Permalänk
Medlem

Bygga server

Hade tänkt att bygga en server med det jag har liggandes hemma, då jag min synology är lite slö.
Har en ryzen 1600 som inte kommer till användning och jag undrar om man kan köra igång denna med ett grafikkort och sedan ta ut grafikkortet för att köra headless?

Annars så tänkte jag försöka bygga något energisnålt. Behöver inte vara något extremt, tänkte mest ladda upp lite filer, hosta min hemsida, kunna hosta spel som minecraft (till exempel) och labba lite. Så jag undrar även vad man bör köpa för att köra detta till så liten peng som möjligt

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

Använder du synologyn till mer än filöverföring eller kan du definera "slö"? den bör maxa ut dina ~112MB/s
Hur billiga komponenter man köper så vill det gärna dra iväg om du inte hittar begagnat.

Permalänk
Medlem

@Waup: Du ska nog inte dra ur ett grafikkort medan datorn är på - däremot kan du installera vad du behöver, stänga av, ta ur kortet och starta upp och köra utan. Men kan ändå vara värt att skaffa ett billigt kort för någon hundralapp eller två bara för att få bild.

Permalänk
Medlem

Köp en Raspberry Pi 3 B (349kr just nu, plus ev tillbehör om du inte har).
Den kommer dom flesta av dygnets timma förmodligen inte göra något alls(?) och då kan det vara trevligt att inte käka ström i onödan?

EDIT: Minecraft läste jag visst förbi.. då faller den bort pga det.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Använder du synologyn till mer än filöverföring eller kan du definera "slö"? den bör maxa ut dina ~112MB/s
Hur billiga komponenter man köper så vill det gärna dra iväg om du inte hittar begagnat.

Egentligen är väl det egentligen en server jag vill bygga, inte en NAS. Synologyn drog jag väl in för att jämföra lite med vad jag använder idag och vill ha lite mer kraft i nästa maskin kan man säga.
Att föra över filer o lagra filer kan den väl göra helt okej, men det kan ju en lite kraftigare server också göra tänker jag

Skrivet av MsSmith:

@Waup: Du ska nog inte dra ur ett grafikkort medan datorn är på - däremot kan du installera vad du behöver, stänga av, ta ur kortet och starta upp och köra utan. Men kan ändå vara värt att skaffa ett billigt kort för någon hundralapp eller två bara för att få bild.

Nej jag har inga planer på att dra ut komponenter medan datorn är igång hehe
Men då bör det alltså fungera att köra datorn utan gpu? Ja jag har ett extra grafikkort som jag kan slänga in om jag behöver, men denna dator ska nog bara stå o tugga i källaren, kör ssh headless till den

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Köp en Raspberry Pi 3 B (349kr just nu, plus ev tillbehör om du inte har).
Den kommer dom flesta av dygnets timma förmodligen inte göra något alls(?) och då kan det vara trevligt att inte käka ström i onödan?

EDIT: Minecraft läste jag visst förbi.. då faller den bort pga det.

Ja raspberry pi är dunder!
Jag körde faktiskt på det tidigare, körde till och med en minecraft server på den. Gick helt okej för 2 personer, men den var inte helt smooth.
Absolut så är energiförbrukningen viktig. Så om man kan slänga ihop en dator som kan användas som server som drar så lite ström som möjligt så vore det kanon

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Nej jag har inga planer på att dra ut komponenter medan datorn är igång hehe
Men då bör det alltså fungera att köra datorn utan gpu? Ja jag har ett extra grafikkort som jag kan slänga in om jag behöver, men denna dator ska nog bara stå o tugga i källaren, kör ssh headless till den

Lika bra att vara övertydlig - det finns ett märkligt syndrom på detta forum där en del inte förstår vissa saker eller får något till något som det inte är. Plötsligt skulle det säkert heta att "du sa ju att det gick bra"...

Jag körde headless själv tidigare och var rätt nöjd. Problemet för mig var när något krånglade, exempelvis ett kontrollerkort som startar innan operativsystemet. Tidigare körde jag också FreeNas utan grafikkort för "det skulle vara så smidigt". Ja tills det krånglade och jag behövde se felloggen... Den dök på sin tid bara upp lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Köp en Raspberry Pi 3 B (349kr just nu, plus ev tillbehör om du inte har).
Den kommer dom flesta av dygnets timma förmodligen inte göra något alls(?) och då kan det vara trevligt att inte käka ström i onödan?

EDIT: Minecraft läste jag visst förbi.. då faller den bort pga det.

Kanske bättre med en Pi 4, ev med 4GB RAM, se bara till att den blir kyld ok.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kanske bättre med en Pi 4, ev med 4GB RAM, se bara till att den blir kyld ok.

Det var just pga 4an jag rekade 3an. Den med 4GB kostar dessutom dubbelt så mycket. Finns ingen anledning att överdimensionera en sådan applikation. Sen är 4an såklart långt snabbare, men ingen av alternativen lär anses som långsam om man bortser Minecraft delen. 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64