Permalänk

Vad tycker ni jag bör göra?

Tänkte köpa en ny dator efter sommaren, frågan är nu så att jag undrar om jag ska köpa en ny eller bygga den själv. Vilka nackdelar och fördelar finns? Observera att jag aldrig har byggt en dator förut eller känner någon som gjort det.

Permalänk
Medlem

Bygga själv har väldigt många fördelar, t.ex det är ofta mycket enklare att uppgradera, du får välja själv vad du vill ha i burken och du lär dig något på köpet, enda nackdelen är väll att det tar lite tid om man är ovan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Du får välja precis vilka delar du vill ha och precis som ovan säger kan det bli mycket lättare att uppgradera i framtiden. Med en färdigbyggd kan det bli väldigt svårt. Du kan ofta få bättre kvalitet på delarna till ungefär samma pris. Nackdelarna är väl att det tar längre tid både att utforska vad du ska ha för grejer och sedan att sätta ihop dem. Du får ingen garanti på bygget som helhet utan om något skulle gå sönder är det felsökning som gäller.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Du får välja precis vilka delar du vill ha och precis som ovan säger kan det bli mycket lättare att uppgradera i framtiden. Med en färdigbyggd kan det bli väldigt svårt. Du kan ofta få bättre kvalitet på delarna till ungefär samma pris. Nackdelarna är väl att det tar längre tid både att utforska vad du ska ha för grejer och sedan att sätta ihop dem. Du får ingen garanti på bygget som helhet utan om något skulle gå sönder är det felsökning som gäller.

Det är det som oroar mig vad ska jag göra om något inte skulle fungera till exempel PSU eller moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

@Retaith77: Du är ju på ett av de största datorforumen i norden, hjälp att felsöka är inte långt bort.

Permalänk

@Andreaz1: Tack, tkr du jag ska köra med i5 8400 eller 9400f?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retaith77:

Det är det som oroar mig vad ska jag göra om något inte skulle fungera till exempel PSU eller moderkortet.

Webhallen erbjuder montering för 1kr just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retaith77:

@Andreaz1: Tack, tkr du jag ska köra med i5 8400 eller 9400f?

Köp för hus skull inte varken en 8400 eller 9400f när ryzen 5 3600 finns alternativt 2600 beroende på budget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fördelen är att du sparar 1-799 kr i monteringsvagift ungefär. I flera butiker kan du ju välja precis vilka delar du vill ha till samma priser som om du köper dom löst och få dom hopmonterade, det finns ju också möjlighet att själv kontrollera om alla delar är kompatibla med varandra.

Nackdelen med att göra det själv är att det kostar tid. Min erfarenhet av att ha byggt några datorer men inte så ofta att man får in snitsen är att det tar några timmar. Räkna med 3-6 timmar. Du ska läsa in dig på vad som ska anslutas vart på moderkortet, dra kablarna snyggt osv. Sedan ska OS installeras, räkna med någon timme till för det?

När du är klar ska en mängd kartonger och skräp tas reda på.

Kostar det 1 kr på Webhallen och du kan tänka dig att handla allt där är det en nobrainer, välj det. Kostar det 799 spänn någonannanstans, välj det också om du verkligen inte vill göra det själv för att det är kul/ vill lära dig. Du sparar 100-200 kr/ timme i egen arbetstid beroende på hur snabb du är.

Gällande att göra fel skulle jag tycka att det skulle svida. Det mest nervösa tycker jag är att lägga på CPU'n rätt. I övrigt är det ganska liten sannolikhet att ha sönder något om man gör fel. Man får söka fram felet och göra om och göra rätt. Senaste bygget 2012 beställde jag inkompatibla RAM-minnen av misstag så burken startade inte. Det tog en stund att lokalisera felet, och jag fick inte byta uppackade minnen, det blev att sälja billigare som begagnat. Nuförtiden finns det siter som kan kolla kompabilitet åt en.

Permalänk
Skrivet av 76FELIX:

Köp för hus skull inte varken en 8400 eller 9400f när ryzen 5 3600 finns alternativt 2600 beroende på budget

Skickades från m.sweclockers.com

Processor: AMD Ryzen 5 3600

Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming

Grafikkort: Geforce 1070

Ram: Corsair Vengeance DDR4 RAM 16 GB

Nätaggregat: Corsair CX650M 650W

SSD: Kingston A400 (7 mm tunn) intern SSD 480 GB

Chassi: Fractal Design Define C - Svart

Kollade runt lite och tänkte köra på det här, vad tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retaith77:

Processor: AMD Ryzen 5 3600

Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming

Grafikkort: Geforce 1070

Ram: Corsair Vengeance DDR4 RAM 16 GB

Nätaggregat: Corsair CX650M 650W

SSD: Kingston A400 (7 mm tunn) intern SSD 480 GB

Chassi: Fractal Design Define C - Svart

Kollade runt lite och tänkte köra på det här, vad tycker du?

Tips är att byta moderkortet till MSI b450 tomahawk och sedan lägg extra pengar på grafikkortet, 5700 xt, 2060 super eller 2070 blir nog bra, annars skadar ju inte pengar för spel häller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@76FELIX: Hittade ett Geforce 1070 för 2500 det är därför den är där hade annars inte råd med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retaith77:

@76FELIX: Hittade ett Geforce 1070 för 2500 det är därför den är där hade annars inte råd med den.

Om du byter till MSI b450 tomahawk så skulle du kunna uppgradera till 2060 super eller 5700 xt
Edit: här är swecs prestanda index för grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@76FELIX: Ja men skulle då behöva lägga en större slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retaith77:

@76FELIX: Ja men skulle då behöva lägga en större slant.

Nej då du sparar 2200 på att byta mobo har du 4700kr att lägga på grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@76FELIX: Helt rätt insåg nu att jag hade andra saker i varukorgen så trodde det blev dyrare.

Permalänk
Avstängd

Undvik lenovo/hp/dell som säljs på elgiganten/merdiamarkt m.fl!...

Bygger du själv kan du anpassa datorn mer efter dina behov t.ex välja bättre kylning+chassi för att få datorn tystare.Samt även snåla på vissa saker du känner att du inte behöver.
Sedan säljer vissa butiker färdigmontering, inet och webhallen tror jag gör det kanske flera.

Har du inga planer att bygga något speciellt kanske en färdigbyggd dator från någon av de riktiga datorbutikerna passar dig perfekt.
Jag kikade in på komplett och de har möjligheter till att konfigurera deras färdigbyggda datorer ifall du vill uppgradera/nedgradera något.

Någon med mer koll kanske kan svara i tråden om det blir markant dyrare att köpa en färdigbygg dator jämfört med att bygga själv?

Ett tips är ett skriva vad du har för budget och vad du ska använda datorn till så kan du få enormt mycket hjälp av kunniga folk på detta forumet med vilka komponenter du ska välja.

Permalänk

@gabriel15: Hej tack för hjälpen, ska jag göra en ny tråd om det eller?

Permalänk
Hedersmedlem

@Retaith77: Nej, du kan fortsätta diskussionen här. Lättare för alla om all info finns på samma ställe och lättare att hitta på forumet.

Permalänk

Okej min budget är ca 9500kr, saker jag kan snåla på i början är väl ramen och lagringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retaith77:

Okej min budget är ca 9500kr, saker jag kan snåla på i början är väl ramen och lagringen.

Här är mitt förslag
https://komponentkoll.se/bygg/DTPdY/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av 76FELIX:

Läste att det var en massa folk som hade det moderkortet och 3600 och fått massa problem nyligen, ska man byta moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retaith77:

Läste att det var en massa folk som hade det moderkortet och 3600 och fått massa problem nyligen, ska man byta moderkort?

Nej, valde det moderkortet då du kan flasha bios utan cpu, folk har problem då officiell bios för ryzen 3000 inte släppts än men kommer snart vad jag hört

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Retaith77:

Läste att det var en massa folk som hade det moderkortet och 3600 och fått massa problem nyligen, ska man byta moderkort?

Problemet med den här https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s... är att den kräver 750w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retaith77:

Det är en rekommendation med väldigt stor marginal är många som kör med 550/650w

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 76FELIX:

Bygga själv har väldigt många fördelar, t.ex det är ofta mycket enklare att uppgradera, du får välja själv vad du vill ha i burken och du lär dig något på köpet, enda nackdelen är väll att det tar lite tid om man är ovan

Skickades från m.sweclockers.com

Plus om man har problem med någon komponent så är det lättare att reklamera eller skicka in per garanti då man inte behöver skicka in hela datorn

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova