkar vänta så kan jag tänka mig ett rtx2060 super för 5000kr, men rx verkar vara bättre prestandamässigt.
---total budget ca 11000kr

Då har jag en dator som bör kunna vara aktuell minst 5-6 år.

Ryzen 2700 - be quiet@ Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
Palit RTX 2070 Dual
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002

Visst kan du få ut lite till ur din dator med ett nytt grafikkort och är man inte särskilt kräsen och kan nöja sig med lägre inställningar och framerate så funkar den väl. Men nästan alla komponenter börjar ha gjort sitt i dagens spel. 4 trådar samt 8GB RAM är för lite idag. Jag rekommenderar att du bygger nytt.

Ryzen R5 3600 * Patriot Viper 16GB 3400MHz CL16 * MSI B450M Mortar * Gigabyte Aorus GTX 1080Ti * Samsung 970 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 500GB * Fractal Design Meshify C Mini * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2011

560ti är ju rejält gammalt med dagens mått, gjorde själv bytet från 560ti till 970 för några år sedan men lät resten vara kvar i systemet (2500k med 8gb ram).

Nu spelar jag inte särskilt mycket längre och mest wow som inte är det direkt mest krävande heller, men jag upplever att i mitt fall räcker kraften.

Jag tror att den mest prisvärda uppgradering du kan göra är att leta upp ett begagnat kort likvärdigt eller bättre än 290x/970. Vill du lägga liter mer så snegla på ett nytt grafikkort och börja där, räcker det inte så kan det vara dags att byta resten också. Kostar ju däremot inget extra att bara börja med grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017

Kör i ett Radeon RX 570 4GB i datorn för ~1500 kr så får du ut helt okej prestanda i spel med målet 1080p 60 fps.

Din CPU är också helt okej att spela spel på, om du inte behöver hög uppdateringsfrekvens.

Om detta är budget eller mellanklass är ju en definitionsfråga. Jag skulle kalla det för någonstans mellan budget och mellanklass.

En bild säger mer än tusen ord. Så här gör du för att lägga upp bilder till ditt foruminlägg.

Synpunkter på moderering eller andra frågor om siten? Välkommen att kontakta oss via Sweclockers kontaktformulär eller i feedback-forumet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

@Vesh: Känns som den mest rimliga starten.
Jag skall ju ändå ha ett nytt grafikkort, så vi börjar i den änden.
Tack för hjälpen !

@pv2b: Bra input, stort tack för hjälp