Tips på hörlurar under 15 000 kr

Permalänk

Tips på hörlurar under 15 000 kr

Jag behöver tips på hörlurar under 15000 kr (som max). Jag vill även att de ska vara ganska lättdrivna. Jag letar främst efter over-ear hörlurar. Om ni har något vettigt tips så säg till.
Hörluren måste gå att köpa i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headphone:

Jag behöver tips på hörlurar under 15000 kr (som max). Jag vill även att de ska vara ganska lättdrivna. Jag letar främst efter over-ear hörlurar. Om ni har något vettigt tips så säg till.
Hörluren måste gå att köpa i Sverige.

Utan några som helst krav eller behovsanalys blir det väldigt svårt att hjälpa till är jag rädd.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Fair enough.

För mig så är basen en stor del. Jag gillar inte "boomy", jag gillar mer av en "slam" och "punch". Jag lyssnar en del på grunge och metal, så jag behöver något med mycket energi. Men jag skulle också vilja att den klarar av lite lugnare ballader. Rösten är väldigt viktigt.

Svårt att förklara.

Permalänk
Medlem

Fostex TH900. Baskungen, spelar en hård och punchig bas som går djupt. Mycket energi, något återhållet mellanregister.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tycker du ska lyssna på Hifiman Ananda eller ögna igenom denna tråd för o kolla om de stämmer med dina preferenser:

https://www.head-fi.org/threads/hifiman-ananda.879628/

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Gå till en hifi butik och testa dig fram?

Permalänk
Medlem

Jag tänker slå ett slag för trust ziva på jula för 99:- Tjejen köpte ett par för 59:- med sin personalrabatt. Har bara lyssnat i dom i typ 2 minuter, men faktum är att de är oerhört skönt att ha på sig. De är plastiga och knarrar om man tar i dom men om du inte pillar på dom så knarrar dom inte. Känslan över öronen påminner om philips overear trådlösa lurar i 700:- klassen. Platt och ärligt ljud av det lilla jag hörde. Ska benchmarka dom mot mina audio technica lurar som kostade 1500:- imorrn när jag kommer hem. det kan hända att de saknar detalj i vissa frekvenser men inget jag hörde då jag testade dom. 99:- passar ju in inom din budget i alla fall.

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/dat...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kanske kolla tex Focal Elear?
De ska vara rätt dynamiska och punchiga, men ändå hyfsat balanserade om jag minns rätt.

@Deepy:
TH900 är basiga, men kanske inte klockrena på röster? Jag vill minnas Tyll på Innerfidelity hade åsikter om att det blev resonanser i vissa frekvenser pga att öronkuddarna är för stora/symmetriska. Det kan finnas andra lurar i samma familj som är mer tänkvärda.
Kolla den här jämförelsen tex:
https://www.innerfidelity.com/content/survey-foster-443742-va...
*edit*
Här är länken jag egentligen letade efter, där han utvärderar lurarna också:
https://www.innerfidelity.com/content/survey-foster-443742-va...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Definera lättdrivna?
Om du bara tänker köra dem direkt ut från moderkortets ljudkort så känns lurar för 15k lite overkill om det inte finns en vidare plan att uppgradera det övriga senare.
Men om du sitter på en någorlunda DAC/AMP kombo sen tidigare, så bör väll Sennheisers och Audezes modeller vara med på listan att prova/undersöka.
De flesta lurar har väldigt olika ljudsignaturer (som även till vissdel påverkas av DAC/AMP), så vad man tycker passar bäst till just den musiken en själv lyssnar på blir snabbt en väldigt personlig preferens.

Tycker t ex att mina HD800 inte är så jätte roliga att lyssna på rock i, medans de gör sig otroligt bra med klassisk/filmmusik/spelmusik.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Medlem

Först undrade jag om det hade råkat bli en nolla för mycket i rubriken, sen kollade jag på prisjakt. O.o Vad är det för speciellt med ett par så pass kostsamma lurar jämfört med ett par för en tiondel av det priset?

Har själv ett par AKG-lurar... minns ej numret nu, som kostade strax under 2000 kr. De har en fantastisk passform, så man knappt känner att de sitter på huvudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för tipsen!

Med "lättdrivna" så menar jag att jag inte vill behöva dras med en massa förstärkare (osv), då jag planerar på att åka runt en hel del.

Angående Fostex så låter den väldigt bra, men har hört att den är väldigt "basig" och att deras mids inte är klockren.
Focal låter bra, men jag är tveksam över deras soundstage, jag behöver något med mer av en 3D upplevelse.

Permalänk
Medlem

Ska du lägga 15 000 kr på hörlurar så testa dem i butik, speciellt om du planerar att använda dem till..mobilen om jag förstår rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headphone:

Tack för tipsen!

Med "lättdrivna" så menar jag att jag inte vill behöva dras med en massa förstärkare (osv), då jag planerar på att åka runt en hel del.

Angående Fostex så låter den väldigt bra, men har hört att den är väldigt "basig" och att deras mids inte är klockren.
Focal låter bra, men jag är tveksam över deras soundstage, jag behöver något med mer av en 3D upplevelse.

Skulle säga om det handlar om lurar för att bli drivna av endast en laptops/telefons ljudutgång, så kommer du i de flesta fall inte riktigt kunna dra nytta av det hörlurar för över 6000kr medför.
Om du planerar att använda de på resande fot bland folk, så kanske du även vill reducera alternativen till slutna hörlurar som inte läcker så mycket ljud.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en portabel förstärkare för ett rimligt pris om det skulle behövas.

Permalänk

Jag köpte Hifiman Ananda av precis den anledningen. Går att driva ok rakt ur mobilen. Vissa hävdar iof motsatsen. Får rätt hög volym rakt ur min iPad Air. Men visst gillar dom mer ström.. Dock inte världens största soundstage, men helt ok. Gillar allt annat med ljudet. Men är det öppna eller slutna lurar du vill ha?

Skrivet av Headphone:

Tack för tipsen!

Med "lättdrivna" så menar jag att jag inte vill behöva dras med en massa förstärkare (osv), då jag planerar på att åka runt en hel del.

Angående Fostex så låter den väldigt bra, men har hört att den är väldigt "basig" och att deras mids inte är klockren.
Focal låter bra, men jag är tveksam över deras soundstage, jag behöver något med mer av en 3D upplevelse.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Beyerdynamic T5P/T1P kan ju vara ett alternativ också.

Skickades från m.sweclockers.com