Permalänk

Bygga dator

Tänkte bygga en dator för ca 9500kr kom med era förslag på komponenter. Helst ingen HDD.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Vilka komponenter du bör ha beror på vad datorn ska användas till.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Vad ska du göra med datorn?

Skrivet av CyberNerd:

Vilka komponenter du bör ha beror på vad datorn ska användas till.

Den är tänkt som en speldator

Permalänk
Medlem

Om du vill hålla budget:

Om du kan gå över budget:

Permalänk
Hedersmedlem

Det här kan du bygga ihop inom din budget:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 349 kr hos Inet)
Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 56 8GB Pulse (3 090 kr hos NetOnNet)
Chassi: Mission SG GGX 1.1 (349 kr hos NetOnNet)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK (1 290 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (799 kr hos Inet)
SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD (799 kr hos Dustin)
PSU: Corsair RM650x V2 650W (990 kr hos Komplett)
Summa: 9 666 kr

Tyvärr har jag fått snåla och behövt köpa ett billigt tråkigt chassi för att hamna inom budget med bra prisvärda delar.

Har även snålat på lite långsammare 3000 MHz minne (så här finns det lite prestanda att hämta med minne upp till 3600 MHz). Moderkortet däremot är ett schysst B450-moderkort, som går att flasha för att bli kompatibelt med Ryzen 3000 med hjälp av ett USB-minne (som du skapar på en annan dator) om det skulle krävas. Enda nackdelen med ett bra B450-moderkort jämfört med ett nytt mycket dyrare X570-moderkort är att du inte får PCIe 4.0 (något som du ändå inte behöver i en speldator.)

Windows ingår inte.

Du bör också vara medveten om att Ryzen 5 3600 är helt ny som modell (kom ut bara några dagar sedan) och lider av några barnsjukdomar, med blåskärmar vid tung grafiklast, eller några enstaka spel, t.ex. Destiny 2 som inte startar. Detta är problem som med all säkerhet bör lösas på ganska kort tid. Processorn kan vara svår att få tag på. Men processorn är ändå bland de bästa som går att få tag på inom detta prissegment (förutsatt att de får rätsida på barnsjukdomarna), så det kan vara värt att vänta lite här. Den här sortens barnsjukdomar är inte alls ovanliga precis några dagar tätt inpå en lansering av en helt ny modell.

Grafikkortet Vega 56 är en utgående modell, men det går inte att slå den i pris/prestanda just nu, och dessutom så får den precis plats lagom i din budget.

Permalänk

@pv2b: Hej, tack så mycket för dit tips. Problemet med den listan är att grafikkortet kräver 750w psu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retaith77:

@pv2b: Hej, tack så mycket för dit tips. Problemet med den listan är att grafikkortet kräver 750w psu.

Det kräver inte nödvändigtvis 750W utan 550-650 räcker gott och lagom medan en 750 så får man nog ut mer än tillräckligt

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Retaith77:

@pv2b: Hej, tack så mycket för dit tips. Problemet med den listan är att grafikkortet kräver 750w psu.

Det beror helt på vilka andra komponenter du har i ditt system. I bygget jag valt sitter en energisnål processor. Dessutom är detta ett nätaggregat av god kvalité. Därför kommer det räcka med 650 W i denna konfiguration. Att NetOnNet skriver 750W är bara för att de vill dra till med lite marginal, i värsta fall, t.ex. om man sitter och kör med en extrem HEDT-processor.

Sweclockers har uppmätt total energiförbrukning med olika grafikkort, däribland Vega 56. Länk: https://www.sweclockers.com/test/27014-amd-radeon-vii-forst-u...

Sweclockers egna mätningar har visat att deras hela testdator med Vega 56 inte drar mer än 360 W vid full belastning. I Sweclockers testsystem sitter också den törstigare CPU:n Intel Core i7-8700K.

Det betyder inte att jag råder dig att drämma till med ett 400 W nätaggregat, det är bra med marginaler, men det jag vill ha sagt är att en 650W nätdel i det bygget jag länkar inte kommer användas till mer än cirka 55% belastning som värst. (Om du inte överklockar, då kan ju effekten gå upp, beroende på hur hårt du överklockar...) Nätaggregaten är inte heller vid maximal effektivitet vid full last. Maximal effiktivitet uppnår man vid cirka 50% belastning, men det varierar från nätdel till nätdel.

Kan även tillägga att Sweclockers siffror ligger lite högre än verkligheten, eftersom de mäter i nätaggregatet vid ingången, d.v.s. de mäter effekt in, inte effekt ut. Verkliga siffrorna ligger alltså kanske 10%-15% lägre.

Till sist kan jag tillägga att jag själv sitter med en dator med en Ryzen 5 1600 (ungefär samma effektförbrukning som den 3600 som jag rekommenderar) och ett GTX 1070 (kanske 80W lägre effektförbrukning) med en nätdel på 550W. Jag upplever alltså med ännu mindre marginaler än jag rekommenderar absolut inga problem med strömförsörjning. Och då är också min CPU överklockad (3,8 GHz, 1,362 V).

Permalänk

@pv2b: Perfekt. Tack för att du förklarade allt väl, blir den där 650w då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retaith77:

@pv2b: Perfekt. Tack för att du förklarade allt väl, blir den där 650w då.

Rekommenderar verkligen att lägga på ett par hundra till på ett bättre optimerat chassi, blir så jäkla trist att bygga annars. Räcker att gå upp till runt 500 för att få ett okej chassi.

Exempel är Kolink Stronghold och Fractal Design Focus G.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Muumin:

Rekommenderar verkligen att lägga på ett par hundra till på ett bättre optimerat chassi, blir så jäkla trist att bygga annars. Räcker att gå upp till runt 500 för att få ett okej chassi.

Exempel är Kolink Stronghold och Fractal Design Focus G.

Phanteks Eclipse P300 är också trevligt för runt 600 kr om man gillar härdat glas och RGB. Följer med en LED-strip till denna för att lysa upp chassit. Samtidigt rätt bra byggkvalitet också!

https://www.sweclockers.com/test/24599-phanteks-eclipse-p300/...

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Phanteks Eclipse P300 är också trevligt för runt 600 kr om man gillar härdat glas och RGB. Följer med en LED-strip till denna för att lysa upp chassit. Samtidigt rätt bra byggkvalitet också!

https://www.sweclockers.com/test/24599-phanteks-eclipse-p300/...

Har faktistk tittat på alla dem där och skulle köra kolink stronghold men sen blev det focus g. Tror inte jag kan bestämma mig på egenhand vilken av dem skulle du köra med?

EDIT: Kikade på trean också som ser väldigt bra ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Retaith77:

Har faktistk tittat på alla dem där och skulle köra kolink stronghold men sen blev det focus g. Tror inte jag kan bestämma mig på egenhand vilken av dem skulle du köra med?

EDIT: Kikade på trean också som ser väldigt bra ut.

Det är väl en smaksak. Jag har bara sett P300 själv, en kollega byggde en dator i det chassit. Såg rätt trevligt ut.

Chassival är något väldigt individuellt, så vilket chassi du själv gillar är nog väldigt mycket upp till vad du själv värdesätter.

Focus G skulle jag inte själv valt, tycker inte om RGB-fläktar, utan då tycker jag själv det är snyggare med en strip som lyser upp hela chassit lite diskret istället.

Permalänk

@pv2b: Kan gå upp till ca 800 på chassi nu när jag ändå såg P400. Vilka bra finns det för ca 800kr att det är tyst är nog det vikitgaste för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Retaith77:

@pv2b: Kan gå upp till ca 800 på chassi nu när jag ändå såg P400. Vilka bra finns det för ca 800kr att det är tyst är nog det vikitgaste för mig.

Om du prioriterar tystnad så råder jag dig att du kollar på t.ex. ett Fractal Design Define C UTAN fönstersida istället. Ett chassi med fönstersida kommer alltid låta mer än ett chassi utan.

(Jag har själv ett Fractal Design Define Mini C med plastfönster, men det kan ju inte du ha om du inte byter till ett mATX-kort.)

Permalänk

@pv2b: Mmm, kör på P400 den såg väldigt bra ut.

Permalänk

Någon som vet typ skillnaden på moderboard om man jämför tex en i prisklass 1000kr mot något i 2500kr stilen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Retaith77:

Någon som vet typ skillnaden på moderboard om man jämför tex en i prisklass 1000kr mot något i 2500kr stilen?

Primärt är det funktioner för avancerad överklockning, men det är svårt att generalisera. Moderkort är också inte riktigt bra att bara köpa på pris, det finns bra och dåliga moderkort i alla prissegment.

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen anledning att köra X570 över B450 om du inte ska ha supersnabba och dyra PCI-e nvme ssd-enheter. Alla zen2 cpuer verkar ju ändå ha negativ prestand vid överklockning? Och det finns inget B450 moderkort som inte klarar att driva dessa cpuer vid stock. Det finns ett fåtal moderkort som däremot inte är bra men det är i princip bara de som innehåller "HDV" i namnet. Med Ryzen 5 3600/X skulle jag ta det billigaste B450 moderkortet med 4 dimmslots.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@Chris_Kadaver: Aha men visst kan jag ha "nvme ssds" på b450 tomahawk?

Permalänk

Saxade detta från webhallen på moderkortet jag ska ha alltså msi 450 tomahawk: RAM-hastighet som stöds: 2400 MHz, 1866 MHz, 2133 MHz, 2667 MHz, 3466 MHz (O.C.)

Hur gör jag om jag vill ha min ram på 3000Mhz går det eller måste jag ha 2667?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retaith77:

Saxade detta från webhallen på moderkortet jag ska ha alltså msi 450 tomahawk: RAM-hastighet som stöds: 2400 MHz, 1866 MHz, 2133 MHz, 2667 MHz, 3466 MHz (O.C.)

Hur gör jag om jag vill ha min ram på 3000Mhz går det eller måste jag ha 2667?

Är bara lite dåligt beskrivet, kortet stödjer alltså "upp till" 3466MHz.

Permalänk

Visst installerar man ramen i vartannat slot?

Permalänk

AMD Kylning

Tjenare alla, undrar hur AMDs egna kylare fungerar bra, tänker främst på 5 3600.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

@Vzano: Kikade in den artiklen, 3600 näms inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retaith77:

@Vzano: Kikade in den artiklen, 3600 näms inte.

3600 bundlas med Wraith Stealth om jag minns rätt, håller processorn i hygglig temp men låter inte vidare roligt i min erfarenhet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Amd r5 3600 Kompatibilitet med X470

Tjenare undrar om jag skulle få problemen som många andra har fått med R5 3600 och 450 på x470?
Tänkte mig det hära moderkortet till processorn https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsoc...

Permalänk

Hjälp!

Postade detta för nån dag sen men ingen nappade på att svara så testar igen min fråga är om jag skulle få problemen som många andra har fått med R5 3600 och 450 på x470?
Tänkte mig det hära moderkortet till processorn https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsoc...