Permalänk
Medlem

Tips på tv max 16000:-

Nån som sitter på vetskap om en riktigt bra 65"are för en prislapp på max 16000? Film och spel är högsta prio! Tips tas gärna emot!

Permalänk
Medlem

Du bör välja en LG OLED. Så endera får du justera upp budgeten något (ca 20k för 65"), alternativt om du nöjer dig med en 55"-are (ca 12k)!

Permalänk

LG eller

Jag hade hört att Samsung stått still i utvecklingen på senare år, och var inställd på en OLED från LG.
Tills jag såg denna test, som ändå rekommenderar Samsung.
https://m3.idg.se/2.1022/1.589733/stort-test-av-smart-tv---ha...

Permalänk
Hedersmedlem

Alltsååå... Ja. Jag har precis skaffat en q6fn från samsung. De är trevliga och så. Men de har helt klart problem med varierande ljusstyrka för local dimming!
Alltså i mörka scener är det mörkt men när undertexten visas som då är vit så lyser hela skärmen upp några pinnhål. När eftertexten försvinner så blir hela skärmen mörkare ingen. Och håller det på... Upp och ner och upp och ner. Syns ju inte i lite ljusare scener. Men i exempelvis stranger things var det väldigt enerverande!
Phew! Läst en del om att iaf 2018 års samsungmodeller har problem med det här upp i dyrare klasser.
Kan man inte bara stänga av local dimming då? Nä det går tyvärr inte.

Låter enklare att bara skippa den problematiken och gå på oled rakt av. Så känner jag just nu iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

...Kan man inte bara stänga av local dimming då? Nä det går tyvärr inte.

Låter enklare att bara skippa den problematiken och gå på oled rakt av. Så känner jag just nu iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset. Då får det bli oled här med.

Permalänk

Smart View

En följdfråga:
Både frugan o jag har telefoner från Samsung. Dessa har något som de kallar för Smart View. Ett smidigt sätt att visa innehållet på vår nuvarande Samsung LED 50".
Men hur blir det om man byter till LG ?!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stargate3000:

En följdfråga:
Både frugan o jag har telefoner från Samsung. Dessa har något som de kallar för Smart View. Ett smidigt sätt att visa innehållet på vår nuvarande Samsung LED LCD 50".
Men hur blir det om man byter till LG ?!

Jag vet inte riktigt vad samsungs app erbjuder funktionsmässigt.
Men det finns en standard för att strömma rörlig bild mellan enheter. Alltså för att skicka vidare skärmvisning från en enhet till annan skärm (som med HDMI fast trådlöst).
WiDi brukar det väl detta kallas.

Standarden miracast använder detta och det har både mobiler och TVapparater, men även laptops ofta stöd för idag.
Dela det som är på mobilskärmen till TVn.

Har LGs oledTVs miracast då?
Ja!
Har Samsungs mobiler stöd för miracast?
Yes!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Den bästa TV när det kommer till bild, kvalitet av bild som färgmätnad korrekta färger ochdjup är Oled. Oavsett vad någon säger, kan du få för 13k för en 55a.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

En följdfråga:
Både frugan o jag har telefoner från Samsung. Dessa har något som de kallar för Smart View. Ett smidigt sätt att visa innehållet på vår nuvarande Samsung LED 50".
Men hur blir det om man byter till LG ?!

Dessa appar brukar sällan vara något vidare .. Är nog bättre/enklare att skaffa en Chromecast eller liknande.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ani_ma:

Den bästa TV när det kommer till bild, kvalitet av bild som färgmätnad korrekta färger ochdjup är Oled. Oavsett vad någon säger, kan du få för 13k för en 55a.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men jag vill ha en 65a och 20k för en tv är jag inte beredd att lägga även om oled är det absolut grymmaste. Måste finnas nån vettig lcd för den budgeten jag har?

Permalänk
Medlem

LG SK9500 nano cell

Finns det någon som sitter på info om denna tv? Är den bra? Vad har den för brister? Den ligger inom min budgetram. Ja jag vet att oled är bättre mm men jag är ute efter en vettig 65" och är inte intresserad av en 55" oled.

Permalänk
Medlem

@zn4jp3: Om du inte vill lägga ut på OLED så skulle jag tipsa om LCD-TV från Sony.
Exempelvis: Sony Bravia KD-65XF9005

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

jag spanade på den när jag köpte TV i höstas, men kom ihåg att jag då tyckte den var för dyr till kvalitén man fick. titta på massa apparater. till slut köpte jag en sony 65" xf9005, var den bästa som var inom min budget.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zn4jp3:

Måste finnas nån vettig lcd för den budgeten jag har?

Sony KD65XFX9095:
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4703554

Troligen den bästa LCD-TV du hittar med dina önskemål. Bra färger, mycket bra rörelsehantering samt bra, segmenterad, bakgrundsbelysning vilket ger bra svärta.

Har kört min sedan nyår och är mycket nöjd. Läste på i ett par månader innan jag bestämde mig för denna modell.
Rtings test:
https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900f

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag spanade på den när jag köpte TV i höstas, men kom ihåg att jag då tyckte den var för dyr till kvalitén man fick. titta på massa apparater. till slut köpte jag en sony 65" xf9005, var den bästa som var inom min budget.

Vad tycker du om din Sony nu när du använt den ett tag? Jag kollar mest på film och spelar ps4 pro

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@zn4jp3: det är verkligen grym bild och HDR. Ser film och spelar One X på den.
Däremot är jag en av dem som stör sig på "blooming" effekten, dvs när ljusa föremål dyker upp på en annars mörk bild, då lyser ju zonerna upp runt det objektet.

Jag vet många här på forumet som inte störs på det alls.
Bortsett från blooming är det en sjukt bra tv

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@zn4jp3: det är verkligen grym bild och HDR. Ser film och spelar One X på den.
Däremot är jag en av dem som stör sig på "blooming" effekten, dvs när ljusa föremål dyker upp på en annars mörk bild, då lyser ju zonerna upp runt det objektet.

Jag vet många här på forumet som inte störs på det alls.
Bortsett från blooming är det en sjukt bra tv

Jag är verkligen sjukt allergisk mot sånt, tål det verkligen inte. Mycket sånt på Sony:n då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@zn4jp3 *Trådar sammanfogade*

Tänk på att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zn4jp3:

Jag är verkligen sjukt allergisk mot sånt, tål det verkligen inte. Mycket sånt på Sony:n då?

Skickades från m.sweclockers.com

köp OLED.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Sony KD65XFX9095:
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4703554

Troligen den bästa LCD-TV du hittar med dina önskemål. Bra färger, mycket bra rörelsehantering samt bra, segmenterad, bakgrundsbelysning vilket ger bra svärta.

Har kört min sedan nyår och är mycket nöjd. Läste på i ett par månader innan jag bestämde mig för denna modell.
Rtings test:
https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900f

Skickades från m.sweclockers.com

Fast man hör så mycket om blooming på den modellen, jag är verkligen allergisk mot det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

köp OLED.

Suck, hade jag haft möjlighet att lägga 20k på en tv så visst 😕

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zn4jp3:

Suck, hade jag haft möjlighet att lägga 20k på en tv så visst 😕

Skickades från m.sweclockers.com

spara tills du har det då, lätt värt!

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

spara tills du har det då, lätt värt!

Få väl kanske göra det. Det är C8an man ska ha då va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zn4jp3:

Få väl kanske göra det. Det är C8an man ska ha då va?

Skickades från m.sweclockers.com

yes om du inte vill vänta på att C9 går ner i pris.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av zn4jp3:

Jag är verkligen sjukt allergisk mot sånt, tål det verkligen inte. Mycket sånt på Sony:n då?

Skickades från m.sweclockers.com

då skulle jag inte rekommendera TVn för dig, för ja, med sina 48 zoner blir det mycket blooming. jag ångrar att jag inte köpte en oled.
en kollega letar nu TV och vi har spanat in både q9fn samt oled c8 och jag ser bloomingeffekter även på q9fn, den TVn har ju 480 zoner, men effekten syns trots det.
han hade nog inte uppmärksammat det om det inte vore för att jag stod och pekade.

alternativet du har är ju att leta upp en TV utan FALD men med sjukt bra svärta, och dr går verkligen LG sk9500 bort.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zn4jp3:

Fast man hör så mycket om blooming på den modellen, jag är verkligen allergisk mot det.

Gör man? Har läst det i några enstaka forumposter, inte alls i alla tester jag plöjde. För min del är det endast marginella problem med blooming, Kan det bero på vilken ljusstyrka man kör med och om TVn är i ljus eller mörk miljö?
Min står i en ganska mörk miljö, ljusstyrkan står på 4 om jag minns rätt.

Rtings tar inte upp det som något stort problem. Har du någon Hifiklubben i närheten? De kan ju ha den uppställd i vettig miljö.

Men visst lite blooming finns men det är bara i speciella situationer. Hade pengar inte varit ett problem för mig hade jag inte köpt denna utan en 65" OLED från Panasonic... Fast jag stör mig mycket mer på den dåliga betraktningsvinkeln jämfört med plasma och OLED.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zn4jp3:

Fast man hör så mycket om blooming på den modellen, jag är verkligen allergisk mot det.

Jag är noterar blooming egentligen bara under uppstart av anläggningen då några vita logotyper mot svart bakgrund visas här och där.
När material väl spelas upp är det inget JAG upplever... jag tittar ju på filmen och inte TV:n

Peta in en mörk film på en USB-sticka och gå till en affär och se om du kan förlika dig med upplevelsen. Förhållandet mellan pris och prestanda på denna TV är (var?) faktisk rätt trevligt.

Det JAG stör mig på att TV:n lutar någon grad bakåt (säkerhetsaspekt?). Får väl sätta upp den på väggen. För övrigt är jag supernöjd. Som sagt, vi har alla våra hang-ups

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om du kan vänta skulle jag rekommendera att vänta till Black Friday och köpa en OLED. Priserna brukar gå ner ler extra då, speciellt på TV. Tveksamt om du kommer under 16k för en 65" OLED, men värt att hålla lite koll ändå. (Sätt bevakning på prisjakt)

Kan gärna även slå ett slag för Sonys OLEDs, köpte mig en AF8 (55 tum) vid förra black friday och ångrar mig inte.

AF8 65"

Edit: Kollade noga på XF9005 men såg nästan ingen blooming. Antar det är som alltid, finns några som har problem med det och de hörs mest. Kolla HDTV's test på den

Permalänk
Bildexpert 📺

Skriver om det många gånger förr: Blooming är inte ett specifikt problem på Sony FX9005 utan är att allmänt problem på alla FALD-modeller med förhållandevis få zoner. Har man för starka skillnader i hur de tänder och släcker får alla FALD-LCD blooming-effekter.

Så det är en fråga om vilka inställningar man kör och som vanligt kommer TV:n direkt ur kartong inställd så att den pumpar ljuset upp och ned hela tiden vilket gör att blooming uppstår. Så ställ in TV:n rätt och bloomingen försvinner eller blir sällsynt.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Man kan ju även justera färg eller transparens på undertexterna i många streaming-appar, vilket enligt utsagor nästan eliminerar problemet på egen hand.