Förväntad prisutveckling på 2060-kort?

Permalänk
Medlem

Förväntad prisutveckling på 2060-kort?

Har tänkt köpa ett Strix nånstans mellan 1660 Ti och 2060 Super.
Men priserna är såna att varje steg uppåt ger sämre prestanda per krona (ray tracing åsido). Enligt artiklarna om Super-releasen skulle man ju få mer prestanda för samma pengar, även om det mest syftade på 2070 och 2080.

Priserna jag ser på prisjakt är ungefär:
1660 Ti: 3700
2060 RTX: 4700
2060S: 5700

Ska man vänta sig att något ändras här under resten av året, t.ex. att Super pressar ner RTX lite, eller brukar GeForce-priser vara stabila?
Svenska kronan kanske plötsligt vänder och blir urstark... /s

Permalänk
Medlem

Rtx korten kommer att försvinna helt och hållet och blir väl ersatta av Super?!
Så borde komma en liten dump på vanliga rtx för att tömma lagren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om priset är viktigt har du funderat på att köpa begagnat 1080/1080ti?
Nu är dom snart nere i en prisnivå då jag kan uppgradera mitt gtx 680. Som jag har väntat...

Permalänk
Medlem

@FANTEN: Är ute efter ett så tyst dator som möjligt, därav Strix. Kollade först bara på 1660 Ti som har låg TDP på 120W.

2060 RTX/Super går upp till 160W / 175W och jag ser att 1080 ligger på 180W med ungefär samma prestanda som 2060 RTX, så det kanske inte vore så dumt. Men det får vara under 3500 för att vara värt det - hög effekt för bara lite bättre prestanda och ingen RTX.

Misstänker även att risken för coil whine och fläktljud ökar med effekten.

Permalänk
Skrivet av Gaidal:

@FANTEN: Är ute efter ett så tyst dator som möjligt, därav Strix. Kollade först bara på 1660 Ti som har låg TDP på 120W.

2060 RTX/Super går upp till 160W / 175W och jag ser att 1080 ligger på 180W med ungefär samma prestanda som 2060 RTX, så det kanske inte vore så dumt. Men det får vara under 3500 för att vara värt det - hög effekt för bara lite bättre prestanda och ingen RTX.

Misstänker även att risken för coil whine och fläktljud ökar med effekten.

Du kan inte häller gå efter watt effekten oftas dimensionerar de kylaren efter kylkravet på specifikt kort så typ 1060, 1070 o1080 låter ungefär lika mycket trots olika effekt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Aha okej, det kanske finns flera varianter av Strix-kylaren. Hur som helst lär det iaf inte bli tystare av att man genererar mer värme i chassit.

Permalänk
Skrivet av Gaidal:

@Rouge of Darkness: Aha okej, det kanske finns flera varianter av Strix-kylaren. Hur som helst lär det iaf inte bli tystare av att man genererar mer värme i chassit.

jo kylaren varierar ofta lite olika i storlek beroende på vilket kort de monterat det på kortare kort kortare kylare så att säga och där med mindre värmebortföring dock ser RTX korten att ha samma kylare vet inte om alla strix använder samma kylare då korten är lika långa sånär på en halv centimeter om det är exakt samma eller ej vet jag inte dock men vet att andra tillverkare har olika modeller på kylaren men samma namn där storleken på kylflänsen kan variera lite i storlek.

men på just strix serien ser det ju ut som att de lägre korten eventuellt kan gå lite svalare då de verkar alla ha samma kylare

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows