Permalänk
Medlem

x570 ljudnivå från fläkt?

Är mycket intresserad av att investera i ett nytt x570 system. Jag vill ha ett så tyst system som möjligt men är orolig att fläkten kommer vara av dålig kvalité och leva om som en envis mygga i örat.
Läste i en amerikansk tråd om någon som hade precis det problemet och lämnade tillbaka kortet pga. ljudföroreningen.

Är det någon som har koll på detta? Finns några tester där ute?

Hoppas i alla fall att detta är något som sweclockers testlabb testar HÅRT.

Permalänk
Medlem

Även jag är ytterst skeptisk mot att återinföra chipsetfläktar, inte enbart på grund av ev. ljudnivå utan även viss oro för hållbarhet och damm.

Tydligen finns det ett enda X570 moderkort som inte har fläkt, X570 AORUS XTREME.

Jag kommer nog skaffa ett X470 istället då jag inte riktigt ser tillräckligt med fördelar hos X570.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KWARF:

Jag kommer nog skaffa ett X470 istället då jag inte riktigt ser tillräckligt med fördelar hos X570.

En stor nackdel som jag ser med X470 är att den styrkretsen har så dåligt med anslutningar, t.ex. endast 8 st. PCIe 2.0-linor. Det gör att om man vill ha mer än en M.2 PCIe 3.0 SSD så måste man ta PCIe-linor från grafikkortet. X570 löser den problematiken genom att ha 16 st. PCIe 4.0-linor, och även dubbelt så hög bandbredd till CPUn, men då är det den där fläkten istället...

AMD har lyckats riktigt bra med CPUerna den här gången, men moderkorten lämnar verkligen en del att önska för tillfället. Själv kommer jag avvakta tills efter semestern, så förhoppningsvis har fläktsituationen blivit lite bättre utredd då.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas inte B550 kommer med lilla fläkten, när de chipset nu kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KWARF:

Även jag är ytterst skeptisk mot att återinföra chipsetfläktar, inte enbart på grund av ev. ljudnivå utan även viss oro för hållbarhet och damm.

Tydligen finns det ett enda X570 moderkort som inte har fläkt, X570 AORUS XTREME.

Jag kommer nog skaffa ett X470 istället då jag inte riktigt ser tillräckligt med fördelar hos X570.

Frågan är vilka som är villiga att punga ut 10k för ett moderkort dock bara för å slippa en fläkt. X570

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matteume:

Jag hoppas inte B550 kommer med lilla fläkten, när de chipset nu kommer.

Av vad jag förstått så är det högre strömförbrukning p.g.a. PCIe 4.0 som gör att X570 kräver aktiv kylning, och det verkar som att B550 kommer ha PCIe 3.0, så min gissning är att det kommer klara sig utan fläkt.

Skrivet av Gyhlen:

Frågan är vilka som är villiga att punga ut 10k för ett moderkort dock bara för å slippa en fläkt. X570

Ouch, vad är det ens som motiverar den prisskillnaden jämfört med t.ex. deras X570 Master? 10GbE istället för 2.5GbE för 5000kr mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KWARF:

Av vad jag förstått så är det högre strömförbrukning p.g.a. PCIe 4.0 som gör att X570 kräver aktiv kylning, och det verkar som att B550 kommer ha PCIe 3.0, så min gissning är att det kommer klara sig utan fläkt.

Ouch, vad är det ens som motiverar den prisskillnaden jämfört med t.ex. deras X570 Master? 10GbE istället för 2.5GbE för 5000kr mer?

Vore kanske en sak för Linus Sebastian å ta upp i "S*it manufacturers say". För så mycket kan det verkligen inte skilja tycker ja.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Jag kan inte höra den lilla fläkten alls på mitt ASUS STRIX x570-F kort.
Däremot är CPU fläkten väldigt hörbar när man belastar systemet lite.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Jag kan inte höra den lilla fläkten alls på mitt ASUS STRIX x570-F kort.
Däremot är CPU fläkten väldigt hörbar när man belastar systemet lite.

