Någon som läst elektroteknik-ingenjör?

Permalänk
Medlem

Någon som läst elektroteknik-ingenjör?

Tjena, undrar om det är någon här som läst elektroteknik och jobbar inom området? Studerar just nu i England på universitet och ska påbörja mitt sista år, så tankarna börjar komma om vad man ska göra efter. Min utbildning heter Electronics and communications Engineering. Skapa/analysera kretsar samt programmering är väl det mesta jag lär mig samt en del digital elektronik samt kommunikationsteknik.

Så min fråga är, om du har erfarenhet inom området. Var/vad jobbade du med, några tips inför arbetslivet? Vad gjorde du mest under din arbetstid osv osv. Tar emot vilka kommentarer som helst

mvh

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Tjena, undrar om det är någon här som läst elektroteknik och jobbar inom området? Studerar just nu i England på universitet och ska påbörja mitt sista år, så tankarna börjar komma om vad man ska göra efter. Min utbildning heter Electronics and communications Engineering. Skapa/analysera kretsar samt programmering är väl det mesta jag lär mig samt en del digital elektronik samt kommunikationsteknik.

Så min fråga är, om du har erfarenhet inom området. Var/vad jobbade du med, några tips inför arbetslivet? Vad gjorde du mest under din arbetstid osv osv. Tar emot vilka kommentarer som helst

mvh

Läste KY- Elektroteknik 2 är. Har sedan efter det jobbat som automationsingenjör (elkonstruktion, plc-programmering, robotceller, processreglering, HMI och mjukvaru/kontrollsystemtestare).

Började som konsult inom pappersbranchen för att sedan jobba med kärnkraftverk och idag kärnbränsletillverkning.

Jag skulle rekommendera att jobba som konsult och prova lite olika områden och arbetsuppgifter, och sedan kanske fokusera på det området du tycker är mest intressant.

För mig har det blivit produktionsutveckling där jag kommunicerar med våra produktionsutvecklare om vad det finns för möjliga förbättringar alternativt tolkar deras behov och konstruerar och implementerar. Jag har en produktionsutvecklingsutbildning (också 2 år KY) sedan tidigare så det passar mig perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Beror helt på inriktningen osv. Jag har gått 5 år elektroteknik och det vart mer teknisk fysik än elektroteknik, tar man andra inriktningar så blir det betydligt mer elektroteknik. Mina bekanta från min klass har t.ex. börjat som konstruktörer, mätingenjörer osv på volvo och dyl. Lite här och där.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |