Permalänk
Medlem

Hjälp med ny dator runt 15k

Hejsan!

Är på jakt efter en ny dator runt 15k. Spelar inga jättekrävande spel för tillfälligt men vill kunna hoppa på de nya spelen.

Hur ser detta bygge ut? https://komponentkoll.se/bygg/niQYY/

Vet att man måste fixa moderkortet så det fungerar med 3700x

// Addictyo

Permalänk
Medlem

Hade nog bytt ut mot en b450-bräda (eller vänta till b550)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hatar företag

Permalänk
Medlem

@älg3n: Ser det bra ut annars? Skippade extra HDD då jag har två SSD liggandes hemma nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

@älg3n: Ser det bra ut annars? Skippade extra HDD då jag har två SSD liggandes hemma nu.

Jajo den ser bra ut, men det är alltid bra att ha en hårddisk.
Det är onödigt att lagra bilder, videor och såna stora filer som används mer sällan på en ssd.

Skickades från m.sweclockers.com

Glömde
Visa signatur

hatar företag

Permalänk

Personligen skulle jag skippa hårddisken om jag kunde alla dagar i veckan, då det tar tid när den ska rulla upp i varv varje gång den väcks från viloläge.

EDIT: Ser ut som en solid dator. Har du kollat att minnena har färdiga profiler för ditt moderkort? Det underlättar bygget något enormt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storebror89:

Personligen skulle jag skippa hårddisken om jag kunde alla dagar i veckan, då det tar tid när den ska rulla upp i varv varje gång den väcks från viloläge.

Det stänger man ju av...

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Det stänger man ju av...

Menar du att man stänger av viloläget på hårddisken?

Permalänk
Medlem

@Storebror89: Har ej kollat det. Webhallen har dock kampanj på datorbygge för 1kr. Dom borde fixa det då?

Permalänk
Medlem

Petade runt lite för att förbättra prestandan, gick även på ett svart-vitt tema och ett chassi med lite lyxigare känsla.
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 3700X (3 890 kr hos Inet)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 VENTUS 8GB V2 (RTX 2080 VENTUS 8G V2) (6 490 kr hos NetOnNet)
Chassi: NZXT H400i (949 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M MORTAR TITANIUM (1 290 kr hos Inet)
RAM: Corsair Vengeance LPX White 16GB (2x8GB) (989 kr hos Komplett)
PSU: Corsair RM650x V2 650W (990 kr hos Komplett)
Summa: 14 598 kr

Det främsta tipset är att se om du kan få in RTX2080-kortet i ditt bygge på något sätt. Det är ett mycket bättre kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storebror89:

Menar du att man stänger av viloläget på hårddisken?

Jupp!

Permalänk
Skrivet av addictyo:

@Storebror89: Har ej kollat det. Webhallen har dock kampanj på datorbygge för 1kr. Dom borde fixa det då?

De bygger nog ihop datorn åt dig, men om inte minnena inte har färdiga profiler för ditt moderkort så måste man manuellt klocka upp dem, vilket är tidskrävande. Försökte googla, men det verkar som att MSI inte gör kompabilitetslistor för XMP-profiler, så det kanske inte är ett problem med MSI-moderkort. När jag köpte en Asusbräda så kollade jag i en officiell lista och konstaterade att minnena jag skulle köpa inte stöddes (har ett kompakt system och ville ha snabba minnen), och mycket riktigt fick jag manuellt klocka upp dem.