Intressant det du säger hur du upplever chipset fläkten, har letat med ljus och lykta efter någon som helst information angående X570 och den omtalade fläkten, verkar som alla har glömt bort att testa moderkortet nu för tiden men i X570:s fall är det nog behövligt med tanke på fläkten.
Hoppas fler som äger ett X570 moderkort kan skriva här och ge sin åsikt hur den är både ljudmässigt och stabilitet för i min värld är de det ända som är intressant nämligen åsikter från någon som verkligen kör systemet och inte någon som antar att det låter som för 20 år sedan.

Permalänk
Medlem

Jonas upplevde inte fläkten störande på Crosshair VIII Hero..
#17971982

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Jonas upplevde inte fläkten störande på Crosshair VIII Hero..
#17971982

Tack för länken, låter ju nästan som fläkten är ett icke problem egentligen om man nu inte är ute efter ett knäpptyst system och där som Jonas skriver miljön där den står är väldigt tyst.
Hur bra den håller kan ju bara framtiden utvisa.
Själv sitter jag mest med lurar vid spelande eller så lyssnar jag på någon podcast medans jag är vid datorn så tyst är det inte direkt någon gång för mig iallafall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZecretW:

Jag kan inte höra den lilla fläkten alls på mitt ASUS STRIX x570-F kort.
Däremot är CPU fläkten väldigt hörbar när man belastar systemet lite.

Skrivet av CyberNerd:

Jonas upplevde inte fläkten störande på Crosshair VIII Hero..
#17971982

Jag upplever heller inte chipset-fläkten störande på mitt MSI-moderkort i signaturen. Nu stödjer detta moderkort att köra fläkten semi-passivt men då den inte hår så högt i varv, och ändå försvinner i ljudet övriga fläktar ger vid hård belastning så har jag en modifierad standardkurva. Fungerar bra så här långt, men hade dock föredragit ingen fläkt alls. Eller att det låg med någon extra fläkt för att byta när den väl tar slut.

Sedan undrar jag om det inte är viktigt vart den är placerad på moderkortet. MSI har satt den väldigt långt ner mot för många andra tillverkare. Fördelen är att grafikkortet inte blockerar fläkten.

Som det ser ut i dagsläget så är nog X470 ett bra alternativ, men också att invänta B550 och hoppas att ingen fläkt finns på dessa. Vore egentligen bra om AMD går ut med planerna för dessa, och gärna lanserar de tidigare. Lansering 2020 är lite väl långt bort i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Har en ASUS STRIX x570-F, hör bara fläktarna som sitter på lådan

Permalänk
Medlem

Som jag förstod det så skulle asus ha fläktkurvor till fläkten.
Jag hittar den inte till mitt mobo. den snurrar på som lägst runt 2500... och ja det är hörbart.
Har sett att det finns ett beta bios ska testa efter jobbet om fläktkurvan kanske finns där.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Som jag förstod det så skulle asus ha fläktkurvor till fläkten.
Jag hittar den inte till mitt mobo. den snurrar på som lägst runt 2500... och ja det är hörbart.
Har sett att det finns ett beta bios ska testa efter jobbet om fläktkurvan kanske finns där.

Testade du nåt? Hittade du nåt?

Är det någon som har koll på en trevlig kylfläns som får plats under grafikkortet? Typ den der8auer hade i sitt test?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Kör ett Gigabyte Aorus x570 Master, och chipsetfläkten hade ett sjukt störande vinande ljud.
Med den senaste BIOS uppdateringen så kan man ställa in fläktprofilen på fläkten, satte den på silent och störs inte längre.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Seasonic Prime Ultra 850W | AMD Ryzen 9 3900X | Aorus X570 Master | RTX 3080 | 32Gb G.Skill Trident Z RGB 3200MHz | 2x Samsung 970 Evo Plus| ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Folk måste ha extremt olika referensramar/värderingar. Efter att ha läst alla inlägg där man beskriver fläkten som ohörbar så undrar jag om ni går runt med fetvadd i öronen?

Byggde ny burk i veckan och tänkte för första gången på många år köra på AMD ist för Intel, varför inte liksom ? 4 extra cores för samma pengar ju!

Blev en Ryzen 9 3900X på ett Asus X570-F , givetvis ville jag testa farten i pcie4 så det blev en Firecuda nvme också. Färdig med bygge, mjukvara, spel och allt annat så sitter jag som vanligt på kvällen och myser framför datorn, läser lite swec, kollar youtube m.m. vad är det som låter? drar ner alla fläktar (chasie, cpu) och tänker att det måste vara nätagget (seasonic 850W) men nej det är inte nätagget, det är den förbannade moderkortsfläkten!!!

Att den dränks av ljudet från andra fläktar vid hård belastning är helt riktigt, men när man bara jobbar på datorn (office, chrome etc) så är det bara moderkortsfläkten som hörs, sjukt störande!

Blev retur på allt och en 9900K på ett Z390 Aorus Master ist, nu är datorn knäpptyst vid allt annat än spelande.

Kanske nästa gång AMD

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Fläkten snurrar på i 2500rpm på ASUS ROG Crosshair VIII Formula - ATX / X570

Är inte hörbar i sammanhanget. Kör Customer loop med noctua fläktar som ligger på ca 600rpm utan direkt belastning... Luften de flyttar i idle låter mer

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CraXteR:

Är mycket intresserad av att investera i ett nytt x570 system. Jag vill ha ett så tyst system som möjligt men är orolig att fläkten kommer vara av dålig kvalité och leva om som en envis mygga i örat.
Läste i en amerikansk tråd om någon som hade precis det problemet och lämnade tillbaka kortet pga. ljudföroreningen.

Är det någon som har koll på detta? Finns några tester där ute?

Hoppas i alla fall att detta är något som sweclockers testlabb testar HÅRT.

Har X-570 rog strix E, har glömt bort att den har en chipsetfläkt, man hör inte ens den.
Mitt förra X79 Asus Xtreme hade också en chipsetfläkt, lät ingenting alls från den heller. Andra ljud tar över dem små fläkterna.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem

@scimanyD: Har samma kort (X570-E) , hör inte heller fläkten alls.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Asus X570 Tuf, hör inte fläkten för resten av fläktarna, en 200mm i fronten, en 120mm bak, en 360 AIO i toppen.

Permalänk
Medlem

Kanske inte så lätt att uppfatta om man inte har ngt att direkt jämföra med. Nu slet jag ut moderkort och CPU från AMD och stoppade i Intel prylarna på samma dag. Gick från ett störigt vinande fläktljud till att nu endast höra ett svagt susande från chasiefläktarna.

Kan bara konstatera att antingen så har just X570-f högre/störigare ljudnivå än andra X570 kort eller så har vi helt enkelt olika uppfattningar på vad tyst är.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AxF:

Kanske inte så lätt att uppfatta om man inte har ngt att direkt jämföra med. Nu slet jag ut moderkort och CPU från AMD och stoppade i Intel prylarna på samma dag. Gick från ett störigt vinande fläktljud till att nu endast höra ett svagt susande från chasiefläktarna.

Kan bara konstatera att antingen så har just X570-f högre/störigare ljudnivå än andra X570 kort eller så har vi helt enkelt olika uppfattningar på vad tyst är.

Du kollade inte om det fanns en inställning som gjorde den mer tyst? Kanske typ semipassiv?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

När det gäller just X570-E/F kan det ju också bero på Asus problem med sitt SuperIO-chip. Det har varit känt länge (källor, finns massvis fler: rog.asus.com, rog.asus.com, r/ASUS) att om något program läser av SuperIO-chippet regelbundet, t.ex. HWInfo64, HWMonitor eller t.o.m. Asus egna FanXpert, kan det ibland balla ur och blåsa på en eller fler fläktar 100%. De fläktar som är mest påverkade är just chipsetfläkt och VRM-fläkt (COV_FAN i QFan), inte de vanliga chassifläktarna, CPU- eller pumpheaders.

Själv har jag haft uptimes på flera dar med HWInfo minimerat, innan denna bugg slagit till. För mig har det aldrig hänt direkt, dvs. inget man märker om man kör några timmar med HWInfo och sen startar om eller stänger programmet, kanske därför det inte uppmärksammats i recensioner osv.

Detta kan hända oavsett om man stänger av COV_FAN/PCH_FAN i UEFI helt, eller sätter en kurva som ligger på 0% upp till 75C eller vadsom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KWARF:

Tydligen finns det ett enda X570 moderkort som inte har fläkt, X570 AORUS XTREME.

Givetvis har ASRock ett mer exotiskt fläktfritt alternativ.
X570 Aqua

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Folk måste ha extremt olika referensramar/värderingar. Efter att ha läst alla inlägg där man beskriver fläkten som ohörbar så undrar jag om ni går runt med fetvadd i öronen?

Byggde ny burk i veckan och tänkte för första gången på många år köra på AMD ist för Intel, varför inte liksom ? 4 extra cores för samma pengar ju!

Blev en Ryzen 9 3900X på ett Asus X570-F , givetvis ville jag testa farten i pcie4 så det blev en Firecuda nvme också. Färdig med bygge, mjukvara, spel och allt annat så sitter jag som vanligt på kvällen och myser framför datorn, läser lite swec, kollar youtube m.m. vad är det som låter? drar ner alla fläktar (chasie, cpu) och tänker att det måste vara nätagget (seasonic 850W) men nej det är inte nätagget, det är den förbannade moderkortsfläkten!!!

Att den dränks av ljudet från andra fläktar vid hård belastning är helt riktigt, men när man bara jobbar på datorn (office, chrome etc) så är det bara moderkortsfläkten som hörs, sjukt störande!

Blev retur på allt och en 9900K på ett Z390 Aorus Master ist, nu är datorn knäpptyst vid allt annat än spelande.

Kanske nästa gång AMD

Skrivet av AxF:

Kanske inte så lätt att uppfatta om man inte har ngt att direkt jämföra med. Nu slet jag ut moderkort och CPU från AMD och stoppade i Intel prylarna på samma dag. Gick från ett störigt vinande fläktljud till att nu endast höra ett svagt susande från chasiefläktarna.

Kan bara konstatera att antingen så har just X570-f högre/störigare ljudnivå än andra X570 kort eller så har vi helt enkelt olika uppfattningar på vad tyst är.

Jag ser mig själv som mycket ljudkänslig och vill bli av med allt sådant här surrande. Jag löste problemet genom att slå på "silent"-profilen för denna fläkt genom mitt BIOS, hade inte ditt moderkort en sådan profil? Efter jag gjorde det har fläkten inte snurrat ett enda varv, även under full belastning av systemet.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur tyst har ni det i era hus / lägenheter egentligen?

Just nu hör jag barn som leker ute, man hör ett svagt luft-sus-ljud ifrån frånluftsvärmesystemet, svagt sorlande ljud ifrån vattenelementen, och innan dess varmluftsugnen i köket.

Det är inte fläkten ifrån moderkortet som jag hör låter iaf

Sedan är det så att ju äldre man blir, desto sämre hör man höga frekvenser, så om fläkten i datorn ger ett högfrekventljud så är det kanske därför jag inte hör något

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Mitt Asus X570 åkte ut. Blev galen på ljudet. Från 2000 RPM var det mycket störande, och där eller uppåt låg den nästan alltid.
Gigabyte är inte samma problem, då de fixat det i bios med inställningar. Det har inte Asus. Ska väl också vara värre (kräva mer kylning från fläkten) om man använder nvme-portarna.
Blev dock ingen chansning utan nu sitter ett X470 där.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av MSI X570 ACE som har en bra heatpipe-lösning. Dessutom styrs chipset-fläkten (och alla andra fläktar) med olika fläktkurvor, Auto, Normal, Silent etc. Jag kör på Auto-fläktkurvan och har aldrig upplevt fläkten som störande. Om det blir varmt i chassit vid spel så är det grafikkortet och chassifläktarna som låter mest. Vid vanligt Office-användande och surfande är datorn helt ljudlös.

Edit: Jag kör med 2 NVME-drives.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Jag har 2st fläktar på mitt ASUS ROG Crosshair VIII Impact kort men de hörs ej.

Chipset blir knappt varmt då det sitter 2 kylflänsar samt den stora alukåpan som kyler när cpu fläktarna blåser på kåpan.
Koretet har även heatpipes under.

https://bit-tech.net/media/image/2019/9/40341ec9-1dcb-43fa-87...

https://bit-tech.net/media/image/2019/9/30db9df6-42af-402b-ba...