Permalänk
Medlem

Nätagg för känsliga

Har byggt ny dator. Hade först corsairs nätagg. Allt nemas problemas. Det började tyvärr ha "coilwhine" efter två tre dagar när datorn var av så bytte nätagg till ett seasonic 750 gold. Här börjar problemen. Får huvudvärk när datorn är på. Inom några min typ. Kört prime95 när jag är på jobbet i flera veckor nu och det är bättre men inte bra. Offgassing eller inbillning vem vet, jag är känslig för industridofter och gaser vad gäller migrän, men ger nog hursom upp nu snarr och testar annat om det inte är bra nu efter denna helg (inte hemma o kör prime95 några dygn mao)

Förslag? I värsta fall går jag tillbaka till corsairagget som funka bra utöver surret (kan väl alltid ha trådlös strömbrytare för agget I guess)

Bitfenix whisper m kanske är värt att testa? Annat förslag? ska vars tyst är kravet samt 600w minst. Tack!

Permalänk
Medlem

Du kan väl reklamera agget med coilwhine och få ett nytt likadant?

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Du kan väl reklamera agget med coilwhine och få ett nytt likadant?

Gjorde så men det nya hade samma problem. Läser man recensioner på t.ex. Webhallen verkar det vara så i de flesta fall. Återigen är bara när datorn är av som det äger rum, så inte hela världen.

En/två polare ska använda min dator nu två timmar eller så så får vi se om de reagerar. Högst sannolikt är svaret nej utan det är bara jag som är superkänslig eller inbillar mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinsen:

Gjorde så men det nya hade samma problem. Läser man recensioner på t.ex. Webhallen verkar det vara så i de flesta fall. Återigen är bara när datorn är av som det äger rum, så inte hela världen.

En/två polare ska använda min dator nu två timmar eller så så får vi se om de reagerar. Högst sannolikt är svaret nej utan det är bara jag som är superkänslig eller inbillar mig

Skickades från m.sweclockers.com

Händer detta på alla datorer du använder eller är det bara den nya du har byggt? Det jag skriver här under kan låta sarkastiskt, men det är genuint menat.

Kan inte så mycket om sådant här men det finns ju ett par saker du kan testa. Är du känslig för magnetfält eller något se ifall du kan hitta något som gör detta bättre för dig? Testa att dra aluminiumfolie runt burken eller något, vad vet jag. Borde finnas en uppsjö med olika förslag för elallergiker/magnetfälts känsliga på nätet.

Är det någon doft som du är allergisk mot så kan du ju testa att köpa en luftrenare på typ Elgiganten som har kolfilter i sig som rensar luften. Dra igång den på full fräs när du använder datorn så borde du ju märka ifall det hjälper eller inte. Annars är det ju öppet köp.

Är det ljudet du tror så borde ju öronproppar hjälpa tillräckligt för att du ska kunna bedöma ifall det är problemet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Twinsen:

Gjorde så men det nya hade samma problem. Läser man recensioner på t.ex. Webhallen verkar det vara så i de flesta fall. Återigen är bara när datorn är av som det äger rum, så inte hela världen.

En/två polare ska använda min dator nu två timmar eller så så får vi se om de reagerar. Högst sannolikt är svaret nej utan det är bara jag som är superkänslig eller inbillar mig

Skickades från m.sweclockers.com

Om det bara uppstår när datorn är avstängd så kan ju en enkel och billig lösning vara att skaffa en sån här:

Du kan även koppla in andra tillbehör som t.ex. din bildskärm/högtalare/skrivare/etc till denna och slippa en massa onödig strömförbrukning i standby! Samtidigt som det garanterat löser problem med coilwhine som bara uppstår när datorn är avstängd.

... eller så kan du slå av strömbrytarn på baksidan av nätdelen. De e billigare.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ett litet tjut i många switchade nätdelar men om det bara är när datorn är avstängs så bryt strömmen på riktigt, tex genom en grendosa, skaffar du en master/slave dosa kan du ju låta nån annan pryl styra det om den kontakten sitter på en bättre plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Händer detta på alla datorer du använder eller är det bara den nya du har byggt?

Bara denna men jag kan ofta behöva bränna in ny ugn osv innan jag kan använda utan problem. Saker som offgassar kan kort och gott ta några dar eller så. Är antingen känslighet för gaserna eller inbillning. Elallergi finns det mig veterligen ej några vetenskapliga.belägg för (säger inte att folk som anser sig ha det ljuger eller inte mår dåligt) . Några foliehattar tänker jag inte köra med, varken på mig själv eller datapata

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om det bara uppstår när datorn är avstängd så kan ju en enkel och billig lösning vara att skaffa en sån här:

http://shop.ergona.se/shop/34586/art86/h0872/17340872-origpic-a0cf1b.jpg

Du kan även koppla in andra tillbehör som t.ex. din bildskärm/högtalare/skrivare/etc till denna och slippa en massa onödig strömförbrukning i standby! Samtidigt som det garanterat löser problem med coilwhine som bara uppstår när datorn är avstängd.

... eller så kan du slå av strömbrytarn på baksidan av nätdelen. De e billigare.

Jepp gör nog så/trådlös variant samt corsair igen. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Twinsen: efter testat jäkligt många nätagg, helt klart är mitt favorit agg corsair AX1200i. helt tyst och väldigt stabilt.
Haft stora problem med stabilitet med andra nätagg när jag överklockat tidigare med x99 chipset.
sedan är det en trevlig funktion med översikten man får med bifogad mjukvara.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinsen:

Bara denna men jag kan ofta behöva bränna in ny ugn osv innan jag kan använda utan problem. Saker som offgassar kan kort och gott ta några dar eller så. Är antingen känslighet för gaserna eller inbillning. Elallergi finns det mig veterligen ej några vetenskapliga.belägg för (säger inte att folk som anser sig ha det ljuger eller inte mår dåligt) . Några foliehattar tänker jag inte köra med, varken på mig själv eller datapata

Skickades från m.sweclockers.com

Är du så pass säker på att du är doftallergiker så hade jag gott och köpt en luftrenare med inbyggt kolfilter så att du kan rensa luften hemma från dofter och odörer. Alternativt så köper du något sådant här på Jula. Hitta något som skyddar mot dofter/gas bara

Permalänk
Medlem
Visa signatur

It’s more fun to compute.