Behöver lite input angående eventuellt nytt bygge

Permalänk
Medlem

Behöver lite input angående eventuellt nytt bygge

Tjena!
Var inne här för nåt år sedan när jag skulle köpa nytt grafikkort till min nuvarande rig. Gick då från GTX 760 till RX 580 4gb.
Mina specs i övrigt är:
Intel i5-2500K @4.2ghz
2X Corsair 4GB DDR3 1600MHz Vengeance
120gb SSD
240gb SSD

Med det nya grafikkortet har jag kunnat spela i princip alla spel på ultra med över 60fps, imponerande för en (8 år?) gammal processor tycker jag. Nu har jag dock börjat lira lite BFV och märker att tiden kanske är inne för ny processor och ramminnen och iom det nytt moderkort. Får ca 55-110 fps när jag har allt på lägsta i BFV men känns inte helt smooth. Höjer jag inställningarna så får jag ungefär samma spann på fps men med mer frekventa drops, och verkar inte spela nån större roll om jag kör medium eller high och är bara marginellt mycket sämre på ULTRA, så antar att det är CPUn som inte hänger med, speciellt tack vara FFR? Eller tror ni att en uppgradering av ram till 16gb skulle göra stor skillnad här? Skulle gärna testa det först, men känns jävligt ovärt med tanke på hur prisbilden ser ut i dagsläget på DDR3.

Min tanke är att köpa allt nytt förutom grafikkortet samt kanske SSD. Tänkte sedan städa upp nuvarande burk och sätta in mitt gamla GTX 760 för att sälja skiten för 1-2 tusen kr, vad tror ni om det? Klarar trots allt de flesta lite äldre spel väldigt bra, CSGO osv.

Mina tankar på nya komponenter ser ut som följer:
MB - MSI B450M Mortar - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4894208
CPU - AMD Ryzen 5 2600 - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4714714
PSU - Cooler Master MasterWatt Lite 600W - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4051011
Chassi - Cooler Master MasterBox Lite 3 - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3884015
Grafikkort - Aorus Radeon RX 580 HDMI 3xDP 4GB - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4290372 (Har redan)

Min tanke är att jag ska kunna överklocka processorn till åtminstone runt 4ghz senare och iom det köpa ny kylare. Detta planerar jag dock inte att göra initialt.
Det jag vill ha ut av det är en burk som helst ska klara allt jag kan tänkas vilja spela/utföra i nåt år eller två på så höga inställningar som möjligt. Jag studerar så budgeten är inte helt flexibel, men kan dock överväga att slänga in 1-2 tusen till om det är väl motiverat.
Är väldigt tacksam för input/tips/råd på allt jag skrivit, men framförallt vad gäller mina idéer på nya delar, tar gärna emot förslag på bättre alternativ!

Mvh
Joonteee
PS. Ber om ursäkt för långt inlägg samt om jag lagt tråden i fel del av forumet, tar gärna emot info om eventuella fel på inlägget från mods så försöker jag fixa det.

Permalänk
Medlem

Amd släpper nya processorer imorgon i din prisklass som är ca 15-20% snabbare en dom nuvarande processorerna så tycker att du bör vänta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@Dundaj: Aha, låter intressant. Vet du vad dom kommer ligga på ungefär? Det jag länkade verkar ju så jävla prisvärt. Känns svårt att slå 1500kr för en processor som bör klara allt i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonteee:

@Dundaj: Aha, låter intressant. Vet du vad dom kommer ligga på ungefär? Det jag länkade verkar ju så jävla prisvärt. Känns svårt att slå 1500kr för en processor som bör klara allt i dagsläget?

https://www.sweclockers.com/nyhet/27593-amd-avtacker-sexkarni...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Tack!
Ligger lågt nån vecka eller två och kollar pris/tillgång/reviews då. Lutar åt att ett smart alternativ kan vara att köpa Ryzen 2600 (särskilt om denna pressas ännu mer i pric iom nya 3000) som bör klara allt ett tag, men med ett moderkort som är väl anpassat för att hysa 3000 om en uppgradering blir aktuell senare?

Permalänk
Medlem

Tar gärna emot mer input och fler tips angående bygget!

En sak som jag inte helt kan bestämma mig för är huruvida jag ska köra på m-ATX eller ATX. Nån som har några tankar kring det?
Tänker att ATX är skönare att bygga i samt att det finns fler moderkort att välja på samt att dessa generellt inte behöver kompromissa lika mycket. Samtidigt skönare med en dator som tar lite mindre plats såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonteee:

@Samlooh: Tack!
Ligger lågt nån vecka eller två och kollar pris/tillgång/reviews då. Lutar åt att ett smart alternativ kan vara att köpa Ryzen 2600 (särskilt om denna pressas ännu mer i pric iom nya 3000) som bör klara allt ett tag, men med ett moderkort som är väl anpassat för att hysa 3000 om en uppgradering blir aktuell senare?

Det stämmer att B450 kommer att gå att använda med nya Ryzen.

Skrivet av joonteee:

Tar gärna emot mer input och fler tips angående bygget!

En sak som jag inte helt kan bestämma mig för är huruvida jag ska köra på m-ATX eller ATX. Nån som har några tankar kring det?
Tänker att ATX är skönare att bygga i samt att det finns fler moderkort att välja på samt att dessa generellt inte behöver kompromissa lika mycket. Samtidigt skönare med en dator som tar lite mindre plats såklart.

Spelar nog egentligen ingen större roll - utan välj det du känner för.

Nedan kan du se en lista över hur bra respektive moderkorts VRM är. Bra VRM kan vara viktigt om du tänkt överklocka mycket eller uppgradera processor. "Midrange" räcker däremot nog för de flesta.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Tack för grym lista!

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll/erfarenhet utav MSI B450 GAMING PRO CARBON AC och/eller MSI B450 Tomahawk?
Hur mycket bättre/ mer värd är carbon? Som jag förstår det så är tomahawk generellt mer prisvärd, men tänker att man borde väga in mervärdet i att från början ha ett "riktigt bra" moderkort bla pga mekket med att byta? Sen är det ju alltid lite sweet att ha wi-fi och bt. Btw nån som testat att spela över ett likvärdigt wi-fi-kort som finns i carbon? Fast beror väl kanske lika mycket på routern?

Tror jag bestämt mig vad gäller låda, men skulle bli grymt tacksam för råd vad gäller framförallt moderkort (för mellan ca 1000-1500kr). Skulle även vara mycket tacksam för råd vad gäller ramminnen (Tänker 16gb för runt 1000kr) samt nätagg. Var ett tag sen jag var med i matchen så osäker på exakt vad man ska titta efter vad gäller nätagg.

Mvh
Joonteee

Permalänk
Skrivet av joonteee:

Är det någon som har koll/erfarenhet utav MSI B450 GAMING PRO CARBON AC och/eller MSI B450 Tomahawk?
Hur mycket bättre/ mer värd är carbon? Som jag förstår det så är tomahawk generellt mer prisvärd, men tänker att man borde väga in mervärdet i att från början ha ett "riktigt bra" moderkort bla pga mekket med att byta? Sen är det ju alltid lite sweet att ha wi-fi och bt. Btw nån som testat att spela över ett likvärdigt wi-fi-kort som finns i carbon? Fast beror väl kanske lika mycket på routern?

Tror jag bestämt mig vad gäller låda, men skulle bli grymt tacksam för råd vad gäller framförallt moderkort (för mellan ca 1000-1500kr). Skulle även vara mycket tacksam för råd vad gäller ramminnen (Tänker 16gb för runt 1000kr) samt nätagg. Var ett tag sen jag var med i matchen så osäker på exakt vad man ska titta efter vad gäller nätagg.

Mvh
Joonteee

Har en Tomahawk. Tror att Carbon har samma VRM (kanske något bättre heatsink på, osäker) och är dylikt fast lite mer "premium". Saknas inget jag skulle vilja ha på Tomahawk.

Jag köpte 16gb Corsair VENGEANCE LPX 3200mhz, 3200mhz fungerar bättre med ryzen 3000 utan en massa b-die-lotteri

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoidSemus:

Har en Tomahawk. Tror att Carbon har samma VRM (kanske något bättre heatsink på, osäker) och är dylikt fast lite mer "premium". Saknas inget jag skulle vilja ha på Tomahawk.

Jag köpte 16gb Corsair VENGEANCE LPX 3200mhz, 3200mhz fungerar bättre med ryzen 3000 utan en massa b-die-lotteri

Skickades från m.sweclockers.com

Grymt, tack. Kör på Tomahawk och typ såna ram!

Permalänk
Medlem

Två avslutande frågor som jag verkligen skulle uppskatta input på:
1. Ni som bygger själva, kör ni på esd-matta? Har ett gammalt esd-armband från komplett som jag använde kopplat till elementet sist jag byggde, men kanske är smart att köpa en matta? Lite osköna 300kr bara.
2. Är Fractal Design Integra M 450w bra och kraftfullt nog för att driva mina komponenter? Nån som har bättre förslag? Helst som finns i butikslager i stockholmsregionen då jag tänkte köpa allt idag eller imorgon

Avslutningsvis undrar jag om det är något jag ska tänka på antingen att köpa som jag kan ha glömt eller bara generellt när jag ska bygga? Tänkte köpa buntband och ett mejsel/skruv-kit också på inet.

Mvh
Joonteee

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@joonteee: Tänk på att ifall du köper ett B450 moderkort och vill para det med en ryzen 3000 så måste moderkortets bios uppdateras. Det kan man bara göra med en äldre processor så fråga ifall de i butiken kan hjälpa dig med det

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

Btw, såg precis denna kampanj på webhallen: https://www.webhallen.com/se/product/225255-Corsair-Vengeance...
Går dessa att klocka upp till 3200mhz eller är det värt 200kr att köra på 3200mhz direkt?

Mvh
Joonteee

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeckarN:

@joonteee: Tänk på att ifall du köper ett B450 moderkort och vill para det med en ryzen 3000 så måste moderkortets bios uppdateras. Det kan man bara göra med en äldre processor så fråga ifall de i butiken kan hjälpa dig med det

Aha, tack för input Dock blir det en 2600 för mig initialt då den ändå lär göra mitt rx580 4gb till flaskhals. Och antar att det ska funka rakt av och att jag sen kan använda den för att uppgradera bios när/om jag uppgraderar till en i 3000-serien?

Mvh
Joonteee

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@joonteee: Ja precis, med din 2600 kan du då uppdatera bios och nån gång i framtiden köpa en ryzen 3000 eller kanske tom 4000

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

@MeckarN: Sweet
Du råkar inte ha någon input på mina andra frågor?
Kliar i fingrarna efter att åka och köpa allt, men samtidigt vill man ju alltid veta att man använt sina surt förvärvade stålar på bästa möjliga sätt, hehe!

Mvh
Joonteee

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonteee:

@MeckarN: Sweet
Du råkar inte ha någon input på mina andra frågor?
Kliar i fingrarna efter att åka och köpa allt, men samtidigt vill man ju alltid veta att man använt sina surt förvärvade stålar på bästa möjliga sätt, hehe!

Mvh
Joonteee

Jag har aldrig använt varken esd-armband eller matta när jag bygger, men det kanske man ska ha, jag är nog bara slarvig (lat).

Ditt nätaggregat borde vara fullt tillräckligt för ditt system. Men ska du upp i styrka på grafikkortet och efter ett tag kanske också byta processor så borde du kika på en uppgradering då

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

@MeckarN: Tack för input. Kör nog på det nätagget då, läste om någon, med ganska identisk setup som min tilltänkta, som menade att han maxade på 200w så 450w borde ju räcka så länge. Vetefan hur jag gör med antistatmatta dock, kanske bättre att bita i det sura äpplet och ta det säkra före det osäkra, kanske får användning för den i framtiden också.

Mvh
Joonteee

Permalänk
Medlem

Kan man räkna med att alla sladdar jag behöver medföljer nätagget och moderkortet eller btw, eller är det något sånt jag borde köpa till?

Mvh
Joonteee

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeckarN:

@joonteee: Tänk på att ifall du köper ett B450 moderkort och vill para det med en ryzen 3000 så måste moderkortets bios uppdateras. Det kan man bara göra med en äldre processor så fråga ifall de i butiken kan hjälpa dig med det

Fel, en del moderkort kan uppdateras utan CPU. Har för mig att Tomahawk är en av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonteee:

Kan man räkna med att alla sladdar jag behöver medföljer nätagget och moderkortet eller btw, eller är det något sånt jag borde köpa till?

Mvh
Joonteee

Senast jag köpte kort så var dom inte så generösa med att skicka med t.ex. sata-kablar, om du nu inte har några gamla kan det bli problem.

Permalänk
Medlem

Tack för alla inputs!

Satt i timmar för att få ihop skiten, det som strulade var att få på stockkylaren vilken jag måste säga har en makalöst dålig konstruktion. Trodde jag eventuellt pajat skiten när jag vid ett tillfälle slant med skruvmejseln så att den slog i hårt i moderkortet runt där det sitter kretsar. Men tillslut verkar allt funka trots allt och prestandan är så innihelvete mycket bättre. Från 55-65 fps i Bfv med allt på lägsta får jag nu sällan under 60 med allt på ultra, med allt på low ligger den nästan konstant över 100

Två frågor, kanske blir oftopic i den här tråden, men provar:
1. Trodde först att skiten var trasig efter det hårdhänta bygget eftersom jag fick bsod med koden "memory management" så fort jag försökte komma in i windows. Detta verkar dock (peppar, peppar) vara löst genom att jag enablade xmp-profile och valde profile 2 vilken är 3200mhz, innan låg dom på typ 2134mhz (eller liknande). Vad kan det bero på att det inte funkade med den lägre automatiskt satta frekvensen men med den betydligt högre genom xmp? Min spontana gissning är att moderkortet gav för låga volt efter att jag läste om någon som haft det problemet, dock med annan prolle och moderkort.

2. Bör jag vara orolig för att nåt på kort eller lång sikt gått sönder iom min hårdhänt hantering av moderkortet vid monteringen? Det sägs ju att man ska undvika att ens röra kretsarna och jag råkade ju mer eller mindre hugga skruvmejseln mitt i smeten. Hatar känslan av att jag kanske pajat nåt.

Tacksam för input på dessa frågor för att lugna min oroliga själ

Mvh
Joonteee

Skickades från m.sweclockers.com